دیدار از قله های زیبای سهند وجام از مسیر جنوبی (روستای کرده ده)

روز اول چهار شنبه 15/6/91ساعت6صبحاز کرمانشاه درب ستاد دانشگاه با مینی بوس اداری بسمت مراغه حرکت را بنام خدا آغاز تا خودرابه مسیر صعود قله سهند وجامبرسانیم شهر ها ی سنندج ،دیواندره،سقز،بوکان،میاندوآب،ونهایت به شهر مراغه رسیدیم  جاده مراغه تهران را پی می گیریم و از شهر خارج حدود 7کیلومترطی شده زیارتگاه امام زاده چکان سمت چپ جاده سر بالایی را رد وحدودسه کیلومتربعد به سه راهی می رسیم به سمت روستاهای داش آتان،مردوق،کرج آباد،میمونق،سرگیزه،آغاجری،نیگجه،قراتلو،وبه آخرین روستای کرده ده

%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B2%DB%B0%DB%B6%DB%

مورد نظر با عبور از باغهای زیبای سیب،هلو،وشلیل تا به ساده ترین مسیر صعود به قله می رسیم (از شهر مراغه تا اینجا 35 کیلومتر جاده آسفالته است ) در وسط روستا تابلو کوچکی بصورت فلش سمت سهند را نشان می دهد .از اینجا به بعد جاده خاکی واول راه شیب زیا د وسنگی است ولی رفته رفته بهتر می شود تابه (قئرخ بولاق) چهل چشمه وجانپناه 10کیلومتر راه است اگر وسیله نداشته باشید و وقت کافی باید روستا تا جانپناه را راه پیمایی کنید حدود سه ساعت وقت نیاز دارد اما گروه ما بعلت کمبود وقت با مینی بوس تا جانپناه رفتیم .

%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B2%DB%B0%DB%B6%DB%%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B2%DB%B0%DB%B6%DB%

ساعت 6:30بعد ظهر شده بود 12 ساعت زمان شام را در کنار جانپناه و چشمه  با آب گورا صرف وکوله هارا جمع وجور بعضی از همنوردان در فضای حصار مانند بزرگ وچند نفر هم در داخل جانپناه خوب وتمیز 15 متری بخواب رفتیم . روز دوم 16/6/91ساعت 5:45دقیقه پس از نماز صبح در یک هوای بسیار عالی وخنک بسمت قله های سهند وجام راهپمایی خود را آغاز کردیم مسیر مالروسمت راست رابرای برگشت واز سمت راست دره عمیق میان دوقله از میان سنگلاخهای بزرگ وبوته ها گذشته وخود

%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B2%DB%B0%DB%B6%DB%

را از سینه کش شیب دار بین دوقله به گردنه رساندیم در اینجا می شد اول به قله جام ویا به قله سهند رفت ما اول به سمت قله سهند رفتیم وپس از عبور از شیب ملایم به میله بلند با

پرچم سفید در نزدیکی قله وسپس به آخرین نقطه سنگ چین بزرگ قله سهند در ارتفاع 3600متری رسیدیم ساعت 7و30 دقیقه البته ما از ارتفاع 2550متری جانپناه شروع کرده بودیم مسافت زیادی نبود  پس استراحت وخوردن صبحانه بسمت شرق قله جام رفتیم فاصله دو قله چند صد متر بیشتر نیست حدود 20دقیقه کوهپمایی وعبور از کنار سنگ قبر

کوهمردی بنام مرحوم حسین سروری در آن بلندا و در نهایت با گذشتن از سنگهای بزرگ وکوچک اتشفشانی به تعداد سنگ چین های زیادی رسیدیم (ساعت 8و15دقیقه شده بود) که قله جام نام دارد ودر وسط سنگچین مرکزی چاه ابی هم وجود دارد

%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B2%DB%B0%DB%B6%DB%

شاید نام قله هم به همین منظورجام می گویند روی قله جام هم می توان 7قله مشهور بالای 3000متری سهندسلطان داغی ، دمیرلی، آغ‌داغ، موتال داغی، شیر داغی، حرم داغی، گیرو داغی، آتاشان، درویش،( قوچ گلی داغ) کمال  بلند ترین قله با ارتفاع 3710متر هم مشاهده کرد. پس از لذت بردن از این همه زیبایهاونعمتهای بزرگ  با قله های جام وسهند هم خدا حافظی واز مسیر مالرو بسیار مشخص ولی شیب زیا د به جانپناه برگشتیم خستگی را از تن بدر وبلافاصله عازم کرمانشاه شدیم و ساعت 12شب همانروز به کرمانشاه رسیدیم تا برنامه آسان ولی بیاد ماندنی از سهند را در کارنامه کوهنوردی بیاد گار داشته باشیم.مسير جنوبي به مبدا صعود از کرده ده به چشمه قئرخ بولاق( چهل چشمه )ازشهر مراغه: اين مسير يكي از آسان ترین و كوتاهترين راه جهت صعود به قله سهند مي باشد.

من از همنوردانم بخصوص آقا نادر منتظریانی  تشکرمی کنم بخاطر در نظر گرفتن این برنامه  امامتاسفانه همنورد عزیز ما( نادر ) بعلت بیماری فرزندش در این برنامه حضور نداشت هرچند بیادش بودیم ولی حضوراو و دیگر دوستان دکتر شیبت زاده،آقای نوذر محمدی، بابک بهرامیان و.... در برنامه ها حال وهوایی دیگری دارد . وبرای شما دوستان که وقت گذاشتید ونظری انداختید ممنونم شاد زندگی کنید. خداوند مهربان یارتان باد.

جانپناه ها و پناهگاه های کرمانشاه(قسمت پنجم :جانپناه شنل)

کوه و کوهنوردی(محمدباقر عیوضی) - جانپناه ها و پناهگاه های کرمانشاه(قسمت پنجم :جانپناه شنل

قله شاودالان ارتفاع بیش از 3100 متر

پونگه وپشت سر گذاشتن جانپناه گردنه شنل وچاله های برف باشکوه و به یال و جانپناه شنل .

صعود به قله سيالان و پيمايش مسيربسیار زيبا در دره 2000 در 14ساعت تلاش جانانه

رفتیم روبرو گردنه بلند بخوبی واز جانپناه تا گردنه 1ساعت واز و جانپناه شنل .

برنامه شهریور ماه آزاد کوه 4392 متر ( شاهزاده کج گردن )صعود وبرگشت 12 ساعته

حرکت دروسط روستاودر امتدا رودخانه، گاهی راست وگاهی چپ رود تا به گردنه چورن جانپناه شنل .

روباه قرمز ( روباه معمولی )

عکس : جانپناه شنل ، مهر 89 صعود به قله شاودالان و جانپناه شنل برای من آغازگر دورانی ست که من را

دیدار از قله های زیبای سهند وجام از مسیر جنوبی (روستای کرده ده)

را از سینه کش شیب دار بین دوقله به گردنه رساندیم د به جانپناه برگشتیم و جانپناه شنل .

قله نرامان با ارتفاع 3000 متر زمان : جمعه 6/2/9

با عبور صخره ها از میان درختان سرسبز جنگلی و بوته ها گیاهی معطر به گردنه جانپناه شنل .

صعود به قله امروله 3200متری بادو کوهنورد با مرام از گروه کوهنوردی آناهیتای کنگاور

جاده آسفالته و عبور از روستاهای قره گوزلوی سفلی، پل حاجی آباد ، گردنه جانپناه شنل .