سفرنامه

با اجازه از نویسنده گرامی این مطلب:برگرفته از سایت مرجع هوانوردی و هوافضای پارسی

درود
روز گذشته برای انجام یک ماموریت اداری، زاهی سفری یکروزه به اهواز شدم... سفری که به دو دلیل برای من هیجان انگیز بود؛ نخستین سفر به اهواز و همینطور سفر با بوئینگ 727 آسمان
پرواز من ساعت 8:30 بود و بر پایه عادت همیشگی برنامه ریزی کردم که یکساعت زودتر از پرواز در فرودگاه باشم که بتونم صندلی مورد علاقه رو بگیرم که ماجرا شروع شد!
به دلیل بسته شدن بزرگراه قتح، ترافیک این بزرگراه به جاده مخصوص هدایت شده بود و فاصله برزگراه شهید ستاری تا فرودگاه به تنهایی 40 دقیقه طول کشید!!! در نهایت ساعت 8 صبح توسنتم وارد سالن ترمینال 4 بشم و با تاامیدی به سراغ کانتر رفتم و با نگاهی ملتمسانه(!) به خانمی که پشت کانتر بودند گفتم: 29 آلفا خالیه؟ فرموندند بله، اما کنار موتوره ها... بنده هم عرض کردم؛ چه بهتر! (دیگه در مورد نگاه ایشون چیزی نمی گم!)

صندلی مورد علاقه رو گرفته بودم و وقتش بود برم سالن ترانزیت...

در مصرف کاغذ صرفه جویی کنیم؛ کار خوبی که سامان این روزها انجام می ده

ساعت 8:20، گیت باز شد و رفتیم برای سوار شدن... توی اتوبوس داشتم فکر می کردم که قراره با اسب (ASB) بریم و برنامه ریزی می کردم برای یک گزارش دست اول که رسیدیم پای هواپیما و دیدم اسدالله خان خودمونه که! (ASD)

از اتوبوس پیاده شدم و رفتم پای استند که ناگهان درد شدیدی در شانه چپم احساس کردم و به دنبال اون تلنگری خوردم؛ به خودم که اومدم دیدم یکی از همسفران گرامی، مشغول تنه زدن به همه برای سوار شدن به هواپیما هستند... انگار نه انگار که شماره صندلی روی کارت پرواز درج شده و هر کسی زودتر سوار بشه می تونه بشینه کنار پنجره!

خلاصه با هر داستانی بود رفتیم توی هواپیما... نخستین تفاوت این هواپیما با بوئینگهای 727 ایران ایر رو می شد دید، گالی بزرگ اون در قسمت جلو قرار داشت...
دو نفر پرسر در هواپیما بودند و 4 مهماندار مرد، اونها رو همراهی می کردند

یکراست رفتم سر جای خودم نشستم و محو تماشای زیبایی های کابین کلاسیک پرنده شدم

کابین پرنده بسیار تمیز بود

نمایی از معشوقه من، JT8D

ساعت 8:45، استارت مورتوها خورد و فلپها در موقعیت تیک آف قرار گرفتند... در راه طولانی تاکسی کردن به 29 راست هم می شد هایلایتهای مهرآباد رو دید:

EP-AJH که تازه از سفر بازگشته بود

رضا موسوی ها! (UR-MUS و UR-REZ در کنار همدیگه پارک بودند)

رومئوی قهرمان، در حال بردینگ به سوی شهرکرد

در Holding Point ایستاده بودیم و نوبت سوم تیک آف بودیم... 10 دقیقه ای شد و من کمی چشمهام رو بستم که ناگهان صدای وز وز یک توربوپراپ رو شنیدم، از پنجره که بیرون رو نگاه کردم دیدم یک فروند توپولی خاکی رنگ (هرکولس) داره منو نگاه می کنه، متاسفانه وقتی برای دست به موبایل شدن نبود!

بلافاصله پس از ورود به باند غرش موتورهای JT8D آغاز شد و هواپیما با شتاب زیادی سرعت گرفت و ... شیرجه به سمت آسمان! (این شیرجه زدن 727 هم برای خودش منحصر به فرده!)

خیلی زود به 30000 پایی رسیدیم و من محو تماشای زیبایی های آسمان و زمین بودم که چراغ کمربندها خاموش شد و مهماندارن مشغول پخش صبحانه...

با رسیدن به ساوه، ترولی هم به دو صندلی جلوی من رسیده بود که هواپیما با گردش به سمت چپ، دوباره اوج گرفت؛ انگار توی دلم یه چیزی داشت قلقلکم می داد! آقای مهماندار، یک لحظه چشمانش رو بست و کمی تلو تلو خورد و دوباره تونست بایسته... بعد رو به مهماندار جلویی کرد و طوری که مسافران متوجه نشن (که من شدم!!!) با اشاره به سمت کاکپیت گفت: چی کار داره می کنه؟! اه... (منم داشتم کیف می کردم!)

نون و پنیر رو خوردم و رفتم سراغ شیرکاکائو که دیدم اینجوری نمی شه... صدای زیبای JT8D کنارت باشه، صبحانه خورده باشی، شیرکاکائو به دست باشی و همینجوری صاف صاف بشینی؟ پس تغییر حالت دادم که از صندلیم بیشتر لذت ببرم!!!

بدون شرح!

نمایی از کوههای زیبای زاگرس
    پس از 50 دقیقه، Descend ما آغاز شد، و فلپها یک به یک اضافه شدند و منظره بدیع فلپهای 727 نمایان شد...

و مثل همیشه، یک فرود نرم و به دنبال اون یک ریورس پر سر و صدا (در حال آپلود فیلم هستم!)
از هواپیما که پیاده شدم، نخستین موضوع گرمای اهواز بود... هوای بهاری که من با پیراهن آستین کوتاه هم گرمم بود!

اسدالله میرزا در اهواز

و مایک دوست داشتنی در کنار روغن

(روغن همون هواپیمای فوکر 50 نفت هست به رجیسترEP-OIL
اسدالله خان نیز بویینگ 727 آسمان به رجیستر EP-ASD
رومئو قهرمان نیز بویینگ 727 ایران ایر هست که بدون چرخ دماغه فرود آمدبه رجیسترEP-IRR
موسوی و رضا نیز 2 فروند 320 هستند که رجیسترهای آنها به این صورت هست UR-MUS UR-REZ
مایک دوست داشتنی هم بویینگ 747 ایران ایر به رجیسترEP-IAM هست
اسب هم بویینگ 727 آسمان به رجیستر EP-ASB هست   عصا هم بویینگ 727 آسمان به رجیسترEP-ASA   صفیه (EP-CFE)فوکر 100 ایران ایر

گل باقالی(EP-AGB)ایرباس تشریفاتی دولت )
-------------------------------------------------------------------
تعدادی از هواپیماها نیز توسط ارلاین ها نامگذاری اختصاصی دارند مانند هواپیماهای نفت
EP-AWZ اهواز
EP-OPI اپک
EP-MIS مسجدسلیمان
EP-SUS شوش

سفرنامه

یکروزه به اهواز برنامه ریزی کردم که یکساعت زودتر از پرواز در فرودگاه باشم که

پروازها از فرودگاه بین المللی اهواز از سرگرفته شد

نشست و برخاست هواپیماهای مسافری در فرودگاه اهواز برنامه قبلی انجام پرواز از فرودگاه

فرود اضطراری بوئینگ 707 در فرودگاه اهواز

فرود اضطراری بوئینگ 707 در فرودگاه اهواز 707 از فرودگاه اهواز پرواز کرد برنامه پروازی