سخنان معماران

لویی کان   آنچه معمار انجام می دهد، پیش از آنکه تبدیل به یک بنا شود، باید  پاسخی باشد به نهاد انسان .<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

لویی کان پروژه؛ یعنی شالوده دادن به یک فرم، درون یک نظم

لویی کانمعماری وجود خارجی ندارد. تنها اثر معماری است که وجود دارد. معماری در ذهن موجود است. شخصی که یک کار معماری انجام میدهد، در حقیقت آن را به روح معماری عرضه میکند . . . روحی که سبک نمیشناسد، تکنیک نمیشناسد، متد نمیشناسد و تنها منتظر آن است که خود را به معرض نمایش بگذارد. بدین ترتیب معماری تجسم واقعیات غیر قابل سنجش میباشد

لویی کانمعماري از جايي شروع مي شود كه عملكرد كاملاً شناخته شده و مشخص است

لویی کان معماري به عنوان خلقتي هنري براي برآوردن يك نياز نيست بلكه آفريدن  يك  نياز   است معماري شناسايي همگن فضاهايي است متناسب با عملكردهاي خاص انساني  معماري سازندگي ذهني فضاها است

 

فرانک لوید رایت   معمار بایستی یک پیامبر باشد ... یک پیامبر به مفهوم واقعی کلمه ... اگر او قادر نباشد حداقل ده سال جلوتر را ببیند، نمی­توان او را یک معمار نامید.

 

میس ون دروههمعماری زمانی آغاز می­شود که شما دو آجر را با دقت پیش هم می­گذارید.

میس ون دروهه معماری در جئیات است ...              

میس ون دروههمعماري چيزي جز تمناي زمان براي فضايي زنده متغير و جديد نيست. درست است كه معماري بر روي حقايق مسلم بنا گرديده است اما زمينه كار اساسي آن تسلط معاني است. معماري، اراده زمان است كه به فضا تبديل شده است. زنده، شاداب و جديد

لوکوربوزیهمن ترسیم­کردن را به حرف­زدن ترجیح می­دهم، زیرا ترسیم­کردن سریع­تر است و مجال کمتری برای دروغ­ گفتن باقی می­گذارد.

لوکوربوزیهمعماري، بازي استادانه، صحيح و باشكوهي از احجام تركيب شده در زير نور مي باشد. معماري، فرهنگ عمومي است.

لوکوربوزیهمعماري فرم ها، حجم ها، رنگ ها، آكوستيك و موسيقي است. نور و سايه، بلندگوهاي معماري اند.

لوکوربوزیهاینکه معماری در لحظهای از خلاقیت بوجود میآید، یک حقیقت انکارناپذیر است، زمانی که ذهن درگیر چگونگی تضمین استحکام یک ساختمان و نیز تأمین خواستههایی برای آسایش و راحتی است، برای رسیدن به هدفی متعالیتر از تأمین نیازهای صرفاً کارکردی برانگیخته میشود و آماده میگردد تا تواناییهای شاعرانهای را به معرض نمایش گذارد که ما را برمیانگیزانند و به ما لذت و سرور میبخشندلوکوربوزیهمعماری غیر از نمایش ساخت و پاسخ دادن به نیاز‌ها است.(منظورم از نیازها استفاده ،راحتی و آسایش عملی است)

 

فیلیپ جانسونمن از تعطیلات متنفرم. اگر شما می­توانید ساختمان­هایی را بسازید، چرا باید در کنار دریا بنشینید؟

فیلیپ جانسونمعماري هنري است شگفت انگيز روشنگر و آزادي ساز هنر معماري عبارتست از طرحهاي فردي اي كه با نقاشي و تنديس
رقابت مي كند در واقع معماري تنها ايجاد انواع جديد فضاها است

تادائو آندوخلاقیت حقیقی کل زندگی را شامل می­گردد و به وسیله ابزارهایی از شهود بیان می­شود که فراسوی منطق و آن چیزی است که زبان­های دیگر قادر به ابراز آن هستند

