برگزاری مجلس جشن به مناسبت عید غدیر خم

 این مجلس که در شب عید غدیر مصادف با 15/9/88  و در منزل آقایان حاج مظفری و حلیمی برگزار گردیده بود در ابتدا با تلاوت آیات چندی از قرآن کریم توسط آقای حسین سلطانی آغاز گردید و پس از آن محمدعلی قلدی قطعه شعری در مدح امیرالمومنین (ع) ارائه کرد و بعد از آن نوجوانی به نام میثم سمندری غدیریه ای را به خوانش گرفت و سپس گروه سرود نوجوانان سرود جمعی خویش را به زیبایی تمام ارائه کردند که مورد تشویق جمعیت حاضر قرار گرفتند.

نوبت بعدی خوانش مقاله ای توسط حجة الاسلام آقای محسنی عُلیاد بود که برای حضار محترم اجرا گردید و سپس حجة الاسلام آقای عارفی از پیگی قابجوی ضمن تبریک این مناسبت فرخنده ، سخنانی کوتاهی در این زمینه بیان نمودند و در میان برنامه، گروه مسابقه نوجوانان ، مسابقه قرآنی خود را به صورت پرسش و پاسخ اجراء کردند و بلافاصله نمایش طنزی از طرف گروه نمایش نوجوانان به اجرا گذاشته شد که موجب شادی و سرور حضارشدند و بعد از این مرحله نوبت به ارائه قطعه شعری توسط حجة الاسلام آقای جوهری از سربید قابجوی رسید که ایشان نیز آن را به خوبی به خوانش گرفت و بعد از برنامه ایشان مسابقه ماست خوری توسط شش نفر از نوجوانان به اجرا گذاشته شد که باید با دست بسته تمام ماست های یک بشقاب را بخورند و برکت این مسابقه در این بود که علاوه بر نفع مادی نوشیدن ماست مفت و مفید برای بدن ، نفع معنوی هم به همراه داشت و آن رو سفیدی تمام شرکت کنندگان پس از اتمام مسابقه بود که به خوبی محقق شد و پس از اتمام مسابقه به برندگان جایزه معنوی داده شد و بعد از این برنامه مفرَّح ، نوبت سخنرانی به حجة الاسلام آقای افضلی رسید که ایشان مطالب خود را پیرامون مناسبت عید همه پيامبران و روز نجات حضرت ابراهيم  از آتش نمرود و... ارائه دادند و آخرین سخنران مجلس حجة الاسلام والمسلمین آقای مظفری بود که برای ایراد سخن به جایگاه دعوت گردید .

گزیده از سخنان حاج آقای مظفری

ایشان ضمن تبریک مناسبت عید سعید غدیر به همه شیعیان و حاضرین درمجلس ، به بیان بعضی مطالب کوتاه راجع به واقعه غدیر پرداخت و عید غدیر را یکی از دلایل متقن نصب جانشینی علی (ع) توسط خداوند دانست که اصل آن واقعه مورد اجماع شيعه و سنى ومتواتر است،  زیرا در ميان صحابه 110 نفر و از تابعين 89 نفر آن را نقل كرده‏اند و طبقات راوى آن، به 360 نفر می رسد و شاعران بسيارى مثل حسان بن ثابت انصارى، قيس بن سعد بن عباده انصارى، عمر و بن عاص بن وائل، محمد بن عبداللَّه حميرىنيز اين جريان را به نظم در آورده‏اند.

ایشان اختلاف شیعه و سنی را بر سر مفهوم «مولی» که در ضمن سخنرانی پیامبر(ص) در غدیر خُم آمده است، دانست آنجا که حضرت فرموده است : «من کنتُ مولاه فهذا علی مولاه» هرکه من مولای اویم این علی مولای اوست ،  اهل تسنّن از کلمه مولی لزوم محبت و دوستى على را فهمیده اند نه  امامت و زمامدارى را در حالیکه شيعه دلایل فراوانی دارد که کلمه مولی در این واقعه مهم تاریخی  تصریح روشن بر امامت و جانشینی حضرت علی (ع) است .

