موضوعات مقاله عرفانی احادیثی ازحضرت امیرالمؤنین علی (ع) در مورد ذکر.ذکری بسیار مجرب برای طی الارض.جه


موضوعات مقاله عرفانی احادیثی ازحضرت امیرالمؤنین علی (ع) در مورد ذکر.ذکری بسیار مجرب برای طی الارض.جهت ایجاد دوستی خداوند متعال در دل.و جنبۀ ملکوتی . ذکرتقویت.ذکری برای ازدیاد یقین.دستورالعملی جهت ایجاد صفای باطن.ذکری برای ازدیاد و دوام حال معنوی.استجابت دعا .ذکر شریف: ( یا حیُّ یا قَیُّومُ یا مَن لا الهَ الّا اَنت )،ذکری برای آرامش قلب.ختم بسم الله الرحمن الرحیم. راجع به اسم اعظم .جهت صفای قلب و تسخیر قلوب .در امان بودن از کل بلایا .فضیلت صلوات بر پیامبر(ص) در هر روز.اگر در مشکلی سخت گرفتار شدی.ذکر استغفار .ختم استغفار.خدا را به حق علی (ع) بخوان.ذکری برای خلاصی از کلیۀ شدائد و گرفتاریها.ذکری ازحضرت امام رضا (ع) ختم اسم الخبیر.ختم هو الحی.ذکری بالاتر از کیمیا از حضرت ولی عصر (عج)ذکری برای اصلاح نفس.الله اکبر.ذکر « بسم الله الرحمن الرحیم لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم »و سی مرتبه « سبحان الله و الحمدالله و لا اله الا الله.حل مشکلات با نادعلی.قضای حاجات.ذکری جهت لذت بردن از نماز.اثر ذکر « یا حَیُّ یا قَیُّوم » در رفع اضطراب.سیر معنوی در خواب.و ذکر « یا حی یا قیوم » غلبه بر نفس.خواص ذکر « عالم الغیب و الشهاده »برای حفظ انسان.چند روز قبض و چند روز بسط.آداب خواب.ذکر یونسیه .برکات اسماءالله.ازدیاد حبّ الهی و بالا رفتن مرتبه. برای استجابت دعا
احادیثی ازحضرت امیرالمؤنین علی (ع) در مورد ذکر
امام علی(ع):مَنْ عَمَّرَ قَلبَهُ بِدَاوم الذِّكرِ حَسُنَتْ اَفْعالُهُ في السّرِّ و الجَهرِ.
كسي كه قلب خويش را با دائم الذكر بودن آباد گرداند، خداوند افعال او را درنهان و آشكار، نيكو مي گرداند.
امام علی(ع):اُذكُروا اللهَ في كلِّ مكانٍ فَانَّهُ معكُم.
خداوند را در همه جا ياد كنيد كه او در همه جا و در همه حال با شما مي باشد.
حضرت علی(ع):
مَن اِشْتَغَلَ بذكرِ اللهِ طَيِّبَ اللهُ ذكرَهُ.
كسي كه به ياد خدا مشغول گردد، خداوند او را به نيكوئي ياد مي كند.
ذکری بسیار مجرب برای طی الارض
به فرموده حضرت آیت الله کشمیری ، اگر کسی سوره توحید را بی عدد بخواند؛و در این عمل مداومت کند،طی الارض به او داده می شود.(کتاب گل باغ لاله ها،مصطفی علوی،ص585)
آیت الله بهجت فرمودند : روزی آقای قاضی به آقای مولوی فرموده بود که شما دنبال طی الارض هستید؟ ایشان پرسیدند: چه طور؟ آقای قاضی فرمودند: به خاطر آنکه به خواندن سورۀ توحید تداوم دارید.(کتاب روزنه هایی از عالم غیب،سید محسن خرازی،ص338)
ذکری از سید هاشم حداد برای تقویت روح و قلب
ذکر « هو الحی » برای تقویت روح و قلب خوب است ؛ و نیم ساعت ، زمانی در جای خلوت با توجه گفته شود.
منبع:کتاب ذکرهای شگفت عارفان،ص51
ذکاری از شیخ رجبعلی خیاط جهت رسیدن به سلوک
یکی از ارادتمندان جناب شیخ می گوید: شیخ به استغفار و صلوات خیلی اهمیت می داد و دریافته بود که این دو ذکر ، دو بال پرواز سالک است.
شیخ فرمود: هر کس در طول زندگی زیاد صلوات بفرستد،به هنگام مرگ رسول خدا لب او را می بوسد.
منبع: کیمیای محبت،محمد محمدی ری شهری،ص 193- ذکرهای شگفت عارفان،ص3
ذکری برای سنخیت پیدا کردن با فرشته ها
ذکر « یا نور » ؛ 1000 مرتبه ، هر روز جهت سنخیت پیدا کردن با مخلوقات نوری (فرشته ها و ملائک) گفته شود.
منبع: کتاب ذکرهای شگفت عارفان،ص67
ذکری از شیخ رجبعلی خیاط جهت ایجاد دوستی خداوند متعال در دل
هزار بار صلوات تا چهل شب ، برای ایجاد دوستی خداوند متعال در دل،از سفارشات حضرت شیخ است.
منبع:کتاب ذکرهای شگفت عارفان،جلد1،صفحه61
چگونه جنبۀ حیوانی نفس را تضعیف کرده و جنبۀ ملکوتی را در خود تقویت نماییم
به نقل از مرحوم میرزا حسینقلی همدانی:
به ضعف کشاندن جنبه حیوانی نفس اموری را می طلبد:
 (1)   اینکه سالک در تمام شب و روز فقط در دو وعده غذایی غذا بخورد و ما بین آن دو چیزی نخورد. (صبح و شب)
 (2)   اقدام به خوردن غذا نکند مگر آنکه ساعتی از گرسنگی او گذشته باشد.
 (3)   در دو وعده پشت سرهم گوشت نخورد.
 (4)   در تمام شبانه روز فقط 6 ساعت بخوابد.
 (5)   زبان خود را نگه دارد و با انسان های غافل از یاد خداوند مجالست نکند.
و اما تقویت جنبه ملکوتی و روحی به 3 کار بستگی دارد.
