طراحی صنعتی ,بسته بندي ,رایانه و نیاز امروز

 که آن را تا مرز سلاح رقابت بنگاههاي تولیدي پیش می برد.مدیران آکاه به اصول رقابت که قدرت بی مثال بسته بندي را خوب لمس کرده اند,کوچکترین مسامحه اي را در کیفیت طراحی صنعتی و گرافیک بسته بندي نمی پذیرند و حاضر نیستند مبلغان خاموش کالاهایشان , کوچکترین نقصی در تبلیغ هویت سازمانی ومحصولاتشان داشته باشند .آنها به بسته بندي خوب ارج مینهند وآن را پاس میدارند .طراحان صنعتی و گرافیک با دیدگاههاي مختلفی به موضوع بسته بندي مینگرند وانطباق کامل این دیدگاههاست که تصویري شفاف و روشن از بسته بندي و محتواي آن در اختیار مشتریان قرار میدهد.شناخت دیدگاههاي مختلف این دو حرفه به موضوع بسته بندي جهت تبیین نقش هر یک در این تصویر حائز اهمیت است .طراحان صنعتی, موضوعاتی نظیر انواع حفاظ ت ها ( فیزیکی , شیمیایی و...) نوع ارتباط فیزیکی (ارگونومی و آنتروپومتري ), گروه عوامل انسانی با بسته بندي

, مثل ارتباط کارگران خطوط تولید , عوامل توزیع , فروشندگان و خریداران نهایی , ارتباط

جهازات حمل با نوع محصول و بسته بندي در استفاده یا مصرف کالا ( مثل نقش بسته بندي در

چگونگی مصرف شامپوو ...) هویت هاي سه بعدي و بصري , مواد مصرفی مناسب براي کالا و

موضوعاتی را که به طور کلی به رویکردهاي صنعتی و ارتباط هاي فیزیکی انسان با بسته می

پردازد در نظر میگیرند.طراحان گرافیک نیز موضوعاتی نظیر انتقال پیام هاي نوشتاري و بصري ,

ایجاد جذابیت هاي بصري روي بسته , هویت سازي دو بعدي و ...را دستور کار خود دارند.

حال این سوال مطرح است که این طراحان از چه ابزارهایی براي خلق طرحها وایده هاي خود سود

میجویند؟ درایران وتا یک دهه قبل ,تقریبا اکثر خدمات طراحی صنعتی و گرافیک بسته بندي بعد از

فراوري ایده ها در ذهن طراح , توسط روشهاي دستی و زمانبر ایجاد می شدند و بدیهی است که

طرح هاي ارائه شده محدود و مختوم به توانایی و مهارتهاي شخصی طراح می شد ولذ ا از سطوح

کیفی متفاوتی از اعلا تا بد برخوردار بودند .با ورود توسعه پدیده رایانه در کشور و ظه ور نرم

,freehand ,image maker افزارهاي تخصصی و قدرتمند طراحی گرافیکی نظیر

و نظایر آنها, قلمرو طراحان تا مرزهایی بسیار فراتر رفته از آنچه تا coreldrow ,photoshop

بحال بوده است گسترش یافت و بجز ایده طرح ها که موضوعی است نشا ت گرفته از خلاقیت

طراح و شخصیت هنري او , طرحها به لحاظ شیوه ارائه از سطوح تقریبا یکسانی برخوردار شده اند

و در طول دهه هاي گذشته ما شاهد ظهور طرحهاي گرافیکی بسیار خوبی در عرصه بازار داخلی

بوده ایم .این پدیده آن قدر تاثیر گذار بوده است که به جرات میتوان گفت بدون رایانه و نرم

افزارهاي مربوطه , وجود یک دفتر طراحی گرافیک بسته بندي مفهومی ندارد .

این روند به طرز مشابهی براي طراحان صنعتی بسته بندي نیز وجود داشته است.آنان پس از بررسی

و پژوهشهاي مربوط به تبیین مشخصه هاي اصلی طرح هندسی و فیزیکی بسته بندي , با استفاده

از میز نقشه کشی و خط کش وگونیا و انجام دادن محاسبات , اقدام به تهیه نقشه هاي کوچک

نقشه هاي کوچک و بزرگ میکنند که باید به واحهاي تولید بسته بندي ارائه شود.

