گزارش صعود به قله شاهان کوه در استان اصفهان

نام برنامه : صعود به قله ۴۰۴۴ متری شاهان کوه در استان اصفهان ( بلند ترین قله در استان اصفهان )

تاریخ اجرای برنامه : ۵و۶/۴/۹۳

مسیر صعود و فرود : فریدون شهر - روستای سرداب سفلی - تنگ عرب - یخچال شاهان - قله

نفرات اجرا کننده :خانم ها : فاطمه رجبی و مهریه چاچی

آقایان : اضغر رجبی و سیاوش چاچی

--------------------------------

قله شاهان کوه با ارتفاع ۴۰۴۰ متر ارتفاع در شهرستان فریدون شهر قرار گرفته و بلند ترین قله استان اصفهان می باشد و از شمال غربی به جنوب شرقی امتداد داشته و حدود ۴۰ کیلومتر طول دارد . مسیر نرمال صعود به این قله از قسمت شرقی و تنگ عرب است .

من و سرکار خانم چاچی در ساعت ۱۵:۲۰ بعد از ظهر پنج شنبه مورخ ۵/۴/۹۳ با وسیله نقلیه شخصی از شهر مهاحران در استان مرکزی خارج شده و با گذشتن از شهرهای خمین ، گلپایگان ، خوانسار و دامنه حدود ساعت ۱۸:۱۵ به شهر داران در بخش فریدن رسیدیم ؛ با توجه به برنامه ریزی قبلی در شهر داران دو نفر از همنوردان ما یعنی جناب آقای اصغر رجبی و دختر خانم ایشان سرکار خانم فاطمه رجبی به ما ملحق شده و حدود ساعت ۱۸:۴۵ به طرف فریدون شهر حرکت کردیم ؛پس از گذشتن از فریدون شهر ، سیبک و نهضت آباد وارد جاده فرعی و آسفالته سرداب ها شده و پس از عبور از روستای سرداب سفلی به طرف سرداب علیا رفتیم اما قبل از رسیدن به این روستا و نرسیده به پل سنگی ؛ به داخل جاده خاکی سمت راست وارد شده و حرکت خود را به طرف تنگ عرب ادامه دادیم ؛ در ساعت ۲۰:۳۵ و در انتهای جاده خاکی به محل اطراق عشایر و چشمه آب رسیدیم که درخت بید بزرگ و آغل های سنگی متعددی در محل وجود داشت و راه پاکوب مشخصی از چشمه به طرف انتهای تنگ عرب و قسمت شرقی قله به چشم می خورد ؛ لذا ضمن بررسی مجدد مسیر صعود و آشنایی و احوالپرسی با عشایر مهمان نواز ؛ در محل مناسبی اقدام به برپایی کمپ و چادرها نمودیم و پس از صرف شام و صحبت های متفرقه در ساعت ۲۲:۳۰ خاموشی را اعلام کردیم.

در ساعت ۵ صبح روز بعد یعنی جمعه مورخ ۶/۴/۹۳ از خواب بیدار شده و پس از آماده شدن در ساعت ۵:۴۰ حرکت خود را به طرف قله شروع کردیم ؛ حدود یک ساعت طول کشیدکه به انتهای تنگ عرب و ریشه کوه رسیدیم و پس از نیم ساعت دیگر و حدود ساعت ۷:۱۰ به دو راهی رسیدیم که دو دره از هم جدا شده و البته هر دو دره نیز به قله منتهی می شوند ؛  یک دره به سمت راست قله می رود که دست به سنگ های متعددی دارد ضمن اینکه در زیر قله نیز به دیواره های خطرناک قله برخورد می شود ؛ دره و مسیر سمت چپ از سمت شرقی قله بالا میرود و به یخچال شاهان یا یخچال شرقی شاهان معروف است و علیرغم داشتن مسیر های صخره ای و نیاز به دست به سنگ شدن های متعدد ، مسیر مناسب تری برای صعود می باشد .

طبق برنامه قبلی مسیر سمت چپ که به یخچال شاهان معروف است را جهت صعود انتخاب کرده بودیم لذا حدود ساعت ۸ و پس از صرف صبحانه در این محل ، حرکت خود را از داخل یخچال شروع نموده و تا جایی که شیب یخچال اجازه داد و خطری متوجه ما نبود از داخل یخچال بالا رفته ، سپس حرکت خود را از کنار یخچال و از میان سنگ ها و صخره ها ادامه دادیم و در بسیاری از مواقع نیز ناچار بودیم جهت صعود از دیواره ها و مسیر های صخره ای ، دست به سنگ شویم.