(1)   اینکه در زمستانها سه ساعت از شب را سحر خیزی و شب زنده داری کند و در تابستانها یک و نیم ساعت. (منظور سه ساعت قبل از اذان صبح است)
(2)   سجده یونسیه را بجا بیاورد که بسیار مجرب است.
(3)   قرآن را به نیت هدیه به ساحت رسول اکرم صلی الله علیه و آله تلاوت کند.
مطالب السلوکیه، صفحه207
ذکری برای ازدیاد یقین
آیت الله سید عبدالکریم کشمیری و عارف بصیر سید هاشم حداد می فرمودند مداومت بر قرائت سوره توحید،باعث ازدیاد یقین می شود.
منبع:کتاب ذکرهای شگفت عارفان جلد اول ، صفحه 68 و 69
دستورالعملی جهت ایجاد صفای باطن / شیخ رجبعلی خیاط
جناب شیخ رجبعلی خیاط،تلاوت صبحگاهی سوره صافات و تلاوت شبانگاهی سورۀ حشر را برای دست یافتن به صفای باطن،مفید می دانست.
منبع:کتاب ذکرهای شگفت عارفان،جلد1،صفحه 52
ذکری برای ازدیاد و دوام حال معنوی
یکی از شاگردان آیت الله انصاری همدانی می فرمودند که به آیت الله انصاری عرض کردم: در خدمت شما حال ما دگرگون می شود. بفرمایید برای دوام حال چکار کنیم؟
فرمودند: ذکر « یا حی یا قیوم » را مرتب تکرار کن.
عرض کردم چه تعداد ؟ فرمودند: اندازه نمی خواهد. هر چقدر می توانید، بیشتر بگویید.
منبع : کتاب ذکرهای شگفت عارفان 1.صفحه 28
 استجابت دعا / شیخ حسنعلی نخودکی
در حدیث نبوی آمده است که دعایی که با ذکر « بسم الله الرحمن الرحیم » آغاز شود ، هرگز مردود نخواهد شد .
منبع : نشان از بی نشانها،علی مقدادی اصفهانی،ص363
ذکری مجرب از علامه حسن زاده
آقای من ! در نزد اولیاء الله مجرب است که إکثار ذکر شریف: ( یا حیُّ یا قَیُّومُ یا مَن لا الهَ الّا اَنت )،موجب حیات عقل است.
وقی با خدایت خلوت کن که بدن استراحت کرده باشد و از خستگی به در آمده باشد و در حال امتلاء و اشتهاء نباشد،در آن حال با کمال حضور و مراقبت و ادب مع الله ، خداوند سبحان را بدان ذکر شریف می خوانی ، عدد ندارد ، اختیار مدّت با خود جنابعالی است،مثلاً در حدود بیست دقیقه یا بیشتر و بهتر این که کمتر از یک اربعین نباشد،بیشترش چه بهتر.
منبع : نامه ها ملاقات ها،ص۲۲۶
ذکری برای آرامش قلب
از علامه طباطبایی نقل شده است که جهت آرامش قلب٬دست بر روی سینه بگذارید و سه چهار مرتبه ایستاده و نشسته ٬این آیه را بخوانید:
« الذین آمنو و تطمئن قلوبهم بذکر الله الا بذکر الله تطمئن القلوب »
منبع : نجات بخش گرفتاران٬محی الدین کمیلی محصل خراسانی٬ص۱۰۶
ختم بسم الله الرحمن الرحیم
مرحوم سید عبدالکریم کشمیری می گوید:در « بسم الله » خیلی چیزها است،مداومت بر آن انسان را مستجاب الدعوه می کند.
منبع :روح و ریحان،ص84  -  دو هزار دستورالعمل مجرب،ص634 اسم اعظم کدام است؟ / مرحوم سید عبدالکریم کشمیری
ختم بسم الله الرحمن الرحیم
مرحوم سید عبدالکریم کشمیری می گوید:
در « بسم الله » خیلی چیزها است،مداومت بر آن انسان را مستجاب الدعوه می کند.
منبع :روح و ریحان،ص84  -  دو هزار دستورالعمل مجرب،ص634
مرحوم سید عبدالکریم کشمیری راجع به اسم اعظم می گوید :
از اسماءالله « یا حی یا قیوم »
و از قرآن « بسم الله الرّحمن الرّحیم سلامٌ قولاً من ربِّ رَّحیم-یس/58 » و چهار آیۀ آخر سورۀ « حشر » است.
منبع : روح و ریحان،ص108 – دوهزار دستورالعمل مجرب،سید محمد تقی حامد سجادی،632
جهت صفای قلب و تسخیر قلوب مرحوم عبدالمطلب می گوید :
جهت صفای قلب و تسخیر قلوب بعد از نماز صبح هفت مرتبه بخواند اثر ولایت ظاهر شود،چشمها را بر هم بگذارد و در جای خلوت بگوید،بسیار مجرب است:
یا رب ز گناه زشت خود منفعلم               وز قول بد و فعل بد خود خجلم
فیضی به دلم ز عالم قدس رسان            تا محو شود خیال باطل ز دلم
منبع : حاشیه کلیات مجمع الدعوات/226،دوهزار دستورالعمل مجرب/477
در امان بودن از کل بلایا / حاج محمد اسماعیل دولابی
در رحم مادر در کیسه آب قرار داشتیم که به ما آسیبی نرسد.
در دنیا هم اگر هر روز،شش بار سورۀ « قل هو الله » را به بالا و پایین و جلو و عقب و راست و چپ مان بخوانیم،داخل کیسه ای می شویم که آسیبی به ما نرسد. در روز جمعه ۱۰۰ صلوات بر محمد و آل طاهرش بفرستیم
در روز جمعه ۱۰۰ صلوات بر محمد و آل طاهرش بفرستیم
رسول الله (ص) فرمودند :
هر کس در روز جمعه صد مرتبه بر من صلوات بفرستد،
حق تعالی گناهان هشتاد سالۀ او را بیامرزد.
منبع : جامع الاخبار ، ص۶۸
 
