ترک خودارضایی، درمان، رهایی، پیشگیری، استمنا ، راه ، راههای ، دوری ، ضرر ، فواید ، مضرات، جنسی

 

سه نكته‌ي مهم مشترك براي تخفيف و درمان ميان همه‌ي امراض و عادات وجود دارد:

•    در درمان هر بيماري يا ترك هر عادت، مهم‌ترين قسمت عزم و اراده‌ي فرد براي درمان و ترك عادت است.

•    عدم يأس و نااميدي براي ترك و ايمان به علاج آن.

•    در نظر گرفتن زمان براي ترك و درمان.

1.    نخستين گام براي درمان استمناء، اعتقاد و ايمان به درمان‏پذيري آن و دوري از يأس و نااميدي است. اما رسيدن به نتيجه و ايجاد هرگونه تغيير و دگرگوني نيازمند گذشت زمان، انتخاب راه صحيح و به كارگيري دقيق دستورها است. از همه اينها مهم‏تر، اراده و خواست فرد، نقش كليدي و محوري را ايفا مي‏كند. درمان و چاره جويي بايد منطبق با خواست فرد باشد؛ زيرا تا وقتي كه او نخواهد، مي‏توان با قاطعيت گفت كه درمان نخواهد شد.

بنابر اين بيمار اگر بخواهد، مي‏تواند بر بيماري اش غلبه كند و جمله معروف – خواستن توانستن است- عين حقيقت است.

2.    تلاش براي تقويت اراده از گام‏هاي مهم در امر بهبود است. نگوييد اراده از ما سلب شده است! ممكن است اراده انسان ضعيف شود؛ ولي هيچ گاه از بين نمي‏رود. نشانه اينكه هنوز اراده باقي است، اين است كه شخص اين عمل را در حضور ديگران و در هر شرايطي انجام نمي‏دهد. براي تقويت اراده، راه‏هاي زيادي پيشنهاد شده كه از جمله آنها تلقين به خود است. اراده همچون نهالي است كه بايد آن را پرورش داد تا به مرحله خودشكوفايي و ثمردهي برسد.

ويكتور پوشه – روان شناسِ فرانسوي – مي‏گويد: افراد مبتلا به استمناء، هر روز به دفعات مختلف با تمركز فكر به خود بگويند: «من به خوبي قادرم اين اعتیاد را از خود دور كنم، من قادرم». تكرار اين عبارت ساده، اثر عجيبي در تقويت اراده و روحيه دارد.

پل ژاگو بر آن است كه: تلقين، قبل از خواب نيز مؤثر است.

3.    سعي شود شكم به هنگام خواب، بيش از حد معمول پر نباشد.

4.    از پوشيدن لباس‏هاي تنگ و چسبان اجتناب گردد.

5.    از نگاه كردن به مناظر، فيلم‏ها و تصاوير تحريك كننده، خودداري شود

6.    از شنيدن و خواندن مباحث و مطالب جنسي و حتي شوخي‏هاي تحريك‏كننده و فكر كردن در اين امور، دوري شود.

7.    از خوردن مواد غذايي محرك، مانند خرما، پياز، مرچ، تخم‏مرغ، گوشت سرخی، و غذاهاي چرب – اجتناب و به ميزان ضرورت اكتفا شود.

8.    قبل از خواب مثانه تخليه شود.

9.    از نوشيدن افراط گونه آب و مايعات پرهيز شود.

10.    از دست ‏ورزي با اندام جنسي، بايد اجتناب نمود و در هيچ شرايطي، نبايد دست‏ ورزي كرد

11.    هرگز نبايد به رو خوابيد.

12.    به منظور تخليه انرژي – زايد بدن، به طور منظم و زياد بايد ورزش كرد.

13.    براي اوقات فراغت خود، برنامه داشته باشد و آن را با مطالعه، ورزش، عبادت و … پر كند.

14.    سعی کنید کمتر در مكاني خلوت و تنها و دور از نظر ديگران باشید. هرگاه  مورد هجوم افكار جنسي واقع شدید، بايد بلافاصله از مكان خلوت و دور از نظر ديگران خارج شود و خود را به كاري سرگرم كند. در اين زمينه گفت و گو با دوستان، مشاركت در برنامه های جمعي  بسيار مفيد است. تلقين به شخص كمك مي‌كند تا اراده‌ي خود را تقويت كند و به خود بگويد كه مي‌تواند استمنا را كنار بگذارد.

15.     منحرف كردن فكر بسوی دیگری در صورتي كه تحريكي براي استمناء اتفاق افتاد.

16.    دوري از خيال‌پردازي و سرگرم بودن به كارهاي مفيد مانند مطالعه، ورزش و …

17.    تنهايي، كليد اقدام به استمنا است. لزا تنها نمانید.

18.    هر وقت به فکر این کار افتادید به خود بگوئید که آلان خدا من را می بیند.

19.    هر وقت به فکر این کار افتادید به خود بگوئید که می خواهید در مقابل چه کسی گناه کنید

20.    هر کاری که شما را به فکر این کار بیندازد آن کار را سریع ترک کنید.

21.    هر صحنه ای که شما را تحریک می کند آن صحنه را ترک کنید.

22.    به خدا توکل کنيد.

23.     قاطعانه براي ترک این عمل تصميم بگيريد. (اگر قبلاً نيز تصميم به ترک جلق گرفته باشيد اما موفق نشده باشيد، اراده شما تا حدي ضعيف شده است. در اين صورت بايد به خود تلقين کنيد که اراده قوي اي داريد. براي اين کار موفقيت هاي خود در زندگي را در ذهن مرور کنيد و مرتب به خود بگوييد که من بسيار پر اراده هستم و تصميم به هر کاري که بگيرم، آن کار را انجام خواهم داد)

24.    از رفت و آمد با کساني که شما را مستقيم و غير مستقيم به جلق دعوت مي کنند، دوري کنيد و رابطه خود را با دوستان جلقي تان تا حد ممکن کم کنيد.

25.    از صحبت کردن در مورد مسايل شهوت انگيز دوري کنيد.

26.    از بودن در مکان هاي تنها خودداري کنيد و وقتي به حمام و دستشويي مي رويد، در را قفل نکنيد. بعد از شستشو حمام را سريع ترک کنيد.

27.     از نگاه کردن به بدن عريان خود نيز اجتناب کنيد.

