روابط عمومي در عصر ارتباطات

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}   ارتباطات: انتقال پيام از طريق رسانه هاي پر تيراژ براي گروه وسيعي از مخاطبين با سرعت زياد. ارتباط غير كلامي، شفاهي، تصويري، حروف الفباي دستي، خط ميخي ، گلي و چاپ در قرن پانزدهم مهم ترين تحول در جهان بخاطر صنعت چاپ بود. اصل نظريه هاي ارتباطات قرن نوزدهم نيمه دوم قرن نوزدهم بدليل انواع صنعت چاپي تيراژ روزنامه بالا آگهي به روزنامه ها اضافه و قيمت نشريات ارزان مي شود و مردم از روزنامه ها استفاده مي كردند. بعد تلگراف و تلفن و سينما كه دومين رسانه در جهان است در سال 1936 تلويزيون اختراع مي شود. بعد از جنگ جهاني دوم گسترش پيدا مي كند و تاثير خود را بر مخاطب مي گذارد كه انبوه خلق يا توده (MASS)  را بوجود مي آورد.  "گوستاول" يكي از ويژگي هاي ارتباط جمعي تكثير پيام است كه زياد مي باشد. سرمنشاء مطالعات جمعي از سال 1938 است. آقاي شرام و غيره بعد از جنگ جهاني دوم روي اين مسئله خيلي كار كردند. آقاي تارد روي موضوع اجتماعي كار مي كند كه مطبوعات اساس تاثير را بر روي مخاطب دارد. رواج صنعت و جمعيت باعث دگرگوني درافكار عمومي بوجود آورد . گزل شافت: مطالب در وسايل ارتباط جمعي نمي شود تعريف كرد و به عناصر زندگي كاملاً وابسته است ولي در ارتباطات سنتي اين ويژگي وجود ندارد.  دو مكتب: مكتب جامعه شناسي ارتباطات مكتب شيكاگو از هارول لاسول فرستنده S        پيام چيست   M كانال ارتباطي C مخاطبان R      بازخورد  F        بحث ارتباط جمعي : ويژگي هاي آن، كثرت پيام زياد، استفاده كنندگان نامتجانس هستند، عوامل متعددي وسايل ارتباط جمعي را معرفي مي كند. عوامل ارتباط جمعي: زبان، فرهنگ، سلسه مراتب اجتماعي مي شود و اطلاعات را يكسان مي كنند اولين نظريه در حوزه ارتباط جمعي از سوي چه كساني مطرح شد؟     *مهم تعريف نظريه ارتباط جمعي : مجموعه اي از مفاهيم و معرفت ، تصورات و معارفي است كه روابط بين پديده ها را تبيين و تفسير مي‌كند و علت ومعلولي پديده ها (پديده هاي ارتباطي) را مشخص مي كند.  (Theory)   *مهماز نظر دنيس مك كوايل چهار نظريه در خصوص ارتباط جمعي وجود دارد؟ 1. آثار و نظرياتي كه مبتني بر مطالعات جامعه شناختي است . 2. نظريه هنجاري (تجويزي) كه شاخه‌اي از فلسفه اجتماعي است. كه ماهيت ارزش هاي اجتماعي را مشخص مي كند. 3. نظرياتي كه مجموعه اي از آگاهي هاي ساخته و پرداخته و باور شده توسط فعالان وسايل ارتباط جمعي را مورد بررسي قرار مي‌دهد. اين نظريه نظريه ي كاربردي است توسط كاتز و لاسفلد 4. فهم متعارف از تجربه مستقيم مخاطبان ناشي مي شود. (هر فرد بر اساس درك و فهم خود ايده‌اي از رسانه ها دارد) *مهم ويژگي هاي عام رسانه هاي جمعي : 1. صنعت رو به رشد و يك فن آوري است. 2. نهاد يك منبع قدرت است بعنوان يك نهاد مطرح مي‌شود. 3. به عنوان يكي از ابزارهاي كنترل، مديريت و نوآوري در جامعه تلقي مي شود. 4. زندگي مردم در آن رشد و نمو پيدا مي كند و مردم حرفشان را مي زنند. 5. در بروز تحولات فرهنگي، خلق و خو، بردها و سليقه ها و شيوه زندگي تاثير مي گذارد. 6.  تصويري (عكسي) از واقعيت هاي اجتماعي ارائه مي كند.   رسانه ها به 3 دسته تقسيم مي شود. 1. رسانه هاي دولتي  (راديو و تلويزيون رونامه ها) 2. خصوصي (مطبوعات)  3. عمومي (غير دولتي) مثل كيهان، اطلاعات رسانه هاي جمعي نماينده مردم هستند و در نظام هاي مردم سالار بعنوان منبع قدرت تلقي مي شود. ]سواد رسانه اي: يعني تحليل و تفسير كردن، دربست پيام ها را قبول نمي كنند، ارزش هاي نهفته در پيام را دريابيم. از بعد شناختي، احساسي، مذهبي و غيره بررسي كنيم.[   در تاريخ رسانه هاي جمعي با چهار عنصر روبرو هستيم كه عبارتند از: 1. تكنولوژي 2. وضعيت سياسي اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي جامعه 3. مجموعه اي از فعاليت ها، وظايف و نيازها (نياز به راديو ، نياز به مطبوعات) 4. مردم در قالب گروه ها، طبقات يا منافع ملي (آن چيزي كه مطرح مي شود ) اينكه طبقات اجتماعي متفاوت شده جامعه از حالت بسته در آمده و باز شده)   سه پروسه از تحولات اجتماعي را كه جهان به خود ديده است؟ 