پاسخ نامه درس معارف اسلامی آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته سال 1388-نوبت عصر

۳.۱ قسمت اول ص۲۶ و قسمت دوم ص۲۵

۲.۲ قسمت اول ص ۳۲ و قسمت دوم ص۳۳

۱.۳ قسمت اول ص۳۸ سطر۸وقسمت دوم ص۳۸ سطر۱۹وقسمت سوم ص۳۹سطر۸

۴.۴ قسمت اول ص۴۹ و قسمت دوم ص۵۰(متن عربی آیه سطر۲)

۲.۵ ص۵۲ سطر۱۲-۱۶

۱.۶ ص۶۳ قسمت اول سطر ۹ و قسمت دوم سطر۱۲

۳.۷ ص۷۰ سطر۸و۹ کلا هر دو حدیث در اثبات معلولیت عالم است اما با توجه به ترجمه حدیث دوم می توان از آن ، این را که"علت العلل قوام بخش همه چیز است"را بر داشت کرد چرا که دقیقا تعبیر دیگری است برای"هر شیئی به او(خداوند=علت العلل) قیام دارد.

۲.۸ ص۷۳ (متن عربی آیه ای که در پایین صفحه آمده است)

۴.۹ قسمت اول ص۹۴وقسمت دوم ص۸۹

۴.۱۰ ص۹۹ صفت قدرت از صفات ذاتی و صفت خالقیت از صفات فعل الهی است.

۳.۱۱ اینکه افعال فاعل در نهاین اتقان و اسنواری باشد تعریف حکمت(ص۱۱۲) و اینکه فاعل در انجام افعال خود مقهور عاملی برتر قرار نگیرد تعریف اراده(ص۱۱۰سطر آخر) وآنجا که علم به مبصرات محقق باشد بینایی(ص۱۰۹) خداوند محقق است.

۴.۱۲ قسمت اول و دوم ص۱۲۳و قسمت سوم ص۱۲۷

۱.۱۳ قسمت اول ص۱۴۹ سطر ۶ و قسمت دوم ص۱۴۹ سطر ۱۵

۱۴. این سوال غلط است.آیه ای که بر "ایجاد شادابی و نشاط" دلالت دارد"و اذا قاموا الی الصلاه قاموا کسالی"(ص۱۶۳) است.در مورد "انظباط و وقت شناسی" دو آیه در کتاب آمده است:"فویل للمصلین الذین هم عن صلاتهم ساهون" و"ان الصلاه کانت علی المومنین کتابا موقوتا"(ص۱۶۳) اما در مورد"تجلی اخلاص" آیه ای در کتاب نیامده است اما آیه"فادعوالله مخلصین له الدین"که در گزینه ها آمده است می توانست دال بر آن باشد اما هیچ گزینه ای وجود ندارد که همه آیات دال بر موارد گفته شده در متن سوال را (حتی بدون در نظر گرفتن ترتیب) در خود داشته باشد.بنا بر این سوال بدون شک غلط است.امیدوارم هم شما پیگیری کنید و هم من email می فرستم برای سازمان سنجش تا این سوال ابطال شود و نمره آن به همه تعلق گیرد تا حق کسی ضایع نشود.

۱.۱۵ رجوع کنید به براهین اثبات وجود معاد در صفحات ۱۷۸-۱۸۱

۱۶. ۴ .اتفاقا در آزمون نوبت صبح هم سوال مشابهی از همین نکته طرح شده است(رجوع کنید به سوال ۱۷ نوبت صبح).اینکه آیه دومی هم بر معاد جسمانی و هم بر معاد روحانی (به این معنا که عذاب و پاداش اخروی هم جسمانی خواهد بود و هم روحان)دلالت دارد جای شک و شبهه نیست چرا که در صفحه ۱۸۹ کتاب بلافاصله بعد از آیه می نویسد:"این آیه چنان که روشن است نخست لذت های جسمانی را مطرح ساخته و آن گاه رضا و خشنودی خدا را یاد آور شده و آن را برتر از لذت های پیشین دانسته است".پس با توجه به قسمت دوم سوال یا پاسخ ۳ صحیح خواهد بود یا پاسخ ۴.اما مشکل در آیه اولی است و ابهامی قبلا در اینجای کتاب وجود داشت که خوشبختانه در ویرایش جدیدکتاب رفع شده است.آن ابهام این بود که آیا وقتی   گفته می شود معاد جسمانی(به معنای اول آن) تنها بر انگیخته شدن جسم را مد نظر است یا منظور از معاد جسمانی بر انگیخته شدن جسم و روح،هر دو با هم، است.برخی جملات کتاب در ویرایش اول آن بر نظر اول و برخی بر نظر دوم دلالت داشت. علت آن هم این بود که در صفحه ۱۸۶ سطر۱۴-۱۶ کتاب اصلی نوشته شده بود "برخی دیگر بر انند که علاوه بر باقی ماندن روح مجرد بدن مادی نیز بار دیگر به ان تعلق می پذیرد و هر دو موضوع پاداشها و کیفرها قرار می گیرند.به این معنا معاد را "جسمانی" گویند."اما اکنون ابهام بر طرف شده و به جای کلمه "جسمانی" نوشته شده است"جسمانی و روحانی".بنا براین سه دلیل ذکر شده در کتاب بر اساس ویرایش جدیدبر معاد "جسمانی و روحانی" دلالت دارد نه آنگونه که اغلب پیش از این از ویرایش قبلی مستفاد می شد تنها بر معاد جسمانی.البته دوستانی که از کتاب های راهنمای موجود در بازار استفاده کرده اند در این کتب نوشته شده که این آیات بر معاد جسمانی دلالت دارد که حتما این دوستان گزینه ۳ را انتخاب کرده اند که با توجه به ویرایش جدید کتاب صحیح نخواهد بود.البته شاهد دیگری هم دارم و آن صفحه ۱۸۸ کتاب است که بلا فاصله بعد از آیه ذکر شده در متن سوال می گوید:"از این بیانات به خوبی بر می آید که دیدگاه آنان که تنها به معاد روحانی اعتقاد دارند با دیدگاه قرآن مخالف است."از این جمله فهمیده می شود که پس این آیه هم بر معاد روحانی و هم بر معد جسمانی دلالت دارند.