28.     سعی کنید تماس بدنی با دیگران و لو در شوخیهای دستی پرهیز کنید.

29.    روزه گرفتن دو روز در هفته براي کم کردن حس شهوت جويي شما بسيار مفيد است. اگر قادر به روزه گرفتن نيستيد، غذاي خود را به حداقل برسانيد و وعده غذايي ظهر را نخوريد. سعي کنيد به هنگام خواب شکم شما بيش از حد معمول پر نباشد.

30.    شبها قبل از خواب مطالعه کنيد و با لباس کامل بخوابيد و بعد از بيدار شدن سريع رختخواب را ترک نماييد. همچنين هرگز به رو نخوابيد.

31.    سعی کنید دائما وضو داشته باشید.

32.    از ذکر خدا ولو در دل غافل نشوید.

33.    شبها تنها نخوابید و یا در جایی بخوابید که فرصت انجام این عمل نباشد.

34.    بیاد داشته باشید که تصمیم دارید این عمل را ترک کنید.

35.    بعد از تصمیم حتی یک بار هم سراغ این عمل نروید زیرا اراده شما را سست خواهد کرد.

36.    یاد مرگ انسان ساز است .

37.     پشیمانی بعد از عمل را بیاد داشته باش.

38.    این احتمال را بده که دیگر زنده نمانی و بدون توبه در پیشگاه خدا حاضر شوی.

39.    مضرات این عمل را بیاد داشته باش.

40.    این را بدان که بخاطر لذت چند لحظه ای از رحمت خدا دور می شوی.

 

 

 

دستورهاى ده گانه
گفتيم خطر و زيان انحرافات جنسى مخصوصاً «استمنا» MASTURDATIONكه گاهى به تناسب يك افسانه تاريخى «اونانيسم» نيز ناميده مى شود. اگر چه غير قابل انكار است، زيرا به زودى شكل «اعتياد» به خود مى گيرد، اعتيادى ريشه دار و كشنده تا آن جا كه گاه در يك روز چندين بار دامان مرتكبين خود را آلوده مى سازد،و حتّى طبق اعتراف صريح بعضى از مبتلايان گاهى كارشان به جايى مى رسد كه تنها با «تصوّر و فكر»! بدون هيچ گونه عمل ديگر مايع مخصوص از آنها دفع مى گردد.

ولى از آن خطرناك تر يأس و نوميدى از مبارزه با اين اعتياد است، زيرا اين نوميدى بزرگ ترين سدّ راه نجات مبتلايان خواهد شد و واكنش هاى فوق العاده نامطلوب روحى در آنها ايجاد خودهد كرد.

مبتلايان بايد اطمينان كامل داشته باشند كه اگر بخواهند مى توانند در مبارزه با اين عادت شوم پيروز گردند، و حتّى عمده آثار آن را از وجود خود برچينند، خواه دوران اين مبارزه كوتاه يا طولانى باشد.

آنها هرگز نبايد به خود تلقين كنند كه اين اعتياد تا آخر عمر از آنها دست بردار نيست و يا آثار آن همچنان باقى خواهد ماند.

منتها بايد با هوشيارى كامل و تصميم قاطع و به كار بستن «دستورهاى آينده» به مبارزه پى گيرى برخيزند.

كسانى كه از چنگال اين عادات شوم نجات يافته اند بايد قدر پاكى خود را بدانند، و در حفظ آن نهايت مراقبت را بنمايند، از هر گونه وسوسه شيطانى در اين راه بپرهيزند، و با هيچ قيمتى سرنوشت خود را به دست افراد گمراه و معاشران منحرف نسپارند.

همان طور كه سابقاً هم اشاره كرديم شرط پيروزى قطعى در مبارزه با هر نوع اعتياد غلط - اعم از اعتيادهاى خطرناك جنسى يا اعتيادهاى ديگر - پس از «اميدوارى و اطمينان به پيروزى» داشتن تصميم قاطع است.

تصميمى آهنين و محكم و متّكى به ايمان و شخصيت و شرافت و وجدان.

تصميمى راسخ و غير قابل عدول.

حتّى اگر به عللى اين تصميم ده بار هم شكسته شد مجدداً، بلكه قاطع تر و راسخ تر بايد تصميم بگيرند و با همان اميدوارى و ايمان تصميم خود را تجديد كنند.

زيرا سرانجام آثار اين تصميم ها در ناخودآگاه آنها اثر گذارده و هنگامى كه روى هم متراكم شد تأثير خود را خواهد بخشيد.

امّا مسلّماً و بدون ترديد اگر اين تصميم شكسته نشود خيلى زودتر آثار اين عادات شوم از روح و جسم آنها برچيده خواهد شد.

بديهى است اين گونه افراد اگر رابطه و پيوند نزديكى با خداى خود برقرار سازند و با تمام ذرات وجود خود از ساحت مقدّس او استمداد جويند، و به لطف او اميدوار و دلگرم باشند در پرتو اين ايمان مذهبى خيلى زودتر نتيجه خواهند گرفت.


* * *

اكنون كه اين مراحل پيموده شد بايد امور زير را دقيقاً به كار بندند.

ممكن است اين امور در نظر بعضى ساده جلوه كند، ولى هنگام عمل روشن مى شود كه اثر معجزه آسايى دارد.

1- اجتناب از هر گونه تحريك مصنوعى

اگر جوانان انتظار داشته باشند كه هر شب در سينما يا در برابر تلويزيون ناظر صحنه هاى هوس آلود «فيلم هاى س *ك**_س**ى» باشند، و همه روز قسمت مهمى از وقت گران بهاى خود را به مطالعه «رمان هاى عشقى» و تماشاى «عكس هاى شهوت انگيز» مجلات فاسد و مبتذل بگذرانند، و در كوچه و خيابان با ولع تمام اندام برهنه زنان و دختران را ورانداز كنند، و با اين همه باز هيچ گونه آلودگى پيدا نكنند سخت در اشتباهند.

اين گونه «تحريكات مصنوعى» كه هيچ گونه ضرورتى هم ندارد، مسير فكر هر جوانى را از مسائل اصولى زندگى تغيير مى دهد و به سوى مسائل جنسى، آن هم به صورت حاد و طغيانگر، مى كشاند.

