پوستر های روسی در ایران

01-rch-vc-rangmagazine.jpgنمایشگاه پوسترهای طراحان گرافیک روسی به مناسبت یکصدو بیستمین زادروز «الکساندر رودچنکو» به همراه مروری بر آثار گرافیک و عکاسی برگزار می شود.
این نمایشگاه در روز جمعه  ۵ آبان ماه افتتاح خواهد شد و تا ۱۲ آبان ادامه خواهد داشت.
لازم به ذکر است این نمایشگاه با همکاری و حمایت؛ بینال طراحی گرافیک «گلدن بی» مسکو و شرکت دید گرافیک در نگارخانه ی  ویژه برگزار می شود.


نگارخانه ی ویژه: تهران - خیابان خرمشهر - خیابن شهید عربعلی - خیابان سوم - ضلع جنوب غربی میدان سوم نیلوفر- شماره ی ۵ - تلفن ۵ - ۸۸۷۳۳۶۷۴


آلکساندر رودچنکو: «آینده یگانه هدف ماست»

 «آلکساندر رودچنکو» یکی از با استعدادترین و با نفوذترین هنرمندان ساختارگرای اتحاد جماهیر شوروی است که در سال ۱۸۹۱ در آستانه ‏ی انقلاب روسیه در سن‏ پترزبورگ به دنیا آمد.
یازده ساله بود که با خانواده ‏اش به «قازان» نقل مکان کرد و در بیست سالگی وارد دانشکده هنر قازان شد و در کلاس هنر «نیکلای فشین» نام‏ نویسی کرد. نقاش مشهوری که نفوذش نقطه‏ ی عطفی در زندگی آلکساندر جوان شد و سرنوشت او را به عنوان نقاش رقم زد، و همین جا بود که با تنها عشق واقعی زندگی ‏اش «واروارا استپانوا» که بعدها نقاش مشهوری شد، آشنا شد و تا پایان عمر بهترین دوست و دستیار دائمی او بود. دو سال بعد آن‌ها به مسکو گریختند و در همان شهر ماندگار شدند. رودچنکو سعی کرد وارد دانشکده‏ ی هنرهای زیبای مسکو شود ولی «کنستانتین کاروین» او را رد کرد.
او که به استعداد این مرد جوان پی برده بود در توضیح تصمیم خود گفت «رودچنکو هم اکنون نقاش ماهری است؛ دیگر چیزی وجود ندارد که بتوانیم به او یاد بدهیم» گوئی در تأیید این حرف بود که رودچنکو در بیست و پنج سالگی بدون هیچ آموزش رسمی، استاد هنر کارگاه‏ های مشهور «وهتمس» _ کارگاه ‏های عالی هنری _ فنی و از نخستین الگوهای باوهاوس شد.
پس از انقلاب اکتبر روسیه، اعتقاد فراگیر رودچنکو به کمونیسم و احساس استثنائی آزادی که زمانی دست نیافتنی بود، موجب شد که این ایام مهمترین سال‏ های فعالیت او باشد. او که همواره در پی شیوه ‏های جدید بیان بود به نقاشی و تصویرگری پرداخت و در طراحی گرافیک و طراحی صحنه دست به تجربه زد و طبع خود را در معماری و صنعت تبلیغات آزمود.
طولی نکشید که نخستین نمایشگاهش برپا شد. رودچنکو از بنیان‏گذاران ساختارگرائی روسی بود که اعتقاد داشت هنرش برای زندگی روزمره طراحی شده است نه برای قصرها، معابد و موزه‏ ها.
او که رویای آفرینش برای آینده را در سر می ‏پروراند. بخت آن را داشت که هم‏زمان با غول‏های آوانگاردی چون تاتلین و کاندینسکی، مایوچ و لزتیسکی، پاپوا و مایا کوفسکی به رویاهایش جامه‏ ی عمل بپوشاند.
آن‏ ها در کنار یکدیگر فضای پایتخت را در طول این دوره‏ ی انقلابی ساختند و جدیدترین پدیده ‏ها را در هنر آوانگارد ابداع کردند.
آن‏ ها هنر آبستره را خلق کردند. این حرکت جدید بعدها به پاریس منتقل شد و در مونپارناس جای گرفت ولی این نهضت جوان فوق انقلابی در آن زمان در روسیه‏ ا ی فقیر، زیر هجوم نیروهای قدرتمند ضد انقلابی با شتابزدگی شکوفا شده بود.
رودچنکو که همیشه نوآور بود، در ۱۹۲۱ از دنبال کردن نقاشی مرسوم دست کشید و اعلام کرد که به «هنر صنعتی» روی آورده و تلاش او برای خلق اشیای واقعی سبب آشنائی رودچنکو با کالاهای معمولی شد و او را به یکی از پیشگامان طراحی تبلیغاتی شوروی تبدیل کرد. او با تبدیل حوزه‏ ی لوازم خانگی به عرصه ‏‏ی هنر خود، به خلق «طرح برای خود زندگی» مشغول شد.
رودچنکو هنرش را با معماری مدرن، طراحی داخلی ، پوشاک در آمیخت و این راهکار خلاق و سبک طراحی ساختارگرا و متمایز رودچنکو، اثر خود را تقریبن بر تمامی صنعت کالاهای اساسی روسی دهه‏ ی ۱۹۲۰ باقی گذاشت. رودچنکو در ۱۹۲۵ در نمایشگاه بین ‏المللی هنرهای مدرن صنعتی و تزئینی در پاریس شرکت کرد و در چهار گروه مدال نقره گرفت. در همین نمایشگاه بود که هنر جدید شوروی در عرصه ی بین ‏المللی مطرح شده و برای نخستین بار در سطح جهان به رسمیت شناخته شد.
پس از آن، نوبت به تجربه در حوزه‌ ی عکاسی رسید که باعث شد مردم او را با عکس‌هایش بیشتر بشناسند. عکاسی برای او ابزاری شد که به مشاهده‏ گر امکان می داد «دنیا را با دید کامل ۳۶۰درجه» ببیند.
در دهه ‏ی ۱۹۳۰ که استالین نظام سرکوب و کنترل بی ‏رحمانه ‏ای برقرار کرده بود، دیگر جائی برای خلاقیت مهار نشده ی رودچنکو نبود، زندان به هنر آوانگارد نیازی نداشت. رودچنکو نمی ‏توانست زیر یوغ استبداد کار کند و هنرمند درونش به تدریج خاموش شد.