تادائو آندووظيفه معماري درك منطق توصيف ناشدني مكان است

 تادائو آندومعماری باید کاملاً با اطراف هماهنگی داشته باشد 

سانتیاگو کالاتراواهندسه مبنای ادراک معماری است. من از طریق هندسه به اثر خود دست می­یابم. در شناخت جهان معماری، زبان هندسه مانند زبان سازه اهمیت دارد. هر دوی آنها در کنار خواص مصالح و عالم طبیعت، برای من سرچشمه­های زاینده و مهم الهام هستند

فرانک گهریمن بیشتر وقتم را صرف کارفرماها می­کنم. زیرا معتقدم این کار ما را به پیش می­برد و آنها هم به آنچه که می­خواهند، می­رسند و از کار احساس رضایت می­کنند. این روند باعث می­شود آنها بدانند که شما مسائل آنها را می­شنوید. همچنین این تعامل موقعیت ابداع را برای شما فراهم می­آورد

ویلیام موریس معماری شامل تمام محیط فیزیکی است که زندگی بشری را احاطه میکند و تا زمانی که عضوی از اجتماع متمدن هستیم، نمیتوانیم از معماریخارج شویم، زیرا معماری عبارت است از مجموعه تغییرات و تبدیلات مثبتی که هماهنگ بااحتیاجات بشر روی سطح زمین ایجاد شده است و تنها صحراهای دست نخورده از آن مستثنی هستند

جان راسکینتعریف درست معماری بطوریکه آن را از یک مجسمه متمایز کند، عبارت است از هنر طراحی مجسمه برای یک مکان خاص و جانمایی آن در آنجا بر اساس مناسبترین اصول ساختمان

جان راسکینمعماری هنر مرتب کردن و تزیینات بنا‌های ساخته شده توسط بشر به هر مقصودی است به قسمی که در ساده‌ترین نگاه سلامت، نیرو و لذت بردن روح را میسر نماید

اتین لویی بولهمعماری چیست؟ آیا من آن را همسو با ویتروویوس به عنوان هنر ساختمان تعریف خواهم کرد؟ نه. این تعریف دارای یک اشکال اساسی است. انسان برای ساختن باید از تصور خود استفاده کند. نیاکان ما کاشانهشان را تنها پس از اینکه شکل آن را تصور میکردند، میساختند. این فرآورده ذهنی و خلاقیت هست که معماری را تشکیل میدهد، اینک ما میتوانیم آن را به عنوان هنر تولید هر نوع ساختمان و به حد کمال رساندن آن تعریف کنیم. بدین ترتیب هنر ساختمان تنها یک هنر ثانوی است که به نظر میرسد برای نامیدن بخش علمی معماری مناسب باشد

آدولف لوسزمانی که ما با یک تپه و توده خاک به طول شش فوت و عرض سه فوت در جنگل روبرو میشویم که با استفاده از بیل به شکل یک هرم روی هم انباشته شده است، به فکر فرو میرویم و چیزی در درون ما میگوید: اینجا کسی دفن شده است. آن توده خاک معماری است

آدولف لوسمعماری چیزی نیست جز یادمان‌ها و مقبره‌ها

سرنیکولاس پوزنرآلونک چتری دوچرخه یک ساختمان است و کلیسای لینکلن (LincolnCathedral) نمونهای از معماری میباشد. تقریباً هر چیزی که فضا را به میزان کافی برای انسان محصور میکند تا آدمی به درون آن نقل مکان کند، یک ساختمان است. اصطلاح معماری تنها ساختمانهایی را در برمیگیرد که با هدف برخورداری از جاذبه زیباییشناسانه طراحی شدهاند

آي.ام.پيمعماري زندگي است.در يك جامعه متمدن، فرض بر اين است كه در پشت معماري، زندگي زيبايي نهفته است. اگر ما داراي جامعه متمدن باشيم و هنرمند اين زندگي خاص را منعكس كند پس معماري بايد زيبا باشد 

آلوار آلتومعماري علم نيست. معماري فرايند تركيبي عظيم است كه هزاران كاركرد معين انساني را به هم تلفيق مي كند و همان معماري
باقي مي ماند. نيت معماري ايجاد هماهنگي ميان جهان مادي و زندگي انسان است