شب و روز، آنها را در يك حال اضطراب دائمى عصبى كه آثار نامطلوب آن بر تمام وجود آنان سايه خواهد افكند نگه مى دارد.

همه جوانان عزيز - مخصوصاً آنهايى كه داراى پاره اى از عادت هاى غلط جنسى هستند - بايد به شدت از اين گونه امور بپرهيزند، از ديدن اين فيلم ها، و مطالعه آن رمان ها و هر گونه چشم چرانى عمدى اجتناب ورزند، آرامش فكرى خود را بى جهت بر هم نزنند، و اعصاب نيرومند خود را با هيجان هاى دائمى تضعيف نكنند.

براى موفقيت در اين قسمت لازم است سرگرمى هاى سالم و مناسبى براى اوقات فراغت خود انتخاب نمايند و به كمك دوستان خود برنامه هاى صحيحى براى اين اوقات تنظيم كنند.

اين سرگرمى ها ممكن است:

ورزش هاى فردى و دسته جمعى

پياده روى در هواى آزاد

مطالعه كتب سودمند و مفيد

پرورش گل در منزل و به طور كلى كارهاى كشاورزى،

كارهاى دستى

جمع آورى اشعار

تهيه كلكسيون هاى عكس و تمبر و مانند اينها.

شركت در انجمن هاى گوناگون و كنفرانس هاى علمى يا اخلاقى، باشد.(1)


* * *


2- تهيه برنامه فشرده و تمام وقت

جوانان بايد بطور حتم براى تمام شبانه روز خود برنامه تنظيم كنند به طورى كه يك ساعت وقت بيكار و بدون برنامه نداشته باشند.

نمى گوييم مرتباً درس بخوانند يا كار كنند، بلكه مى گوييم اگر تفريح يا ورزش هم دارند برنامه داشته باشند، و يك ساعت خالى از برنامه نباشد.

جوانان بايد بدانند بزرگ ترين بدبختى براى يك جوان اين است كه وقت هاى خالى از هر گونه برنامه داشته باشد.

خطرناك» به وسيله مطبوعات هدف نشر داده شده قسمت قابل توجّهى از سرگرمى هاى سالم تشريح گرديده است.



ممكن است جوانى بيكار باشد و جوياى كار، امّا در عين حال براى شب و روز خود برنامه اى تهيه كند، اعم از مطالعه و تفريح و استراحت و مانند آن.

حتى اگر جوانان بتوانند برنامه روزانه خود را كمى بيش از مقدار وقتشان تنظيم كنند به طورى كه فكر آنها حتى يك لحظه بيكار به معناى واقعى نباشد بهتر است، زيرا اشتغالات فراوان فكرى، اثر عميقى در انصراف فكر از آن عادات شوم دارد.

بسيار ديده شده كه افراد معتاد به سيگار در روزهاى تعطيلى چند برابر روزهايى كه مشغول كار هستند سيگار دود مى كنند، اين تفاوت فاحش، اثر همان اشتغال فكر و اعصاب و بدن به كارهاى مثبت و انصراف از كارهاى بيهوده يا زيان آور در ايّام غير تعطيلى است.

خلاصه افرادى كه گرفتار اعتيادهاى غلط جنسى هستند اگر برنامه مشغول كننده اى براى تمام وقت خود نداشته باشند به آسانى نمى توانند اين عادت را از سر خود دور كنند، و تهيه چنين برنامه اى از مؤثرترين عوامل ترك اعتياد است، و مطمئناً با تهيه چنين برنامه اى قسمت مهمى از مشكلات ترك اين اعتياد را پشت سر خود خواهند گذاشت.

3- توجّه مخصوص به ورزش

معروف است ورزشكاران نسبت به مسائل جنسى كم علاقه هستند، چون ورزش مقدار فراوانى از انرژى هاى بدنى و فكرى آنها را به خود اختصاص مى دهد و طبعاً از مسائل ديگر كم مى كند.

به همين دليل براى جلوگيرى از تحريكات زياد جنسى لازم است جوانان برنامه هاى وسيع و متنوع ورزشى انتخاب كنند.

مبتلايان به اين عادت شوم غالباً افرادى گوشه گير، منزوى كم تحرك و خمود هستند و همين گوشه گيرى و انزوا و عدم تحرك وضع آنها را تشديد مى كند، و اگر از اين وضع به كلى در آيند و زندگى خود را با تحرك زياد بياميزند اثر عميقى در بهبود حال آنها و ترك عادتشان خواهد بخشيد.

اين گونه افراد معمولا اعصاب ضعيف و ناتوانى دارند، و ورزش هاى متنوع و مناسب در تقويت اعصاب آنها فوق العاده مؤثّر است.

اين افراد هر چه وقت اضافى و خالى از برنامه دارند بايد به بازى هاى گوناگون ورزشى و يا پياده روى در هواى آزاد تخصيص دهند تا هم سلامت از دست رفته خود را باز يابند و هم قسمتى از انرژى هاى جسمى و فكرى آنها متوجه اين قسمت گردد.

به همان اندازه كه تحرّك و ورزش هاى فردى و دسته جمعى براى آنها مفيد است، انزوا و به گوشه اى خزيدن و در فكر فرو رفتن براى اين قبيل افراد سم مهلك است كه بايد به هر قيمتى شده از آن دورى گزينند.

اين توصيه را فراموش نكنيد و آثار معجزه آساى آن را ببينيد، در روز آن قدر ورزش كنيد كه خسته شويد و شب هنگام به محض اين كه در بستر آرميديد در خواب عميقى فرو خواهيد رفت و از شر بسيارى از خيالات و افكار مضر و كشنده كه در اين موقع به سراغ جوانان مى آيد در امان خواهيد بود!


* * *

4- بايد عادتى جانشين عادتى گردد

روانشناسان مى گويند: براى ترك يك عادت بد حتماً بايد به سراغ عادت خوب رفت و آن را جانشين عادت بد نمود.

مثلا كسانى كه عادت به قمار دارند، و با اين كه تمام زيان هاى آن را مى بينند و حس مى كنند، باز حاضر نيستند آن را ترك گويند، و به گفته خودشان وقت قمار كه مى رسد نمى فهمند چه نيرويى آنها را مانند يك اسير و برده به سوى اين عمل كه عقل و وجدانشان آن را محكوم ساخته مى كشاند؟!، چنين كسانى براى اين كه بر اين عادات غلط پيروز شوند حتماً بايد در همان ساعات، بازى صحيحى را (مانند يك مسابقه ورزشى سالم) جانشين بازى قمار كنند تا اين عادت بد به اصطلاح از سر آنها بپرد.

