گزارش صعود تیم پتروشیمی برزویه به قله توچال

1024x768

گروه کوهنوردی شرکت پتروشیمی نوری (برزویه)

عنوان گزارش :برنامه صعود به قله توچال -ارتفاع ۳۹65

شماره گزارش : 1

موقعیت : شمال تهران

تاریخ :31و30/03/92

نام سرپرست :علیرضا فرزان کیا

تهیه کننده گزارش :مهدی میری

عکس از : نعمت خلیلی و میکائیل تقوی

اعضاء گروه :آقایان پیمان رزمجو، علیرضا فرزان کیا، حمیدرضا بهادری، نعمت خلیلی، مجتبی بنکدار، محمد کریمی، امیدعلی رنجبر، محمدرضا راستی، میکائیل تقوی، مهدی میری

مقدمه :

قله توچال از مهمترین قلل مشرف به شهر تهران و بلند‏ترین قله منطقه محسوب می‏شود. برای این قله ارتفاع های متفاوتی از جمله 3962، 3965، 3975 و چند رقم دیگر ذکر می گردد. این قله از شمال به دشت شهرستانک و از جنوب به شهر تهران مشرف است. جالب است بدانیم که دارآباد، فرحزاد، کلک چال و حتی امامزاده داوود هم بخش‏هایی از توچال محسوب می‏شوند با میانگین ارتفاع 2800 تا 3100 متر از سطح دریا.
مسیرهای صعود به قله توچال متعدد است و دو مسیر اصلی از شهر تهران دارد. مسیر اول از دره زیبای دربند آغاز شده و از پناهگاه شیرپلا می‏گذرد.

مسیر دوم هم از دره ولنجک شروع می‏شود. این مسیر در واقع همان مسیر تله کابین توچال است. این خط تله کابین حدود چهل سال پیش توسط شرکت پومای اتریش طراحی و اجرا شده‏است و طولانی‏ترین خط تله کابین جهان محسوب می‏شود.
کوهنوردان بیشتر مسیر نخست را جهت صعود انتخاب می‏کنند. این مسیر دارای سه پناهگاه است.

1- پناهگاه شیرپلا

دارای 3 طبقه،-سرویس،-خوابگاه،-امداد و نجات،-سالن غذاخوری و-تراس در ارتفاع 2850 متری شمال آبشار دو قلو و در کنار رودخانه پس قلعه ساخته شده و متعلق به فدراسیون کوهنوردی است.

2- جانپناه امیری

این جانپناه جالب سنگی در یک طبقه فاقد امکانات رفاهی به یادبود زنده یاد امیری که در این مکان فوت نموده و توسط خانواده نامبرده و کمک فدراسیون ساخته شده و در یال اصلی توچال و در ارتفاع 3500 متری قرار دارد.

3- جانپناه فدراسیون

جانپناه سوم ساخته شده بر فراز قله توچال توسط زنده یاد مرحوم محمد داوودی دبیر اسبق فدراسیون کوهنوردی و کمکهای فدراسیون به نحو جالبی طراحی و ساخته شده و برای مواقع اضطراری و طوفان بسیار موثر می باشد. بنای آن فلزی و از نوع دو جداره میباشد.

توضیحات بیشتر در پیوست آمده است (بروشور ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان)

خلاصه گزارش :

9:15

قله توچال

گزارش صعود :

برنامه صعود روز پنجشنبه (30/03/92) با جمع شدن تمامی نفراتی که در تهران بودند و افرادی که با پرواز عسلویه تهران و از فرودگاه آمده بودند، آغاز شد.

در ابتدا آقای رزمجو توصیه ها و نکاتی را در مورد برنامه عنوان کردند.

ساعت 14 از کنار مجسمه کوهنورد (مرحوم شاه قدمی) حرکت کردیم که آقای رزمجو در مورد ایشان و مراحل ساخت مجسمه و اینکه 3 بار تاکنون ترمیم شده است توضیح دادند.

در ادامه از کنار روستای زیبای پس قلعه (که قدمت آن به زمان قاجار برمی‏گردد) عبور کردیم.
در این قسمت از راه با نظری به بالای سر میتوان تله سیژ دربند را مشاهده کرد.

ساعت 14:30 در بین کافه‏های بعد از روستا با راهنمایی آقای رزمجو باتون تهیه کرده و 15:10 به مسیر ادامه دادیم. پس از این بخش، شیب کمی ملایم‏تر ولی گرمای هوا قدری آزاردهنده بود. به علت کم تجربگی کوله‏های سنگینی هم داشتیم.

در ادامه، مسیر پله ای و سنگی شروع شد و به کمک گرمای هوا صعودمان را سخت‏تر می‏کرد و گرسنگی هم مزید بر علت بود.

در سکوی ورزش استراحت داشتیم همراه با توضیحات آقای رزمجو در مورد بند یخچالکه میعادگاه سنگنوردان است. این بخش در سمت راست دیده می شود و پوشیده از صخره‌های بزرگ با اشکال گوناگون است. سنگ‌های مختلفی با نام‌های: مریم، اسپیلت، چکمه، شروین و که معروف‌ترین این سنگ‌ها، سنگ مریم می‌باشد .

هر چه بالاتر می رفتیم نمای بیشتری از تهران و جلوه ی جدیدی از آن دیده می‏شد.

16:20 هم رسیدیم کافه رجب که آخرین کافه است. بعد از 20 دقیقه استراحت حرکت کرده و مسیر سخت و صخرهای و پلهای، ولی زیبا را پشت سر گذاردیم.

