آموزش طراحی با مداد

روش طراحی با مداد

آشنایی

وقتی با ابزار و طریقۀ آماده سازی آنها آشنا شدید و تمرینهای مربوط به سایه روشن و خطهای مدادی انجام دادید،آنگاه آماده اید تا چهار مرحلۀ لازم برای کشیدن طراحی مدادی را شروع کنید . باید وقت زیادی را صرف هر کدام از این مراحل کنید .تمرین درست ، تأ ثیر بسزایی در طراحی های نهایی تان خواهد داشت .پس تصمیم بگیرد که برای کسب مهارت در طراحی با مداد به اندازه کافی تلاش کنید.




مرحله اول
کشیدن طرح اولیه

طرح اولیه را به وسیلۀ مداد HB بکشید . مداد HB را صاف و موازی با کاغذ در زیر دستتان نگه دارید .در کشیدن خطها ٬آزادی زیادی داشته باشید و همۀ بازویتان را حرکت بدهید در این مرحله تنها به شکلهای اصلی فکر کنید . جزئیات را بعداً اضافه خواهید کرد .این مرحله را بارها و بارها تمرین کنید .

مرحلۀ دوم
طراحی خطی

زمان و تمرین زیادی لازم است تا بتوانید یک طراحی خطی گویا بکشید .با نوک مداد HB  طراحی خطی را شروع کنید مداد را هم مثل حالت نوشتن در دست بگیرید و هم حالتی که مداد در زیر دست باشد را امتحان کنید .در حالی که مداد زیر دست باشد، می توانید در ضخامت خطها تنوع بوجود آورید ، بدین صورت که اگر مداد را به پهلو بچرخانید. خطها پهن تر و اگر از نوک مداد استفاده کنید خطها نازک تر خواهند شد .سعی کنید طوری تمرین کنید که بتوانید گـِردی اشیاء و عمق را با خطهای گویا نشان دهید .

مرحلۀ سوم
سایه های مقدماتی

برای آنکه کار درست سایه زده شود ، باید طرح ساختاری را به دقت و کمرنگ مشخص کنید . به آرامی لایه های خاکستری متوسط را روی هم قرار دهید تا تیرگی ها و سایه ها را بسازید.خیلی سریع سایه ها را کاملا" تیره نکنید . وقتی از کارتان مطمئن شدید، بقیه قسمتها را با فشار بیشتر مداد تیره تر کنید .نوک مداد را صاف و صیقلی نگه دارید تا تیرگیها یک دست شوند .

مرحلۀ چهارم
پایان کار

برای سایه زدن نهایی ( پرداخت کار) از مداد تیره با نوک صیقلی استفاده کنید .تا بر تیرگی ها تسلط داشته باشید .مراحل مختلف سایه زدن را بارها و بارها با مدادهای نرم تکرار کنید تا به غلظت مورد نظرتان در سایه ها برسید .با پیشرفت کار خطها را تقویت و بر بعضی از قسمتها تأکید کنید .در انتها چند خط گویا در کارتان بکشید تا جلوه ی هنری آن را بالا ببرید.برای جلوگیری از کثیف شدن کار ، روی کار نهایی چندین لایه فیکساتیو قابل اصلاح بپاشید . ( گذاشتن طرح لای کاغذ پوستی هم کاری درست است) اگر بلا فاصله پس از اتمام کار آن را در قاب و زیر شیشه می گذارید، نیازی نیست فیکساتیو بپاشید .گاهی ممکن است بخواهید یک کار کامل را تنها با یک درجه از سختی مداد بکشید؛ مداد(HB)  با سختی و تیرگی متوسط برای این کارمناسب است .ممکن است بخواهید کارتان را با سه مداد HB  که هر کدام میزان گردی سرشان متفاوت است، شروع کنید . با ایجاد تنوع در میزان فشار بر سر مداد و تغییر در وضعیت دست ،میتوانید تیرگیهای متعدد و گسترده ی وسیعی از خطها را بوجود آورید .




