ایکس باکس 360 در برابر پلی استیشن 3

پردازنده‌ی هر دو کنسول، از طراحی منحصر بفردی برخوردارند که مقایسه‌ی مستقیم آن‌ها را به کاری سخت تبدیل می‌کند، ولی اعداد و ارقام هیچ‌گاه دروغ نمی‌گویند.
هر دو پردازنده در فرکانس 3.2 گیگاهرتز فعالیت می‌کنند ولی 7 هسته‌ی پردازشی مجزا در کنسول پلی‌استیشن3، پردازنده‌ی ایکس‌باکس360 که از 3 هسته‌ی دو رشته‌ای تشکیل شده است را خیلی راحت از پیش‌رو بر می‌دارد. اگر بخواهیم عملکرد این دو هسته را در واحد گیگافلاپس مقایسه کنیم، پردازنده‌ی Cell حدودا سه/3 برابر قوی‌تر از زنون بکار رفته در ایکس‌باکس360 است. برنده این بخش: PS3


البته باید به این نکته هم توجه کرد که طراحی پردازنده و پردازنده‌ی گرافیکی کنسول ایکس‌باکس360 باریک که روی یک چیپ قرار دارند، به طور تئوریک کارایی را بالا تر می‌برد ولی شرکت مایکروسافت برای اطمینان از عملکرد مناسب چیپ، مجبور شده است Frontside Replacement Block را بر روی چیپ پیاده کند که باعث افزایش زمان تأخیر می‌شود و چیپ را مجبور می‌کند در همان سرعت نمونه‌های قدیمی به فعالیت خود ادامه دهد. چیپ ترکیب شده‌ی جدید، ممکن است پردازنده‌ی پلی‌استیشن3 را از نظر قابلیت اطمینان و کنترل دما پشت سر بگذارد ولی هنوز هیچ تست طولانی مدت و دقیقی بر روی آن صورت نگرفته است تا با اطمینان در خصوص آن نظر دهیم. برنده این بخش: PS3

پردازنده‌ی گرافیکی (GPU)
هر دو کنسول، از طراحی عادی که در کارت گرافیک‌های کنونی می‌بینیم، بهره می‌برند. هسته‌ی گرافیکی زنوس در کنسول ایکس‌باکس360 از حافظه‌ی بیشتری برخوردارد است، ولی این حافظه با حافظه‌ی سیستمی کنسول مشترک است. اما در پلی‌استیشن3، 256 مگابایت حافظه به صورت اختصاصی به هسته‌ی گرافیکی تعلق دارد و می‌تواند تا حجم 224 مگابایت نیز از حافظه‌ی سیستم را به اشتراک بگیرد‌.

کنسول پلی‌استیشن3 پهنای باند بیشتری نسبت به رقیب دارد ولی برتری کنسول ایکس‌باکس360، به 10 مگابایت حافظه‌ی eDRAM آن بر می‌گردد که پهنای باندی معادل 256 گیگابات در ثانیه را در اختیار کنسول قرار می‌دهد.
و در آخر،به طور کلی گرافیک کنسول پلی‌استیشن‌3 کارایی بالاتری دارد اما عنوان پردازنده‌ی گرافیکی بهتر به کنسول ایکس‌باکس360 داده می‌شود، به دلیل حافظه‌ی eDRAM و کارایی لحظه‌ای بسیار مناسب‌تر در مقایسه با رقیب. برنده این بخش: Xbox 360

رم (RAM)
حجم بیشتر حافظه‌ی کلی ایکس‌باکس360 که بین سیستم و چیپ گرافیکی مشترک است ممکن است باعث گمراهی شود. ولی حافظه‌یXDR استفاده شده در کنسول پلی‌استیشن3 که در فرکانس 3.2 گیگاهرتز عمل می‌کند کارایی به مراتب بالاتر و سریع‌تری نسبت به حافظه‌ی GDDR3 در کنسول رقیب با فرکانس 700 مگارهتز دارد. میزان پهنای باند دو کنسول نیز نشان می‌دهد که کنسول سونی، پیروز این بخش از رقابت است‌. برنده این بخش: PS3

دیسک‌سخت (Hard Drive)
از جمله تفاوت‌های اساسی ایکس‌باکس360 باریک نسبت به مدل‌‌های قدیمی این است که در مدل آرکید از دیسک سخت 4 گیگابایتی از نوع SSD برای نگهداری اطلاعات استفاده می‌شود، اما در هر دو مدل پلی‌استیشن3 دیسک سخت وجود دارد. دیسک‌های سخت هر دو کنسول مشابه هم هستند و با 5400 دور در دقیقه اطلاعات را باز خوانی می‌کنند. در مدل‌های بالاتر پلی‌استیشن3 نیز از یک هارد 320 گیگابایتی استفاده شده که نسبت به نمونهی 250 گیگابایتی استفاده شده در ایکس‌باکس360 حجم بیشتری دارد.

