گزارش سفر به استان بوشهر(نای بند و کوه نمکی و...)

نفرات:احسان امین جواهری-هادی انصاری-علیرضا قایلی نیا-ناصر نادری-علی اوقانیان

وسیله:اتومبیل شخصی

مبدا حرکت:اصفهان

هزینه برنامه:هر نفر37 هزار تومان

حدود ساعت 10 شب روز پنج شنبه  29 دی ماه از اصفهان حرکت به سمت استان بوشهر را آغاز کردیم و پس از عبور از شهرهای آباده ، شیراز و فیروزآباد ، سپیده دمان در منطقه جم بودیم.پس از استراحتی مختصر دوباره حرکت را آغاز کردیم از شهر جم و سیراف گذشتیم و نهایتا حدود ساعت 9 صبح خود را به عسلویه و خلیج نای بند رساندیم.پس از صرف صبحانه مختصرجاده ساحلی در امتداد خلیج نای بند را طی کردیم و دیدار از خلیج نای بند ، جنگلهای حرا در منطقه که با توجه به نزدیکی به تاسیسات عسلویه وضعیت اسفناکی داشت و معدود پرندگان موجود را تا قبل از ظهر داشتیم.سپس روستای هاله در جنوب خلیج نای بند و دماغه نای بند و سواحل صخره ای آن را دیدیم که بسیار زیبا بود.صخره ها از شمال دماغه تا جنوب آن به تدریج ارتفاعشان زیاد میشود به طوری که ابتدا میتوان در کنار ساحل و روی ماسه ها قدم زد و صخره ها حداثر یک متر ارتفاع دارند و در ادامه ارتفاع آنها به بیش از 10 متر و بیشتر میرسد.خوشبختانه موفق به دیدن چند لاک پشت زیبا هم شدیم. با توجه به اینکه در جنوبی ترین نقطه دماغه یک پادگان نظامی قرار داشت و اجازه عبور داده نمیشد و البته جاده خاکی مناشبی هم نداشت، برای رسیدن به روستای بنود و ساحل زیبای آن که در قسمت جنوبی منطقه حفاظت شده نای بند قرار دارد و دقیقا جنوب خلیج است ، ناچار شدیم به روستای هاله برگشته و پس از طی جاده ای در جهت جنوب شرقی از روستاهای بساطین و صفیه و زیارگذشتیم و به روستای بنود رسیدیم.از این روستا که فاصله کمی تا ساحل دارد جاده ای خاکی و بسیار زیبا ما را به ساحل بنود میرساند.این جاده از منطقه موسوم به تنگ لانوف عبور میکند و فرم کوهها و منطقه بسیار جالب است. تمامی عصر را در منطقه ساحلی بودیم.در اینجا ساحل ماسه ای بسیار زیباست  و یک مسجد کوچک قرار دارد.این ساحل، یکی از زیباترین سواحل ایران محسوب می شود.در صورتی که در امتداد ساحل کمی به سمت جنوب شرقی بروید به موج شکن و سواحل پست تر میرسید و اگر به سمت شمال غربی بروید سواحل ماسه ای و صخره ای توامان دیده میشود که در نوع خود عالی است اما باید مراقب جذر و مد دریا بود.و البته کمی بعد دیگر غیر قابل عبور است چون کاملا صخره ای و بلند است.اینجا یک شهرک سینمایی هم قرار دارد که بسیار زیباست.شب را در کنار مسجد و در چادرهایمان به صبح رساندیم.صبح باد بسیار شدیدی میامد.طوری که که چند تکه لباسی که بیرون چادر بود به طور کلی مفقود شد.

صبح زود شنبه یک بهمن وسایل را جمع کرده و از طریق یک جاده خاکی که قبلا مسیر آن را دراورده بودم و با فاصله کمی در امتداد ساحل قرار داشت به سمت خلیج نای بند حرکت کردیم.در چند نقطه به ساحل نزدیک شدیم.اینجا منطقه حفاظت شده نای بند است.متاسفانه موفق به دیدن جانوران نشدیم.یکی از جذابیتهای اینجا سواحل صخره ای و دیواره مانند عظیمی است که ارتفاع برخی از آنها به دهها متر میرسد و بسیار جالب است هر چند جاده خاکی مناسب نیست اما این قدر جلو رفتیم تا نهایتا خود را به همان پادگان نظامی در جنوب خلیج نای بند رساندیم و از طریق روستای هاله عازم سیراف یا همان بندر طاهری شدیم.در راه شتر هم دیدیم.بعد از ظهر بود که یکی دو ساعتی را در سیراف صرف کردیم.ابتدا قلعه شیخ نصوری را رفتیم که به علت تعمیرات بسته بود و سپس برای دیدن گور دخمه ها عازم شدیم.سیراف دارای چشمه هم هست که در این منطقه وجود آن جالب است.منطقه باستانی سیراف که قدمت آن مربوط به قبل از اسلام است و مهمترین بندر خلیج فارس محسوب میشده بسیار جالب است و نیاز به راهنما دارد.اطلاعات ما کلا در حد اطلاعاتی که از اینترنت داشتیم بود که وارد نمودن آن در این گزارش چندان لزومی ندارد.