و به عبارت ديگر انرژى خاصى كه تحت تأثير انگيزه عادت در آن حال تحريك مى گردد به اين سمت كشيده شود و مصرف گردد بدون اين كه هيچ گونه واكنش نامطلوبى داشته باشد (دقت كنيد).

در مورد عادات بد جنسى بايد درست در همان ساعاتى كه انگيزه آن در مبتلايان توليد مى شود به سراغ برنامه خاصى براى چنين ساعتى از قبل پيش بينى كرده اند بروند، به سراغ مسابقه علمى، ورزشى، مسابقه هوش، مطالعه يك اثر جالب، يك ورزش مورد علاقه مانند كوهنوردى، اسب سوارى و... اين كار را آن قدر ادامه دهند كه جانشين عادت بد سابق گردد.

* * *

5- پرهيز مطلق از تنهايى

اين گونه افراد بايد حتماً و بدون هيچ گونه قيد و شرط از تنها ماندن به شدت اجتناب كنند.

هرگز تنها نباشند; در خانه تنها نمانند، شب در اطاق تنها نخوابند، تنها براى مطالعه به نقاط خلوت نروند.

و به محض اين كه در محيطى احساس كردند تنها هستند از آن محيط بيرون بروند.

اين گونه افراد مخصوصاً بايد اين نكته را فراموش نكنند كه به مجرد اين كه نخستين تحريك را در خود حس مى كنند بلافاصله برخيزند و سرگرم كار ديگرى شوند. فراموش كردن اين تذكر غالباً گران تمام مى شود.

تنهايى، محيط كاملا مساعدى است براى پرورش ميكرب اين اعتياد در فكر هر جوان، و تمام جوانانى كه مى خواهند خوشبخت و سالم و از خطرات عظيم استمنا در امان باشند بايد از تنهايى بپرهيزند.



6- ازدواج در نخستين فرصت

اين افراد اگر امكاناتشان اجازه مى دهد بايد در نخستين فرصت ازدواج كنند حتى اگر امكانات آنها «تنها» براى انتخاب نامزد (البتّه نامزد مشروع كه عقد شرعى آن اجرا شده باشد) فراهم است بايد اين فرصت را نيز از دست ندهند.

خلاصه ازدواج تأثير قابل توجّهى در مبارزه با اين انحراف جنسى دارد و در صورتى كه دامنهة توقّعات را كوتاه و تشريفات زايد و بيجا را از آن حذف كنند كارى است بسيار سهل و ساده و آسان، ولى متأسفانه يك سلسله اوهام و قيود غلط، دست و پاى غالب طبقات را - اعم از تحصيل كرده و بى سواد - در اين قسمت بسته است.

بعضى از جوانان معتاد از ازدواج وحشت دارند، ولى اين وحشت كاملا بى اساس است زيرا با به كار بستن دستورها هم ترك اين اعتياد آسان است و هم پيروزى در تمام مراحل ازدواج و زناشويى.



7- تلقين و تقويت اراده

«تلقين» نيز در مبارزه با اين عادت رُل مهمى را بازى مى كند.

افراد معتاد بايد مرتباً به خود تلقين كنند كه به خوبى قادر هستند اين عادت زشت را ترك گويند.

براى اين كه تلقين در آنها اثر قوى و سريع ببخشد آن طور كه يكى از اطباى روانشناس دكتر «ويكتور پوشه فرانسوى» مى گويد: - بايد تلقين را به صورت زير چندين روز پشت سر هم ادامه دهند - همه روز در محل آرامى كه چيزى فكر آنها را به خود مشغول نسازد، فكر خود را متمركز ساخته و با كلمات شمرده و محكم اين جمله را تكرار كنند: «من به خوبى قادر هستم اين عادت بد را از خود دور كنم، من قادرم»! تكرار اين تلقين ساده اثر عجيبى در تقويت روحيه و ترك اين عادت و هر عادت بدى دارد. (مى توانيد آزمايش كنيد).

علاوه بر اين بايد براى تقويّت اراده از مطالعه كتاب هاى روانى كه براى تحكيم و رشد شخصيت و تقويت اراده نوشته شده است غفلت نورزند، زيرا همان طور كه دانستيم - و همه معتادانى كه موفق به ترك اين عادت بد و ساير اعتيادهاى ناپسند شده اند اعتراف دارند - نخستين گام در اين راه «اراده و تصميم» است.
* * *

8- پرهيز كامل

از معاشرت و همنشينى با افراد منحرف و مبتلا به اين عادت بد، در همه اوقات مخصوصاً دوران مبارزه، بايد به طور مطلق دورى جست همان طور كه از مبتلايان به «وبا» فرار مى كنند. علاوه بر اين بايد زيان ها و عواقب دردناك و مرگبار اين عمل را هرگز از خاطر خود دور ندارند و هرگز گوش به سخنان وسوسه انگيز اين و آن ندهند.

نقش معاشران بد و فاسد در ابتلاى به اين انحراف، و ادامه آن، بسيار عجيب است آنها براى اين كه كمتر احساس گناه و بدبختى كنند سعى دارند افراد ديگرى را نيز مبتلا سازند و به سرنوشت غم انگيز خود گرفتار نمايند، لذا همواره مى كوشند با سخنان وسوسه انگيز اين عمل شوم و زشت را لذت بخش و كم ضرر جلوه دهند، ولى جوانان بيدار هرگز در دام وسوسه هاى شيطانى آنها نمى افتند.

* * *

9- تقويت عمومى و رژيم غذايى

داشتن يك رژيم غذايى كامل و سالم كه موجب تقويت عمومى بدن گردد نيز در مبارزه با اين عادت كه در بسيارى از مواقع از ضعف اعصاب سرچشمه مى گيرد و يا خود عامل ضعف اعصاب است تأثير قابل توجّهى دارد.

استحمام با آب سرد (البتّه در مواقعى كه وضع هوا اجازه مى دهد) و سپس ماساژ دادن بدن با حوله نيز كمك مؤثرى به اين گونه افراد مى تواند بنمايد.