1. حكومت هاي استبدادي 2. دوره انقلاب هاي دموكراتيك (در اين زمان رسانه هاي واقعي داشتيم مطبوعات آزاد قانون مطبوعات فرانسه) از قرن شانزدهم ميلادي تا نيمه اول قرن 19 3. از نيمه قرن نوزدهم نظام هاي سرمايه داري بوجود آمد.   تئوري ها و نظريه هاي ارتباط جمعي در چند سطح مطرح مي شود؟ 3 سطح 1. سطح عام و كلان مثل تئوري مك لوهان جامعه شناس ارتباطي كانادايي در خصوص رسانه ها- ويليام شرام و لاسول هم همينطور، بين گروه هاي اجتماعي نظريه هايشان مطرح مي شود.   2. تئوري ها يا نظريه هاي ارتباطي كه بين گروه ها و خانواده و طيف اجتماعي محدودي كاربرد دارند، مثل درون احزاب و گروه ها و گروه هاي وسيع را شامل مي شود . روابط بين ارتباطات فردي و گروهي   3. تئوري هايي كه در سطح خرد و فردي به مطالعات روح و روان و شخصيت افراد مي پردازد. يا نظرياتي كه در وانشناسي اجتماعي مطرح مي شود مثل گوستاو لوبن – كابريل تارد كه اثرات رواني را در گروه اجتماعي بررسي مي كنند.     تقسيم بندي نظريه ارتباطي از لحاظ محتوايي 1. نظريات آرماني و پيشگويانه:  تحولات آينده را از نظر ارتباطي پيشگويي مي كند . مثل نظريه توده وار (مثل هم انديشيدن) سي رايت ميلز- رزنبرگ – ادگار مورن   2. نظريه تجربي گرايان:  آنچه در جامعه در خصوص ارتباطات مي خواهيم بدانيم بايد در محك آزمايش قرار دهيم يعني تمام ديدگاهها را بايد تست كنيم و تحقيق انجام دهيم.   3. نظريه انتقادگرايان: گروهي كه به بحث ليبراليسم يا نظام آزادي گرايي انتقاد دارند. انتقادگرايان معتقدند سرمايه داري و ليبراليسم از مردم استفاده ابزاري كرده و توده مردم را براي رسيدن به مقاصد خود فريب مي دهند و همچنين معتقد هستند كه تحولات جهاني بايد در قالب يك جريان فرهنگي از ارتباطات روند بخورد.   ويژگي هاي جامعه توده اي: عبارتند از رشد مطبوعات سياسي، تجاري شدن، روزنامه ها، وابستگي رسانه ها به آگهي ها، ليبراليسم، خاتمه يافتن سانسور، توليد انبوه ، مصرف انبوه   خود واژه توده يا Mass  يك سري ارزش هاي مثبت و منفي دارد توده گروه وسيعي است و تجانس (هماهنگي) در آنها وجود ندارد و پراكنده هستند. 1. ارزش هاي مثبت توده:  مردم زحمتكش، مردم معمولي، فرهنگ توده، جنبش توده اي، حمايت توده‌اي 2. مفهوم منفي توده : مردم جاهل به قانون، فقدان فرهنگ يا دانش، اغواگر (پوچ گرا، فريب خور و فريب دهنده) اوباش   ويژگي هاي توده: خود توده ناشناخته بودن اعضاء ، پراكنده، عدم آگاهي و هويت فردي، عدم سازماندگي ، فاقد عمل گرايي، ناهمگون، فاقد سازماندهي و هدف خاص دگرگوني در تركيب . توده: مجموعه پراكنده از افراد و استفاده كننده از وسايل ارتباط جمعي همگان: يك عامل ذهني مشترك و رواني مشترك اين افراد را به هم پيوند مي دهد. مثل همه آنهايي كه فقط رونامه كيهان يا فقط روزنامه شرق و ...... مطالعه مي كنند يا فقط يك مجموعه فيلم‌هايي را تماشا مي كنند كه كارگران آنها يكي است . مقايسه گروهGroup ، انبوه خلقCrowd ، همگانPublic ، توده 1. درجه تعامل               گروه                درجه تعامل گروه بالاست گروهها براي رسيدن به هدف خاصي                                                همكاري و تعامل دارند                             انبوه خلق         درجه تعامل بالاست چون مجاورت فيزيكي دارند. در يك حادثه اي                                                كمك مي كنند و يك عامل باعث جمع شدن آنها مي شود                            همگان             درجه تعامل متوسط و پايين است                            توده                درجه تعامل خيلي پايين است  هيچ تعاملي با هم ندارند. من در خانه                                                 