فضیلت 1000 صلوات بر پیامبر(ص) در هر روز
وجود مقدس حضرت ختمی مرتبت در روایتی فرمودند :
هر کس هر روز بر من هزار مرتبه صلوات فرستد،
نمیرد تا جای خود را در بهشت ببیند.
منبع :رهنمای گرفتاران،ص۴۱ - فضیلت صلوات،۱۱۴
اگر در مشکلی سخت گرفتار شدی
در کتاب صحیفه الامان آمده است :
اگر در محنتی گرفتار شدی هفتاد مرتبه بگو :
یا اللهُ یا محمدُ یا عَلِیُّ یا فاطِمَه یا صاحبَ الزَّمان اَدرِکنی وَ لا تُهلِکنی
 ( بسیار مجرب است،تجربه شده است )
منبع : داروخانه معنوی،ص۸۱
ختم استغفار از مرحوم آیه الله کشمیری
عالم ربانی مرحوم آیه الله کشمیری به یکی از شاگردانشان که پرسیده بودند در ایام تعطیلات تابستان حوزه چه ذکری را مشغول شوم ،
فرموده بودند :
ذکر استغفار ، ۰۰۰/۳۰ مرتبه بسیار مطلوب است.
البته اگر به اندازۀ وقت نیز بگوید مثلاً روزی ۳۰۰۰ مرتبه نیز خوب است
(برای ادای قرض هم خوبست)،
اما برای مبتدئین فرمودند : عددش ۱۰۰۱ مرتبه است.
منبع : کتاب رهنمای گرفتاران،ص۳۷۹
 
خدا را به حق علی (ع) بخوان
از صحابی خاص رسول خدا (ص) جناب عمار یاسر نقل است که روزی خدمت مولایم علی علیه السلام مشرف شدم.حضرت فرمود : در سیمایت گرفتگی و اندوهی می بینم؟! سپس بدون اینکه چیزی بگویم اشاره به سنگی که در آنجا افتاده بود کردند و فرمودند : بگیر و با آن دین و بدهکاری خود را ادا کن.عرض کردم مولای من ! این که سنگی بیش نیست !
فرمودند : خدا را بخوان تا طلا شود.عرض کردم چگونه این سنگ به دست من به طلا مبدل شود؟ فرمودند :ای ضعیف الیقین خدا را به حق من بخوان،تا به دست تو طلا شود.همانا خدای تبارک و تعالی به نام من آهن را برای داوود نرم و رام گردانید،پس خدا را به اسم مبارک امیرالمؤمنین علی علیه السلام خواندم،تبدیل به طلا گردید.مقدار مورد نیازم را برای ادای قرضم برداشتم.حضرت فرمود : باز به اسم من بخوان تا مابقی آن به سنگ تبدیل شود.من هم همین کار را کردم و تبدیل به سنگ گردید.
منبع : کتاب رهنمای گرفتاران،ص۳۷۹
 
ذکری برای خلاصی از کلیۀ شدائد و گرفتاریها
در جواهر مکنونه آمده است که جهت خلاصی از کلیۀ شدائد و گرفتاریها
در یک جلسه،پانصد و پنجاه و چهار (554) بار بگوید :
«   یا رَئُوفُ یا رَ حیم   »
از آن گرفتاری خلاص می شود،مجرّب است.
منبع : کتاب رهنمای گرفتاران،محمد ابراهیم نصرالهی بروجردی،ص181
 