همچنين اين گونه افراد بايد به شدت از پوشيدن لباس هاى تنگ و چسبان كه عامل مؤثّرى براى تحريك مصنوعى است بپرهيزند، اين گونه لباس ها اصولا براى همه جوانان زيان بخش و حتى گاهى خطرناك است هم به نمو و رشد طبيعى جسم آنها صدمه مى زند و هم وسوسه انگيز و تحريك آميز است.

* * *

10- استمداد از نيروى ايمان و عقايد مذهبى

نيروى ايمان و عقيده مذهبى مى تواند بزرگ ترين كمك را به اين مبتلايان كند و آنها را به زودى از چنگال اين عادت بد نجات بخشد.

اين گونه افراد هرگز نبايد خود را يك فرد نفرين شده و مطرود درگاه خداوند بدانند. بلكه بايد به لطف خداوند بزرگ كاملا اميدوار باشند و هنگام نماز و پس از نماز كه سر به سجده گذاشته و با آفريننده مهربان و بخشنده خود راز و نياز مى كنند با تمام دل و جان و با تمام ذرات وجود خويش از او بخواهند كه آنها را در ترك اين عادت زشت يارى كند و از چنگال آن برهاند و مطمئناً هرگاه با جان و دل به او توجّه نمايند، لطف خداوند مهربان به يارى آنها خواهد شتافت و در اين مبارزه حياتى پيروز خواهند شد.

و نيز بايد در همه جا و در همه حال او را حاضر و ناظر بدانند و هرگز به خود اجازه ندهند در پيشگاه مقدّس او دست به چنين كار خلافى بزنند.
ما اطمينان كامل داريم اگر مبتلايان دستورهاى بالا را دقيقاً فقط براى يك ماه به كار بندند از شر اين انحراف رهايى خواهند يافت.

 

 

خود ارضایی از دید اسلام



غریزه جنسی منافاتی با معنویت ندارد. در اسلام کوچکترین اشاره ای به پلیدی علاقه جنسی و آثار ناشی از آن نشده است. از نظر اسلام ، علاقه جنسی نه تنها با معنویت و روحانیت منافات ندارد ، بلکه جزء خوی و خلق انبیاء است . در حدیثی می خوانیم : " من اخلاق الانبیاء حب النساء ، رسول اکرم ( ص ) و ائمه اطهار ( ع ) طبق آثار و روایات فراوان که رسیده است، محبت و علاقه خود را به زن در کمال صراحت اظهار می کرده اند.

ارضای غریزه جنسی در چهارچوب ازدواج آنها که دامان خود را (از آلوده‏شدن به بى‏عفتى) حفظ می ‏کنند ،تنها آمیزش جنسى با همسران و کنیزانشان دارند، که در بهره‏گیرى از آنان ملامت نمى‏شوند ،و کسانى که غیر از این طریق را طلب کنند، تجاوزگرند! (مؤمنون،7ـ5)
اسلام اصرار فراوانی دارد که محیط خانوادگی آمادگی کامل برای کامیابی زن و شوهر از یکدیگر داشته باشد ، زن‏ یا مردی که از این نظر کوتاهی کند مورد نکوهش صریح اسلام قرار گرفته است‏ ، اسلام اصرار فراوانی به خرج داده که محیط اجتماع بزرگ ، محیط کار و عمل‏ و فعالیت بوده و از هر نوع کامیابی جنسی در آن محیط خودداری شود ، فلسفه تحریم نظر بازی و تمتعات جنسی از غیر همسر قانونی ، و هم فلسفه حرمت خودآرائی و تبرج زن برای بیگانه همین است.
آیه 21 سوره روم «و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجاً لتسکنوا الیها و جعل بینکم موده و رحمه؛ و از نشانه های او اینکه از (نوع)خودتان همسرانی برای شما آفرید تا بدان ها آرام گیرید، و میانتان دوستی و رحمت نهاد

این ایه پیوند زوجیت را یکی از نشانه های وجود خداوند ذکر می کند ، مودت و رحمت در این ایه چیزی متفاوت و فراتر از غریزه جنسی و شهوت است


.
آیا اخلاق اسلامی با رشد طبیعی استعدادها مباین است ؟ خداوند نه عضوی از اعضاء جسمانی را بیهوده آفریده است و نه‏ استعدادی از استعدادهای روحی را و همانطوری که همه اعضای بدن را باید حفظ کرد و به آنها غذای لازم باید رساند ، استعدادهای روحی را نیز باید ضبط کرد و به آنها غذای کافی داد تا سبب رشد آنها شود. رشد طبیعی استعدادها و از آن جمله استعداد جنسی‏ تنها با رعایت مقررات اسلامی میسر است و انحراف از آن سبب آشفتگی و بی نظمی و حتی سرکوبی و زخم خوردگی این استعداد می‏گردد. از نظر قرآن کریم طبیعت نفسانی انسان‏ مراحل مختلفی می‏تواند داشته باشد ، در یک مرحله به شرارت فرمان می‏دهد ، در مرحله دیگر از شری که مرتکب شده است ناراحت می‏شود و خود را ملامت‏ می‏کند ، در مقام و مرحله دیگر آرام می‏گیرد و گرد شر و بدی نمی‏گردد. قرآن کریم در توصیف‏ نفس نمی‏گوید : دعوت کننده بسوی بدی و شر می‏گوید: فرمان دهنده به بدی و شر قرآن کریم در این تعبیر خود این مطلب را می‏خواهد بفهماند که احساسات نفسانی بشر آنگاه که سر به‏ طغیان بر می‏آورد بشر را تنها بسوی جنایت و اعمال انحرافی دعوت نمی‏کند بلکه مانند یک قدرت جابر مسلط دیکتاتور فرمان می‏دهد ، قرآن با این تعبیر تسلط و استیلاء جابرانه قوای نفسانی را در حال طغیان بر همه‏ استعدادهای عالی انسانی می‏فهماند . اشباع غریزه با رعایت اصل عفت و تقوی منافی نیست بلکه تنها در سایه‏ عفت و تقوی است که می‏توان غریزه را به حد کافی اشباع کرد و جلو هیجان‏های بیجا و ناراحتیها و احساس محرومیتها و سرکوب شدن‏های ناشی از آن هیجانها را گرفت به عبارت دیگر " پرورش " دادن استعدادها غیر از " پر دادن" به‏ هوسها و آرزوهای پایان ناپذیر است.