برونوزويمعماري هنر ساختن فضا است

فرانسیسکو میلیزیامعماری هنر ساختن است

برنارد چوميمعماري، به چهره اي نقاب پوش مي ماند نمي توان به راحتي نقاب را پس زد. همواره مخفي است در پس طرح ها، دريافت ها، عادت ها و قيد و بندهاي فني، اما همين دشواري در پس زدن نقاب معماري است كه آن را اين همه خواستني مي‏كند. اين‏نقاب‏زدايي لذت‏معماري است

رابرت ونتوري معماري، يك ساختمان است با دكوراسيون به كار رفته

ژاك دريدامعماري كوششي است براي آنكه پيوند بين خود و فلسفه را استوار سازد و آن را قابل تصور نمايد

حسن سلطان زادهمعماري تنها هنري است كه مي توان آن را بازتاب گستردة فرهنگ جامعه دانست و از جمله تخصص هايي است كه از دانش ها، فنون و هنرهاي گوناگون تركيب شده است

ژان نوولاگر كسي بخواهد به تعريف معماري امروز بپردازد بايد تعريف خود را با شمردن كارهايي كه معماري بدان نمي پردازد آغاز كند. معماري، حالت و ادامة جهان، نفي هرج و مرج و ماجرايي در بطن غير ارادي است

ژان نوولمعماري قبل از هر چيز شيوه تفكر و مخصوصاً تحليل است. معماري تجربه نيست. بنابراين هر نوع معماري بايد خاص باشد

هانس هولاينمعماري، نظمي معنوي است كه در ساختمان ها
تجسم يافته است. معماري يك مفصل ارتباطي است يعني به يك بعد اضافي عينيت بخشيدن

هانس هولاينمعماري واقعي در عصر ما در حال تعريف جديدي از خودش به عنوان يك واسطه و توسعة دامنة بيان خودش است. همه چيز معماري است. معماري رمز آلود، تداعي كننده و دو جنبه است

هانس هولاينهمه معمارند و همه چیز معماری است

نورمن فاستر معماري چيزي نيست كه در ذهن منتقد باشد معماري در مورد زندگي واقعي است، درباره مردم است، درباره مسكن دادن به مردم و تأمين نيازهاي ايشان است

هرمان موتسيوسمعماري، وسيله واقعي سنجش فرهنگ يك ملت بوده و هست. هنگامي كه ملتي مي تواند مبل ها و لوسترهاي زيبا بسازد اما هر روزه بدترين ساختمان ها را مي سازد، دلالت بر اوضاع نابسامان و تاريك آن جامعه دارد؛ اوضاعي كه در مجموع، بي نظمي و عدم قدرت سازماندهي آن ملت را به اثبات مي رساند

اتو واگنرهنر به طور كلي و معماري به طور خاص نشانگر سيستم معتبر ارزش گذاري در هر دوره هستند

يورگ گروترمعماري، مجموعه اي است كم و بيش پيچيده، از
سيستم هاي فضايي كه بر يكديگر تأثير مي گذارند، يكديگر را مي پوشانند، در يكديگر تداخل مي كنند و با يكديگر به رقابت مي پردازند
پيتر آيزنمن معماري در حضور و بينش خود به عنوان سرپناه و عرفاً خانه و كاشانه ريشه دوانيده است. معماري، محافظ هستي است و آخرين سنگر مكان معماري، لامكاني را فرو مي نشاند. زيرا لامكاني موقعيت متناقض را دامن مي زند

پيتر آيزنمن   معماری امروز ما باید منعکس کننده شرایت ذهنی و زیستی ما باشد و آنچه که در معماری امروز ما مورد غفلت قرار گرفته بخشی از زندگی ما است 

رم كولهاس معماري آميزه ايست پر تناقض از توانايي و ناتواني

زيگفريد گيدگون معماري محصول شرايط و عوامل فراواني مانند
عوامل اجتماعي ، اقتصادي ، علمي، فني، و عادات و رفتار آدمي است معماري،
معيار اشتباه ناپذيري از رويدادهاي زماني را بدست مي دهدبرنارد چومي معماري هميشه در مورد رويدادي بوده كه در فضا
رخ مي‏دهد تا درباره خود فضا.اگر معماري هم مفهوم و هم تجربة فضا و كاربرد، ساختار و انگارة نمودي (نه سلسله مراتبي) است. پس معماري مي تواند به جدا ساختن اين مقوله ها خاتمه دهد و آنها را به صورت تركيبهاي بي سابقه برنامه ها و فضا ها را در هم ادغام كند. معماري بايد به عنوان تركيب فضاها، رويدادها و حركت ها بدون هيچ سلسله مراتبي يا اولويتي ميان اين مفاهيم ديده شود. معماري تنها نظمي است كه بنا بر تعريف، مفهوم و تجربه، تصوير ذهني و ساختار را در هم
مي‏آميزد. معماري، مكان تركيب تمايزهاست