۱.۱۷ منظور طراح محترم که به تیترها توجه داشته اند گزینه ۱ بوده است.(قسمت اول ص۱۹۵ و قسمت دوم ص۱۹۶)البته گزینه ۲ هم می توانست صحیح باشد اما احتمالا طراح نظر داشته که معاد طی یک مرحله و ورود به مرحله دیگر است نه انتقال از عالمی به عالم دیگر.و این البته نکته ظریفی است که نمی دانم تا چه حد می توان از یک داوطلب در سر جلسه آزمون دریک درس عمومی انتظار داشت که به چنین نکته ای توجه کند.نکته ای که با خواندن فلسفه ملاصدرا و تفسیر وی از معاد روشن خواهد شد نه در کتاب اندیشه اسلامی(۱)!!برای یک دانشجو در سطح این کتاب من حق می دهم که دو جمله"مرگ یک امر عدمی نیست" و "مرگ یک انتقال از عالمی به عالم دیگر است" به یک معنا باشد و و در آن صورت هر دو گزینه ۱و۲ را صحیح بداند.

۲.۱۸ آرزوی برگشت به دنیا برای جبران کاستی ها،آن گاه مطرح می شود که توفی انجام شده باشد نه هنگامی که رستاخیز بر پا شده است  چون هنگام رستاخیز دیگر دنیایی در کار نخواهد بود تا آرزوی بازگشت به آن مطرح شود و طرح این آرزو نشان بر طرفشدن پرده هاست(ص۲۰۰سطر۱۲)که البته بر طرف شدن پرده ها مستلزم افزایش آگاهی خواهد بود و این در عالم برزخ رخ می دهد چون همانطور که گفتیم هنوز دنیا باقی است.

۲.۱۹ ص۲۰۵ وص۲۰۶ به آدرس آیاتی که در پاورقی آمده است باید رجوع شود.

۴.۲۰ ص۲۰۹ به آدرس آیاتی که در پاورقی آمده است باید رجوع شود.

در کل تا سوال ۱۵ سوالات در حد خوب و متوسط بوده،البته غیر از سوال ۱۴ که غلط است.از سوال ۱۶ تا ۲۰ هم مشکل تر بوده  و نیاز به دقت بیشتر و در برخی موارد اطلاعاتی بیشتر از حد کتاب اصلی داشته است.

نظرات خود را در مورد سوالات،سطح آنها،پاسخنامه و نحوه ابطال سوال غلط با من در میان گذارید.

با تشکر

مدرس معارف و اندیشه اسلامی-کریمی


مطالب مشابه :


کلید آزمون فراگیر ارشد کامپیوتر 91

26 rows · کنکور کارشناسی کلید آزمون فراگیر ارشد کامپیوتر 91 منابع کنکور




سوالات کاردانی به کارشناسی برق سال 89

سوالات کاردانی به کارشناسی و پاسخنامه درس کنکور کاردانی کامپیوتر




حل تشریحی سوالات آزمون سراسری کارشناسی ارشد 87 و88 مهندسی کامپیوتر وIT

کنکور کارشناسی کارشناسی ارشد 87 و88 مهندسی کامپیوتر وit کنکور کاردانی به




پاسخ نامه درس معارف اسلامی آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته سال 1388-نوبت عصر

پاسخ نامه درس معارف اسلامی آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته کنکور کاردانی به




کارشناسی ارشد مهندسی نفت

کنکور کارشناسی ارشد منابع کنکور کاردانی به کارشناسی و کلید آزمون فراگیر ارشد کامپیوتر 91.




منابع کاردانی به کارشناسی ناپیوسته علوم تجربی

فروش سوالات آزمون کاردانی به کارشناسی به کارشناسی - کامپیوتر کنکور دکتری سال 92-91




منابع کنکور کاردانی به کارشناسی رشته کامپیوتر نرم افزار

کرد لذا از پاسخ به نظرات به کارشناسی رشته کامپیوتر در کنکور کاردانی به




طرزپاسخ‌ دادن‌ به‌ سوالات‌

کنکور کارشناسی ارشد منابع کنکور کاردانی به کارشناسی و کلید آزمون فراگیر ارشد کامپیوتر 91.




برچسب :