میل سیری ناپذیر انسان یکی از مختصات و امتیازات انسان از حیوانات این است که دو نوع میل‏ و تمنا در بشر ممکن است پیدا شود ، تمناهای صادق و تمناهای کاذب. تمناهای صادق همانها است که مقتضای طبیعت اصلی است ، در وجود هر انسانی طبیعت میل به صیانت ذات ، به قدرت و تسلط ، به امور جنسی ، به‏ غذا خوردن و امثال اینها هست ، هر یک از این میلها هدف و حکمتی دارد ، بعلاوه همه اینها محدودند ولی همه اینها ممکن است زمینه یک تمنای کاذب‏ واقع شوند ، اشتهای کاذبی که افراد در مورد خوردنیها پیدا می‏کنند مشهور و معروف همه است. در بعضی از میلها و غرائز که غریزه جنسی از آنها است این تمنا غالبا بصورت یک عطش روحی در می‏آید ، یعنی قناعت و پایان پذیری را در آن راه‏ نیست .
غریزه طبیعی را می‏توان اشباع کرد ، اما تمنای کاذب خصوصا اگر شکل عطش‏ روحی به خود بگیرد ، اشباع پذیر نیست
اشتباه کسانیکه برای جلوگیری از سرکوبی غرائز و به منظور رشد استعدادها ، رژیم اخلاق آزاد را باصطلاح پیشنهاد کردند ناشی از این است که این‏ تفاوت شگرف انسان و حیوان را نادیده گرفتند و به این جهت توجه نکردند که میل به بی نهایت در سرشت انسان نهفته است ، انسان چه در زمینه پول‏ و اقتصادیات ، چه در زمینه سیاست و حکومت و تسلط بر دیگران و چه در زمینه امور جنسی اگر زمینه مساعدی برای پیشروی ببیند در هیچ حدی توقف‏ نمی‏کند.

خود ارضایی
در اسلام هر چیزی در محدود‌ه خاص خودش تعریف می‌شود؛ مثلاً خوردن و آشامیدن که از عادی‌ترین نیازمندی‌های انسان است، به‌طور مطلق حلال نیست بلکه فقط غذاهایی که از مال پاک و غیرغصبی به‌دست آمده و هم‌چنین از نجاسات و آلودگی‌های ظاهری هم پاک باشد، به‌علاوه مثلاً از حیوانات حلال گوشت تهیه شده باشد و... جایز و حلال است.
لذت‌های جنسی هم همین‌طور؛ یعنی فقط در محدود‌ه خاص خود که همان ارتباط با همسر و در محیط خانواده باشد، تعریف شده و در این شرا‌ئط بسیار مطلوب حتی با ثواب اخروی همراه است؛ اما در خارج از این محدوده، از زشت‌ترین گناهان محسوب می‌شود و خود ارضایی هم جزو همین رفتارهای خارج از چارچوب است.

در خود ارضایی ، نفس انسان در مرحله ای نیست که ارام گیرد ، بلکه با عطش سیری ناپذیری و طغیانی که به وجود می اورد، فرد را به سمت اعمال انحرافی می کشاند و انچنان قدرتمند می گردد که به فرد فرمان می دهد. این باعث از بین رفتن اعتماد به نفس و احساس بی ارادگی در فرد می شود. و در نهایت خود ارضایی سبب اشفتگی ، بی نظمی و خارج شدن از روال طبیعی در ارضای میل جنسی می گردد.

 

 

خود ارضایی از دید روانشناسی

اکثر منابع علوم پزشکی و روانپزشکی ، غربی هستند و برخی مطالب انها با عرف و اعتقادات جامعه ما همخوانی ندارد.از انجا که مطالبی که درباره روانشناسی خود ارضایی در وبلاگ ها و کتاب ها بوده با تکیه بر همین منابع بوده و پاسخگوی سوالات جوانان ما نیست تصمیم به ترجمه مطالبی گرفتیم که این خلا را تا حدودی رفع کند.

اعتیاد به خود ارضایی

اعتیاد به خود ارضایی یکی از انواع اعتیاد است که خیلی بد تعبیر شده است. خیلی افراد هستند که به طور تعصبی استدلال می کنند که ان یک اعتیاد نیست بلکه یک عمل کاملا سالم و طبیعی است که شما هر موقع بخواهید ،می توانید ان را انجام می دهید. بعد از ان، افرادی هستند که این کار را انجام می دهند ، معتاد می شوند و نمی توانند خود ارضایی را متوقف کنند و در عوض از دست دادن کنترل زندگیشان ، می فهمند که آن خوب نیست . نیاز به تکرار خود ارضایی چنان قدرتمند هست که فرد معتاد قدرتی در برابر خود ارضایی ندارد. این میل سحر کننده و قوی پایه و اساس بیشترین اعتیاد های جنسی است. در حقیقت به نظر می رسد تنها گروهی از جوامع هستند که خود ارضایی را تایید نمی کنند ، یقینا انان در گروه مذهبی ها و یا گروههای ترک اعتیاد هستند. بقیه جامعه مطمئن نیستند که چه چیزی درباره ان درست است. وقتی شما این مقاله را می خوانید احتمالا در این باره سر درگم شده اید. من امیدوارم پی امد های فیزیکی و روحی خود ارضایی را برای شما روشن کنم ، خصوصا اگر خود ارضایی برای شما اعتیاد شده است. به خاطر بسپارید که اعتیاد به پورنوگرافی (عکس ها و داستانهای جنسی) در مراحل فرایند جسمانی به طور شدید به اعتیاد خودارضایی وابسته است.



"پی امد های روحی- روانی خود ارضایی" رفتار ما با بدن مان
بدن انسان یکی از پیچیده ترین دستگاه های عالم خلقت است که باید از ان درست استفاده کنیم. حالت شما و میزان شادی و خوشحالی شما مستقیما از رفتار شما با بدنتان ، تاثیر می گیرد. اعتیاد به خود ارضایی ، تاثیر مستقیم بر سلامت روحی دارد این مساله خصوصا در مورد خود ارضایی صدق می کند ، چرا که با بدنتان بد رفتار می کنید. هر کسی که با بدن خود بد رفتار کند به طور غریزی احساس بدی خواهد داشت. بعضی افراد این احساسات را نادیده می گیرند، و وانمود می کنند خوشحال هستند در حالیکه واقعا این طور نیست، چرا که در صلح و ارامش درونی با خود نیستند.

