خاطرات سفر به ترکیه (قسمت اول)

اقدامات پیش از سفر:
اولین قدم مسافرت خارجی برای تازه کارها ثبت نام در یکی از تورها است .هزینه مسافرت برای 4 شب و 5 روز اقامت در استانبول با پرواز کیش ایر معادل 550هزار تومان شد.سپس جهت تهیه ارز به یکی از شعبات بانک  ملی مراجعه و ضمن پرداخت مبلغ 50هزار تومان عوارض خروج از کشور (که پرداخت آن برای خروج از کشور الزامی است) با ارائه بلیط و پاسپورت دلار مورد نیاز را تهیه نمودیم .
شروع سفر:
پرواز ما به استانبول در روز پنج شنبه ساعت 3 صبح از فرودگاه امام خمینی انجام می شد لذا با هماهنگی با اتومبیل دوستم ساعت 23 روز چهارشنبه از تهران به فرودگاه رفتم و اتومبیل را در پارکینگ شماره 3 پارک کرده با اتوبوس مخصوص انتقال مسافر از پارکینگ ها به ترمینال فرودگاه به ترمینال فرودگاه رفتیم.پس عبور از گیت بازرسی و دریافت کارت پرواز و تحویل چمدان ها به باجه مربوط به خروج از کشور مراجعه و بعد تحویل برگ عوارض خروج از کشور مهر خروج از کشور در پاسپورت درج گردید.(پیشنهاد می کنم چند ساعت زودتر در فرودگاه حضور داشته باشید تا استرس تاخیر نداشته باشید) در این لحظه ساعت حدود 1 صبح بود و ما وقت خوبی جهت استراحت داشتیم از صرافی قیمت لیر را گرفتم با مبلغ روز لیر طبق اعلام بانک مرکزی تفاوت زیادی داشت . حدود ساعت 2  از گیت بازرسی سپاه نیز رد شدیم و به سالن ترانزیت رسیدیم خوشحال بودیم تمام پروازها به موقع انجام می شد .(مخصوصا پروازهای شرکتهای خارجی) . اما پرواز شرکت کیش ایر راس ساعت 4 با یک ساعت تاخیر و استفاده از اتوبوس جهت رسیدن به هواپیما انجام شد مسافر پرواز با دیدن هواپیما که از نوع بوئینیگ MD بود دچار یاس و نامیدی شدند خصوصا که صندلی ها به هم چسبیده بود طبق اعلام خلبان مدت پرواز3ساعت و 5 دقیقه بود که همین زمان نیز طول کشد و از نظر نشستن و برخاستن نیز هواپیما مناسب بود.

آنسوی مرز:
ساعت نزدیک به 7 صبح  بود که خلبان اعلام کرد بعد از چند دقیقه در فرودگاه آتاتورک فرود می آییم.در اولین قدم بدون استفاده از اتوبوس با استفاده از راهروهای مخصوص به سالن مربوط رسیدیم ، نوشته های مورد نیاز فرودگاه به دوزبان ترکی با کلمات لاتین و زبان انگلیسی نوشته شده بود .
بعد از رسیدن به سالن فرودگاه ،موردی که بسیار جالب بود وجود نوار های مانند پله برقی افقی  جهت جابجایی بود سپس به گیت ویزا رسیدیم ، حضورکارمندان پلیس های بسیار جوان در حد زیر 20 سال و بسیار ضعیف از نظر جسمانی اما مسلح در فرودگاه جالب بود . بعد از درج مهر ورود به کشور که معمولا بدون هرگونه سئوال و جوابی انجام می شد به قسمت تحویل چمدان مراجعه و چمدان خود را تحویل گرفتیم و به سمت در خروجی رفتیم که خوشبختانه افراد تورها که اکثرا ایرانی و فارسی زبان بودند حضور داشتند. بعد از پیدا کردن رابط تورمان (شرکت سفیران) چند دقیقه معطل شدیم تا بقیه همراهان که با تور سفیران بودند برسند سپس با یک مینی بوس بسیار تمیز و شیک عازم محل اقامتان شدیم .(اختلاف ساعت ایران و ترکیه حدود نیم ساعت است) زمان  ورود ما هوای استانبول بارانی بود اما دیدن ماشین های مدل بالا و مناظر شهر روحیه مضاعفی به ما داد. در این زمان لیدر تور ضمن تحویل برنامه سفر و کارت بیمه و سیم کارت ، اطلاعات مورد نیاز از قبیل ارزان ترین نحوه تماس با ایران ، تورشهری رایگان و تورهای دیگر (با پرداخت هزینه ) و شماره تماس خود را جهت موارد ضروری اعلام می کند . نزدیک ساعت 10صبح بعد از طی مسافتی و با ترافیک سنگین به میدان اکساری (محلی که اکثر هتل ها دارای مسافر ایرانی هستند)و هتل BUDO محل اقامتمان می رسیم .بعد از صحبت مختصر لیدر با مسول پذیرش اعلام می کند که تحویل اتاق ساعت 12 است و ما بعد از تحویل چمدان به مسئول پذیرش هتل (که فارسی نیز می داند) جهت گردش مختصر به داخل شهر رفتیم از چند تا مسافر ایرانی داخل هتل اطلاعاتی در مورد اوضاع شهر و نحوه برخورد پلیس و غیره را گرفتیم . به سر کوچه رسیدیم صرافی (DOVIZ) مبلغ 100دلار را با 140لیر ترکیه مبادله کردیم طبق گفته لیدر یکی از ارزانترین روش تماس تلفنی با ایران از طریق call shop است ، که در سطح شهر بسیار بود که شبیه دفاتر مخابراتی می باشد هزینه تماس ما با ایران یک لیر شد. بعد از گشت مختصر به هتل برگشتیم و اتاق را تحویل گرفتیم که بسیار کثیف بود که مسئول پذیرش اطلاع دادیم و در اسرع وقت نسبت به نظافت اتاق اقدام شد. بعد استراحت و تعویض لباس به نزدیکترین غذاخوری رفتیم که با مشاهده انواع غذاها و گرفتن قیمت غذاها ، کباب ترکی با دوغ   (آی ران) سفارش دادیم که برای دو نفر  20لیر حساب شد.انصافا غدای خوشمزه ای بود سپس با استفاده از دولموش (ماشینی مثل ون) به میدان تاکسیم مهمترین و توریستی ترین میدان شهر رفتیم .

سفر به آنتالیا

سفر ارزان به استانبول قطار تهران -استانبول. بعد از کلی تحقیق بلیط اتوبوس، 7 صبح

سفر به استانبول

سفر به استانبول اطلاعات اتوبوس شهری از فرود باید پیاده شوید.قیمت کشتی برای

بلیط ارزان هواپیما و مسیرهای پروازی (بخش پایانی)

شرکت، قیمت بلیط ارزان تر از شده از تهران و یا بلیط پرواز استانبول به

سفرنامه استانبول ترکیه

مهدی به استانبول بریم به کشتی که قیمت ما بلیط اتوبوس را

سفربه استانبول

قیمت بلیط در استانبول به غیر از جزیره ها گذشته پرواز تهران استانبول را کسی

خاطرات سفر به ترکیه (قسمت اول)