ذکری ازحضرت امام رضا (ع) ختم اسم الخبیر
برای ایمنی از شر شیطان و جور سلطان و بلاهای ناگهانی
حضرت امام رضا (ع) فرموده اند:
هر کس اسم مبارک « الخَبیر » را بسیار بگوید ،
از شر شیطان و جور سلطان و بلاهای ناگهانی ایمن ماند ،
اما عدد معیّن نفرموده اند.
منبع : کتاب رهنمای گرفتاران،محمد ابراهیم نصرالهی بروجردی،ص183
ختم هو الحی
ختم ذکر  « هو الحی » در صبح ها،
برای حیات بدن و روح و دفع سکته مفید و مؤثر است.
منبع : کتاب رهنمای گرفتاران،محمد ابراهیم نصرالهی بروجردی،ص188
ذکری بالاتر از کیمیا از حضرت ولی عصر (عج)
نوشته اند وقتی یکی از بزرگان به نام ملا قاسمعلی رشتی در قبرستان تخت فولاد اصفهان به خدمت حضرت ولی عصر (عج) مشرف می گردد؛و به حضرت عرض می نماید : آقا،یک زادالمسافرینی به ما بدهید! منظور او از زادالمسافرین،علک کیمیا بوده است.
حضرت در جواب می فرماید : زادالمسافرین برای چه می خواهی ؟ دنیا ارزش این چیزها را ندارد.من چیزی به تو تعلیم می کنم که از زادالمسافرین بهتر باشد.
ملا قاسمعلی عرض می کند : بفرمایید! حضرت می فرماید : بر این ذکر مداومت کن :
 ( یا محمَّدُ یا عَلیُ یا فاطِمَه یا صاحِبَ الزّمان ادرکنی و لا تُهلِکنی )
منبع : باران معرفت،سید مصطفی علوی،ص۴۴  -  ذکرهای شگفت عارفان،ص۷۴
ذکری برای اصلاح نفس
ذکری از مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی
جهت اصلاح نفس و جلب معارف
حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی فرمودند :
شیخی،عارف و کامل بود که مانند او در تهذیب و معرفت ندیده بودم.روزی از او پرسیدم که در اصلاح نفس و جلب معارف،چه عملی را به تجربه رسانده ای ؟!
گفت : من عملی را در این که گفتی،مؤثرتر از این ندیدم که در هر شبانه روز یک بار به سجده طولانی مداومت شده و در آن این آیه خوانده شود :
 ( لا اله الا انت سبحانک إِنی کنت من الظالمین )
و به هنگام گفتن ذکر،خود را در زندان طبیعت،زندانی و به زنجیرهای اخلاق رذیله،بسته ببیند،آنگاه اقرار کند که بارالها این کار را تو بر سر من نکردی و تو بر من ستم روا نداشتی،بلکه این من بودم که بر خود ستم کردم و خود را به این جا انداختم.
منبع : اسرار الصلواه،ص۴۲۸  -  ذکرهای نجات بخش،ص۲۲
ذکر « بسم الله الرحمن الرحیم لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم »و سی مرتبه « سبحان الله و الحمدالله و لا اله الا الله و الله اکبر
ذکر ی از علامه حسن زاده جهت در امان بودن از آفات و بلیات
علامه از قول بزرگان فرموده اند :
هر که بعد از نماز صبح و مغرب هفت بار « بسم الله الرحمن الرحیم لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم »
و سی مرتبه « سبحان الله و الحمدالله و لا اله الا الله و الله اکبر » بگوید،
از جمیع آفات و بلیات در امان خدای متعال است.
منبع : کتاب ذکرهای شگفت عارفان2،ص71  -  کتاب تازیانۀ سلوک،ص17
حل مشکلات با نادعلی
آیت الله کشمیری : حل مشکلات با نادعلی
مرحوم آیت الله کشمیری دربارۀ توسل به امیرالمؤمنین (ع) فرموده اند :
هر مشکلی که برایم در نجف پیش می آمد،به زیارت امیرالمؤمنین می رفتم و هفت بار « ناد علی » را می خواندم،مشکلم حل می شد.
منبع : کتاب ذکرهای شگفت عارفان2،ص54  -  کتاب رهنمای گرفتاران،ص 319
ذکری از آیت الله کشمیری برای قضای حاجات
اگر به مدت سه ماه برای قضای حاجات به عدد خاص ختم صلوات بگیرد،بسیار مؤثر است.
مرحوم آیت الله کشمیری می فرمودند من دو بار این عمل را انجام دادم و مطلوبم حاصل شد.
منبع : کتاب ذکرهای شگفت عار فان،ص50 - کتاب رهنمای گرفتاران،ص32
نکته ای قابل تأمل از آقای دولابی در مورد سلوک الی الله
ذکری جهت لذت بردن از نماز
شخصی از حضرت آیت الله بهجت پرسید :نماز برایم مانند جریمه دادن است چه کنم ؟
ایشان فرمودند : زیاد بگویید :« وَ رَبُکَ الغَنیُّ ذوالرّحمه – سورۀ انعام،آیۀ 133 » ،
یعنی : « و پروردگار تو بی نیاز و رحمتگر است ».
منبع : گوهرهای حکیمانه،ص17  و   ذکرهای نجات بخش،ص45-44
اثر ذکر « یا حَیُّ یا قَیُّوم » در رفع اضطراب
 
