گزارش صعود اغری داغی(ارارات )ترکیه

آغری داغی ۵۱۳۷متر

(آرارات ترکیه)

سرپرست برنامه: آقای حاجی احد پرتوی (شرکت اطهر تبریز)

راهنمای برنامه(لیدر): آقای غلامرضا علی اوغلی

تعداد نفرات شرکت کننده:۲۲نفر

تاریخ صعود: ۱۷/۰۶/۱۳۹۲

اعضای شرکت کننده:آقایان:حاجی احد پرتوی،غلامرضاعلی اوغلی،  حبیب صداقت نیا،یعقوب پوردرمانی،محمدحیدری،ابوالفضل یحیوی،مصطفی فرجی،محمدرضاپورشفیعی ، حسن اسمی ،محمدشاکری،یعقوب وکیل زاده،مهدی امیریوسفی،زینال ولیزاده،بعثت پورحسین،زینال عبدی،منوچهرحبیبی ،جلال حیدرزاده،عیسی ذریه حبیب،رضا سرباز،حسن ولیزاده،مهدی فیضی وسلیمان فیضی

راهنمایی صعود:

قله آرارات در مجاورت مرز کشور ایران و ترکیه در دشت آرارات قرار دارد . دشت‌آرارات بوسیله کوه های آرگاتس ـ آرا ـ ماسس های کوچک و بزرگ و رشته کوههای گماقا احاطه شده و ارتفاع آن از سطح دریا ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ متر است . طول آن ۲۰۰کیلومتر است و عرض آن ۲۰الی ۴۵ کیلومتر است . از مرز شمالی تا رودهای ارس و آخوریان و مرز جنوبی تا کوه گایلندروگ میرسد. رودخانه ارس دشت آرارات را به دو دسته تقسیم می کند . قسمت راست منطقه بین ایران و ترکیه و قسمت چپ آن ارمنستان و نخجوان قرار گرفته است . آرارات کوچک و بزرگ بوسیله یک خط الرأس به هم پیوند داده می شود. جهت کوهها در ترکیه دست چپ آرارات بزرگ و دست راست آرارات کوچک دیده می شود . کوه آرارات در طول جغرافیایی ۴۴/۱۸ شرقی و عرض ۳۹/۴۲ شمالی قرار گرفته . ارتفاع آرارات بزرگ ۵۱۳۷ متر و کوچک ۳۸۹۵و نزدیک ترین آبادی در جبهه جنوبی این کوه به شهرستان دوبایزید و جبهه شمالی و شمال غربی به شهرستان ایغدیر مشرف می شود .

لوازمی که در برنامه مورد استفاده قرار گرفت:

لواز م انفرادی: دستکش دوپوش ومعمولی، البسه تنفسی, کاپشن و شلوار پلار، کلاه طوفان و آفتابی، کفش زمستانی، عینک طوفان و آفتابی کوه، گرامپون( یا یخ شکن شش شاخه)، چراغ پیشانی، طناب انفرادی و کارابین، کلنگ، باتوم، ظرف آب، باطری اضافه موبایل و چراغ پیشانی، کبریت،  قاشق، چنگال، بشقاب، لیوان، فلاسک، کرم ضد آفتاب، کیف کمک های اولیه، جوراب اضافه، گتر، زیر اندار، کوله حمله، کاغد و مداد، گذرنامه، مایع ظرف شوی و اسکاج، روزنامه، بند اضافه، پول، لواز م بهداشتی، کیسه زباله، گاز، کپسول، چادرو...

واما گزارش صعود:

روز اول:  ۱۳۹۲/۰۶/۱۳

برنامه قبلی (روز حمعه ۱۳۹۲/۰۶/۰۸صعود ساوالان از گردنه غربی ) تمرین  خیلی مناسبی برای صعود به آغری داغی بود ، این بار هم طبق معمول در قالب گروه کوهنوردی بابک تبریز و با هماهنگی شرکت کوهنوردی اطهر تبریز ۱۳۹۲/۰۶/۱۳ ساعت ۷صبح در محل دفتر واقع در خیام جمع شدیم وبا بدرقه خانواده ها، دوستان و سایر همنوردان عزیز با۲دستکاه مینی بوس (آقای جعفروآقای ناصر)وساعت ۸بطرف مرز بازرگان حرکت کردیم در مسیر در زیر سایه درختی صبحانه خوردیم وساعت ۱۴ ورودی مرز بازرگان وخرید دلار و لیرترکیه وتا ساعت ۱۵ پس از انجام تشریفات خروج با ۲دستگاه ون ترکیه(آرارابا) بطرف هتل آرارات حرکت کردیم پس از تحویل گرفتن اتاق ها (آقایان مهدی فیضی ،رضا سرباز،حسن ولیزاده ومن هم اتاق شدیم) وپس استراحت کوتاهی ساعت۱۸ تا۲۱ گشت در شهر دوبایزید وکاخ زیبای اسحاق پاشاو قلعه دوبایزید(اين كاخ كه از سوي اسحاق پاشا پسر حسن پاشا كه  در سال 1789 وزير بود بروي تپه اي در دوبایزید ساخته شده با دارا بودن 360 اتاق و سالن مطابق كاخهاي عثماني است . بنا به روايت ساخت اين كاخ كه بروي زميني به وسعت 760 متر مربع قرار گرفته 99 سال بطول انجاميده است. در معماري ساختمانهايي كه در اطراف 2 محوطه تو در تو و بشكل U ساخته شده بخشهاي مسجد - حرامسرا ، غذا خوري - حمام ، سالن مراسم و تفريحات ، آرامگاه و غيره با حجاريهاي عالي سنگ و در كنده كاري و تزيين ديوارها نيز تاثير آثار مشترك تمدن هاي فارس ، سلجوقي و عثماني ديده ميشود. مسجد اسحاق پاشا در محوطه دوم كاخ و در بين حرامسرا و سالن تشريفات قرار دارد. بلندي ديوارهاي بدنه به اندازه 2 برابر كاخ است . مسجد با گنبد و مناره خود مشرف بر تمام كاخ است . معماري اين بنا بيشتر به سبك معماري سلجوقي نزديك است . تزيين گياهان طبيعي بزرگ بروي سنگها با هنر ترك بيگانه بوده و تاثير هنر قفقاز را نشان مي دهد.  معماري چهار گوشه اين مسجد كه كاملا" به سبك معماري ترك ساخته شده به تنهايي منظره يك عبادتگاه را دارد . آرامگاه 8 ضلعي كه در كنار ديوارهاي بيروني سمت قبله مسجد ساخته شده متناسب با سبك معماري آرامگاه هاي سلجوقي 2 طبقه است . در 7 كيلومتري مركز دوبایزید و در نزديكي كاخ اسحاق پاشا بروي اراضي سنگلاخي ساخته شده است . تاريخ ساخت اين قلعه مشخص نيست ليكن يك گور حجاري شده موجود در آن نشانگر آن است كه اين گور يكي از آثار دوره اوراتو مي باشد. اين قلعه كه در طول تاريخ بارها دست به دست گشته در زمان سلطان ياووز سليم و در هنگام سفر چالدران بدست عثماني ها افتاده است.) به هتل برگشتیم وبعد صرف شام خوابیدیم .

روز دوم:  ۱۳۹۲/۰۶/۱۴

(بعد از این ساعت ها بوقت ترکیه می باشد که تقریبا ۹۰دقیقه اختلاف ساعت داریم)

ساعت ۷صبح  از خواب بیدار شدیم پس از صرف صبحانه کامل در فضای باز هتل وتحویل وسایل اضافی به انبار هتل ساعت۱۰جلوی هتل سوار ۲دستگاه ون ترکیه شدیم وپس از عبور از روستای توپ چاتان و چندین روستای دیگر که بیشتر جاده خاکی و ناهموار است به کمپ۲۲۰۰متری رسیدیم پس از تحویل بار به اسب ها هر کوله ۷۰لیر و هر اسب ۳کوله حمل میکند وهمه همنوردان با کوله حمله حاوی (آب بیش از ۳لیتر ،بیسگویت .سایر تنقلات) ساعت ۱۲به سمت کمپ ۳۲۰۰حرکت کردیم مسیرخیلی طولانی و با شیب خیلی کم ساعت ۱۷ به محل مراد کمپ در ارتقاع ۳۲۰۰متری رسیدیم زود چادر ها را برپا کردیم که در سایر کمپ ها کوهنوردانی از روسیه ،اوکراین ،آلمان و... در حال استراحت یادر حال ایجاد کمپ بودند بعد از کمی استراحت و خوردن نهاربا کرد های محلی به شادی وسرور پرداختیم که رقص کرد ها در نوع خود خیلی جالب بودو درساعت ۲۲ برای استراحت و خواب همنوردان به چادر ها رفتند ولی کوهنوردان خارجی مستقر در کمپ با رقص وآواز مزاحم استراحت مابودند.

