گزارش صعود دیواره بیستون

به نام هستی بخش مهربان

بیا بهار را باور کنیم با لمس گلپونه های کوچک کنار جویبار

در میان دشتی پر از شقایق مست.

حدود ساعت 11 روز یکشنبه چهارم فروردین ماه با بدرقه تنی چند از دوستان از ترمینال کلانتری به سمت شهر کرمانشاه به راه افتادیم و پس از حدود 8 ساعت به کنار دیواره بیستون رسیدیم.

بيستون كوهي كه هميشه يادآور دليري‌ها و افسانه‌هاست، در ايام نوروز پذيراي گردشگران بسياري است كه از سراسر جهان به شوق تماشاي گره‌ خوردن هنر و شكوه در اين اثر جهاني به كرمانشاه آمده‌اند.

مسیر کنار دیواره را در پیش گرفته و وارد محوطه اصلی شدیم و در کنار قرارگاهی به نام کافه شیرزادی در کناردیگر سنگنوردان، چادرها را علم کرده و بعد از آن برای تهیه شام و دیدن مناظر اطراف به پیاده روی پرداختیم.

بلندترین دیواره ایران که کتیبه و حجاریهای معروف آن در دامنه همین کوه واقع شده است در تاریکی شب ابهتی دو چندان داشت. جبهه جنوبی دیواره بیستون با ۵۰۰۰ متر عرض و ۱۲۰۰ متر ارتفاع مشرف به جاده همدان کرمانشاه، تنها پوشیده از سنگ وصخره است و این دیواره‌های آهکی، مسیرهای زیبای سنگ‌نوردی را پدید آورده‌اند برای ماجراجویی در طبیعت و آثاری همچون : نقش برجسته و کتیبه داریوش اول - نقش برجسته هرکول - نقش برجسته مهرداد دوم - فرهاد تراش و دیگر آثار باستانی در ابتدای این دیواره، منظره چشمنوازی جهت بازدیدکنندگان بسیار است. ..... تا امروز بیش از ۶۰ مسیر در طول‌های مختلف و با درجه‌های سختی گوناگون به طور کامل و یا تا بخش‌هایی از دیواره، توسط دیواره‌نوردان ایرانی و خارجی بر روی دیواره بیستون باز شده است که هر یک توسط گشایندگان و به سلیقه آنها نام‌گذاری شده‌اند. نام‌هایی چون: قرارگاه، عقاب‌ها، کاریز، شیرین، فرهاد، سیمرغ، پیتون و گربه ایرانی.

صبح روز بعد همگی با تجهیزات لازم به سمت مسیر انتخاب شده یعنی مسیر شیرین به راه افتادیم. هنگامیکه به پای مسیر رسیدیم به کرده های دو نفره تقسیم شده و حدود ساعت 9 مسیر را شروع کردیم.

چون برای اولین بار این مسیر  را صعود می کردیم برایمان هیجان بسیار داشت و نکته قابل توجه جنس سوزنی شکل سنگهای این دیواره بود که دستهایمان را نیز حکاکی می کرد .

صعود  به صورت ابزار گذاری انجام می شد و دارای 6 طول مسیر بود.

تقریبا در ساعت 2 بعداز ظهر به انتهای مسیر رسیده و با همراهی گروه قبلی بعد از کمی استراحت به سمت پایین دیواره و محل برقراری چادرهایمان حرکت کردیم.

پایین دیواره محل عبور تماشاگران بسیاری از آثار باستانی بود و در سیاه چادرهایی مراسم مذهبی به مناسبت شهادت حضرت زهرا برقرار بود. آن شب را به استراحت پرداخته و روز بعد دوباره برای پیمایش مسیری دیگر آماده شدیم.

این بار سعی داشتیم مسیری را فقط برای تمرین انتخاب کنیم. پس مسیری را انتخاب کردیم به نام جشنواره که در جشنواره سنگنوردی بیستون مهرماه سال گذشته با هدف آشنایی کوه‌نوردان و سنگ‌نوردان کشورهای خارجی با این دیواره، گشایش مسیرهای جدید و آشنایی کوه‌نوردان و سنگ‌نوردان ایرانی با کوه‌نوردان باتجربه و برجسته دنیا ، گشایش شده بود.

درجه مسیر کمی بالا بود و از هیجان خاصی برخوردار بود.

پس از انجام تمرینات، بعد از ظهر به سمت چادرها برگشته و پس از کمی استراحت مسیر کرمانشاه و سپس کرج را در پیش گرفتیم. ساعت 8 از ترمینال کرمانشاه به سمت کرج حرکت کرده و در ساعت 2 نیمه شب به کرج رسیدیم.

اعضای شرکت کننده:

آقایان: حمید علیا، امیر وفایی، ابوالفضل عظیمی، مرتضی دایر

خانمها: سحرناز حاجی زاده، مینا آخوندی

آرزومند بهترین روزها در سال پیش رو

ترمینال شهید کلانتری

ترمینال شهید کلانتری + تهیه بلیط آنلاین از karaj.co -تارنمای اطلاعات شهری کرج

آدرس

آدرس: اتوبان تهران کرج ، بعد از کرج دست راست ترمینال شهید کلانتری ، دست چپ جاده ی محمد شهر ،

گزارش صعود دیواره بیستون

چند از دوستان از ترمینال کلانتری به سمت شهر کرمانشاه ترمینال کرمانشاه به سمت

پایانه مسافربری شهید کلانتری بصورت شبانه روزی آماده خدمات رسانی به شهروندان محترم می باشد

پایانه مسافربری شهید کلانتری بصورت شبانه شده در محیط ترمینال و ایجاد مکانی

لیست تلفن های کلانتری ها و پاسگاه های فعال- شهرستان مشهد

خانواده صنعت چاپ و بسته بندي خراسان رضو - لیست تلفن های کلانتری ها و پاسگاه های فعال- شهرستان

سرنوشت تلخ کودک 3 ساله ای که رها شد

بعد از ساعت‌ها معطلی ساعت 7 شب همسرم با من تماس گرفت و گفت باید به کلانتری ترمینال جنوب