عوامل و موانع تحقق انتظار در انسان - موانع تحقق ظهور
بهترین راهکارها برای علاقمندان و علاقهمند کردن مردم به این جور مباحث استفاده از همین ابزار پیشرفته است. چرا که ما در دنیا می بینی م که دشمنان اسلام بوسیله همین ابزار سعی در تغییر و استعالة فرهنگ اسلام دارند و تا حدی نیز به موقعیت دست پیدا کرده.
موانع تحقق ظهور
آنچه مسلم است در زندگی انسان و زندگی امروزی که فشارهای روحی از جهات مختلف بر مردم فشار میآورد و هرچه به زندگی خود فکر میکنند، راه فراری از مشکلات نمییابند. آنچه آنها را نجات خواهد داد. امید به آینده است.آیندهای که خبر نداشتن از آن شاید خود بهترین امید باشد. حتی می بینی م که در احادیث نیز یکی از گناهان ناامیدی است. امید تنها بهانه زندگی است، اگر در زندگی افرادی که خودکشی میکنند، دقت کنیم، می بینی م که علت خودکشی آنها، ناامیدی از آینده است. این انتظار است که انسان را وامیدارد، در مقابل ظلم ظالمین ایستادگی کند. چرا که اگر امید به آینده نبود، شاید بسیاری از انسانها به راحتی به ظلم ظالمان تن میدادند. ولی به امید اینکه روزی از زیر بار ظلم بیرون میآیند و در مقابل ظلم ایستادگی میکنند.
انتظار آن نیست که دست روی دست بگذاریم و منتظر باشیم که شخصی بیاید و همه چیز را عوض کند. بلکه انتظار آن است که ما طوری روی شخصیت خود کار کنیم که وقتی مصلح آمد، بتوانیم خود را با شرایط او وفق دهیم. حال اگر این انتظار، انتظار رسیدن به بهترین شخص عالم و بهترین حکومت عالم و بهترین وضع عالم باشد. شاید بهتر بتوان با آن کنار آمد، آنچه در روایات می بینی م ترسیمی از یک حکومت ایدهآل است که به آن مژده داده شدهایم.
بنابراین میتوان گفت: اصل حالت انتظار داشتن بسانِ افعالی چون خوردن و آشامیدن، اختیاری انسان نیست. و اگر کسی طالب ایجاد حال باشد، باید مقدمات آن را در خودش فراهم کند و در صورت تحقق آن مقدمات، حالت انتظار خود به خود به وجود میآید.
پس امر به انتظار و وجوب آن، در حقیقت به ایجاد آن مقدمات برمیگردد.[1]
موانع تحقق انتظار در انسان
مهمترین مانع تحقق انتظار در جامعه، جدی نگرفتن اخبار آینده توسط مردم است. بطوری که مردم، زندگی ایدهآل را با جامعه امروزی میسنجد و با محاسبه ذهنی خود، حکومت عادلانه را دور از دسترس دانند.
از طرفی نداشتن شناخت صحیح راجع به انتظار، مانع شکل گرفتن موضوع انتظار در مردم است. شاید بیشتر مردم فکر کنند انتظار، امیدی واهی به آیندهای مجهول است.
در آخر ترس از عقاب است، عقاب در روزی که همه انتظار آن را میکشیم.و این نیز نوعی انتظار است. انتظار روز قیامت روزی که حساب همه به طور کامل رسیدگی میشود
یکی از مهمترین موانع، تبلیغات دشمنان اسلام و مهدویت است. که خصوصاً در این چند ساله با قدرت زیادی سعی در اعمال نفوذ در مسلمانان دارد.
یکسری مقدمات وجود دارد که اگر نباشد، انتظار حاصل شدنی نیست.
اول: یقین به ظهور حضرت: که هر چقدر علم و یقین شخص به ظهور امام علیه السلام بیشتر و عمیقتر باشد، انتظارش نسبت به آن بیشتر است.[2]
دوم: نزدیک دانستن امر ظهور: ممکن است کسی به اصل ظهور حضرت یقین داشته باشد ولی وقوع آن را در آیندهای دور ببیند، در این صورت انتظارش نسبت به آن سست و ضعیف میشود. ولی اگر آن چنانچه در احادیث اهل بیت علیهم السلام آمده است، امر ظهور را دور نیندازیم، بلکه آن را نزدیک ب بینی م، آنگاه انتظارِ ما نسبت به آن شدیدتر میگردد.
سوم: دوست داشتنِ ظهور امام علیه السلام: کسی که به ظهور امام زمانعلیه السلام صددرصد معتقد است و وقوع آن را هم نزدیک میبیند هر قدر آن وضعیت موعود را بیشتر دوست بدارد، انتظارش نسبت به آن بیشتر خواهد بود.[3]
چهارم: دوست داشتن خود امام عصرعلیه السلام: هر کسی محبت و علاقهاش به امام زمان علیه السلام بیشتر باشد، ظهور ایشان را بیشتر دوست دارد و قهراً انتظارش نسبت به قدوم ایشان بیشتر و قویتر خواهد بود.[4]
بنابراین باید این چهار عامل را قوی کنیم تا انتظار شدیدتر شود.
