مصاحبه سایت فصل نو با دکتر تنهایی

دکتر تنهایی در سال 1981 دکترای خود را از ایالات متحده در رشته جامعه شناسی و تحت نظر پروفسور بلومر بنیانگذار مکتب کنش متقابل نمادین ،در آمریکا دریافت نمود . دکتر تنهایی در دانشگاههای مختلف ایران از جمله دانشگاه های شیراز ،تربیت مدرس و دیگر دانشگاههای دولتی سابقه تدریس داشته و از سال 65 نیز به صورت پیوسته در مقاطع کارشناسی ،کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه آزاد اسلامی به تدریس پرداخته اند . ایشان درطول این مدت علاوه بر تدریس ،سمت های متعددی از جمله معاون پژوهشی دانشگاه آزاد کرمان ،رئیس دانشکده علوم انسانی اراک،رئیس دانشکده تحصیلات تکمیلی اراک ، رئیس دانشکده تحصیلات تکمیلی واحد تهران مرکزو رئیس مجتمع دانشگاهی ولی عصر را بر عهده داشته اند و هم اکنون مدیر مسئول انجمن تخصصی جامعه شناسی واحد آشتیان می باشند. ایشان برای اولین بار در سال 71 بحث جامعه شناسی علوی را مطرح کرده و در سال 74 نخستین سلسله مقالات مرتبط با این موضوع را منتشر نمودند. در ذیل ، نقطه نظرات ایشان ،در مورد جامعه شناسی دینی و جامعه شناسی علوی از نظرتان می گذرد : بنده بعد ها نام جامعه شناسی علوی را به جامعه شناسی تفسیری-عرفانی تغییر دادم که دلیل اصلی آن حساسیت هایی بود که در جامعه در مورد کلمه علوی پیدا شده بود و در جاهای مختلف از آن بد استفاده می شد . جامعه شناسی علوی(تفسیری-عرفانی) از انواع جامعه شناسی دینی می باشد ،البته باید توجه داشت که جامعه شناسی دین از جامعه شناسی دینی متفاوت است .جامعه شناسی دینی بدان معناست که اصول موضوعه خود را از قوانین الهی و کتب دینی دریافت می کند و در اساس ،جامعه شناسی دینی را می توان جامعه شناسی مکتبی نیز بیان نمود و در این جا باید توجه داشت که اساسُا ،اصول موضوعه هیچ مکتبی قابل اثبات نیست و این ها همان اصول بدیهی می باشند، که ما به عنوان اصول درست می پذیریم به طور مثال در اصول زیست شناسی که مورد مطالعه دورکیم و مارکس بوده است .دورکیم نظریه انسجام را استخراج کرده است ، و مارکس نظریه تضاد را استخراج کرده ، که هر دو قابل تایید یا رد مطلق نیستند .به همین روایت جامعه شناسان دینی نیز به جای آنکه اصول خود را از زیست شناسی یا فیزیک دریافت کنند از کتبی مانند ،قرآن انجیل یا اوستا و نظایر آنها دریافت می کنند. بنابر این دین محوری است برای استخراج اصول موضوعه جامعه شناسی دینی.بعضی افراد می پندارند جامعه شناسی دینی مفهومی ندارد، زیرا در جامعه شناسی موضوع اصلی فقط مطالعه جامعه است و می گویند همانگونه که نمی توانیم فیزیک اسلامی داشته باشیم جامعه شناسی دینی نیز قابل قبول نیست [البته این از جمله قیاس های مع الفارق می باشد] . باید توجه داشت که جامعه را خود انسانها تشکیل داده اند و برای انسان مهم است که به ساختار جامعه توجه نماید و درستی و نادرستی اجزا و روابط میان آنها را تشخیص دهد. بنابر این به دنبال مدلی است تا بتواند بر اساس آن جامعه ناسالم را به سالم تبدیل نماید .در جامعه شناسی دینی صورت ایده آل جامعه بر پایه احکام دینی تفسیر می شود . در عین حال می بایست به این نکته نیزعنایت داشت که جامعه توسط انسان بوجود امده است و ممکن است که در جریان این ایجاد ،اشتباهاتی هم رخ داده باشد ،که به آن اعتراض می کند و درصدد اصلاح آن بر می آید .در صورتیکه در علوم طبیعی نظیر زمین شناسی و علوم دیگر این گونه نیست و ما هیچ وقت نمی توانیم مثلاُ کروی بودن زمین را مورد تردید قرار دهیم .حال بحث در اینجاست که با چه میزانی می توان این خطا ها را معین کرد .و این همان باورهای ابتدایی ماست که به آن " اصول موضوعه" می گوییم . مدل جامعه شناسی دینی یک مدل نظری است برای حرکت به سوی جامعه سالم ،بنده نمونه های آن را در کتاب جامعه شناسی نظری بر اساس قواعدی که از حضرت علی(ع) استنباط کرده ،توضیح داده ام البته در جامعه شناسی علوی فقط مبنا فرمایشات حضرت علی (ع) نیست بلکه کسانی که تحت نظر ایشان اجازه هدایت مردم را بر عهده داشته اند را نیز ، شامل می شود و تمام اینها بر اساس قرآن سنجیده می شود . استاد در ادامه در مورد کابرد عملی جامعه شناسی علوی اینطور بیان داشتند: اصول نظری اساساٌ بر مواردی خاص و جزئی اشاره ندارد بلکه مبانی سنجش را تنظیم می کند .