طبیعت بی جان

طراحی از طبیعت بیجان موضوع مناسبی برای شروع آموختن طراحی است .برای چیدن و نور پردازی طبیعت بیجان هر چقدر که بخواهید زمان دارید.




انتخاب موضوع

وقتی به دنبال موضوع برای طراحی می گردید کنجکاو باشید .ذهنتان را باز کنید وبه حس تان اعتماد کنید.گاهی هم موضوعات خاص و غیر معمول را برای طراحی انتخاب کنید . به دور و برتان نگاه کنید یا از دوستان یا والدین تان وسایلی را برای طراحی قرض بگیرید. من دوست دارم از اسباب بازی چوبی یک کودک یا کفشهای کهنه طراحی کنم.موزه ها و کتابخانه ها منابع خوبی دارند که میتوانید از روی آنها طراحی کنید .


چیدمـــــان

می توانید اشیاء را جلویتان بگذارید و آنها را بکشید یا اینکه از آنها عکس بگیرید.در هر روشی که انتخاب می کنید ، طریقۀ چیدن اشیاء بسیار مهم است .ابتدا همۀ اشیاء را یکجا روی هم بریزید و سپس آنها را مرتب کنید ،شیء را بردارید، چیزی را صاف بگذارید یا بیندازید ….بضی موضوعات جالب هستند ٬مثل یک خرس اسباب بازی کنار یک شیء قدیمی .وقتی از پارچه طراحی می کنید نرمی آن را نشان دهید به گونه ای که پاشید گی نور روی آن احساس شود .



در اینجا چند نکتۀ مهم و گفتنی وجود دارد :


*  موضوعی را انتخاب کنید که معنی دار باشد .
*  سعی کنید موضوعاتتان بافت و طرحهای مختلف داشته باشد ، چون کنتراست جالبی در سیاه و سفید مدادی ایجاد می کند .


*   برای نور پردازی از نور موضوعی یا نور طبیعی استفاده کنید .ولی حواستان باشد که بافت و شکل خاص موضوع حفظ شود .نور، سایه های افتان و تیرگی ها به کار جان می بخشد .


*  روش طراحی را مناسب با طرح و موضوع انتخاب کنید .مانند ضرب قلم های پهن و نرم که برای اشیاء پشمی مناسبند و ضرب های نازک و کم رنگ برای اشیاء ظریف تر.



مراقب دست هایتان باشید

بعضی شیوه های طراحی نیاز به یک بافت کاملا" یکدست دارند ،بنابراین همواری های کاغذ ممکن است مشکل ساز شوند .برای شروع سعی کنید که کاغذتان را با دستهای برهنه لمس نکنید .دستکش بدست کنید ،یا دقت کنید که کاغذ را از لبه ها یعنی جایی که بریده یا با حاشیه قاب پوشیده خواهد شد ، برداریدحتی وقتی که فکر می کنید دست هایتان تمیز است ، انگشتانتان میتوانند چربی را به کاغذ منتقل کنند. این چربی اگر در جایی باشد که شما از گرد زغال یا گرافیت استفاده می کنید ، ظاهر می شود .ایجاد تیرگی صاف و یک دست در جایی که اثر انگشتی باقی مانده باشد ، غیر ممکن است .



پیش طرح

چرا پیش طرح می کشیم ؟  پیش طرح صورت ساده و سریعی از طراحی است . این روش سریع و آسانی برای پیدا کردن تفکرات موجود در ذهن بر روی کاغذ است و بخش مهمی از برنامه آموزشی هنر جویان را تشکیل می دهد .این تمرین اساسی فواید بسیاری دارد .کشیدن پیش طرح « چشم و ذهن » شما را تقویت می کند و هماهنگی بین دست و چشم شما را پرورش می دهد .این روشی است برای آن که مطالعۀ بصری بیشتری از اشیاء اطرافتان داشته باشید .پیش طرحها را میتوان برای مطالعه نقاشی ها و طرح های نهایی استفاده کرد . وقتی به کشیدن پیش طرح عادت کردید ، از این کار لذت خواهید برد و از جهات دیگر هم منافعی برایتان خواهد داشت .با این کار شما بصورت یک طراح ماهر تربیت خواهید شد . نکته ای که برای پرورش توانایی شما در کشیدن آنچه می بینید، بسیار لازم است.



