طراحی فرش به کجا میرود؟

بحث فرش چند مدتی است که با تاسیس رشته های فرش در چندین دانشکدهٔ مختلف در ایران و برپایی نمایشگاههای سالانه بین المللی فرش در کشورمان رونقی تازه یافته است. تولید فرش به علتهای عدیده از جمله اشتغال زایی وافر آن یکی از عوامل مفید در توسعه اقتصادی کشور میباشد، مبحثی که حرفه های بسیاری را به دنبال داشته و دارد، تولید پنبه و پشم، طراحی قالی، رنگرزی، بافت، مرمت قالی و تجارت داخلی و خارجی آن از جمله منابع درآمد برای جمعیت کثیری از هموطنانمان میباشند. از این میان حرفه – هنر طراحی فرش یکی از اساسیترین عوامل در تولید یک قالی است که خود دارای چندین بخش و مرحله مرتبط با هم میباشد؛ نخست طرح مدادی برروی کاغذ شطرنجی بارجشمار مناسب و ابعاد متناسب کشیده میشود و این در اصل اسکلت کار میباشد و بقیه مراحل بر روی این طرح اولیه انجام میپذیرد. سپس بسته به نوع سبک نقاشی قالی (ترکی – فارسی)، رنگ بر روی طرح گذاشته میشود و یا مانند مناطق اطراف تبریز، قسمتهای رنگی را با شماره مشخص میکنند و بعد رنگ مورد نظر را جلوی آن شماره در کاغذ نوار مانندی به نام مستوره قرار میدهند. بعد از آن نوبت به نقطه کردن نقشه میگردد که در این مرحله طرح را به زبانی قابل فهم برای بافنده ترجمه میکنند و خود دارای قوانین و روشی خاص است. حال نقشه برای بافت آماده است. یک طراح قالی باید با طراحی سنتی و نیز با طراحی پایه تا اندازای آشنایی داشته باشد و اگر به کار نقاشی نیز میپردازد باید که با رنگهای سنتی ایرانی آشنایی کامل داشته باشد، از طرفی یک طراح باید با نحوه بافت یک قالی آشنا باشد تا زمان طراحی از اشتباهاتی که ممکن است برای بافنده مشکل ایجاد نماید بپرهیزد. طراحی قالی مانند بسیاری حِرَف سنتی دیگر سالهای مدیدی است که به روش استاد – شاگردی آموزش داده میشده و میشود، البته چندصباحی است که به هدف علمی کردن این حرفه – هنر، آنرا در دانشگاهها تدریس میکنند و از آن جمله است رنگرزی، مرمت، بافت و … اما آیا میشود هنری را که بیش از هزاران سال قدمت دارد را در چندین ترم تحصیلی و به صورت آکادمیک به یک هنرجو آموزش داد. بنده که خود یکی از هنرجویان اینچنین دوره هایی هستم به شخصه مخالفت سوئی با این حرکت نداشته و ندارم اما آیا بهتر نیست که در کنار اینگونه آموزشها، محقق و کارشناسانی را نیز تربیت کنیم که با آشنایی کامل با مکاتب و نقوشی گذشته و حال هنر ایرانی بتوانند با احیای موتیفها و نگاره هایی که سالها در نقاشی سنتی ما بکار میروند و شناساندن این نگاره ها به طراحان و هنرمندان این سرزمین و نیز احیای ترکیببندیهای طلایی که در آثار گذشته ایرانیان نهفته است از منصرف شدن هنر سنتی ایران و نیز از یکنواختی طرحها و نقوش جلوگیری کنند. آیا برای نوآوری در طرحهای فرش باید تابلو فرش کشید یا طرحهای فرش را با منو بازار یکنواخت کرد؟ چرا ما آورندهٔ باصطلاح مُد نباشیم و دیگر کشورها خود را با ما یکرنگ نکنند، حتی شاید با این کار بتوان از تقلیدهایی که کشورهایی مثل چین، هند و پاکستان از طرحهای ما میکنند، جلوگیری نمود، آنها که قدرت سه هزار ساله طراحی و هنرمندی ما را در زمینه طراحی فرش ندارند، پس چرا کسی پاپیش نمیگذارد و فقط میتوانند بگویند که فرش ایران مرده است و دیگر نمیتوان برایش چاره ای اندیشید. به هر حال احیای هنر مقتدر ایرانی نیاز به حمایت همه جانبه دست اندرکاران و دولتمردان ایرانی دارد، همانگونه که در زمان صفویه اتفاق افتاد، به آنچه که داریم بیاندیشیم نه آنچه که نداریم.


مطالب مشابه :


بودجه بندی درس طراحی فرش

گروه فرش شهر تهران - بودجه بندی درس طراحی فرش - توانایی معالبه و رجشماری انواع کاغذ نقشه. 3




طراحی فرش به کجا میرود؟

فرش - طراحی فرش را جلوی آن شماره در کاغذ نوار مانندی کردن نقشه میگردد که در این مرحله طرح




روش استفاده از اسکنر جیبی

شما میتوانید تصاویر قاب شده. پارچه ، فرش، کاغذ، نقشه های بزرگ و . را اسکن




کلیاتی در خصوص طراحی فرش - جهت مطالعه دانش آموزان سال دوم طراحی فرش

سروستان (sarvestan) - کلیاتی در خصوص طراحی فرش - جهت مطالعه دانش آموزان سال دوم طراحی فرش - دوصد




50 نمونه سوال رشته طراحی و نقاشی فرش کاردانش

50 نمونه سوال کلیدی استاندارد طراحی و نقاشی نقشه فرش فرش با رجشمار 35 بر روی کاغذ چند




معرفی دو شاهکار : قالیهای شکارچرخ و بشریت

از فرش تا نقاشی هنری؛ فصل جان گرفتن کاغذ شطرنجی نقشه و کاغذ را رها کردم اندکی در




طرح فرش رو از جيبم بيرون می‌يارم!

نقشه بزرگی بود و برای همين کاغذ را روی از توی کتاب‌ها، نقشه‌ها، فرش‌ها و طرح‌ها وسينه




برچسب :