ایشان به دلیل کمبود وقت از ذکر دلایل صرف نظر نمود و جوانان را به مطالعه و تحقیق در این زمینه دعوت نمود .

آقای مظفری در ادامه سخنان خود به طرح سوالی دیگر در این زمینه پرداخت که اگر ماجراى غدير خم درست است چرا مردم پس از رحلت نبی مکرم (ص) به زودی آن را فراموش کردند و شركت كنندگان در ماجراى سقيفه ، از آن چیزی نگفتند؟

ایشان در پاسخ این سوال یاد آوری نمود که آن چه برای ما در مرحله اول مهم است اثبات واقعه غدیر خُم با بهره‏گيرى از منابع معتبر خود و اهل سنت است و در مرحله دوم اثبات معناى سرپرستى و به دست گرفتن امور جامعه مسلمانان از واژه ولایت و مولی با دليل‏هاى متقن و شواهد مستحكم لغوى، قرآنى، سنتى و تاريخى است نه معنای دوستى فقط که بحمد الله از عهده هر دو برآمده می توانیم ، اما اینکه مردم آن زمان و این زمان چرا نسبت به این ماجرا واکنش مثبت نشان نداده و نمی دهند هر کدام دلایل خاص خود را دارد که برای پیدا کردن آن باید سراغ سرنخ‏هاى تاريخى و بررسی موقعيت زمانى اين قطعه از تاريخ و نيز  تحلیل سير جريان‏هاى سياسى و اجتماعى آن زمان پرداخت که  البته وقت زیاد می طلبد .

جناب آقای مظفری به صورت فهرست به بعضی از آنها اشاره نمود و در بیان نادیده گرفتن فرهنگ غدیر در هنگام رحلت رسول خدا(ص) تصریح کرد: که اولاً  دولت اسلامی نبوی  دولت نوپایی بود که مردم را به تازگی از تحت نظام قبيله‏اى بیرون آورده بود ولی رسوب های قبیلوی هم چنان در اذهان افراد پا برجا بود و در نظام قبیلوی صفاتى مثل سنّ بالا ، سخاوت، شجاعت، بردبارى و شرافت معيار گزينش رئیس قبیله بوده است و رئیس قبيله حق انتخاب جانشین از ميان فرزندان و خويشان خود را نداشته است.

ثانیاً پس از فتح مکه در سال نهم هجری و حتی قبل از آن بسیاری از مسلمانان انگیزه های صد در صد معنوى و ايمان قلبى به اسلام نداشتند و بر اساس مصالح سیاسی و اجتماعی به ظاهر اسلام آورده بودند و خود را به اطاعت محض از دستورهاى دنيوى پیامبراکرم  مقيّد نمى‏دانستند، چنان كه در صلح حديبيه و تقسيم غنايم حنين واكنش اعتراض‏آميزی آنها را علناً مشاهده می کنیم.

عده ای اگر اطاعت از رسول خدا(ص) را لازم می دانستند آن را مشروط به زمان حیات آن حضرت نموده و اطاعت از فرمان‏هاى مربوط به بعد از زندگانى حضرت را نمى‏پذيرفتند و تعیین جانشینی را از قسم دوم می دانستند.

عده ای حتی بعضى از قريشيان تازه مسلمان نبوت حضرت (ص) را در راستاى رقابت قبيله‏اى تفسیر می کردند ولی با توجّه به اقبال عمومى مردم به آن حضرت (ص) جرأت مخالفت در حیات ایشان را نداشتند ولى با تعيين جانشين از تيره بنى هاشم، فرصت اعتراض پیدا کردند و با بهره‏گيرى از پشتوانه فرهنگ قبيله‏اى مردم ، اعتراض شان را برملا کردند و کم کم آن را تئوریزه کردند و استدلال آوردند که وقتی در گذشته افرادی کمتر از 40 سال حتی به مجلس مشورتى قريش (دارالندوه) راه نداشتند چگونه می توانند برای جانشينی رسول خدا (ص)، آن را بپذیرند!!