اثر ذکر « یا حَیُّ یا قَیُّوم » در رفع اضطراب
از امام علی (ع) روایت شده :هرگاه پیامبر خدا (ص) در شدت اضطراب بود،وقتی که می فرمود:
« یا حَیُّ یا قَیُّوم » ،آثار انبساط از سیمای مبارکش ظاهر می گشت.
آن حضرت فرمود: بر تو باد که روزی چهل و یک بار بگویی :« یا حَیُّ یا قَیُّوم ، یا لا إِلهَ إِلّا أَ نتَ ،
أَسئَلُکَ أَن تُحیی قَلبی بِنُورِ مَعرِفَتِکَ یا الله ».
منبع : گل های ارغوان،ج1،ص45 – ذکرهای شگفت معصومین،ص111
دستور ذکری از عارف واصل جناب شیخ نخودکی اصفهانی جهت اصلاح قلب
جناب شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی می فرمودند :
عمدۀ همّ حقیر اصلاح قلب است و ذکر « یا حی یا قیوم » سحرگاه برای همین است.
منبع : طریق سیر و سلوک الی الله در بیان و بنان سالکان،ص96
سیر معنوی در خواب
سیر معنوی در خواب :
جهت سیر معنوی در خواب با وضو و اخلاص،66 مرتبه آیۀ نور(سورۀ نور-آیۀ35) خوانده شود،مفید به فایده است.
منبع : کتاب ذکرهای شگفت عارفان
توصیۀ آیت الله سید علی قاضی جهت رفع حجاب هاقرائت سورۀ ( انا فتحنا لک فتحاً مبیناً ) برای رفع حجاب ها بسیار خوب است.
منبع : کتاب ذکرهای شگفت عارفان
توصیه های شیخ رجبعلی خیاط برای غلبه بر نفس
1 . مداومت بر ذکر لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم
2 . ذکر یا دائم،یا قائم
3 . برای سرکوبی نفس های سرکش،صبح و شام،سیزده بار یا یکصد بار ،گفتن ذکر :اللّهمَّ لَکَ الحَمدُ و الَیکَ المُشتکی و اَنتَ المُستعان.
4 . هر شب، یکصذ بار گفتن : یا زکیُّ الطاهرُ مِن کُلِّ آفَهٍ بِقُدسِه
منبع : کتاب کیمیای محبت(احوالات شیخ رجبعلی خیاط)،محمدی ری شهری
یکی از خواص ذکر « عالم الغیب و الشهاده »
هر که با خلوص و اعتقاد تمام،بعد از نماز صبح،صد بار بگوید :
« عالم الغیب و الشهادۀ »
خدای تعالی او را از اهل یقین گرداند و از اصحاب کشف شود،چنانکه اسرار صورت و معنی بر او روشن گردد و هر کاری را آغاز کند فتح برایش حاصل گردد و از امور غیبی بهره مند گردد.
منبع : کتاب رهنمای گرفتاران،ص 230
برای حفظ انسان / آیت الله بهجت
برای حفظ انسان
صبح و شام سه بار گفته شود :« اللهم اجعلنی فی درعک الحصینه التی تجعل فیها من ترید »
چند روز قبض و چند روز بسط
جناب آقای دولابی می فرمایند :اگر جلو نرفتی ، بدان در موقف هستی و خدا می داند این موقف ها چقدر برای سالک مفید است.
باید صبر کنی تا از آن رد شوی.استغفار کن تا از آن بگذری.امّا اگر داری می روی،صلوات بفرست.
همان طور که در ظاهر،خداوند راه را چند وقت باز می کند تا مؤمنین بهره مند شوندو چند وقت می بندد تا قدر بدانند و شاکر شوند،در دل هم خداوند همین کار را می کند؛چند روز بسط و گشایش و چند روز قبض و گرفتگی ایجاد می کند.
چند روز حال عبادت دارید و چند روز از عبادت و نماز خودتان خوشتان نمی آید.اگر دیدید حال عبادت ندارید،خیلی شلوغ نکنید و صابر باشید؛چون خدا که صانع و پرورندۀ ماست،برای رشد دادن ما این کار را کرده است.وقتی هم راه باز شد و کار روی دور افتاد،شکر کنید و بهره ببرید.
آداب خواب
عارف واصل آیه الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی
در خصوص چگونگی حصول معارف و مقامات عرفانی در خواب به سالکین الی الله اینگونه توصیه می نمایند :
به هنگام خواب ، رو به سوی قبله کند،در حالی که با طهارت است و رو کردن قلبش به سوی قبلۀ حقیقی باشد و کارها را با نام خداوند شروع کند.اعمالی را که در زمان خواب وارد شده به قدر توانائیش انجام دهد و روح نفس خود را به خداوند تسلیم نماید و اعمال مهمّی که در زمان خواب وارد شده را ترک ننماید و آنها عبارتند از :
هنگامی که به رختخواب وارد می شود از قلب و زبانش می گوید :
1 . این آیه مبارکه را (کهف-110) را تلاوت نماید و در آن تدبّر کند:
بسم الله الرحمن الرحیم
قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَى إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاء رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا ﴿۱۱۰﴾
بگو من هم مثل شما بشرى هستم و[لى] به من وحى مى‏شود كه خداى شما خدايى يگانه است پس هر كس به لقاى پروردگار خود اميد دارد بايد به كار شايسته بپردازد و هيچ كس را در پرستش پروردگارش شريك نسازد (۱۱۰)
2 . آیۀ مبارکه(بقره،285-286) :
آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَمَلآئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ ﴿۲۸۵﴾
لاَ يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لاَ تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلاَ تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَآ أَنتَ مَوْلاَنَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ ﴿۲۸۶﴾