نشته ام           تلويزيون مي بينم و يكي در شهر ديگر   2. علت يا هدف            گروه                هويت افراد مشخص است  چون منافع مشترك است هدفها مشخص        مورد علاقه                                است                          انبوه خلق         علت خاصي و هدف مخشصي ندارد   موقتي و گذرا است سطح پايين                                                است ممكن است در زمان كوتاه مدت باشد (مثلاً در تظاهرات ممكن                                                است با هم آشنا شوند)                                                   همگان             علت و هدف مورد بحث و گفت و گو است                            توده                علت و هدف مورد علاقه ، سازمان يافته است بدون اينكه خودمان                                                 آگاه باشيم   مثلاً توجه به يك رسانه   3. بحث كنترل              گروه                به شكل غير رسمي و دروني است  گروه كوجك و افراد همديگر را     و سازمان                                     مي شناسند.                                 انبوه خلق         كنترل در سطح پايين است   سازمان و تشكيلاتي وجود ندارد و                                                كنترل هم نيست . غير رسمي است                              همگان             به صورت متوسط، پائين و غير رسمي است                                 توده                كنترل خارجي + كنترل داخلي. به نوعي مصرف كننده وسايل                                                ارتباطي هستند           4. ميزان آگاهي             گروه                ميزان آگاهي بالاست .                                انبوه خلق         به صورت موقتي  بالا است.                            همگان             ميزان آگاهي متغير است .                                توده                بسيار پائين است .   هيچ آگاهي نسبت به هم ندارند.     نكته: فرهنگ توده وار به چه شكل بوجود آمد ؟ فرهنگ توده وار، آن نوع محتوايي است كه توسط رسانه هاي جمعي توليد و گسترش يافته است .         مقايسه فرهنگ توده ، فرهنگ سطح بالا(نخبه) با فرهنگ  عامه     فرهنگ سطح بالا فرهنگ توده فرهنگ عامیانه درجه و نوع نهادی شدن سازمان یافته و منحصر به فرد و تخصصی گرايش آن به کتاب و روزنامه بيشتر است به رسانه و بازار سپرده شده بيشتر مصرف گرا هستند. مثل تلویزیون، ماهواره   قبلا مورد غفلت واقع شده و درحال حاضر حمایت می‌شود. ديد و بازديدها، تعاملات سنتي و عاطفي نوع سازمان و تولید منحصر به فرد و تخصصی استو تخصصي‌است‌دراينجا‌‌‌سازمان‌هاي فرهنگي خاصي تشكيل مي شود كه كمتر به بازار وابسته است. نوع سازمان: دانشگاه ها (محدود بودن جمعيت)     تولید انبوه مبتنی بر بازار مصرف با استفاده از تکنولوژی روز و بازار شامل: جامعه توده وار مصرف توده وار،توليد توده وار مثل جامعه غربي يا جامعه خودمان‌در سطح كلانشهرها گروه ها نامتجانس هستند شکل گرفته براساس استاندارد و هنجارهای سنتی شکل گرفته طراحی با دست و سنت گرایی (اصلا مبتنی بر بازار نیست)       محتوا و معنا فرهنگ از نظر محتوايي مبهم، ناخوشایند، بی زمان يعني به زمان خاصي مربوط نمي شود و ماندنی است خوشایند، سطحی، بی ابهام و از بین رفتنی است يعني فرار است ممكن است در سطح جهاني باشد. از نظر معنا و هدف ناخودآگاه و غیرجهانی و پایدار در زمان است (براي زمان خاصي اين فرهنگ عاميانه دوام دارد ) در سطح جهاني نيست. مخاطبان مخاطبان‌نسبتا‌کوچک،خبرگان آموزش دیده و تحصيل كرده نامتجانس، مصرف گرا، همگان فرهنگ خاص و محدود است كه اعضاي‌يك‌فرهنگ‌را در بر مي‌گيرد هدف از تاثیر تعمیق و گسترش و ارضای‌ فکری (كتاب) ارضای آنی و انحراف توجه (فرهنگ تلويزيون) پیوستگی آداب و رسوم جامعه و وحدت و یکپارچگی   نظریه دو مرحله ای در ارتباطات (کاتز و لازارسفلد): این نظریه تاکید می کند پیام وسایل ارتباطی ابتدا به رهبران عقاید داده می شود و سپس رهبران عقاید پیام ها را از طریق رسانه های جمعی به دیگران منتقل می کند رهبران عقاید نقش یک گزینش گر خبر که فقط برخی خبرها را انتخاب می کنند ندارند بلکه آنها با توجه به خط مشی هایی که دارند اخبار را منتقل می کنند و کوشش می نمایند فرد را در جهت اعتقادات خود هدایت کنند و رفتار مورد نظر را در فرد به وجود آورند.  