تعدادی از مسلمانان انتخاب حضرت علی (ع) توسط رسول خدا (ص) را نوعی پارتی بازی سیاسی و ناشی از حب و بغض های عاطفی و احساسی می دانستند که پیامبر (ص) مثل افراد عادی دیگر علی (ع) را  بخاطر داماد و پسر عمو بودنش، جانشین خود تعیین کرده است نه بر اساس دستور صریح خداوند و یا شایستگی های فردی دیگر ...

عده ای دیگر با اقرار به صلاحیت و شایستگی علی (ع) برای جانشینی پیامبر(ص) پای بعضی مصالح ساختگی دیگر را به میان می آوردند از جمله اینکه امام به سبب دلاورى هايش در جنگ‏هايى مانند بدر و اُحُد و به خاك و خون كشيدن بزرگان قريش، در نزد قريشيان و قبیله های دیگر چهره منفى دارد و به تعبیر امروز جنگ سالار به حساب می آید و تبليغات گسترده ای برای زشت جلوه دادن چهره على (ع) انجام داده بودند.

 بهانه دیگر جوان بودن علی (ع) یا بسیار شوخ طبع بودن وی بوده است که در تاریخ مطرح شده است.

سخنران مجلس، دلایل سیاسی دیگر را  نیز برای نادیده گیری جانشینی حضرت علی  (ع) موثر دانست و اضافه کرد که سیاستمداران آن زمان به خوبی می دانستند که اگرجانشينى پیامبر(ص) در ميان بنی هاشم تثبيت شود، با توجه به لیاقت های فراوان آنها دیگر قدرت از میان آن ها برون نخواهد شد و  تعصب های قومی و قبیلوی و اختلاف بین مهاجر و انصار در این رقابت قدرت ، نقش مهمی در فراموش ساختن جریان غدیر داشته است که تاریخ گوشه های از آن را در روز سقیفه باز گو کرده است و دعوای صریح و آشکار بین مهاجرین و انصار بر سر تصاحب قدرت را در خود ثبت نموده است و البته بسيارى از حوادثِ مقطع زمانى بين غدير و وفات پيامبراكرم (ص) در تاریخ نیامده است ولی كالبد شكافى وقایعی که در تاریخ ثبت شده اند و از جمله دو واقعه مهم تاریخی ما را با نکات جدید تر و شدّت اهتمام پيامبر اكرم (ص) به گزينش علی(ع)  به عنوان جانشین خود و در مقابل، ما را با تلاش‏هاى مخالفان این مسئله آشنا مى‏سازد که یکی از آنها اعزام سپاه اسامه است و دیگری مخالفت با نگارش وصيت مهم رسول خدا(ص) است.

ایشان در توضیح واقعه اول بیان داشت که پيامبر اكرم در واپسين روزهاى زندگى‏اش فرمان داد لشكرى عظيم به فرماندهى جوانى نورس به نام اسامة بن زيد به سمت دورترين مرزهاى كشور اسلامى (مرزهاى روم) رهسپار شود، دقت در این مسئله نشان می دهد که اولاً خالى کردن مركز حكومت از نيروهاى نظامى  در هنگام وفات پيامبر اكرم (ص) کار خطرناکی بوده است زیرا احتمال می رفت که بسيارى از نومسلمانان قبايل اطراف با شنیدن رحلت رسول خدا(ص) به شورش دست بزنند و حکومت نو پای اسلامی را سرنگون کنند ولی با این وجود چیزی که اين تصميم رسول خدا (ص) را منطقى جلوه مى‏دهد، دور ساختن مخالفان جانشينى حضرت على (ع) از مدينه است که با این کار می خواسته است این تدبیراندیشیده شود.

