اموزش مجسمه سازی


مجسمه ، آموزش مجسمه سازی آموزش مجسمه سازی جلسه 20: ابزار و مواد در مجسمه سازی


26571591841554827189.jpg

A -ابزار پلاستیکی افزاینده :جهت کار بر روی خمیر مجسمه سازی و گل رس

B -پرگار اندازه گیری :مناسب جهت برداشت اندازه

C -ابزار سیمی کاهنده بزرگ :کاربرد آن جهت کندن گل و خمیر از سطح مجسمه

D -ابزار سیمی کاهنده کوچک :کاربرد آن جهت کندن گل و خمیر از سطح مجسمه

E -ابزار کاهنده دست ساز :بوسیله نوار فلزی و دسته چوبی یا پلاستیکی ساخته می شود

F -لیسه فلزی   G -قلم مو    H -ابزار فلزی افزاینده   I -ابزار چوبی افزاینده  

j -ابزار اره ای:مناسب جهت برش یونولیت وفوم پلی اورتان

K - قلم کنده کاری :جهت جداسازی قالب گچی و ...      L - کاردک


46297609455475378532.jpg


سه شوار صنعتی :کاربرد آن  نرم کردن خمیر مجسمه سازی و موم


25869998733621314913.jpg

شاسی مجسمه سازی :مناسب جهت ساخت سردیس و نیم تنه

رزین پلی استر Polyester resin

رزین پلی استر ماده ای است که در مجسمه سازی و کارهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. رزین پلی استر در ابتدا به شکل مایعی است به غلظت مربا، ولی وقتی با هاردنر مخلوط می گردد، پس از مدتی حرارت آن بالا می رود و به حالت ژله در می آید و سپس سخت و محکم می گردد. (در گویش بازاری ایران،‌ واژه "پلی استر" را که نام نوعی الیاف است، به جای رزین پلی استر نیز به کار می برند.

- به هنگام سفت شدن پلی استر، مولکول ها به هم نزدیک شده و مقداری از محلول نیز تبخیر می گردد. در نتیجه، حجم پلی استر بعد از بستن اندکی کاهش می یابد.
- پلی استر سخت شده را دیگر نمی توان به حالت مایع برگرداند (
thermosetting plastic)
- مناسب ترین درجه برای کار با پلی استر، حرارت بیست درجه می باشد.
- پلی استر مایع، بوی زننده ای دارد و اگر روزانه مقدار پنج کیلوگرم از آن مصرف شود بی ضرر است، ولی بیش تر از این مقدار را باید در اتاقی که تهویه می شود انجام داد.
- رزین پلی استر به بعضی اجسام مثل چوب می چسبد. بنابر این باید داخل قالب را صاف بگیریم و از جداکننده ها در داخل آن استفاده کنیم. می توانیم از پارافین و یا فیلم استفاده کنیم. فیلم، مایعی است که با قلم مو بر سطح قالب زده می شود و پس از خشک شدن، یک لایه ی نایلون مانند نازک ایجاد می کند.
- رزین پلی استر باید درجای خنک و تاریک نگهداری شود. عمر رزین در صورتی که مرغوب باشد، به دوازده ماه می رسد.
- پلی استر بعد از بستن، محکم و غیر سمی می گردد و غیر متخلخل است. می توان آن را سوهان زد و یا با مته سوراخ نمود.
- می توان انواع رنگ های پودری را با رزین پلی استر مخلوط نمود تا به صورت رنگین در آید.
- رزین پلی استر در مقابل نور تغییر رنگ نمی دهد.
- هاردنرهای مورد اسفاده در پلی استر، به دو صورت مایع و خمیری وجود دارند. کار کردن با نوع خمیری ساده تر است، هاردنر مایع به رنگ آب است و بوی تندی دارد.

میزان هاردنر در رزین پلی استر:
با کم و زیاد کردن هاردنر، می توان زمان سفت شدن را تنظیم نمود. قانون کلی میزان هاردنر در رزین پلی استر های شفاف، 2 درصد است. رزین پلی استر در لایه های نازک خیلی به کندی سفت می شود و قسمت بالای آن به حالت چسبنده باقی می ماند. در این موارد، باید مقدار هاردنر را به 4 درصد رساند.