روز سوم:   ۱۳۹۲/۰۶/۱۵

ساعت ۶صبح بیدار شدیم و پس از صرف صبحانه سبک و برچیدن چادرها و آماده کردن بار اسبها ساعت ۸:۳۰براه افتادیم شیب رفته رفته تندتر میشود وپیچ وخم زیادتر بالاخره ساعت ۱۴ به کمپ ۴۲۰۰رسیدیم موقیعت کمپ ۲ از کمپ ۱ بهتر بود زیرا هم آب داشت و هم جمعیت کمتری در آنجا ساکن بودند. پدیده طبیعی در اثر تغییر آب و هوا در دره کناری ما ( جهنم دره یا شیطان دره  )اتفاق می افتاد. به طرز خیلی ناگهانی سنگها می ترکیدند و از کوه جدا می شدند و صدای بلندی مثل تخریب ساختمان، شب پر ستاره ما را متحیر می کرد. من واقعا نگران کوه آرارات هستم می ترسم روزی آنقدر تخریب شود که به جای قله دره شود و آنقدر باران ببارد تا به جای دره دریا شود دوباره چادرها را زدیم و پس از صرف نهار استراحت نمودیم و بعضی از بچه ها به هم هوایی پرداختند البته به نظر من نیازی نیست.

روز چهارم: ۱۳۹۲/۰۶/۱۶

ساعت۲:۳۰بامداد بیدار باش و پس از آماده شدن بجز کوله حمله بقیه وسایل هارو داخل چادرها گذاشته وساعت۳حرکت به قله را آغاز نمودیم از ابتدای صف که به انتهای صف نگاه  می کردی چراغ های پیشانی نمای جالبی را نشان می داد مسیر شیب تندی داشت و سنگ های ریزشی، مسیر پاکوب را پنهان و راه را برای صعود کنندگان کمی دشوار تر می کرد ولی این دشواری را عشق وعلاقه به کوه برای همنوردان آسان تر می کرد. پس از تماشای طلوع زیبای خورشید وسایه جالب آغری کوچک که شبیه مثلث قایم الزاویه  در آن ارتفاع به ادامه مسیر پرداختیم  در ساعت ۷ به ارتفاع ۴۹۰۰متری رسیدیم که ابتدای یخچال بود پس از بستن گرامپون ها(یخ شکن ها )و کمی استراحت به صعود در مسیر یخچال پرداختیم آقای علی اوغلی با حساسیت زیادوجدیت خاصی گرامپونهای بچه ها را کنترل میکردکه برای من تجربه جدیدی محسوب میشد. ودر ساعت ۸:۳۵ با تلاش و پشت کار چند روزه اعضای تیم و در هوایی طوفانی ووزش باد تندوبا یاری خداوند متعال پای بر قله ۵۱۳۷ متری آغری داغی نهادیم   شادی وصف نا پذیری را می شد  در چشمان همه دوستان دید همه بچه ها اشک شوق میریختند وسجده شکر بجا می آوردند وبه همدیگر تبریک میگفتند من نیز اولین کسی که به همدیگه تبریک گفتیم وواقعا اشک ریختم آقای علی اوغلی بود متاسفانه دوربین بنده در ارتفاع۴۲۰۰یخ زده بود و سایر دوستان بعلت سرمای زیاد نتوانسنتد زیاد عکس بگیرند نمی فهمیدم زمان به چه سرعتی دارد سپری می شود ناگهان راهنمای تیم نوای برگشت سر داد به ساعت که نگاه کردیم نزدیک به ۴۵دقیقه بود که در بالای قله قرار گرفته بودیم  در ساعت ۹:۱۵شنبه ۱۳۹۲/۰۶/۱۶(۲۰۱۳/۰۸/۰۷ میلادی) با قله زیبا و پر عظمت آغری داغی وداع کرده و به پایین برگشتیم هیچ کس از دوستان راضی به این امر نبود  که پس از مدت ها تلاش به یک باره این قله را ترک کند ولی  مثل این که چاره ای جز این نبود.ساعت ۹:۱۵دقیقه که قله را ترک نمودیم با سرعت بطرف پایین حرکت نمودیم ساعت ۱۲در کمپ۴۲۰۰به کنار چادرهارسیدیم قرار شد تا ساعت ۱۳هم نهار هم استراحت هم جمع کردن چادر ووسایل ها (یک ساعت برا این همه کار )ولی چاره ای نبود بعد از اینکه وسایل اضافی را به باربرها سپردیم بسمت کمپ۳۲۰۰براه افتادیم ساعت ۱۵:۴۵به کمپ۳۲۰۰رسیدیم ۴۵دقیقه استراحت باز براه افتادیم با صلاحدید آقای علی اوغلی و پلاتین داشتن پای یکی از دوستان ۲گروه شدیم ۱۰نفر با سرعت زیادتر حرکت کردیم این ۱۰نفر باز به ۲گروه تبدیل شدیم (حسن ولیزاده،منوچهر حبیبی ،مهدی فیضی ومن)با سرعت زیادی براه افتادیم آقای مهدی فیضی مرا بیاد پدرش انداخت (حاج احمد فیضی روحش شاد یادش گرامی ) ما ۴نفر ساعت۱۷:۳۰کنار ماشین ها منتظر بقیه ماندیم بعد از رسیدن بقیه دوستان سوار ون ها شدیم و بطرف هتل حرکت کردیم وقتی رسیدیم هتل با استقبال گرم حاجی احد پرتوی مواجه شدیم در لاوی هتل پس از خوردن هندوانه که خیلی دل چسب بود به اتاقمان رفتیم و بعد از استحمام ،کنار هتل همگی به رستوران رفتیم جاتون خالی حسابی خوردیم.