داراب ديبا*معماري هميشه آينة انسان و آرزوهايش بوده است.* زبان بيان معماري هاي جهان بر هندسه استوار است.

* معماري در بخش دريافت وجودي خود (احساس و ادراك انسان از معماري) نياز به مقدماتي دارد كه هندسه از طريق جاگذاري تناسبات كوچك و بزرگ نسبت به مكان و مركز معين ضمن رشد اعداد آن را فراهم مي كند.* در معماري تعادلي موزون، بين ساختمان و محيط طبيعي آشكار است و همانند يكي از موجودات طبيعت با آن همنفس و همدلي صورت گرفته است.* معماري، انتقال دهنده معني است و نه شكل

داراب ديبا در شكل گيري معماري هاي جهان بدون شك ارزشهاي فنا ناپذير و جاويدان حضور دارند كه فصل مشترك آن موجوديت انسان در زمين و جهان بيني اوست. * مفاهيم و اصول معماي در طول تاريخ با فرهنگ يك سرزمين انتقال يافته و تسري مي يابند.

* معماري داراي دو ركن اصلي فرهنگي و علمي است و هرگاه در سير زمان يكي از اركان سست و ضعيف گردد، نتيجه حاصله ناكافي و ناتمام رشد مي نمايد. در اين رشته (معماري) علم مهندسي و احساس خلاق، دو بال اساسي ابداع اثر بوده و احاطه و تسلط و توجه به هر زمينه از ضروريات پايه اين علم و هنر مي باشد.

* اثر معماري برخوردار از روح و فرهنگ يك سرزمين، در تجلي كالبدي خود پيام آور بسياري از عوامل محيطي پنهان جامعه بوده و در بياني انتزاعي در تركيبات هندسي و فضايي معماي، انتقال دهنده، معنويت اصالت و حقيقت وجودي خود، همانند هنرهاي ديگري باشد كه انسان در برابر و به هنگام دريافت آن به مقام والاي فرهنگي خود ارتقا مي يابد

يوهاني پلاسمامعماري عالي ترين سكوتي است كه به صورت ماده درآمده است، سكوتي مي باشد كه رنگ شده است. ما خواستار معماري هستيم كه هدفش شاعرانه كردن چيزهاي واقعي زندگي روزمره باشد. ما به يك معماري زاهدانه، فكور و انديشمندانه نياز داريم، به معماري سكوت

سيمون آيوازيانمعماري، وسيله و دستاوردي است براي رسيدن به عمق حيات و روح آفرينش و در نهايت رسيدن به آرامش و وحدت

كامران افشارنادري معماري انتظامي است با طبيعتي پيچيده كه مباحث مختلف از فلسفه و جامعه شناسي تا رياضيات و تكنولوژي در آن مطرح مي باشند.معماري به دليل ارتباط مستقيم با زندگي عيني انسان ها، مملو از عناصر و فضاهايي است كهداراي معناي عميق فرهنگي و القا كننده احساساتي بسيار قوي مي باشد. معماري بحث طراحي فرم است و نيازمند آن است كه بين تأثيرات لحظه اي حسي و ادارك پايدار فضاي هستي، تعادل برقرار كند. معماري هنر به نظم آوردن فضا است

آنتونيوگائودي معماري مانند موجودي زنده است و فضايي پويا كه دنياهاي درون و برون را به يكديگر وصل مي كند

اسوالدماتياس اونگرسمعماري هيچ ارزش مطلقي را بيان نمي كند، بلكه معماري نسبتي است از درگيريهايي دائمي و بحث هاي تحليلي با عناصر واقعي