با این حال ، مزیت اصلی پلی‌استیشن3 این است که کاربر می‌تواند از دیسک‌های سخت استاندارد لپ‌تاپ و مدل‌هایی که سرعت و ظرفیت بالاتری دارند استفاده کند، اما کنسول ایکس‌باکس‌360 فقط از دیسک‌های سخت مخصوص مایکروسافت استفاده می‌کند. برنده این بخش: PS3

درایو نوری (Disk Drive)
درایو نوری هر دو کنسول نقاط قوت مخصوص به خود را دارند. درایو نوری ایکس‌باکس360 سرعت بالاتری را ارایه می‌کند، به طوری که سرعت خواندن دیسک تک لایه در ایکس‌باکس360، حداکثر 15.85 و سرعت خواندن دیسک بلو-ری در پلی‌استیشن3، 9 مگابایت در ثانیه است. البته تفاوت سرعت خواندن در زمان استفاده از دیسک‌های دو لایه کمتر می‌شود.

درایو نوری پلی‌استیشن3 سرعت کمتری دارد اما به وسیله تکنولوژی بلو-ری، ظرفیت بیشتری را در اختیار بازی‌سازی و کاربران قرار می‌دهد. در حال حاضر ظرفیت دیسک بلو-ری تک‌لایه، 25 گیگابایت و نمونه‌های جدید دولایه، ممکن است ظرفیت را تا 33.4 گیگابایت افزایش دهند. برای اکثر بازی‌کننده‌ها، ظرفیت دیسک اهمیت بیشتری نسبت به سرعت خواندن دارد خصوصا این‌که می‌توان از پلی‌استیشن3 برای مشاهده فیلم‌های بلو-ری نیز استفاده کرد. برنده این بخش: PS3

پشتیبانی تصویری (Video Support)
در مدل‌های فعلی هر دو کنسول، پورت HDMI وجود دارد. هر دو نیز از نظر پورت‌های تصویری با هم برابر هستند ولی کنسول پلی‌استیشن‌3 از حیث حداکثر رزولوشن، از حریف خود جلو می‌افتد.
صفحه‌ی منوی کنسول ایکس‌باکس360 از رزولوشن 1080P پشتیبانی می‌کند ولی مایکروسافت برای بازی‌های این کنسول، رزولوشن 720P را الزامی دانسته است. تعداد قابل توجهی از بازی‌های کنسول پلی‌استیشن3 از رزولوشن1080p پشتیبانی می‌کنند. و در کنار این مورد باید به پشتیبانی این کنسول از فیلم‌های بلو-ری و هم‌چنین تمرکز بیشتر بر روی بازی‌های سه‌بعدی نیز توجه کرد. برنده این بخش: PS3

پشتیبانی صوتی (Audio Support)
در کنار خروجی آنالوگ، کنسول ایکس‌باکس360 علاوه بر صدای استریو، از خروجی Dolby Pro-Logic II سود می‌برد، اما برای بازی‌کننده‌هایی که دنبال صدای دیجیتال هستند پلی‌استیشن3 با قابلیت 7.1 LPCM surround علاوه بر صدای دیجیتال 5.1 کاناله، گزینه‌ی مناسب‌تری خواهد بود. برنده این بخش: PS3

وسایل اتصالی (Connectivity)
از نظر کمیت این ایکس‌باکس‌360 است که فاتح این رقابت می‌شود. اما از نظر کیفیت، خیر. از طرفی سونی پشتیبانی از کارت‌های حافظه‌ی فلش و SD را در کنسول جدید خود حذف کرده است و از طرف دیگر مایکروسافت از مموری مخصوصی برای انتقال اطلاعات کاربر از جمله سیوها و غیره استفاده می‌کند. در زمینه‌ی پشتیبانی از تعداد دسته‌ها نیز این کنسول پلی‌استیشن3 است که پیروز میدان می‌شود. پشتیبانی از بلوتوث2 را نیز اضافه کنید تا فاتح این رقابت را نیز پلی‌استیشن3 اعلام کنیم. برنده این بخش: PS3