روز پنجم:   ۱۳۹۲/۰۶/۱۷

ساعت ۸ صبح صبحانه کامل در هتل نوش جان کردیم وتحویل اتاق ها ووسایل به انبار هتل ساعت ۱۰با بدرقه آقای علی اوغلی و۲همنورد دیگر بمقصد تبریز ،۱۹ نفری به شهر ایغدیر حرکت کردیم پس از گشت وگذار وخرید از بازار و بازدید از پارک ومسجد جامع ایغدیر وصرف نهار (دونر) ساعت ۱۵:۳۰برگشتیم به دوبایزید تا از هتل وسایل هایمان را بار زدیم بطرف مرز ،ساغت ۲۰آقای جعفر راننده ایویکو منتظرمان بود ساعت ۳۰دقیقه بامداد روز ۲شنبه ۱۳۹۲/۰۶/۱۸جلوی پایگاه دوم شکاری تبریز  با هماهنگی آقای علی اوغلی تعدادی از همنوردان وخانواده ها به استقبال آمده بودند.

نکات قوت برنامه: صعود تمامی همنوردان ،همدلی دوستان

ضعف برنامه:اصرار بر راهنما برا صعود زودتر که از لحاظ فنی درست نبود ، احساس مسولیت نکردن بعضی ها، وبحث بار کش ها

با تشکر از

راهنمای خرید کفش کوهنوردی

گروه کوهنوردی یاران تبریز گروه کوهنوردی کمتال کفش کوهنوردی سنگین دو پوش

کفش کوهنوردی سهند

نمایندگی های فعال کفش کوهنوردی سهند : تبریز : فیسبوک کفش کوهنوردی کوهنوردی کمتال

قله کمتال - مرز مشترک ایران ارمنستان و آذربایجان

روز جمعه 13/2/92 به همراه گروه کوهنوردی یاران تبریز به از کفش مناسب کوهنوردی کمتال آید نه

اخبار کوهنوردی مرند

هستم دبیر باز نشسته نویسنده کوه های مرند و حومه موسس گروه کوهنوردی کمتال جولفا تبریز

گزارش برنامه صعود به قله کمچی92/9/1

گروه کوهنوردی بابک تبریز . مدیر وبلاگ: عباس رسولی [email protected] گروه کوهنوردی کمتال