نمای قله بکر و زیبای شاهان

در تصاویر زیر دره های سمت راست و چپ قله نیز بخوبی دیده می شوند.

نمای دره و یخچال شرقی شاهان از پایین به بالا

تا جایی که شیب یخچال اجازه داد و خطری متوجه ما نبود از داخل یخجال بالا رفتیم .

در بسیاری از مواقع  ناچار بودیم از دیواره ها و صخره های مرتفعی نیز با دست به سنگ شدن بالا برویم.

حدود ساعت ۱۱ به انتهای یخچال و یال منتهی به قله و در ساعت ۱۱:۵۰ نیز به قله رسیدیم که در بالا دارای محوطه مسطح و نسبتا وسیعی است و از روی آن قله ها و خط الراس دنا و زرد کوه و کوه های دالان کوه ، پیر هشتاد ، فردان و قسمتی از اشتران کوه دیده می شدند ؛ بیش از یکساعت در روی قله ماندیم و در ساعت ۱۳ به طرف پایین حرکت کردیم .

بر فراز قله

در دو تصویر زیر خط الراس شاهان و قله ۳۹۵۰ متری چال روغن و قله ۳۸۶۰ متری دری دیده می شود.

در دوردست کوه های زاگرس دیده می شوند.

در موقع فرود با جناب آقای رفیعی از کوه نوردان فریدون شهری و  تیم ۴ نفره همراه ایشان آشنا شدیم و پس از احوالپرسی و کسب اطلاعاتی در مورد منطقه و مسیر های صعود و فرود به قله شاهان ، از ایشان و دوستانش خدا حافظی نموده و حدود ساعت ۱۸ به محل کمپ رسیدیم و پس از استراحت کوتاهی ، چادرها را جمع آوری و ضمن خداحافظی از عشایر خونگرم ساکن محل ، از منطقه خارج شده و برنامه را با یاری خدا با موفقیت به اتمام رساندیم.

------------------------------------

در این قسمت از گزارش نیز تعدادی از عکس های گرفته شده از منطقه تقدیم می شود.

نمای تنگ عرب و مسیر های پاکوب به جبهه شرقی قله شاهان از فراز قله

نمای خط الراس شاهان کوه و قله ۳۹۵۰ متری چال روغن و قله ۳۸۶۰ متری دری

نمای قله ۳۹۴۳ متری فردان از فراز قله شاهان

نمای قله ۳۹۴۰ متری پیر هشتاد که از قله های رشته کوه آخوره می باشد.

نمای خط الراس و قله های دنا

درختی که در دل دیواره سنگی دره یخچال شرقی شاهان رشد کرده است.

تصویر کبک خوش خرام در حال آواز خواندن

گزارش صعود شبانه به قله کرکس در شهرستان نطنز استان اصفهان

کوه پیما. کوه نوردی به قله 3900 متری کرکس در شهرستان نطنز استان اصفهان. بینی هوای شهرهای

گزارش صعود به قله شاهان کوه در استان اصفهان

کوه پیما. کوه نوردی صعود به قله ۴۰۴۴ متری شاهان کوه در استان اصفهان پیش بینی هوای شهرهای

گزارش صعود به قله داراب شاه دالانکوه در استان اصفهان

کوه پیما. کوه نوردی قله ۳۹۵۰ متری داراب شاه دالانکوه در استان اصفهان بینی هوای شهرهای

تصاویر برگزیده صعود به قله داراب شاه دالانکوه استان اصفهان

کوه پیما. کوه نوردی صعود به قله داراب شاه دالانکوه استان اصفهان بینی هوای شهرهای ایران

شب مانی روی قله دماوند

گروه کوهنوردی دنا اصفهان - عبدالرزاق - پاساژ سجاد - طبقه دوم جلسات هفتگی:دوشنبه ها راس ساعت 19:30

آدرس کلینیک های مددکاری اجتماعی استان اصفهان

سوشیال نیوز - آدرس کلینیک های مددکاری اجتماعی استان اصفهان - social news - سوشیال نیوز

عدل اردکان ( احسان پیما ) - پایانه شفق اردکان

شرکت مسافربری عدل اصفهان جی - پایانه جی - عدل اردکان ( احسان پیما ) - پایانه شفق اردکان - اصفهان