ثانیاً  انتصاب جوانى 18 ساله  به مقام فرماندهى لشكر و عدم توجّه به اعتراضات اصحاب نشان می دهد که رسول خدا(ص) با این گزینش عملاً  می خواسته است مهم‏ترين دستاويز مخالفان جانشينى على (ع) را ناکام بسازد تا در آینده جوان بودن علی (ع) را بهانه نیاورند و قتی مقام فرماندهى سپاهى متشكل از بزرگان صحابه مانند ابوبكر، عمر، ابو عبيده جراح، عثمان، طلحه، زبير، عبدالرحمان بن عوف و سعد بن ابى وقاص به دستور پیامبر(ص) به جوانی 18 ساله سپرده شود جانشینی علی (ع) که  در آن زمان حدود 36 سال سن داشته است جای هرگونه شک و تردید را برطرف می سازد. 

ثالثاً دقت در تركيب سپاه اسامه نشان می دهد که تمام مخالفین احتمالی جانشینی علی (ع) ملزم شده اند در اين سپاه شركت کنند ومتخلفان از آن با «لعن الله من تخلف عن جيش اسامة» یعنی خداوند متخلفان از لشگر اسامه را لعنت کند ، تهدید ‏شده اند. در مقابل، ياران و موافقان جانشينى حضرت على (ع) چون عمار، مقداد و سلمان از حضور در اين سپاه معاف گشته و ملزم به ماندن در مدينه شده اند هر چند متأسفانه این تدبیر و دستور پیامبر(ص) عملی نشد ولی این نکته را به اثبات می رساند که مخالفت با دستور صریح پیامبر (ص) کاری نیست که امروز عده ای آن را در مورد غدیر خم انکار کنند چنانچه عده ای می گویند اگر غدیر درست بوده باشد مگر ممکن است اصحاب آن را به همین زودی نادیده بگیرند؟ در جواب عرض می کنیم که ای کاش بر دامن اصحاب رسول خدا گردی نبود ولی با وقایع تاریخی چه می توان کرد؟!  ای کاش مخالفت اصحاب تنها به مسأله غدیر و دست کم به پس از رحلت رسول خدا (ص) محدود می شد و ایشان در زمان حیات خود از دست بعضی از یاران خود خون به دل نمی شد اما چکنیم که در زمان حیات مبارک رسول الله (ص) نیز مخالفت های صریح و آشکاری صورت گرفت و به خاطر اغراض سیاسی و رسیدن به دو روز مقام دنیا لعن تخلف از جیش اسامه را نیز به جان خریدند .

چه کنیم که با پيشگيرى از نگارش وصيت رسول خدا(ص) در واپسين روزهاى حيات پيامبر اكرم (ص) و با هزيان گو خواندن كسى كه جز وحى چيزى بر زبان نمى‏راند، چه قلبی از رسول خدا(ص) را شکستاندند؟!

آقای مظفری در اخیر یاد آوری کرد که  این پیش زمینه ها و مسایل یاد شده و حوادث نیامده در تاریخ، باعث شده بود که پيامبر (ص) در معرفی علی (ع) به عنوان آشناترين فرد به كتاب و سنت و شجاع‏ترين و كوشاترين فرد در راه دین خدا با وجود زمینه سازی های گوناگون از آغاز رسالت و تعریف ویژگیهای علی (ع) در موقعيت‏هاى گوناگون و به بهانه‏هاى مختلف و با بيان‏هاى متفاوت  سرانجام در بزرگ‏ترين اجتماع مسلمانان در غدیر خُم كه برخى شمار آن‏ها را بيش از يكصد هزار تن دانسته‏اند، در روز 18 ذیحجه نگرانی داشته باشد و خداوند اين مسأله را با  وعده ی  صریح خود رفع کند که:«بلَّغ ما انزل الیک ... وَ اَللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ اَلنَّاسِ‏ ...». واژه «يعصمك» دلالت بر نگهدارى پيامبر (ص) از هجوم فيزيكى و يكباره مردم و واژه «ناس» دلالت بر مردم عادى واكثريت نو مسلمان آن زمان دارد که خداوند از هر دو  وجود نازنین رسول خود را تأمین داده است، اما این واژه ها و قرائن ودلایل روشن و صریح برای ما باقی مانده است تا فراتر از تعصب و لجاجت با استفاده از فکر و عقل ودرک خود به آن رو بیاوریم و راه را از بیراهه و سره را از ناسره تشخیص دهیم.

