تحليل فيلم"نفس عميق"

--- "نفس عميق" يك نگاه مدرنيستي.

                 نويسنده، گارگردان، تدوين: پرويز شهبازي

                تهيه كننده: امير سمواتي

                فيلم بردار:علي لقماني

                 موسيقي:مهرداد پاليز بان

                بازيگران:سعيد اميني(كامران) - مريم پاليزبان(آيدا) - منصور شهبازي(منصور).و...

---- براي رسيدن به درك درست از فيلم "نفس عميق" بايد تحليل درستي از شيوه وسبكپرداخت آن داشته باشيم وبراي اين منظور ، به وي‍ژه؛ بايد مولفه هايي را برسي كنيم كه مختص "سبك مدرنيست در سينما" است.

(مقاله اي جداگانه با عنوان"سبك مدرنيست در سينما"در همين وبلاگ، موجود است .لطفآ براي درك بهتر فيلم ، به آن مقاله نيز رجوع فرماييد.متشكرم.)

--- نفس عميق، مثل تمام فيلمهاي مدرنيستي با نمايي بسته و به طور جزء به كل ، آغاز مي شود و با نماهايي از تعليقي بصري؛ به نوعي دوگانگي تفكيك ناپذير ميان اجساد غرق شده در اب و كامران در حال شنادر استخر مي رسد.

---كامران نمونه مشخص شخصيتهاي فيلمهاي مدرن است .او جواني با تمام خصوصيات خوب ، به زعم اطرافيان است .كسي كه به نظر مي رسد دليلي براي :به ناگاه" بريدن" از همه چيز، ندارد.

-- اين بريدن وبريدگي هرگز "فرانچسكو" وار نيست . بلكه مصداق آدمهايي است كه در لحظه تصميم به رهايي از "ناوارستگي مي گيرند.اينان در واقع خود را در معرض نوعي "بي تعلقي"قرار ميدهند.ودر نتيجه تبديل به انسانهايي مي شوند كه نام و نشان، حرفه، مكان زندگي؛ و گاه هويت فردي شان، نا مشخص است.و بيشتر سايه هايي در حال پرسه زدن در كافه ها هتل هاو...هستند. و البته در محاصره آهن وبتن.!

---اين بريدگي براي منصور به طور جبري پيش آمده (مادرش در بيمارستان است وصاحب خانه او را بيرون مي اندازد.) اما براي آيدا؛ انتخابي است كه با جمله:" گور باباي همشون!" به اوج ميي رسد. (او هم از خانه اي كه آن را قبرستان مي نامد، گريخته وبه خوابگاه آمده؛ به مدت طولاني راه مي رود و موسيقي گوش مي كند {در سكوت پرسه مي زند.}).

ـــ فیلم تاکیداتی برتضاد های عمیق دارد ( میان منصور و کامران منصور آیدا آیدا و خانواده کامران با خانواده ) که به صورت آشکاری در تاکید بر رنگ های آبی و قرمز متجلی می شود و البته نوار زرد رنگی که به نظر می رسد نقش مکمل را به عهده دارد. این رنگ ها به لحاظ بصری ، هم ، میان عناصر و نشانه های فیلم ایجاد تضاد می کند. که این تضاد به سمت نوعی دو گانگی ؛ به معنای دوتایی بودن پیش می رود ( دو قلوها دوتا آیدا و منصور و ... ).

ـــ فیلم پر از انسانهایست که کارهای نامحتمل انجام می دهند. به این معنی که اعمالشان مطابق انتظار ما نیست مثلاً ماموران نیروی انتظامی نه جریمه می کنند و نه جلب. گدای جلوی مسافر خانه موبایل را از منصور می خرد و ...

ـــ شخصیت ها یک « مرض اجتماعی » دارند ، مثلاً قطع کردن برق ، شکستن آئینه و شیشه و ...

ـــ ارتباطات قطع شده از دیگر موارد مورد اشاره می تواند باشد ( همه ی تماس های تلفنی قطع می شوند و ... ). و اصولاً به نظر می رسد انسانها دور تر از آنند که گفتگویشان باهم به نتیجه برسد.