پيامبر (خدا) بدانچه از جانب پروردگارش بر او نازل شده است ايمان آورده است‏، و مؤمنان همگى به خدا و فرشتگان و كتابها و فرستادگانش ايمان آورده‏اند (و گفتند:) (ميان هيچ يك از فرستادگانش فرق نمى‏گذاريم‏) و گفتند: (شنيديم و گردن نهاديم‏، پروردگارا، آمرزش تو را (خواستاريم‏) و فرجام به سوى تو است‏.) (۲۸۵)
خداوند هيچ كس را جز به قدر توانايى‏اش تكليف نمى‏كند. آنچه (از خوبى‏) به دست آورده به سود او، و آنچه (از بدى‏) به دست آورده به زيان اوست‏. پروردگارا، اگر فراموش كرديم يا به خطا رفتيم بر ما مگير، پروردگارا، هيچ بار گرانى بر (دوش‏) ما مگذار؛ همچنانكه بر (دوش‏) كسانى كه پيش از ما بودند نهادى‏. پروردگارا، و آنچه تاب آن نداريم بر ما تحميل مكن‏؛ و از ما درگذر؛ و ما را ببخشاى و بر ما رحمت آور؛ سرور ما تويى‏؛ پس ما را بر گروه كافران پيروز كن‏. (۲۸۶)
3 . تسبیح حضرت زهرا بگوید.
4 . آیه الکرسی بخواند.
5 . سه یا یازده مرتبه « سورۀ قُل هُوَ اللهُ أَحد » تلاوت کند.
6 . و سه مرتبه می گوید :
« یَفعَلُ اللهُ ما یَشاءُ بِقُدرَتِهِ وَ یَحکُمُ ما یُریدُ بِعِزَّتِهِ ».
یعنی : « خداوند هر چه بخواهد،با قدرت خود انجام می دهد و با عزّت خود حکم می کند.»
7 . این آیۀ مبارکه را بخواند :شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ وَالْمَلاَئِكَةُ وَأُوْلُواْ الْعِلْمِ قَآئِمًَا بِالْقِسْطِ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ﴿۱۸﴾
إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللّهِ الإِسْلاَمُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوْتُواْ الْكِتَابَ إِلاَّ مِن بَعْدِ مَا جَاءهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ وَمَن يَكْفُرْ بِآيَاتِ اللّهِ فَإِنَّ اللّهِ سَرِيعُ الْحِسَابِ ﴿۱۹﴾
خدا كه همواره به عدل قيام دارد گواهى مى‏دهد كه جز او هيچ معبودى نيست و فرشتگان [او] و دانشوران [نيز گواهى مى‏دهند كه] جز او كه توانا و حكيم است هيچ معبودى نيست (۱۸)
در حقيقت دين نزد خدا همان اسلام است و كسانى كه كتاب [آسمانى] به آنان داده شده با يكديگر به اختلاف نپرداختند مگر پس از آنكه علم براى آنان [حاصل] آمد آن هم به سابقه حسدى كه ميان آنان وجود داشت و هر كس به آيات خدا كفر ورزد پس [بداند] كه خدا زودشمار است (۱۹)
8  . هر کدام از استغفار روایت شده یا مطلق استغفار را بخواند و آن خوب است؛
و باید آگاه باشی شاید خداوند به واسطۀ این اعمال بر او در خوابش منت بگذارد.همانطوری که بر پیامبران و اولیاء و مؤمنین منّت نهاد به این صورت که بخشش های زیادی در خوابش عنایت نمود و بداند که خداوند به بعضی از آنها به هنگام خواب قیلوله،شناخت نفس را عطا می کند،مثلاً شخصی در خواب دیده بود،مثل این که جهان هستی از جا کنده شده است و حقیقت نفس او طلوع کرده و با حقیقت فرشتۀ مرگ یکی شده بود.کسی که کنار او خوابیده بود را از خواب بیدار کرد و وضعیت خود را به او گفت که چرا چنین حالتی به من دست داده است.تا این که این حالت از بین رفت.
بیشتر معارف و مقاماتی که سالکین به دست می آورند،از راه خواب یا دیدن پیامبران و امامان در خواب بوده است که به سالک عنایت می شود.
در حدیثی در تفسیر این آیه : « لَهُمُ البُشرَی فِی الحَیاهِ الدُّنیا و فِی الاخِرَهِ.سورۀ یونس_آیۀ64 » آمده است که بشارت در دنیا ، همان خواب های بشارت دهنده است که مؤمنین آن را می بینند یا دیگری برای او می بیند.برای این بنده ذلیل هم پیش آمده که بسیاری از آرزوها و امیدها،که در خواب معصومین علیهم السلام را زیارت نموده ام و مورد لطف آنها قرار گرفته ام.تا جایی که بیشتر لذت ها و راحتی را هنگامی برده ام که به امید دیدن آنها در خواب،خوابیده ام . یکی هم به بنده گفت : مگر به خواب می بینی؟ اگر چه حرف خوب زده،امّا آن را هم قبول دارم.
با یاد خوشت خُسبم ، در خواب خوشت بینم
                                            از خواب چو برخیزم ، اوّل تو به یاد آیی
یعنی خوابیدن من برای دیدن جمال تو در خواب است و هنگامی که از خوابم بیدار می شوم تو اولین وجودی هستی که به نزدم می آیی.
در مجموع بنده این آیات را قرائت می کند و اگر حالت تفکّر حاصل شد،باید در حالی که مشغول تفکّر است،بخوابد و آن مکروه است.در غیر این صورت باید با اذکار الهی به خواب برود و نفسش در حال گفتن ذکر به هنگام چرت زدن و خواب باشد و زبانش را به سختی حرکت می دهد،و باید بگوید:
« یا الله » یا لفظ جلالۀ « الله » را به تنهایی بگوید.
بنابراین اگر خواب بر او غلبه کرد در حالی؛ بر حال ذکر باشد،حقیقتاً مفید است و چیزهای بسیاری در حال خواب برای او حاصل می شود و به گونه ای روشن و شفّاف ذکر بگوید که افراد بیدار آن را بشنوند.
منبع : کتاب رسالۀ لقاء الله،نوشتۀ عارف واصل میرزا جواد آقا ملکی تبریزی،ص100-96
 