نتیجه کلی
در این رابطه به آیهای برخوردیم که برای این بحث بسیار راهگشاست و در بر گیرنده هر چهار موضوع است.
«یا ایهالذین امنوا اتقوالله و لتنظر نفس ما قدمت لغد»[5]
قسمت اول این آیه خطاب به اصل ایمان است که فقط مۆمنین را لایق این توصیه میداند و آن توصیة به تقوا و پروای از خدا نموده و با امری دیگر دستور میدهد که در اعمال خود نظر کنید. اعمالی که برای روز حساب از پیش میفرستند و متوجه باشند که با اعمالی که میفرستند صالح است یا طالح.
و در آخر ترس از عقاب است، عقاب در روزی که همه انتظار آن را میکشیم. و این نیز نوعی انتظار است. انتظار روز قیامت روزی که حساب همه به طور کامل رسیدگی میشود.
راهکارها و پیشنهادها
در روزگاری که عصر ارتباطات است و کوچکترین خبری در عرض چند ثانیه از یک طرف دنیا به طرف دیگر میرود و تجهیزات اطلاعرسانی بسیار زیاد است و تأثیر آن بر ذهن مردم شگفتانگیز است به نظر میرسد. بهترین راهکارها برای علاقمندان و علاقهمند کردن مردم به این جور مباحث استفاده از همین ابزار پیشرفته است. چرا که ما در دنیا می بینی م که دشمنان اسلام بوسیله همین ابزار سعی در تغییر و استعالة فرهنگ اسلام دارند و تا حدی نیز به موقعیت دست پیدا کردهاند. پس استفاده از ابزارآلات اطلاع رسانی اولین شرط نهادینه کردن مبحث انتظار در زندگی مردم است. راهکار دوم، ارائه زیبا و مردم پسند و هنرمندانه این مباحث به مردم است. وقتی رسانههای خارجی با استفاده از هنر سینما و هنر پردازش زیبایی کلمات در مجلات و جلوگیری ساختن حتی، مظاهر زشتی، در نظر مردم موفق میشوند، فرهنگ غلط خود را به ذهن مردم تزریق کنند. چرا کارشناسان ما نتوانند با استفاده از همین ابزار فرهنگ شاخص و بزرگ اسلام را به مردم ارائه دهند.
مهمترین مانع تحقق انتظار در جامعه، جدی نگرفتن مردم به اخبار آینده است. بطوری که مردم، زندگی ایدهآل را با جامعه امروزی میسنجد و با محاسبة ذهنی خود، حکومت عادلانه را دور از دسترس دانند
راهکار سوم: استفاده از کارشناسان و به ویژه روانشناسان دینی در اطلاع رسانی به مردم است. مثلاً در ساخت یک فیلم اگر از این کارشناسان که تأثیر یک تصویر و کلام مناسب را در روحیة مردم میدانند، استفاده شود، میتوان معانی بلند اسلام و دستورات اخلاقی آن را در ذهن مردم ملکه کرد. که متأسفانه در صدا و سیمای ما برنامههایی ساخته میشود که فقط به درد سرگرمی مردم میخورد و با وجود اینکه مسئولین تأثیر فیلمها و برنامههای پر مغز و هنرمندانه را بر ذهن و روح مردم میبینند و استقبال جانانة مردم را از این نوع برنامهها میبینند ولی کمتر به آنها بها میدهند و کمتر سعی در گسترش این فیلمها میکنند.
ولی می بینی م که برای ساخت برنامهها و سریالهایی که بیشتر، افسردگی و دل مردگی را به مردم انتقال میدهد. ید طولانی دارند و هر روز مشکلات و افسردگی ها را با رنگ لعاب جدید به مردم ارائه میدهند.
در آخر پیشنهاد من این است که با استفاده از اساتید دانشگاهها، دانشجویان زیرک و هنرمندان متعدد و صدا و سیما، به عنوان بزرگترین کانون فرهنگ سازی باید چهرة زیبا و واقعی دین اسلام را در قالبی نور و تأثیر گذار به مردم ارائه دهند. اگر مبحث انتظار، که هنوز برای مردم معنی واقعی خود را پیدا نکرده است، توسط این رسانهها به طرز درست ارائه شود. تأثیر شگرف آن را در زندگی مردم خواهیم دید.
پی نوشت ها:
1. سلوک منتظران، ص44.
2. سلوک منتظران، ص25.
همان سلوک منتظران، ص27.
3. همان، ص28.
4.. همان، ص29.
5. تفسرالمیزان، جزء بیست و هشتم سوره حشر آیات 18ـ 24.
فرآوری: محمدی
بخش مهدویت تبیان
,