خود ارضایی و اعتماد به نفس وقتی که نتوانیم بر هیچ یک از بخش های زندگیمان کنترلی داشته باشیم ، خوشحال نیستیم. اعتیاد به خود ارضایی باعث می شود که شما کنترلی بر خود نداشته باشید و این بدن و نفس شما است که بر شما کنترل دارد. وقتی بدن شما میل و برانگیختگی جنسی را حس می کند، شما احساس می کنید هیچ حق انتخابی ندارید و هر انچه او بخواهد انجام می دهید. این احساس اسیر شدن ، باعث ضعیف شدن اعتماد به نفس و توانایی شما در کنترل خیلی از جنبه های زندگی خواهد شد. وقتی ما بتوانیم هدف مشخصی را انجام بدهیم، این به ما در توانایی کنترل بر خودمان ، اعتماد به نفس میدهد. وقتی ما خود ارضایی می کنیم ، اعتماد به نفس به طور کلی از بین می رود.

بدن انسان و خود ارضایی خود ارضایی از لحاظ احساسی زیانبار هست. بدن ما برای این افریده شده ، که برای یک هدف خوب به کار گرفته شود و درس مهمی به ما بیاموزد ،طوری که شخصیت ما قوی شود و رشد کند. ما قصد داریم بدنمان و سرنوشتمان را کنترل کنیم. با کنترل و مهار کردن نفس و کالبدمان است که قوی و دلگرم می شویم. بیشتر افراد موفق و دارای اعتماد به نفس در جهان کسانی هستند که یاد گرفته اند ، خوددار باشند.[/font] وقتی ما ازدواج می کنیم، از بدنمان برای خلق یک رابطه عاشقانه همراه با احساسات عمیق با شخص دیگر استفاده می کنیم. این عمل سهیم کردن احساستتان با شخص دیگری هست و پیوند و یکی شدنی را به وجود می اورد که هرگز در خودارضایی تجربه نمی شود. افراد مجرد قبل از ازدواج ، باید بر جسم و نفسشان کنترل داشته باشند وگرنه فعالیت جنسی عادی برایشان رضایت بخش نخواهد بود . خود ارضایی عملی خود خواهانه است که دران هیچ پیوند عاشقانه ای خلق نمی شود.

خود ارضایی و روابط زندگی با انواع رابطه های عاشقانه، کاری ، حرفه ای و دوستانه سرو کار دارد. وقتی شخص خود ارضایی می کند، توانایی برقراری او برای ارتباط اجتماعی پایین می اید. خود ارضایی ما را گوشه گیر و درون گرا می کند. خود ارضایی باعث میشود که ما کمتر بیرون برویم و از شرم ، خودمان را از دیگران جدا کنیم. شاید ما در شلوغی احساس ناخوشایندی داشته باشیم چرا که در روش معاشرت سالم نمی توانیم رفتارمان را کنترل کنیم. این در رابطه های عاشقانه ما تاثیر می گذارد .خود ارضایی، اثر نامطلوبی در بخش فیزیکی رابطه عاشقانه و گرایش به نادیده گرفتن دوستی و نیازهای احساسی ، می گذارد که در زناشویی رضایت بخش نیست، چرا که خود ارضایی یک عمل خود خواهانه است، از انجا که شما با خودتان رابطه جنسی دارید، نیازی به شریک جنسی ندارید
"پی امد های فیزیکی خود ارضایی"

دفعات خود ارضایی و کنترل ان اکثر حرفه های مربوط به سلامتی و بهداشت ، خود ارضایی را رواج می دهند، در حالی که آن اثرات منفی دارد. استدلال متداول آنان این هست که، شما دریک بازه زمانی ، ان را خیلی زیاد انجام ندهید ، در این صورت کاملا سالم هست. دو مشکل با این ایده هست. اول اینکه ، منظور از تکرار زیاد چیست؟ چند بار در روز یا در هفته؟ مشکل دیگر و در واقع بزرگترین مشکل این است که اگر شما یک بار شروع کردی ، متوقف کردن ان و پایین نگه داشتن تعداد دفعات بسیار دشوار است.

دو دلیل برای مشکل پایین نگه داشتن تعداد دفعات خود ارضایی، وجود دارد: 1. اول اینکه برای یک شخص معمولا خود ارضایی برای فرار و راحت شدن از استرس های زندگی است. زندگی تقریبا هر روز پر از دغدغه و استرس است و سرانجام شما خودتان را جایی می بینید که به خاطر هر استرس کوچک و ناچیز به هر دلیل خود ارضایی می کنید. 2. دلیل دیگر این است که بدن وجسم ما برای خود ارضایی افریده نشده.هنگامی که خود ارضایی می کنید و هنگامی که رابطه جنسی سالمی دارید فعالیت های شیمیایی متفاوتی رخ می دهد. بسیاری از انچه در طی این عمل ها و بعد از ان رخ می دهد ، از غده هیپوفیز ناشی می شود. دو هورمون اصلی دوپامین (Dopamine) و پرولاکتین (prolactin) اثر متقابل داشته و یکدیگر را تعدیل می کنند.