چند توصیۀ عرفانی از آیت الله کشمیری
قرائت ذکر یونسیه در سجده و ادامه آن تا یک سال سبب تجرد روح از جسم و اتصال به ارواح و باز شدن چشم برزخی می شود.
1- قرائت سوره (انا فتحنا لک فتحاً مبیناً) برای رفع حجابها بسیار خوب است
2- قرائت ادعیه و اذکار ماثوره همه خوب هستند ولی در دعاها از دعای یستشیر در صبح وشب و در اذکار از ذکر(یا حی یا قیوم) بیشتر استفاده می کردند.
3- تلاوت 400 مرتبه آیه نور در حرم امام رضا(ع) به نیت هدیه به امام بسیار موثر است.
4- قرائت یک حمد و یازده مرتبه سوره توحید و هدیه آن به ارواح مومنین بسار موثر است.
5- در زمان هجوم مشکلات قرائت سوره و یا ذکری به نیت هدیه به امام جواد(ع) موثر است.
6- برای حدیث نفس ذکر تهلیل بسیار موثر است.
7- با انجام و مداومت عمل(مراقبه) نفی خواطر صورت می گیرد.
8- قرائت 21 مرتبه آیة الکرسی در روز برای تقویت حافظه بسیارموثر است.
دستورالعملی عرفانی و فوق العاده ازعارف واصل آیت الله عبدالقائم شوشتری برای بهره مندی از برکات اسماء
اهل ذکر که میخواهند واقعأ از برکات اسماء الله بهره مند شوند این ذکر را انشاالله یک سال رجاءً انجام دهند:شب ها قبل از خواب هر شب به مدت تقریبی ده دقیقه،ده بند از جوشن کبیر ،با همان ذکر مشترک « سبحانک یا لا اله الا انت الغوث الغوث خلصنا من النار یا رب » خوانده شود،هر ده شب یک دور جوشن کبیر خوانده می شود.بنابراین در یک ماه سه دور جوشن کبیر خوانده می شود و در یک سال سی و شش مرتبه می شود.در حدیث آمده است که هر کس در هر ماهی سه مرتبه جوشن کبیر بخواند ،خدای تعالی او را می آمرزد.
دعای جوشن کبیر فقط به ماه رمضان اختصاص ندارد،بلکه در این ماه دستورش به گونۀ دیگر است.ماه رمضان دستورش در یک شب خواندن است؛در شب نوزدهم یک مرتبه،شب بیست و یکم یک مرتبه،شب بیست و سوم هم یک مرتبه،ولی با تأمّل و توجه و محبت و شوق و رجا باید بخوانید.
بنده یک شبی داشتم جوشن کبیر می خواندم رسیدم به این اسم: « یا خیر ذاکرٍ و مذکور»؛ای بهترین کسی که تا کنون مرا یاد کردی و ای بهترین کسی که من او را یاد کردم.ای بهترین ذاکرها و ای بهترین مذکورها!این اسم مرا تکان داد و به قول معروف برق این اسم مرا گرفت،دیگر رها نکردم همان جا محکم چسبیدم.در این گونه موارد باید مانند طفل شیرخوار گرسنه که به سینه پر شیر مادر می رسد،با حرص و ولع چسبید و جدا نشد؛آنقدر باید این اسم را تکرار کرد  تا دل را سیراب کند؛من نیز با عطش فراوان،وقتی برق این اسم مرا گرفت،رهایش نکردم؛ « یا خیر ذاکرٍ و مذکور ، یا خیر ذاکرٍ و مذکور ، یا خیر ذاکرٍ و مذکور... » تکرار کردم؛حالا چه چیزهایی خدا به واسطۀ این ذکر مرحمت کرد به هیچ کس نگفتم،اگر به کسی هم گفته باشم،گفته ام خیلی چیزها مرحمت کرد.اگر بگویم تعجب می کنید،باور نمی کنید،خودتان شروع کنید نتیجه اش را بگیرید.ما را هم دعا کنید.
یک وقت دیگر داشتم دعای مشلول می خواندم،رسیدم به این اسم که در جوشن کبیر نیست : « یا جاری اللصیق » ؛ یعنی ای همسایه دیوار به دیوار من !چطور خداوند همسایۀ دیوار به دیوار ماست؟ دیوار ظاهری که نیست،دیوار باطنی است.خطاب به خدا عرض می کردم:ای نزدیک ترین موجودات به من !ای همسایۀ چسبیده به دیوار خانۀ دل من ! « یا جاری اللصیق » .این جا برق این اسم مرا گرفت،محکم چسبیدم،تکرار کردم.این جا هم چشمۀ جوشان این اسم مرا سیراب کرد و همان قصه هایی که آن جا پیش آمده بود پیش آمد.
حالا قصۀ یکی از رفقا را نقل می کنم.یکی از دوستانم که در یکی از درس های استاد علامه،آیت الله حسن زاده آملی،همدرس من بود،یک شب در مناجات خود ،اسماء الله را تکرار می کرد ،به حدی که در اثر این تکرار روح از بدنش جدا شد،خودش نقل می کرد:پس از این که روح از بدنم جدا شد،دیدم در اطاقی با دیوارهای شیشه ای زندانی ام . اطراف این اطاقک را باغ بسیار پهناوری احاطه کرده بود،که حد و نهایت آن نامشخص بود.همۀ درختان باغ،درخت میوه بود،از انواع میوه ها،ولی در حال شکوفه،با گل های مختلف و رنگهای متنوع ارغوانی و زرد و سفید و ریز و درشت.من مثل یک پرنده پر می زدم که وارد باغ شوم ، ولی با این دیواره های شیشه ای برخورد می کردم.باغ را می دیدم،ولی زندانی بودم.
به دلم گذراندم که خدایا!چرا من این طور گرفتار شده ام؟! در این لحظه از بالا ندا آمد که چرا زبانت را مواظب نیستی؟من یادم آمد که روز قبل اشتباهی از من سر زد؛به نیت استغفار  گفتم : « یا الله » تا گفتم « یا الله » ، دریچه ای باز شد،رفتم بیرون  و در داخل باغ به تفرج پرداختم.
اکنون به نمونه ای دیگر از نتیجۀ ذکر خدا توجه بفرمایید.
پیامبر اکرم (ص) وقتی در معراج به آسمان چهارم برده شد، بر قصری از لؤلؤ ، با کنگره هایی از زبرجد با اوصافی آنچنانی عبور کرد،فرمود:یا اخا جبرائیل،این قصر ار آن چه کسی است؟پاسخ داد:برای کسی که نماز مغرب بخواند و بعد از آن چهل مرتبه بگوید : « یا کریم العفو انشر علیّ رحمتک یا ارحم الراحمین » ای کسی که کریمانه عفو می کنی رحمتت را بر من پراکنده فرما یا ارحم الراحمین.
روزی حضرت رسول(ص)این اسم را تکرار می کردند : « یا کریم العفو » ؛ یعنی ای خدایی که کریمانه عفو می کنی.جبرئیل نازل شد و گفت : هر که این ذکر را بگوید خداوند متعال سیئات او را به حسنات تبدیل می کند و حسنات او را درجات قرار می دهد(الدر المنثور،ج6،ص8).
منبع : کتاب غم عشق،عبدالقائم شوشتری،ص۲۸۱-۲۷۹
دستوری از حضرت آیت الله بهجت در خصوص ازدیاد حبّ الهی و بالا رفتن مرتبه
حضرت آیت الله بهجت در خصوص ازدیاد حبّ الهی و بالا رفتن مرتبه فرموده اند :
کار آسان و کوچک و مفید ،بعد از ملاحظۀ واجبات و محرمات، « صلوات فرستادن » است؛
صلوات محبت آور است و محبت انسان را بالا می کشد.
منبع : نفس مطمئنه،ص35 - ذکرهای شگفت عارفان2،ص26
ذکری از نخودکی اصفهانی برای استجابت دعا
از امیرالمؤمنین روایت شده است که فرمود: هر زمان که تو را به خداوند حاجتی باشد،در آغاز دعای خود،برای رسول خدا صلوات و رحمت مسألت کن و پس از آن حاجت بخواه، که خداوند کریم تر و بخشاینده تر از آن است که یک دعا و خواهش را اجابت فرماید؛ و حاجت دیگر را روا نکند.
منبع : نشان از بی نشانها،علی مقدادی اصفهانی،ص364
ذکری جهت استجابت دعا و حاجت
در روایت آمده است که رسول اکرم فرمود: هر کس صد بار بر محمد و آل محمد صلوات بفرستد،خداوند صد حاجت او را برآورده می سازد.منبع : صلوات باب نزول برکات،رمضانعلی عزیزی،ص25
 
  Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}


مطالب مشابه :


موضوعات مرتبط: ختومات و اذکار تجربه شده .ختم مجرب برای حاجت, ختم جهت گرفتن حاجت, ختم اذکار, ذکر مجرب

ختومات و اذکار تجربه شده .ختم هفت روز ،هر روز دوهزار دانلود رایگان کتاب




ختم یا الله از سید بحرالعلوم قدس سره /ختومات واذکار تجربه شده جهت رفع مشکلات/استاد فاطمی نیابحث کرام

ص12 حاشیه‌ی کتاب) ختم سی و دوم ختم روز ،هر روز دوهزار دانلود رایگان کتاب




موضوعات مقاله عرفانی احادیثی ازحضرت امیرالمؤنین علی (ع) در مورد ذکر.ذکری بسیار مجرب برای طی الارض.جه

،ذکری برای آرامش قلب.ختم بسم دانلود کتاب بزرگترین دانلود رایگان کتاب جزوه




بیوگرافی اردلان شجاع کاوه+عکس

دانلود رایگان کتاب‌ می‌خواندو می‌توانید به‌ دوهزار سال‌ پیش‌ از




ادامه مطلب درباره اینترنت

دانلود رایگان نخستین کتاب سئو به زبان فارسی, دانلود کتاب سئو اینجا ختم نمی




برچسب :