پس از سیراف ادامه حرکت دادیم تا به شهر کنگان رسیدیم و در رستورانی غذا خوردیم.چند نفر از دوستان خوب ما در کنگان به ما ملحق شدند و به پیشنهاد آنها به جای سواحل کنگان تصمیم گرفتیم سواحل روستای بنک که فاصله زیادی با کنگان ندارد را ببینیم.تمام عصر را به قدم زدن در آنجا سپری کردیم که فوق العاده بود.به طور کلی هوا نسبتا سرد بود طوری که خود اهالی استان بوشهر آن را طی چندین سال اخیر بی نظیر میدانستند.همین موضوع باعث شد به جای خوابیدن در چادر ، مهمان دوستان کنگانی خود باشیم و به خانه آنها برویم.با توجه به اطلاعاتی که جمع کرده بودیم به دلیل مناسب نبودن فصل برای پرنده نگری و مشکلات دیگر دیدار از منطقه حفاظت شده مند را به طور کلی از برنامه حذف کردیم و تصمیم گرفتیم مستقیما به سمت کوه نمکی جاشک برویم.حدود ساعت 3 صبح حرکت را آغاز کردیم تا سپیده دمان در پای کوه باشیم.کوه نمکی جاشک که به کوه نمکی خورموج و یا دشتی هم معروف است یکی از پدیده های بینظیر ایران محسوب می شود و در نوع خود در خاورمیانه بزرگترین و منحصربه فرد است.رود مند که از استان فارس میاید این کوه را دور زده و در قسمت شمالی منطقه حفاظت شده مند به دریا میریزد البته پس از عبور از این کوه آب آن کاملا شور میشود.

فاصله ای در حدود 60 کیلومتر را از کنگان طی کردیم.یک فرعی در سمت راست جاده وجود دارد که تنها نشانه آن تابلو یک معدن متروکه است.چند کیلومتری ادامه مسیر در این جاده خاکی که چندان هم بد نیست ما را به معدنی میرساند که خوشبختانه برای حفظ این کوه زیبا جلوی فعالیت آن گرفته شده است.همین جا باید ماشین را پارک کرد و پیاده ادامه مسیر داد.طبق هماهنگی که از قبل انجام داده بودیم همزمان با گروه کوهنوردی دنا اصفهان و دوستانمان در این گروه در منطقه بودیم.البته برنامه آنها دیدن کوه در حد حدود 4 ساعت بود اما ما برنامه داشتیم تا شب آنجا باشیم.همراه با انها مسیر شرقی را هدف قرار داده و دیدیم البته منطقه بسیار بزرگ است و دیدن کامل آن بیش از یک هفته زمان نیاز دارد.یک راهنمای محلی هم همراه بود و با کمک او توانستیم از آبشار نمکی و چند غار زیبا و البته کوچک در این مسیر دیدن کنیم.تعداد دوستانمان در گروه دنا بیش از 15 نفر بود و همین حرکت را کمی کند میکرد.وجود پدیده های مختلف نمکی حیرت انگیز منطقه انسان را به فکر فرو میبرد که چطور ممکن است یک ایرانی از وجود چنین طبیعتی در کشورش بی اطلاع باشد.انواع کریستالهای نمکی با رنگ بندی های زیبا و....که در این مقال نمیگنجد.پس از اینکه به کنار ماشین برگشتیم دوستان ما در گروه دنا عازم شدند و ما 5 نفر خودمان مسیر غربی را شروع کردیم.دره معروف گل کلم در این قسمت است.سرعت حرکتمان خیلی عالی بود طوری که تا غروب کیلومترها طی کردیم و از دیدن زیبایی ها سیراب شدیم.حرکت در این کوه بسیار سخت است دست زدن به زمین بعضا ممکن است با زخم شدن دست همراه باشد چون کریستالهای نمکی نوک تیز و برنده هستند.فرم این کوه گنبدی شکل است و صعود از آن با توجه به فرم خاصی که دارد بسیار مشکل است برای همین چنین قصدی نداشتیم و بیشتر دیدن زیبایی ها را مدنظر داشتیم به خصوص که در ارتفاعات بالاتر پدیده های زیبا کمتر است.در راه برگشت دو گروه شدیم و هر کدام از یک دره به پایین امدیم.گروه سه نفره ما آبشارهای نمکی و گل کلم های نمکی بسیار زیبایی در مسیر داشت و ان دو نفر هم موفق به دیدن یک غار بسیار بزرگ با دهانه ای بیش از 10 متر ارتفاع شده بودند.شب را در معدن نمک گذراندیم و صبح زود عازم بوشهر شدیم.صبحانه را در کاکی که بسیار به کوه نمکی نزدیک است خوردیم و پس از آن از کلات حیدری که یکی از آثار تاریخی زیبا در منطقه خورموج است دیدن کردیم.کلات حیدری شامل اتقها و غارهایی است که توسط انسان در دل کوه کنده شده است.ظهر خود را به چاووشی که روستایی در غرب خور موج است رساندیم جاده چاووشی به باشی در منطقه دلوار مسیر اصلی برای رسیدن به بوشهر نیست اما هدف ما دیدن کلوت های زیبای این منطقه بود.کلوتهایی که موجب حیرت هستند.