بخش‏هایی از مسیر که به آب نزدیک می‏شد نیز بسیار فرحبخش بود و فرصتی هم برای عکاسی دست داد.

پایین پله های شیرپلا پیمان توصیه‏های لازم را گفت و جدا شد. به سمت پایین برگشت تا فردا در قله به ما بپیوندد. البته گفت که برایمان سورپرایز هم دارد.

ساعت 18 شیر پلا بودیم و این هم نماهایی از شیرپلا و آبشار دوقلو

تعدادی از نفرات تا ساعتی پس از رسیدن قدری سردرد و حالت تهوع داشتند که به علت ارتفاع، کوله های ستگین  و خستگی و گرسنگی در مسیر بود.

ساعتی بعد در یک اتاق 10 نفره که پیمان هماهنگ کرده بود، ساکن شده و شام خوردیم. سپس به  تراس پناهگاه رفته و عکس گرفتیم. این تراس کاملا رو به تهران بوده و نمای زیبایی از این شهر قابل مشاهده است. در آبشار دوقلو هم با عکاسی لحظات خوبمان را ثبت کردیم.

ساعت 21 برگشتیم اتاق و کوله ها رو مرتب نموده و پس از کلی شوخی و خنده ساعت 22 خوابیدیم. صدای آبشار فضای بسیار خوبی را پدید آورده بود. با این حال و هوا و موزیک زنده آب و خستگی مفرطی که داشتیم، خواب حسابی چسبید.

روز جمعه (31/03/92) ساعت 4 بیدار شده و صبحانه مختصری صرف شد. حرکت از شیرپلا (ارتفاع  2850) ساعت 4:50 آغاز شد.  این بخش از مسیر کاملا پاکوب بود و از صخره و پله هم خبری نبود.

ساعت 5:55 (ارتفاع 3140) رود زیبایی در مقابلمان خودنمایی می کرد و زمانی هم برای عکاسی توقف داشتیم.

6:45 هم جانپناه امیری رسیدیم (جانپناه زنده یاد امیری که در تاریخ 19/09/73 بر اثر سانحه ای جانشان را از دست دادند. این جانپناه جالب سنگی در یک طبقه فاقد امکانات رفاهی در یال اصلی توچال و در ارتفاع 3500 متری قرار دارد.

نمایی از تهران در ارتفاع 3500 متری

در این مکان با آقای سهیل فوائدی هم آشنا شدیم که در ادامه مسیر با ما بود و به نوعی تیم 10 نفر شد.

بعد از 20 دقیقه استراحت حرکت کردیم.

در ادامه مسیر(ساعت 8) یکی از نفرات دچار مشکل شد کهآقا سهیلکمک بزرگی در حمل کوله ایشان نمود. از این قسمت گروه دو بخش شد. 7 نفر گروه اول و 3 نفر هم در گروه دوم.

8:30 هم از یال گوله بند با ارتفاع 3840 گذر کردیم.

در ادامه هم کنار مسیر برفی بود و زمانی که برای استراحت توقف کردیم با قدری برف بازی همراه شد.

گروه اول 9:15 و گروه دوم هم 9:25 قله رسیدیم.

مشغول استراحت شدیم که بحث جمع آوری زباله هایمان پیش آمد. با شخصی آشنا شدیم که در مورد گروه رفتگران‏طبیعت توضیح دادند. این گروه از 28/03/91 فعالیتشان را در فضای مجازی آغاز نموده و تاکنون بالغ بر 300 برنامه پاکسازی در شهرهای مختلف داشته اند. شعارشان هم زباله کمتر، زندگی بهتر است. این گروه مراحل مقدماتی جهت ثبت NGO را هم انجام داده اند. متاسفانه زباله به معضلی بزرگ تبدیل شده است. عدم آموزش صحیح در مورد مدیریت زباله و عدم امکانات و تاسیسات مربوطه کار را مشکل کرده است. این گروه را به سادگی با جستجو در فضای مجازی می توان یافت.

پس از قدری استراحت آقای رزمجو همراه با آقای مهندس رستمی و پسرشان (احسان) از راه رسیدند که برایمان غافلگیر کننده بود.

صبحانه در محیطی صمیمانه صرف شد و سپس آقای رزمجو در مورد قلل دیگر که قابل مشاهده هستند توضیح دادند.

1-علم‌کوه                     2-  آزادکوه                                        3-  دماوند                                    4-  دوبرار

5-دوخواهران                      6-  قلعه‌گردن                                     7- گرگ                                       8- خلنو

9- مهرچال                         10-  میشینه‌مرگ                               11-ناز                                        12-شاه البرز

13-سیالان                        14- توچال                                         15-وروشت                                  16-پهنه‌حصار

پس از عکس یادگاری با نشاط و شادی وصف ناپذیری از صعود بدون حادثه همه افراد تیم، بطرف ایستگاه 7 تله کابین که واقعا ً نجات بخش زانوان کوهنوردان از آسیبهای فرود است، به راه افتادیم

از قله تا این ایستگاه حدود 10 دقیقه است. 11:30 با تله کابین حرکت کردیم و در ولنجک هم از یکدیگر جدا شدیم.

با تشكر از مهندس ميري

صعود تیم کوهنوردی شهرک پردیس جم به قله 5671 متر دماوند

گروه کوهنوردی شهرک پردیس جم از آذر سال 1389 جهت افزایش نشاط و سلامتی روح و جسم کارکنان ساکن

راهنمای خرید، تنظیم و نگهداری کوله پشتی کوهنوردی

گروه کوهنوردی شهرک پردیس جم - راهنمای خرید، تنظیم و نگهداری کوله پشتی کوهنوردی - - گروه