نکته ها و روش ها

پیش از شروع طراحی نکات زیادی را باید مشخص کرد .
آیا باید از پس زمینۀ روشن استفاده شود ؟
کاغذ باید صاف باشد یا زبر ؟

آیا با ذغال بهتر است یا با گرافیت یا با ذغال فشرده ؟
یا شاید ترکیبی از همۀ آنها ؟
در این مقاله به شما روشهای مهم برای در دست گرفتن و برخورد با ابزار طراحی را نشان می دهم تا آمیزه ای از جلوه های بصری خارق العاده بسازید . شما ممکنه با پرسشهای قبل رو برو شوید ، اما وقتی قابلیت های هر ابزار را بشناسید ، انتخاب آسانتر می شود .موفقیت ها را مثل شکستها یتان تجزیه و تحلیل کنید و از هر دو درس بگیرد .




مشاهده ی نور

خصوصیات نور ظاهراً روشن و مشخص هستند،و به حافظه سپردن آنها می تواند مانع بسیاری از اشتباه های متداول شود. نورمثل یک نیروی قابل اندازه گیری است که (مستقیماً ) از منبعش به سوی اشیائی که نگاه می کنیم، حرکت می کند. نقاط روبه نور با آن برخورد می کنند وبنابر این روشن ترین نقاط هستند. قسمتهایی که کمتر به طور مستقیم در معرض برخورد با آن هستند،به اندازه ی نقاط قبل روشن نمی شوند.نقاط در جهت مخا لف منبع نور، هیچ نوری دریا فت نمی کنند ودر تاریکی وسایه فرو می روند. شدت نوربا حرکت به جلو کاهش می یابد.




لکه ها ی نو ر

این ها روشن ترین نقا ط یک شکل هستند. بیشترین میزان وضوح آ نها در سطوح صا ف وبراق است. آنها در واقع منبع نور هستند که به چشم شما منعکس شده اند.از سفیدی کا غذ برای قسمت ها ی خیلی روشن استفاده کنید وبین این روشنی ها وتیرگی های همجوار را محو کنید.



تیرگی متوسط

شامل همه نقاط روی شکل است که روبه سمت منبع نور هستند. روی کره ،این منطقه بین لکه ها ی نور ومرکز سا یه است. این بخش هرچه از منبع نور روبر می گرداند، به تدریج تاریک تر می شود وتیرگی آن افزایش می یابد. تیرگی متوسط را می توان با توجه به رنگ اصلی شکل ونوردهی آن تیره تر یا روشن تر اجرا کرد.


مطالب مشابه :


آموزش طراحی با مداد

آموزش طراحی با مداد. چهارشنبه یازدهم دی ۱۳۹۲, 23:26 | نويسنده : شایان |




یادگیری و آموزش طراحی

امیدوارم فرصتی بدست بیارم تا مطالبی رو هرچند کوتاه در رابطه با آموزش طراحی با مداد یا




آموزش نقاشی و سایه روشن با مداد رنگی

در طراحی با مداد هنر جو یاد می گیرد که دراین قسمت آموزش گام به گام با مداد رنگی انتخاب




طراحی مداد

طراحی مداد آشنایی با مدرنترین طراح ها و آموزش نرم افزار Pro/EN&Creo




اموزش طراحی

( اين اصل را ميتوان بر عگس هم بكار بست مثلا در طراحي با مداد می توان پر رنگ اموزش طراحی.




روش طــــــــراحی با مـداد

در طراحی با مداد به اندازه کافی این وبلاگ صرفا" نوشته ای است که شما برای آموزش خود استفاده




برچسب :