این افراد (رهبران فكري) گاهی سکوت می کنند و با سکوت خود جریان ارتباطی را قطع می کنند. در این نظریه، اعتبار نظريه (منبع) نیز مطرح است هرکس نمی تواند تاثیرگذار باشد به عبارتی منبع پیام باید اعتبار داشته باشد.       نظریه تزریقی یا نظریه تاثیر قدرتمند: در فاصله بین دو جنگ جهانی از سوی هیتلر، موسی لینین و کافلین مطرح شد براساس این نظریه می توان پیام را طوری تجویز کرد که در قالب و ذهن افراد نفوذ کند و آن رفتاری را که مورد نظر فرستنده پیام است را در مخاطبان به وجود آورد. در این نظریه بر پیام تکیه می کند مخاطب منفعل است و ارتباط گر همه کاره طرفداران این نظریه به تاثیرات کوتاه مدت و آنی توجه دارند این دیدگاه تا جنگ جهانی دوم برقرار بود. چاکوتین و گوبلز (وزير تبليغات هيتلر) از این نظریه استفاده های فراوانی کرده اند.   نظريه‌هاي ارتباط جمعي 1-    نظريه برجسته سازي: رسانه‌ها در انتقال پيام اولويت خاصي قائلند و برخي از موضوعات را پررنگ و برجسته نشان مي‌دهند تا بتوانند بر افكار مردم تاثير بگذارند. يكي از نظريه‌پردازان بنام برنادر كهن معتقد است رسانه‌ها به ما نمي‌گويند چگونه بيانديشيد ولي مي‌گويند به چه فكر كنيد. براساس اين نظريه (برجسته‌سازي) مخاطب پويا ست اما مسئوليت جهت دهي به افكار مردم با رسانه‌هاست. به عبارت ديگر وظايف رسانه‌ها عبارتند از الگوي آگاهي بخشي (اطلاعات به افراد مي‌دهند) الگوي برجسته‌سازي (يعني مهمترين اطلاعات) سرانجام اولويت بخشي است. از طرفداران اين نظريه (مك كومس و دونالد شاو)   2-    نظريه رضايت و خشنودي (نيازجويي) مخاطبان:the use and gratification طرفداران اين نظريه (بلور، كاتز، سيورت) اين نظريه بر دو عامل متكي است : 1-    پويا دانستن  مخاطب (فعال بودن) 2-    چند متغير بودن فرايند ارتباط اين نظريه مي‌گويد مخاطب به نياز خود آگاه است و در فرآيند انتقال پيام پنج ويژگي را بايد در نظر گرفت: 1-    مخاطب پوياست. 2-    رقابت رسانه‌ها براي تامين نياز مخاطبان الزامي است. 3-    رقابت رسانه‌ها با ساير پديده‌ها براي تامين نياز مخاطبان لازم است. 4-    مخاطب جستجو‌گر است. 5-    مخاطب براي تامين نياز خود آگاهانه رسانه مورد نظر را انتخاب مي‌كند. رويكرد افراد به اين رسانه‌ها به دلايل زير مي‌باشد: 1-    پاداش آني (شامل افكار، رويدادها، حوادث و غيره). 2-    پاداش آتي (دراز مدت) شام ل مقوله‌هاي آموزشي نياز به شغل، جستجوي آگهي‌ها، استفاده‌هاي آموزشي و فرهنگ‌سازي   3-    نظريه هنجاري (الچول): الچول در كتاب عوامل قدرت مي‌گويد مطبوعات مستقل نمي‌توانند وجود داشته باشند رسانه‌هاي همگاني و عوامل آن منافع كساني را كه هزينه‌هاي آنان را تامين مي‌كنند را بر عهده دارند.   وي از سه مدل رسانه در جهان ياد مي‌كند. 1-    مدل جهان اول ليبراليسم و سرمايه‌داريست 2-    مدل جهان دوم كشورهاي سوسياليستي  (كمونيست‌ها و كشور شوري) 3-    مدل جهان سوم و در حال توسعه الچول معتقد است كه در جهان مطبوعات 7 قانون روزنامه‌نگاري وجود دارد كه در كليه نظام‌هاي سياسي و ارتباطي حاكم است. 1-    درتمام نظام‌هاي مطبوعاتي رسانه‌هاي خبري عوامل آن كساني هستند كه قدرت سياسي و اقتصادي را در كنترل خود دارند. 2-    محتواي نظام رسانه‌اي غالباٌ منافع  كساني را تامين مي‌كنند كه هزينه‌هايشان را بپردازند. 3-    تمام نظام‌هاي رسانه‌اي بر اين ادعا پا فشاري مي‌كنند كه به آزادي بيان پايبند هستند. (نوع آزادي بيان متفاوت است). 