ـــ موارد یاد شده بالا شاید نوعی نقد اجتماعی هم ، تلقی شود اما مدرنیست ها این آشفتگی را درجهت فضاسازی مناسب برای فیلمهایشان مد نظر قرار می دهند و کمتر به شعار و چاره جویی اجتماعی می پردازند ، چرا که به اعتقاد آنان تنها راه نجات « عشق به انسان » است. ( حتی منصور هم در جایی می گوید که : این دختره می تونه منو خوشبخت کنه ! )

ـــ به نظر من پرویز شهبازی تا حدودی ، ساختار فیلم را به نفع قصه ، کنار گذاشته که اگر این کار نمی کرد فیلم جای بحث بیشتری داشت. مثلاً اگر ساختار سیکلیک ( دایره ای ) آغازین خود را پیش می گرفت و با پرداختی هوشمندانه تر به سمتی می رفت که بتوان برای آن دلیل مشخصی ذکر کرد ( مثلاً این برداشت که انسان های عصر مدرن در گردابی ، دایره وار به دور خود می گردند و در نهایت در همان گرداب هلاک می شوند مگر آنکه عشق ، آنها را نجات دهد. ) و یا ساختارهای دلخواه مشابه این؛ حتماً فیلم موفق تری خلق می شد.

ـــ به موارد زیر می توان در فیلم اشاره کرد :

استفاده خوب و مناسب از نابازیگران ، جسارت در پرداخت ، دیالوگ های مناسب ، موسیقی و سکوت های مناسب و ...

و مواردی که به اعتقاد من بهتر بود انجام می شد :

جدا شدن از قصه پردازی صرف ، استفاده از شات های بازتر و نامتعارف تر ، فضا سازی عظیم تر در جهت احاطه فضا بر شخصیت ، تدوین هدفمندتر  ( به لحاظ طول زمانی ) ، استفاده کمتر از عناصری که فیلم را در بستر نقدهای نشانه شناسانه و فلسفی بیهوده قرار می دهند ( مثلاً اینکه آیا رنگ قرمز به معنای عشق است یا شهوت !!! و ... )

ـــ در کل، فیلم « نفس عمیق » نسبت به بضاعت های سینمای ایران فیلم خوبی به حساب می آید .

 

 

             


مطالب مشابه :


جزوه آموزشي استاتيکي غير خطي‏Pushover‏ و‏‎ ‎تحليل ديناميکي تاريخچه زماني غير خطي سازه

aminipro - جزوه آموزشي استاتيکي غير خطي‏Pushover‏ و‏‎ ‎تحليل ديناميکي تاريخچه زماني غير خطي سازه




تجزيه و تحليل قانون پارتو

مثالي از تجزيه و تحليل پارتو آقاي اميني مسئوليت يك مركز تمام روز را در خانه بمانند تا




کتابخانه همراه فاطمی

بر خانه حضرت فاطمه تحليل حوادث ناگوار زندگانى حضرت فاطمه زهرا (علامه امينى)




كتاب شناسي توصيفي پيتر دراكر

فضل الله اميني. سپس به كار تحليل، مشاوره و تدريس پرداخت و از سال 1971 در خانه




مدرسان دوره ضمن خدمت رياضي پايه هشتم

همكاري در تحليل كتاب رياضي پايه هاي هفتم و هشتم (اميني) ، دلايل خود خانه ی ریاضی. ریاضی




کتاب الغدير علامه شیخ عبدالحسین احمد امينى نجفی (ره) جلد7 ترجمه محمد باقر بهبودي -3-

کتاب الغدير علامه شیخ عبدالحسین احمد امينى به خانه شوهر نمى زبانش در تحليل برخى




تحليل فيلم"نفس عميق"

تحليل فيلم"نفس عميق" سعيد اميني (مادرش در بيمارستان است وصاحب خانه او را بيرون مي اندازد.)




برنامه‌هاي گروه رياضي استان قزوين در سال تحصيلي 94-1393

انجمن هاي رياضي و خانه هاي محمد ابراهيم اميني و زهرا و تحليل محتواي




برچسب :