اگر ضخامت پلی استر زیاد باشد، احتمال ترک خوردگی پیش می آید که در این مورد، باید میزان هاردنر را یک درصد انتخاب نمود. وقتی که قالب پلاستیکی است و نسبت به حرارت حساس می باشد نیز باید میزان هاردنر را کاهش داد. اگر مقدار هاردنر از 4 درصد تجاوز کند، باعث می شود پلی استر خیلی ترد و شکننده شود. برای این که پلی استر حالت قابل انعطافی داشته باشد، بایستی میزان هاردنر را یک درصد گرفت.

ماده ی شتاب دهنده در رزین پلی استر (کاتالیزور):
ماده ی شتاب دهنده مایعی است به رنگ بنفش که از ترکیبات کبالت می باشد. مقدار ماده ی شتاب دهنده در رنگ و زمان بستن پلی استر تأثیر می گذارد. بسیاری از شتاب دهنده ها زمان سفت شدن را به جلو می اندازند و باعث می شوند پلی استر میل به زردی یا قرمزی پیدا کند. ماده ی شتاب هنده در ایجاد حرارت به هنگام بستن نیز تأثیر می گذارد. وقتی ماده ی شتاب دهنده بیش تر باشد، به دلیل تسریع عمل پلیمریزاسیون، حرارت بیشتری تولید می گردد. برای آماده کردن پلی استر اول ماده ی شتاب دهنده را در آن می ریزیم و خوب به هم می زنیم و سپس ماده ی هاردنر را به آن می افزاییم.

زمان بستن پلی استر:
زمان بستن پلی استر به مقدار ماده ی شتاب دهنده و مقدار ماده ی هاردنر و دمای هوای اتاق بستگی دارد. زمان بستن پلی استر شفاف، طولانی تر از زمان بستن پلی استر غیر شفاف است.

درجه ی حرارت پایین در اتاق باعث می شود عمل بستن به تعویق بیفتد. اگر درجه حرارت اتاق زیر 15 درجه سانتی گراد باشد، در پلی استر شفاف عمل سفت شدن صورت نمی گیرد. در این صورت گفته می شود که پلی استر منجمد شده است. ولی پلی استر غیر شفاف در حرارت بالای 12 درجه می تواند سفت شود.

لایه های نازک پلی استر برای سفت شدن به مدت طولانی تری نیاز دارند. پلی استر بعد از بستن، تا چندین روز به سخت شدن ادامه می دهد. بنابراین باید برای صاف کاری آن بعد از چند روز که از قالب بیرون آمد اقدام نمود. مدت بستن پلی استر را می توان با قرار دادن مجسمه در فر آشپزخانه در حرارت 50 تا 80 درجه به نیم ساعت رساند.

میزان انقباض پلی استر:
پلی استرهای مختلف، معمولا بین 3 تا 5 درصد حجم خود را در طی زمان انعقاد از دست می دهند. این خاصیت دارای مزایا و ضررهایی است. مزیت آن در این است که به علت کوچک شدن، از قالب ساده تر بیرون می آید. ضرر آن در این است که اگر یک لایه از آن را روی لایه ی دیگری که منعقد شده بریزیم، به علت این که لایه ی قبلی به علت انقباض با دیواره ی قالب فاصله پیدا کرده است، به داخل آن فاصله راه پیدا می کند و حجم زائدی را به وجود می آورد که بعدا باید تراشیده شود.

رنگ کردن مجسمه های پلی استری:
می توان پودر رنگ را با پلی استر مخلوط نمود و خوب به هم زد و سپس کبالت را به آن اضافه کرد. پس از انجام مراحل بعدی و انعقاد مجسمه، وقتی آن را از داخل قالب بیرون بیاوریم، مجسمه رنگی یکدست خواهد داشت. مجسمه های پلی استری را همچنین می توان با جوهر رنگ رنگ آمیزی کرد. با جوهر رنگ مقداری استون یا تینر فوری مخلوط می کنیم و با قلم مو آن را به روی مجسمه پلی استری می کشیم. یکی دیگر از رنگ های مورد استفاده برای پلی استر، رنگ های آلکید می باشند.


سیلیکونهای قالب گیری:

سیلیکون هایی هستند دو جزئی که با اضافه شدن جزء دوم و در مجاورت رطوبت هوا فعال شده، تشکیل پلیمری انعطاف پذیر می دهد که امکان قالب گیری از سطوحی با اشکال هندسی پیچیده را فراهم می سازد.