ناهماهنگی استانداردهاي دفاتر طراحی با واحدهاي تولیدي و همچنین نبود زبان مشرك در تولید ,

مشکلات عدیده و زیانهاي غیر قابل جبرانی را به پیکره دفاتر طراحی و واحدهاي تولیدي تحمیل

کرده است. مشکل دیگري که این ضعف را دو چندان ساخته است , دست اندازي غیر متخصصین

به این عرصه از حرفه طراحی بسته بندي یعنی وجه صنعتی و انسانی بسته بندي بوده است.پیشتر از

اینها , این بخش از کار یا توسط افراد خوش ذوق با آگاهی محدود یا طراحان گرافیکی که مسوول

طراحی گرافیکی بسته بوده اند انجام میشده است.امروز شکاف عریض نبود طراحی صنعتی عالمانه

بسته بندي با ورود دانش آموختگان دانشگاهی طراحی صنعتی که متخصص و آگاه به ریزه

کاریهاي بسته بندي هستند پر شده است.اما مشکل ابزارهاي رایانه اي جهت تسهیل و ارتقاي

کیفی طرحهاي هندسی و فیزیکی بسته بندي باقی مانده است . هرچند با ورود نرم افزارها و سخت

افزارهاي تخصصی مربوط به مهندسی بسته بندي این مشکل تا حدودي مرتفع گشته است . نرم

وسخت افزارهایی چون HRMS EDE-ELC , PKG,TOPS,CAD افزارهایی چون

و انواع پلاتر ها و ... با ورود این امکانات رایانه اي , فعالیت طراحان صنعتی sample maker

بسته بندي به دو عامل دقت و سرعت آراسته شد.

به عنوان مثال یک طراح صنعتی بسته بندي , پس مطالعات و بررسی هاي لازم پیرامون مناسبترین

PKG شیوه بسته بندي متناسب با تعاریف , امکانات و محدودیتهاي کالا ها , توسط نرم افزار

اقدام به طراحی نقشه بسته بندي میکند .این نرم افزار با یک شیوه طراحی دینامیک , مرحله به

مرحله طراح را به آنچه در نهایت مطلوب اوست نزدیک می سازد وحاصل کار یک نقشه با فرمت

کرده و جز ئیات بیشتري به آن CAD است . طراح میتواند این نقشه را وارد برنامه هاي DXF

بیفزاید یا آن را مورد ویرایش قرار دهد تا گرافیک و تصاویر مربوطه را بر اساس هندسه طرح روي

بهترین روش چیدمان کالا در کارتن مادر , مجموعه سازي , TOPS. آن طراحی و منتقل نماید

پالتالیزینگ و شیوه هاي بهینه چیدمان در انواع جهازات حمل را به طراح پیشنهاد میکند . از

محاسبه شده به صورت گزارش در اختیار طراح قرار stack load طرف دیگر در این نرم افزارها

PKG می گیرد . اگر لازم باشد طراح اصلاحاتی را بر روي طرح انجام داده مجددا آن را به

با سخت افزاره اي PKG منتقل می کند تا دامنه پاسخ در محدوده مناسبتري قرار گیرد . نرم افزار

ساخت و چاپ نمونه , اتصال پیدا میکند و میتواند فایل و نقشه هاي ایجاد شده را در زمان

کوتاهی تبدیل به بسته هایی کامل کند و مشتري احساس کاملی از بسته نهایی پس از تولید داشته

باشد . این همه به مدد پیشرفتهاي رایانه اي حاصل شده است .

سخن آخر اینکه , در جایی که سرعت دقت و کیفیت در ارائه خدمات طراحی صنعتی یک الزام

باشد ابزارهایی به نام رایانه , نرم افزار و سخت افزارهاي جانبی , نهایت کار بعد از خلاقیت طرح

در این زمان خواهند بود.

منبع :مجله دستاورد شماره 6 و 7


مطالب مشابه :


بررسی طراحی بسته بندي با دیدگاه کاهش

بسته بندی - بررسی طراحی بسته بندي با دیدگاه کاهش - بسته بندی مواد غذایی




شیشه برای بسته بندی

شيشه و ظروف شيشه اي: يكي از قديمي ترين ظروف بسته بندي مخصوصا" در مورد مواد غذايي ظروف شيشه اي




بسته بندی 1

صنایع غذایی - بسته بندی 1 - Food science and technology




پلاستیکها:

بسته بندی - پلاستیکها: - بسته بندی مواد غذایی با سلام.در مورد بسته بندی هر گونه مشکل




لوله های مقوایی

با سلام.در مورد بسته بندی هر گونه مشکل،سوال،پروژه،طرح مورد نیازتان را در این وبلاگ جستجو




طراحی صنعتی ,بسته بندي ,رایانه و نیاز امروز

بسته بندی - طراحی صنعتی ,بسته بندي ,رایانه و نیاز امروز - بسته بندی مواد غذایی




برچسب :