حکم مصرف مشروبات الکلی به عنوان دارو - خوردن مشروبات جک ویستر خواندن نماز حرام

در این بخش از سایت برگزیده ها مطالبی درمورد مصرف مشروبات الکلی را برای شما آماده کرده ایم ، امیدواریم که مورد توجه شما قرار گیرد. 

به نقل از برگزیده ها: پشتوانه توبه از هر گناهی، اعتقادات و ارزشهایی است که شخص آن را به واقع قبول دارد. انسان اگر ایمان به خداوند و روز رستاخیز داشته باشد و بداند نتیجه اعمالش را در سرای دیگر می بیند و خودش را از غفلت ، نجات دهد؛ به راحتی می تواند از گناهان دست بکشد. اگر انسان درک کند که محرمات، چگونه او را به تیره بختی و سراشیب سقوط می اندازد، خیلی راحت تر می تواند دست بکشد. شراب و هر مست کننده ای، در اسلام جزء این محرمات است.

خوردن مشروبات جک ویستر خواندن نماز حرام , ابجو به عنوان دارو

خوردن مشروبات جک ویستر خواندن نماز حرام

شرب خمر

در این  مقاله احکام چند سوال در مورد مصرف مشروبات الکلی را بررسی می کنیم:

سوال: خوردن مشروب الکلی به عنوان دارو و به مقدار خیلی کم چه حکمی دارد؟ آیا باید از رفت و آمد با این فرد اجتناب کرد؟

شراب و کلیه مسکرات، از محرمات است و مصرف آن از گناهان کبیره مى باشد، بله چنانچه طبق تشخیص پزشک متخصص و مورد اطمینان (از نظر تعهد و تدیّن)، یقین یا اطمینان حاصل شود که معالجه بیمار منحصر به آشامیدن آن است و جایگزین نداشته باشد ) البته امروزه با توجه به کثرت و تنوع داروهای درمانی، احتمال منحصر بودن درمان به استفاده از مسکرات، بسیار ضعیف است(، مى توان براى درمان به مقدار ضرورت مصرف کرد. (فاضل لنکرانى، محمد، جامع المسائل، ج 2، ص361، س133) و رفت و آمد کردن با این افراد اشکالی ندارد.

سۆال: اگر کسی دارای مرضی است که پزشک درمان تدریجی او را فقط خوردن شراب یا آبجو بداند آیا خوردن چنین مایع حرامی جایز است؟

در صورتی که پزشک حاذق مسلمان تنها راه معالجه را خوردن شراب یا آبجو بداند خوردن آن فقط به مقدار ضرورت مانعی ندارد ولی چنانچه معالجه با داروی دیگر ممکن باشد در این صورت خوردن این مایع حرام حتی برای معالجه حرام است. در روایتی از امام صادق ـ علیه السلام ـ آمده است که: خداوند شفا را در حرام قرار نداده است. (تحریر الوسیله امام (ره), ج2, ص170, س34 و 35)

سۆال: آیا شرکت در مراسمى که در آن مشروبات الکلى توزیع وصرف مى شود جائز است؟

چنانچه شرکت در آن مجلس تأیید کار آنها به حساب آید جایز نیست. (آیة الله سیستانی دام ظله)

سوال: چگونه می توان از نوشیدن الکل دوری نمود و راه توبه کردن چیست؟

برگزیده ها: پشتوانه توبه از هر گناهی، اعتقادات و ارزشهایی است که شخص آن را به واقع قبول دارد. انسان اگر ایمان به خداوند و روز رستاخیز داشته باشد و بداند نتیجه اعمالش را در سرای دیگر می بیند و خودش را از غفلت ، نجات دهد؛ به راحتی می تواند از گناهان دست بکشد. اگر انسان درک کند که محرمات( کارهای حرام)، چگونه او را به تیره بختی و سراشیب سقوط می اندازد، خیلی راحت تر می تواند دست بکشد. شراب و هر مست کننده ای، در اسلام جزء این محرمات است.

اما برخی از راه های عملی برای ترک نوشیدن مشروبات الکلی:

1- ابتدا باید یک تصمیم اساسی و جدی برای ترک داشته باشید، به طوری که هیچ چیز نتواند اراده شما را تضعیف کند.

2- سعی کنید در رابطه با دوستان یا اموری که شما را به این عمل دعوت می کنند، تجدید نظر کنید.

3- اگر مصرف مشروبات الکلی برای شما نیازمند به مقدماتی مانند؛ جای خلوت و .. دارد؛ سعی کنید از این مقدمات دوری کنید.

4- به مضر ات جسمانی مصرف مشروبات الکلی به خوبی توجه کنید.

5- از متخصصان و پزشکان مجرب، مورد اعتماد و مومن در این امر می توانید کمک بگیرید.

6- در پایان، نظر شما را نسبت به برخی از روایاتی که درباره مشروبات الکلی و مست کننده وارد شده است، جلب می کنیم.

از میان دهها روایت در این باره،  چند روایت از امام صادق(علیه السلام) را ذکر می کنیم:

امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: «هر کس جرعه ای از شراب ( یا هر مست کننده دیگر) بخورد؛ خداوند و ملائکه و رسولانش و مۆمنان او را لعنت می کنند. پس اگر به اندازه ای بخورد که مست شود، روح ایمان از جسد وی خارج می شود...» (کافی، ج6، ص 399)

همچنین می فرماید: «شراب، رأس همه گناهان است.» (کافی، ج 6، ص 402)

یا می فرماید: «خداوند برای شر و بدی قفلی قرار داده است که کلید آن، شراب (مسکرات) است.» (کافی، ج 6، ص 403)

 

منابع:

سایت اندیشه قم

سایت اسلام کوئیست

پایگاه اطلاع رسانی آیة الله سیستانی (دام ظله)

 آیا مصرف شراب به مقدار کم هم حرام است؟

ملاک محرمات فقط فایده یا عدم فایده، ضرر و یا عدم ضرر نیست. علت های دیگری نیز وجود دارد. البته بشر با پیشرفت دانش به برخی از حکمت های احکام پی برده، امّا بسیاری از آنها برای ما مجهول است و چه بسا تا پایان عمر انسان هم روشن نشود.

می دانید چرا شراب حرام است؟

نوشابه‏هاى الکلى پس از استفاده سریعاً جذب خون مى‏شود . خون در مسیر خود مغز را بى نصیب نمى‏گذارد، در نتیجه عمل سلسله اعصاب رو به ضعف مى‏رود و خویشتن دارى که ارادى و منشأ شرم و حیا در انسان و مانع از بروز کارهاى زشت است، از دست مى‏رود.

گردآوری: بخش دین و اندیشه برگزیده ها 


ابجو به عنوان دارو ,