 این گروه از محصولات کاربردهای فراوانی مانند:

تکثیر قطعات، ساخت پروتز، نمای ساختمان، مجسمه سازی، نمونه سازی سریع، قطعه سازی و ساخت تامپو چاپ دارند. از مزایای این دسته از محصولات می توان انعطاف پذیری بالا و دائمی، نمونه برداری با دقت بالا، جمع شو کم و عمر طولانی آنها در هنگام مصرف نام برد.

1358348404_siliconpic.png

1358420234_silicontable.png



رزین های اپوکسی:

ساختمان شيميايي رزين‌هاي اپوكسي به گونه‌اي است كه آنها را در برابر اكثر مواد شيميايي مقاوم نموده و چسبندگي خوبي به طيف وسيعي از فلزات و پليمرها دارد

 1358419117_resinepoxypic1.png

کاربردها

برای ساخت قالبهای ، الگوبرداری فیکسچر، قالبهای مقاوم در برابر فشار، کامپوزیت.

1358419284_resinepoxypic2.png

1358419300_resinepoxytable.jpg


الیاف شیشه:

1355057878_3.pngالیاف شیشه به دلیل دارا بودن الاستیسیته بالا ، وزن مخصوص پایین و مقاومت در برابر شوکهای حرارتی ، قیمت پایین  مورد توجه می باشد.

 در چند نوع بافته شده ، بریده شده و پشمی ارائه می گردد.



 1358349875_shishebottompic1.pngE-Glass Direct Roving

E-Glass spray up Roving

E-Glass Assembled Roving for thermoplastics

E-Glass Assembled Roving for Pultrasion

Strenght Eglass Roving

High silica fiber glass Roving

E-Glass Assembled Roving for smc

E-Glass Assembled Roving for Chopped strandmat

E-Glass Assembled Roving for filamant winding Woven Rovig

Fiber glass maltiaxial stitched fabric

E-chopped strand mat

C-Glass

S-Glass

1358350114_shishebottompic2.png


متیل اتیل کتون پراکسید:

 

مورد مصرف در رزین های پلی استر در حداقل درجه حرارت پروسه های ریخته گری و لایه گذاری

1355765218_untitled-3.png

کبالت:

مورد مصرف در رزین های پلی استر به عنوان شتاب دهنده استفاده می گردد.

1355765318_untitled-4.png

واکس جداکننده:

جدا کننده بسیار قوی که با مواد مصنوعی برای جدا سازی درجه حرارت بالا در چرخه های بسیار فرموله شده است .قابلیت سطوح بسیار براق سهولت کاربری، مقاومت شیمیایی و دارای بهترین خاصیت جداکنندگی


مطالب مشابه :


آموزش مجسمه سازی (جلسه 7 -مجسمه سازی با برنز به روش قالب بسته گچی)

آموزش مجسمه سازی (جلسه 7 -مجسمه سازی با برنز به روش قالب بسته گچی) موم قالب های درون




آموزش مجسمه سازی جلسه 20: ابزار و مواد در مجسمه سازی

آموزش مجسمه سازی جلسه 20: جهت جداسازی قالب گچی و دانشکده های مجسمه سازی




ساخت ماسک گلی به طول 2 متر

سپس از این کار یک قالب گچی 6 تکه تهیه نمودم تا با آن یک مدل گالری عکس های مجسمه سازی و




جگونه یک توپ پلاستیکی بزرگ بسازیم

مجسمه ، آموزش مجسمه سازی کار که تموم شد از مدل گچی یه قالب دانشکده های مجسمه سازی




آموزش مجسمه سازی جلسه 11 (فایل pdf آموزش طراحی سر انسان توسط Burne Hogarth

آموزش طراحی گوشه ها ، ابزار و وسایل ، کار با میله های مجسمه سازی قالب بسته گچی)




اموزش مجسمه سازی

جهت کار بر روی خمیر مجسمه سازی و گل جهت جداسازی قالب گچی و رنگ کردن مجسمه های پلی




مجسمه سازی چیست؟

اصطلاح مجسمه سازی های قالب را به هم وصل از مجسمه مومی قالب دولایه گچی می گیرند و آن




برچسب :