خلاصه‏ شده از مقاله‏ ی آلکساندر رودچنکو: «آینده یگانه هدف ماست» - اُلگا سورینا _ ترجمه‏ ی مژده دقیقی _ نشریه طراحی گرافیک نشان _ شماره ۲۷ _ بهار ۱۳۹۱ _ صفحه ۶۸ و ۶





http://www.rangmagazine.com/?type=dynamic〈=1&id=2597


مطالب مشابه :


شماره تلفنهای سرویس و خدمات پس از فروش شركتهای وارد كننده لوازم خانگی در ایران

سرویسکار - شماره تلفنهای سرویس و خدمات پس از فروش شركتهای وارد كننده لوازم خانگی در ایران




مشکلات وام مشاغل خانگی در دلفان / دست رد بانکها به سینه متقاضیان

مشکلات وام مشاغل خانگی در دلفان/ دست رد بانکها به سینه متقاضیان: به گزارش میرملاس نیوز




نقش زنان در تحقق شعار " توليد ملي ، حمايت از كار و سرمايه ايراني "

‌توانند این موضوع را برای سایر اعضای خانواده فرهنگ سازی کرده و به شکوفا لوازم خانگی




(گزیده ای از بخشنامه جشنواره خوارزمی)

تعمیر لوازم خانگی. سراسر کشور پرورش یافته واستعداد های بالقوه ی فراوان آنان را شکوفا




پوستر های روسی در ایران

‏ ا ی فقیر، زیر هجوم نیروهای قدرتمند ضد انقلابی با شتابزدگی شکوفا لوازم خانگی به




قائم مقام دبیرکل خانه کشاورز در گفت‌وگو با فارس:۹۵ درصد بخش کشاورزی خصوصی است/ تقویت اقتصاد مقاومتی

قیمت لوازم خانگی. همان گونه که در زمان جنگ تحمیلی بخش کشاورزی از اقتصادی شکوفا لوازم و




برچسب :