شبکه (Net Working)
وقتی صحبت از قابلیت‌های شبکه به میان می‌آید، ابتدا بازی‌کننده ها باید از خود بپرسند که آیا می‌خواهند از اینترنت بی‌سیم استفاده کنند یا خیر. پورت اترنت پلی‌استیشن3 به وضوح سرعتی بسیار بالاتر نسبت به رقیب دارد و از سرعتی معادل 1 گیگابیت برخوردار است. با عرضه شدن ایکس‌باکس360 اسلیم نیز در حال حاضر هر دو کنسول از قابلیت وای‌فای برخوردار هستند اما در اینجا این کنسول ایکس‌باکس360 است که به دلیل پشتیبانی از پروتکل 802.11n از رقیب پیش می‌افتد.
با توجه به اینترنت بی‌سیم ایکس‌باکس360 که سرعتی پنج برابر پلی‌استیشن3 دارد می‌توان برنده‌ی این بخش را کنسول مایکروسافت دانست. برنده این بخش: Xbox 360

پشتیبانی از بازی‌های قدیمی (Backwards Compatibility)
بسیاری از بازی‌کننده‌ها دوست دارند به بازی‌های کنسول‌های قدیمی‌شان دسترسی داشته باشند، و توقع دارند کنسول‌های جدید توانایی اجرای این عناوین را در خود گنجانده باشند. ایکس‌باکس360 این توانایی را دارد که به صورت نرم‌افزاری اغلب بازی‌های ایکس‌باکس را اجرا کند اما پلی‌استیشن3 برای اجرای بازی‌های پلیاستیشن نیاز به شبیه‌ساز سخت‌افزاری دارد که این مهم مشکلات خاصی را به وجود خواهد آورد. در مجموع می‌توان برنده‌ی این رقابت را ایکس‌باکس 360 اعلام کرد. البته مدل‌های قدیمی‌تر پلی‌استیشن3 از بازی‌های پلی‌استیشن2 پشتیبانی می‌کردند که این قابلیت در حال حاضر حذف شده است. برنده این بخش: Xbox 360

نتیجه‌گیری:
مطمئنا لازم است بار دیگر تاکید کنیم این آزمون‌ها صرفا بر روی قابلیت‌های سخت‌افزاری دو کنسول پلی‌استیشن3 و ایکس‌باکس360 متمرکز شده‌اند و نتیجه‌ی حاصل دلیلی بر برتری بی چون و چرای کنسول‌ها نخواهد بود. در واقع مسئله‌ی مهم این است که شرکت‌های سازنده‌ی بازی‌های رایانه‌ای تا چه اندازه می‌توانند از ترکیب قابلیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این دو کنسول با هدف ارایه عنوانی ارزشمند، بهره ببرند.

با توجه به این رقابت نفس گیر می‌توان ادعا کرد پلی‌استیشن3 از نظر سخت‌افزاری نسبت به ایکس‌باکس360 برتر است. البته ما قضاوت در این خصوص را به خود شما واگذار می‌کنیم تا با مطالعه‌ی مقاله‌ی فوق که نتیجه بررسی‌های کارشناسان سخت‌افزار سایت اینترنتی آی‌جی‌ان است، کنسول برتر در زمینه قابلیت‌های سخت‌افزاری را انتخاب کنید.

منبع: gear.ign.com


مطالب مشابه :


بیوگرافی دنیل رادکلیف

دن همچنین عاشق پلی استیشن و بعد از آن که برای یک دهه در نقش هریپاتر بازی کردم، این




پرفروش ترین اسباب بازی های سال 2010 بریتانیا

پرفروش ترین اسباب بازی های هری پاتر لگویی دسته های بازی جدید حرکتی پلی استیشن کیف




ایکس باکس 360 در برابر پلی استیشن 3

و در آخر،به طور کلی گرافیک کنسول پلیاستیشن‌3 از بازی‌های پلی هری پاتر;




محصولات دسته بازی سرگرمی

کامپیوتری و پلی استیشن و خرید بازی های کامپیوتری و پلی استیشن هری پاتر




برچسب :