حجة الاسلام مظفری در اخیر سخنرانی خود به موضوع غیر مرتبط به غدیر نیز اشاره کرد و ضمن تشکر از حضور علما و طلاب منطقه و استفاده از بعضی از آنها در این جلسه از آنها دعوت کرد که این جلسه و هیئت را متعلق به خود دانسته در تمام برنامه های آن شرکت کنند و خود شان برای اجرای برنامه و سخنرانی در مناسبت های مختلف داوطلب شوند و در آن به اجرای برنامه بپردازند و از بزرگان قوم نیز تقاضا کرد که در صورت داوطلب نشدن خود علما و طلاب از آنها قبلاً دعوت رسمی صورت گیرد تا در هر برنامه تعدادی از آنها از قبل آمادگی گرفته و مردم و مهاجرین منطقه را با سخنان و مطالب خوب شان مستفیض سازند.

ایشان این جلسه را متعلق به شخص خاص و در انحصار هیچ کسی ندانست و اظهار داشت که اگر شخصاً تا هنوز در برنامه ها حضورداشته است بخاطر خالی بودن صحنه بوده است و الا هر گاه آمادگی از طرف دیگران اعلان شده است فرصت را در اختیار دیگران قرار داده و خود مثل بقیه از آنها استفاده برده است . ایشان خوبی و توسعه یافتگی یک قوم و ملت و کشور را در داشتن افراد برجسته فراوان و چرخش کار به دست همه دانست تا با نبود یکی بحران کمبود شخصیت پدید نیاید. در پایان جلسه ایشان سخنان خود را با دعای پایانی به اتمام رساند و همه حضار با صرف شام پذیرایی شدند.

18 ذیحجه 1430


مطالب مشابه :


جشن بزرگ غدیر (ولایت ) در بندر شرفخانه

گونئی سسی - جشن بزرگ غدیر (ولایت ) در بندر شرفخانه - پربیننده ترین رسانه خبری- تبلیغی و بروز




جشن تکلیف

جشن تکلیف. در عید سعید غدیر در شهر دمق مراسمی بخش،ورودخود را به سن تکلیف جشن گرفتند.جناب




تبریک جشن عبادت

نیلوفر - تبریک جشن عبادت - وبلاگ سوم نیلوفر ـ دبستان غیر انتفاعی دخترانه عدالت دانشگاه




600 دانش آموز دختر سوم ابتدایی شهربابک رسیدن به سن تکلیف را جشن گرفتند.

موسسه فرهنگی امیرالمومنین(ع) شهربابک - 600 دانش آموز دختر سوم ابتدایی شهربابک رسیدن به سن




برندگان غدیر

پایگاه اطلاع رسانی معصومیه خمینی شهر - برندگان غدیر - جشن غدیر; جلسه توجیهی مادران ;




درباره جشن تکلیف

غدیر در ایینه وقتى پسر يا دختر به سنّ معيّنى جشن تكليف براى




جشن تکلیف 650 دانش‌آموز بافقی برگزار شد

جشن تکلیف 650 ائمه و بزرگان دین اسلام، جشن و سن این جشن در آستانه عید سعید غدیر برای




حقانیت جانشینی امیرمومنان علی (ع) در غدیر خم

زندگی نامه حضرت علی (ع) و حرف های نگفته - حقانیت جانشینی امیرمومنان علی (ع) در غدیر خم




عمو رضا میهمان جشن تکلیفی ها

عمو رضا میهمان جشن فرارسیدن عید سعید غدیر خم برای دانش آموزان به سن تکلیف




برگزاری مجلس جشن به مناسبت عید غدیر خم

برگزاری مجلس جشن به مناسبت عید غدیر نظام قبیلوی صفاتى مثل سنّ بالا ، سخاوت، شجاعت




برچسب :