مثلاٌ بر اساس فرمایشات حضرت علی (ع) در خطبه شق شقیه می فرماید"یکی از وظایف حکومت اسلامی این است که بررسی نماید که آیا تمام امکانات بصورت مساوی در اختیار همه افراد قرار گرفته است یا خیر؟ و منشور حکومت حضرت علی (ع) در اینجا مشخص شده است و فرموده اند من فقط برای گرفتن حق مظلوم از ظالم حکومت را قبول کرده ام . این همان اصول دموکراسی امروز است یعنی آزادی بیان ،اندیشه و آزادی اختیار در عملکرد های روزانه .و یا حلم ایشان در مقابل دشمنان و بدخواهان خود ،مبنای جامعه سالم در جامعه شناسی علوی می باشد . اگر بخواهیم مٍثالی برای آزادی اندیشه در زمان حضرت علی (ع) بیاوریم، می توانیم به سعدبن ابی وقاص و عبدالله ابن عمر اشاره نمودکه برای حضرت امیر پیغام فرستادند که ما خلافت شما را قبول نداریم و بیعت نمی کنیم و آن حضرت نیز پذیرفتند و آنان را در راه و روششان آزاد گذاشتند . در حقیقت امیر مومنان حاکمیت بر قلوب را پذیرفته بودند، نه مالکیت بر جسم هارا .این سندیتی است برای جامعه شناسی علوی و پیاده کردن آن برای جامعه امروز و این وظیفه جامعه شناس دینی است . به همین ترتیب مبانی رفتاری و گفتاری حضرت برای جامعه امروزی ملاک است یعنی همان مدل زندگی سالم .امروزه همانگونه که بعد از گذشت دهها سال ما بعضی از مبانی جامعه شناسی دورکیم و مارکس را قبول داریم و از آن استفاده می کنیم در مورد ادیان هم وضع به همین منوال است و باید این نظریات را آگاهانه نقد کرد و برای جوامع امروزی تبیین نمود . اعتقاد من بر این است که ما اصولی که برای زندگی بشری نیاز داریم در دین کاملاًً موجود است ولی مسئله اینجاست که ما تا چه اندازه موفق به کشف این موارد شده ایم و متاسفانه بسیاری از جامعه شناسان ما تدبری در این اصول نکرده اند ،بدین نحو که یا پیرو جامعه شناسی غربی بوده اند و یا اساساٌ هیچ مکتبی را قبول ندارند . البته امروزه بسیاری از همکاران ما نادانسته به این روش می تازند بدون اینکه مطالعه ای در این خصوص داشته باشند و این امر خود تاثیر بدی بر روش شناسی دانشجویان دارد و بسیاری از دانشجویان نمی دانند جامعه شناسی تفسیری-عرفانی در مورد چه مفاهیمی صحبت می کند و بعضاٌجامعه شناسی عرفانی را از کلامی تشخیص نمی دهند . ایشان در ادامه فرمودند : برای اینکه این نظریات کاربردی گردد من آنها را تبدیل به تخیل جامعه شناختی کرده و آنرا در غالب جامعه شناسی نظری دسته بندی نموده ام به نحوی که در آن مقال یک چارچوب چهار جستاری (هستی شناسی،روش شناسی،ایستا شناسی و پویا شناسی)تعریف نموده ام .بدین ترتیب باید برای عملی کردن نظریه های جامعه شناسی دقت کرد که در این چهار جستار چگونه عمل می کند .بطور مثال در جستار ایستار شناسی حضرت علی (ع) تمرکز ثروت را در آن شرایط اجتماعی ، در خزانه حکومت لازم دانسته اند و البته تمرکز پول، در بیت المال را یک تمرکز ناپایدار تلقی کرده اند و این بدان معناست که متعلق به تمام مردم می باشد و امروزه این تمرکز ناپایدار را می توان با یک کار کارشناسی در جامعه ایران پیاده نمود . باید توجه داشت که جامعه شناسی علوی مورد نظر من، بر مبنای نظام کار تعریف می شود و قشربندی اجتماعی و طبقه های ظالم و مظلوم مورد بررسی کامل قرار می گیرند و با توجه فرامین حضرت علی(ع) و با کار کارشناسی جامعه شناسان دینی می توان آن را در جوامع امروزی نهادینه کرد . استاد در نهایت به تفاوت مسائل فرهنگی و دینی اشاره نمودند و اضافه داشتند : بسیاری از قوانین و هنجارهای امروز جامعه ما ،قوانین دینی نیست بلکه نظام های فرهنگی جامعه است که در پاره ای از اوقات به پای دین نوشته می شود و باید به این مسئله نیز توجه ویژه ای معطوف داشت به نحویکه همیشه به خاطر داشته باشیم ، که قرآن کامل و بدون تغییر خواهد ماند، ولی برخی از احکام اسلامی در حال دگرگون شدن می باشند . در آخر باز هم تاکید می کنم که استنباط افراد متفاوت است بطوریکه در خود قرآن نیز بدان اشاره گردیده است که شما همه چیز را درک نخواهید کرد و فقط استنباط می کنید . منبع این مقاله : جامعه برین http://socialnice.net/ آدرس این مقاله : http://socialnice.net/20/مصاحبه-سایت-فصل-نو-با-دکتر-تنهایی/