تفاوت فرایند خود ارضایی و رابطه زناشویی سالم دوپامین باعث ایجاد احساس هیجان و برانگیختگی جنسی می شود و پرولاکتین باعث ایجاد احساس رضایت ، راحتی و ارضا شدن می شود. وقتی که شخص بعد از برانگیخته شدن به اوج لذت جنسی می رسد، بدن می داند که برای خنثی کردن دوپامین ، پرولاکتین ازاد کند طوری که ما احساس راحتی و رضایت خواهیم داشت . در زناشویی این عمل، همراه با خیلی از احساسات و هیجان های عشق و محبت است و بنابراین احساس رضایت و خوشایندی چندین برابر است و شما با همسر خود هم از لحاظ احساسی و روانی و هم از لحاظ جسمی و فیزیکی ، ارضا می شوید. در این رابطه تعادل و هماهنگی وجود دارد در یک رابطه جنسی سالم پرولاکتین ازاد شده در اوج لذت جنسی نسبت به خود ارضایی ، 400% (چهار برابر) بیشتراست. [1] این به چه معناست؟ به این معنا که احساس رضایت و خوشایندی(relaxation)شخصی که خود ارضایی می کند ،قابل قیاس با رابطه ی زناشویی معمولی نخواهد بود. در واقع شخصی که خود ارضایی می کند هیچ تصوری از انچه از دست می دهد ندارد و درعوض نوع کاذبی از رابطه دارد ، که همراه با خیال پردازی هایی است که همیشه تغییر می کنند و گسترش می یابد تا بلکه شخص کمی حس خوشایند و رضایت داشته باشد، چرا که از لحاظ روانی ارضا نمی شوند. شخصی که خود ارضایی می کند این کار را برای برانگیخته شدن با میزان های ناهماهنگی از دوپامین، ادامه می دهد. بعد از خود ارضایی ، لحظه ای احساس خوشایند و لذت می کند ، اما انگیختگی جنسی سریعا باز می گردد و فرد در واکنش به انگیختگی جنسی و ایجاد حس لذت دوباره، مجبور است، مجددا خود ارضایی کند. بنابراین همراه یک دوره کوتاهتر از راحتی و رضایت، شخص باید چندین بار خود ارضایی می کند ، تا به میزان معادل رضایت و لذتی که انها می توانند در زناشویی سالم داشته باشند برسد، که هیچ وقت با خود ارضایی به چنین سطحی از لذت نخواهند رسید
همانطور که بالا ذکر شد احساسات سرخوشی اعتیاد خود ارضایی، از ترشح مواد شیمیایی در ذهن که طی ارگاسم و اوج لذت جنسی ازاد می گردد، به وجود می اید.همچنانکه ذهن شروع به ایجاد این احساسات می کند، فرد رسیدن به اوج لذت جنسی سریعتر و بیشتر را دنبال می کند. فرد انچنان به احساس خود ارضایی خو می گیرد ، طوری که گاهی فعالیت جنسی عادی برایش رضایت بخش نخواهد بود. اعتیاد با فعالیت کوتاه و شدید و رسیدن سریع به اوج لذت جنسی ، کامل میشود . متاسفانه این برای زوج ها در یک رابطه جنسی خیلی رضایت بخش نیست. . به یاد داشته باشید که عشق حقیقی همراه با خود داری و تعهد هست.

 

 

مطالبی پیرامون خود ارضایی و تمایلات جنسی

دکتر بهنام واحدی: لازم به توضیح می دانم ، از انجا که در علوم پزشکی و از جمله روانپزشکی ، اکثریت قریب به اتفاق منابع اصلی ، غربی ( و اکثرا امریکایی ) هستند، در این کتاب نیز مانند سایر کتاب های علمی تالیف شده در کشورهای غیر مولف و پیرو ، ناگزیر به تکیه بر این منابع علمی – به طور مستقیم و غیر مستقیم- بوده ام. بنابراین ، برخی از مطالب عنوان شده در این کتاب ، ممکن است با عرف و اعتقادات حاکم بر جامعه ما همخوانی نداشته باشد. هر چند ، این اختلاف و ناهمانگی ، تنها در مورد برخی از مطالب جزئی کتاب ، صادق است و نباید این توضیح را سو تدبیر نمود و به کل مطالب علمی ثابت شده کتاب ، تعمیم داد.


1.تفاوت در نگرش به سکس بر اساس فرهنگ ها و دیدگاه های مختلف، مفهوم غریزه ی جنسی، متفاوت ارزیابی شده است. در قرن های گذشته، بشر اطلاعات خود را درباره رفتار جنسی از دین و ادبیات به دست آورده و بر اساس چنین آگاهی هایی از تمایلات جنسی خود بهره مند شده است. یونانیان باستان در افسانه های خود چنین ابراز داشته اند که انسان ها دارای خلقت دوگانه هستند؛ بعضی از انسان ها مؤنث دوگانه و برخی مذکر دوگانه اند؛ بنابراین علاقه به جنس مخالف ظاهراً ناشی از شکاف نیمی مذکر و نیمی مؤنث و تمایل به هم جنس ناشی از شکاف (مذکر مؤنث) دوگانه است نگرش دین یهود به مقوله فوق، بیشتر به منظور تولید مثل و داشتن وارث و جانشین بوده است. این دین، پسران را در سن 13 تا 18 سالگی و دختران را در سن 12 سالگی به ازدواج توصیه می کند

. در دین یهود، از یک سو، اعمال جنسی زن، گناه آلود و ناپاک معرفی شده و از سوی دیگر توصیه شده است که در پرتو ازدواج، ارضای تمایلات جنسی به درون خانواده منتقل شود و زن در خانواده مورد حمایت قرار گیرد. بر اساس چنین اعتقادی، دیدگاه یهود، نگرشی دوگانه و متضاد را در این زمینه ارائه می دهد

در مسیحیت نیز، نسبت به زن نگرش یکسانی وجود ندارد؛ با وجود اینکه زنان را به رهبانیت دعوت می کند، آنان را به واسطه ی امکان برقرا


مطالب مشابه :


مترجم فارسي گوگل آمد..Google Translate

را وارد كرده و با انتخاب زبان آن، ترجمه دعوت کارت کارت دعوت و کارت عروسی




عشق و ثروت و موفقیت

طراحی حرفه ای و چاپ انواع کارت ویزیت :




رابطه همزمان با چند نفر: 5 اشتباه بزرگ که باید از آن دوری کنید ، خیانت ، دلایل خیانت ، کشف خیانت ، ج

ضرب الامثلهای ، ترجمه انگلیسی، عروسی متن برای اس همراه با ترجمه انگلیسی عروسی




کاسکو ، طوطی ، سخنگو ، پرکندن ، غذا ، فروش ، خرید ، صحبت ، کلمه ، مریض ، درمان ، دو قعوه ای ، دم ش

ها,مدل لباس و آرایش,کارت عروسی, متن برای اس همراه با ترجمه انگلیسی عروسی




ترک خودارضایی، درمان، رهایی، پیشگیری، استمنا ، راه ، راههای ، دوری ، ضرر ، فواید ، مضرات، جنسی

ضرب الامثلهای ، ترجمه انگلیسی، عروسی متن برای اس همراه با ترجمه انگلیسی عروسی




دلنوشته های جدید و بسیار زیبا همراه با عکس

دلنوشته های جدید و بسیار زیبا همراه با با ترجمه کارت پستال های زیبا برای




برچسب :