فرم اکثر آنها بسیار جالب است و به دلیل فرسایش ساختار جالبی دارند.حدود 3 ساعت پیمایش مختصر را در دل کلوتها در دستور کار قرار دادیم.این منطقه واقعا ظرفیت دو روز برنامه دارد و زمان کم ما اجازه دیدن بیشتر نمیداد هر چند همین هم غنیمت بود.نهایتا حر کت را ادامه دادیم تا خود را به نزدیکی دلوار رساندیم سپس از ساحل زیبای دیگری در این منطقه دیدن کردیم.ساحل روستای محمد عامری که در جنوب دلوار است و بسیار زیباست.اینجا اسکله زیبایی هم داشت که اندازه تمام عمرمون لنج توش دیدیم.ظاهرا انبار لنج بود.یک کارگاه لنج سازی هم آنجا بود که متاسفانه فرصتی برای دیدن آن نداشتیم.نزدیک غروب خود را به بوشهر رساندیم و در رستورانی ناهار یا همان شام خوردیم.غروب بوشهر مثل همیشه زیباست و البته ما هم از دستش ندادیم.شب را هم پس از کمی گردش در شهر در یک مدرسه به صبح رساندیم.سه شنبه 4 بهمن آخرین روز برنامه ما بود.صبح زود مثل روزهای قبل حرکت کردیم.ابتدا دیداری کوتاه از بافت تاریخی و قدیمی بوشهر و خوردن صبحانه در یک آش فروشی را داشتیم و بلافاصله خود را به برازجان رساندیم.در آنجا هم همراه با دوستان خوب برازجانی که به استقبال ما آمده بودند دیداری از نخلستانهای برازجان و قلعه مشیر انجام دادیم و پس از خداحافظی از طریق جاده کازرون عازم نورآباد شدیم.ناهار را در کنار رود زبایی در جاده یاسوج بودیم و پس از گذر از یاسوج و سمیرم و شهرضا ،شب هنگام به اصفهان رسیدیم.سفری خوب با دوستانی خوب با استفاده بهینه از زمان و البته خاطراتی خوب.

گزارش:احسان امین جواهری

وزن جعبه‌های نیمی از شیرینی‌فروشی‌های بوشهر غیراستاندارد است

عمران&بوشهر&استاندارد - وزن جعبه‌های نیمی از شیرینی‌فروشی‌های بوشهر غیراستاندارد است

فروشی پژو 607 در کرج

ماشین های خاص مشهد و ایران - فروشی پژو 607 در کرج - ماشین های گذرموقت مشهد و ایران

مدیرکل استاندارد بوشهر: چاره‌ای جز برخورد قانونی با شهرداری‌های متخلف نداریم

مدیرکل استاندارد استان بوشهر با اشاره به با اجرای این طرح، کم‌فروشی و تقلب در فروش

دسته گلی برای مادر

عمران&بوشهر وقتی از گل فروشی خارج می‌شدند دختر در حالی که دسته گل ماشین حساب

صنايع فرآوري و بسته‌بندي مناسب سبب صادرات بيش از110ملیون دلاری برای انواع سبزي و صيفي میباشد

مناطق عمده توليد بهاره اين محصول بوشهر و دزفول است و بر روی ماشین آلات و خطوط فروشی

فروش سری جدید کبوتر

مسعود از بوشهر خروس ماشین های

رئیس اداره اوزان و مقیاس‌های استاندارد استان بوشهر:ترازوهای مراکز عرضه مواد غذایی در بوشهر ایرادی ند

عمران&بوشهر مرکز شیرینی‌فروشی و آش‌فروشی در سطح شهر بوشهر مورد ماشین حساب

سفر 10 روزه به استان بوشهر و جنوب استان فارس- 21 تا 30 آبان 1392 (بخش هفتم)

پرنده نگری و طبیعت گردی مسئولانه - سفر 10 روزه به استان بوشهر و جنوب استان فارس- 21 تا 30 آبان 1392

فروش عمده برنج آتشی

ماشین آلات تبدیل برنج نیم دانه و پودر برنج به برنج فروش چای سفید بوشهر ذرت فروشی

مدیرکل استاندارد بوشهر خبر داد: بازرسی هفتگی کارشناسان استاندارد از بازار در ماه رمضان