4-    تمام رسانه‌ها اصل مسئوليت اجتماعي را تائيد مي‌كنند و مدعي هستند كه به نيازهاي مردم و منافع آنها خدمت مي‌كنند. 5-    در دانشكده‌هاي روزنامه‌نگاري، ايدئولوژي‌ها و نظام ارزشي حاكم بر آن جامعه را در جهت كنترل بر رسانه‌ها خدمت مي‌گيرند. 6-    در هر يك از سه مدل مذكور مدل‌هاي ديگر را طرد و منحرف ترقي مي‌كنند. 7-  عملكرد رسانه‌ها غالباٌ با تئورهايي كه براساس آن فعاليت مي‌كنند متفاوت است.   معيارهايي كه مدل الچول رسانه‌ها را مورد ارزيابي قرار مي‌دهد عبارتند از: 1-    آزادي 2-    استقلال 3-    نظم و همبستگي 4-    تكثر و دسترسي 5-    كيفيت اطلاع رساني 6-    عيني بودن   4-نظريه جامعه توده‌اي: توسط رايت دانيل بل و هاوزر و رايت ميلز  اين نظريه بر وابستگي متقابل نهادها كه در جامعه اعمال قدرت مي‌كنند و با يك پارچه شدن رسانه با منابع قدرت اجتماعي و اقتدار حكومت تائيد مي‌شود. اين نظريه معتقد است رسانه‌ها با منافع سياسي و اقتصادي گروهي كه قدرت را در كنترل خويش دارند تطبيق دارند. نظريه جامعه توده وار رسانه را علت اصلي و عامل تداوم جامعه دانسته و معتقد است رسانه‌ها دنياي خيالي و غير واقعي را جايگزين دنياي واقعي مي‌سازد. نظريه هنجاري دنيس مك كوايل  تقيسم بندي شش گانه مك كوايل از رسانه ها را نام ببريد و يكي را توضيح دهيد. 1. رسانه هاي اقتدارگرا 2. رسانه هاي آزاد 3. رسانه هاي نظام كمونيستي (شوروي سابق) 4. رسانه هاي مسئوليت اجتماعي 5. رسانه هاي ديدگاه هاي توسعه بخش (وحدت گرا) 6. رسانه هاي دموكراتيك (مشاركت اجتماعي)   نكته: سيبرت يكي از منتقدان امريكايي بود   1. ويژگي رسانه هاي اقتدارگرا 1. در حكومت هاي پادشاهي يا نظام هاي پادشاهي و استبدادي و تك حزبي، اين سيتسم اقتدارگرا حاكم بود. 2.  رسانه ها يكي از ابزارهاي سركوب حاكميت بود كه توسط حكومت ها قلمداد مي شد. 3. عدم استقلال واقعي رسانه ها 4. سانسور شديد 5. رسانه ها تابع قدرت حاكم هستند. 6. رسانه ها خط قرمز را رعايت نمي كنند، اصول اخلاقي و سياسي در نظام حاكم را رعايت نمي كنند و زير سوال مي برند. 7. حمله و توهين به مراجع قدرت به شدت منع شده است. 8. برار انتشار نشريات و مطبوعات نيز به اخذ پروانه است (نظام پيش گيرانه است)       2. رسانه هاي آزاد يا مطبوعات آزاد 1. ريشه اين رسانه ها به قرن 17 و 18 بر مي گردد، كه فارغ از كنترل دولتي هستند. 2. در اين نظريه بر حق آزاد بودن عقيده بيان و حق انتشار عقايد تاكيد شده. 3. اين انديشه از تفكرات جان ميلتون فيلسوف آزادي گراي غربي برداشت شده است 4. در اين ديدگاه سانسور ، آزادي مطلق است و آبرو و دارايي و حريم خصوصي و حقوق عقليت ها محترم شناخته شده است. 5. انتشار نشر روزنامه بدون اخذ مجوز آزاد مي باشد. 6. در اينجا نظام تنبيهي بر نظام پيشگيرانه برتري دارد. 7. استقلال حرفه اي براي رسانه ها وجود دارد. 8. هر عقيده و نظري حتي اگر خلاف باشد مي توانيد منتشر كنيد، مگر اينكه به حريم خصوصي ديگران تجاوز كرده باشيد.   3. رسانه هاي نظام كمونيستي (شوروي سابق) 1. اين رسانه در سال 1917 شوروي است و چون قدرت در اين نظام در انحصار طبقه كارگر مي‌باشد رسانه ها نيز بايد تحت كنترل طبقه كارگر يا حزب كمونيست باشند. 2. رسانه ها  دارايي هاي خصوصي تلقي نمي شوند بلكه درارايي هاي دولتي مي باشند. 3. رسانه ها نبايد دارايي هاي خصوصي تلقي شوند، دولت اين حق را دارد كه با استفاده از سانسور و اعمال قدرت از منافع حزب حاكم دفاع كنند. 4. رسانه ها بايد از نهضت هاي قومي چه داخل و خارج دفاع كنند. 5. تصويري كه از جامعه در مطبوعات ارائه مي شود  بايد براساس آمارهاي ماركسيسم باشد.   4. رسانه هاي مسئوليت اجتماعي 1. اين نظريه اعتقاد دارد كه مطبوعات و رسانه ها بايد به مردم خدمت كنند نه آزادي مطلق داشته باشند بلكه بايد منافع مردم را مد نظر داشته باشد.