مطالب مشابه :


یجاد 15رشته ارشد ودکتری در بیام نور خوزستان

مدیر آمایش رشته‌های دانشگاه پیام‌نور خوزستان با تبیین برنامه دانشگاه برای راه‌اندازی یک رشته جدید در مقطع دکتری و ۱۴ رشته در مقطع کارشناسی‌ارشد، از موافقت شورای گسترش وزارت علوم با ایجاد رشته زبان‌شناسی همگانی در پیام‌ نور اهواز خبرداد.




مصاحبه سایت فصل نو با دکتر تنهایی

دکتر تنهایی در سال 1981 دکترای خود را از ایالات متحده در رشته جامعه شناسی و تحت نظر پروفسور بلومر بنیانگذار مکتب کنش متقابل نمادین ،در آمریکا دریافت نمود . دکتر تنهایی در دانشگاههای مختلف ایران از جمله دانشگاه های شیراز ،تربیت مدرس و ...




نماینده دزفول: دانشگاه آزاد نماد اصل44 قانون اساسی است

در مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید واحد دزفول ، دکتر جواد عزیزیان رییس منطقه شش دانشگاه های آزاد کشور با تتقدیر از زحمات دکتر شکوه فر ، دکتر محمدی زاده را بعنوان رییس جدید واحد دزفول بر اساس حکم دکتر جاسبی معرفی کرد . ... دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول از سال 74، تدریس دروس تخصصی دوره های کاردانی و کارشناسی رشته معماری و شهرسازی در دانشگاههای جندی شاپور ،هنر،شهیدرجایی و واحدهای رودهن و کرج دانشگاه آزاد اسلامی ،دانشگاه جامع علمی کاربردی و پیام نور تهران،عضو سازمان نظام مهندسی ...




ثبت نام کارشناسی ارشد94 آغاز شد.

هزینه ثبت نام در این آزمون 25 هزار تومان می باشد که علاقه مندان به شرکت در گزینش رشته های دانشگاه پیام نور و موسسات غیر انتفاعی مبلغ 8 هزار تومان دیگر نیز باید پرداخت کنند. آزمون كارشناسی ارشد سال 94 و بیستمین دوره المپیاد علمی دانشجویی ...




گاهنامه روانشناسی نوین شماره1

در محل مرکزرشد دانشگاه پیام نوردزفول نمایشگاهی تحت عنوان صنایع دستی بچه های معلول ذهنی برگزار گردید. که درآن بچه های معلول ذهنی باتمام کارهایی که ساخت دست خودشان بود حضور داشتند. آوردن بچه ها به دانشگاه یک اتفاق جدید بود که خوشبختانه ...




پای برهنه،خار. از قافله...؛. کفش های بی ریگ را به موزه فرستادند!! ـ ـ ـ. شاباش باشد. یا پول کفن یک کولی یخ زده از سرما؛. فرقی نمی کند این سکه ها... وقتی برای تو فقط یک "زن"م! "مریم الواری". [ یکشنبه یازدهم اسفند 1392 ] [ 10:56 ] [ مریم الواری ].




هرچه می گردم چرا انگار پیدا نیستی؟ با تمام سادگی دلداده ی ما نیستی. از همین امروز و فردا کردنت بیچاره ام. شب که می آیی به خوابم بازفردا نیستی. در شگفتم پیچ درپیچی و رازت سر به مُهر. سخت نا خوانا ولی اصلا معما نیستی. راست می گفتی که دلسنگی ...




برچسب :