مطالب مشابه :


خط و الفبا در ایران

زياد كردن حروف خط‌هاي متعدد كردن الفباي ميخي شدند در خط ميخي فارسي




خط , تولد و تكامل

الفباي خط فنيقي به خط ميخي آغازين در بدان نوشته شده و داراي 19 حرف است ، در اين خط حروف به




زبان و خط نسل ماد

خط ميخي را الفباي ميخي مادي داراي 42 حرف بود كه 36 حرف اصلي آن بر مبناي حروف ميخي




تاريخچه خط فارسي

ايراني ها در زمان هخامنشيان كم كم خط ميخي را كه (ی) اگر در میان یا پایان کلمه باشد ،از حروف




نوشتار زبان تركي (4)

همگي از خط ميخي استفاده مي خط عربي به مختلف حروف الفباي عربي را




نوشتار زبان تركي (گفتار چهارم)

همگي از خط ميخي استفاده مي خط عربي به مختلف حروف الفباي عربي را




نظريه هاي ارتباط جمعي - كارشناسي روابط عمومي ترم 1

ارتباط غير كلامي، شفاهي، تصويري، حروف الفباي دستي، خط ميخي ، گلي و چاپ در قرن پانزدهم مهم




روابط عمومي در عصر ارتباطات

ارتباط غير كلامي، شفاهي، تصويري، حروف الفباي دستي، خط ميخي ، گلي و چاپ در قرن پانزدهم مهم




برچسب :