ياكوب بكمامعماري بخشي از يك فرايند توليد فضا است

كلوتزما بايد تمام ساختمان هاي جديد را تا حدود زيادي مرتبط با محيط آنها بدانيم زيرا معماري، بوم شناسي است

مارسل پلو معماري مانند همه رسوم اجتماعي، بازتابي از تمدن است. تمام چيزهاي موجود در معماري كيفيت ابداع دارد

كاتسو هيروكوباياشيمعماري، هنري است كه بشر را عمدتاً با قدرت ذاتي فرم خود مسحور مي كند

گالوانو دلادليهمعماري ايده ها و ارزش ها را به وسيله سيستمي از علايم بيان مي كند

ویتور ویوساولین شخصی که گفت معماری هنر است

والتر گروپیوساز قاشق غذاخوری تا شهر دامنه کار معمار را تعریف می‌کند

اتیون لوییس بولهمعماری چیست؟ آیا معماری هنر ساخت‌و‌ساز است؟ یقیناً خیر

تویوایتومعماری پدیده شهری است 

فوتوریست‌هامعماری تحت تأثیر جهان مکانیکی و تکنولوژی می‌باشد

اسنوواایدولوژی لادوفسکی درباره ساخت گرایی اینگونه معرفی شده بود که معماری باید ترکیب سه عامل روراستی فنی، امکان پذیری اقتصادی و بیان تجسمی باشد

ل‌.بنه‌ووله معماری مدرن از تغییرات فنی، اجتماعی و فرهنگی ناشی از انقلاب صنعتی، زاده شده

کریستین نور برگ-شولتز شاید به این نتیجه برسیم که صفت کمال معماری در گرو سه معیار اساسی است، نقش ساختمان، شکل و فنون

میرمیرانمعماری رد زمان است بر فضا

منابع و ماخذجهان بيني ملي و نيازهاي زيستي در معماري ايران، غلامحسين نوعي

بازگشت در اكسپرسيونيسم در آثار پيشگامان، كامران افشار نادري

معماري، ادبيات، رسانه، سيد رضا هاشمي

مدرنيته و رهاورد هاي آن، علي اكبر صارمي

ويژگي معماري شهر، شهلا نياكان

تفكر هايدگر درباره معماري، نوربرگ شولتز،م: نير طهوري

تعاريف معماري، م: محمد دهقاني

فرهنگ و معماري، داراب ديبا

معماري فرم- فضا- نظم، فرانسيس چينگ، م: زهره قراگزلو

بحثي پيرامون معماري روز ايران، امان الله قرايي

معماريمدرنوسكونتگاه، محمد رضا جودت

حياط دريچه اي به طبيعت

خلاقيت، كامران افشار نادري

كلام معماري، سيد رضا هاشمي 

زمان‌ومعماری  

مشاهیرمعماری                                            

 

 


مطالب مشابه :


جملات کوتاه درباره معماری

شادی ارواح طیبه شهدا صلوات - جملات کوتاه درباره معماری - روح پدرم شاد که فرمود به استاد




جملات کوتاه از معماران بزرگ

معماری ایران و جهان - جملات کوتاه از معماران بزرگ - بنام یگانه معمار هستی - معماری ایران و جهان




جملات معماران بزرگ

مطلب معماری - جملات معماران بزرگ - کامل ترین مطالب معماری - مطلب معماری




جملات الهام بخش درباره معماری

این وبلاگ درباره معماری ٰ ساختمان ٰ سونا ٰ سونای خشک ٰ سونای بخار استخر ٰ جکوزی می باشد




جملات زیباازمعماران بزرگ

هر موقعیت جدید، مستلزم یک معماری جدید است. ژان نوول “معماری یک ورزش در مسافت طولانی است.




جملات کوتاه از معماران بزرگ

جملات کوتاه از معماران معماری هنر شکل دادن به آن چیزی است که ما مرتباً در آن به نمایش




سخنان معماران

لویی کان معماری وجود خارجی ندارد. تنها اثر معماری است که وجود دارد. معماری در ذهن موجود است.




جملات ناب و ارزشمند

جملات ناب و ارزشمند One song can spark a moment یک آهنگ می تواند لحظه ای جدید را بسازد One flower can wake the dreamیك




معماری مدرسه هنر در سنگاپور

عاشقانه ها حرف دل جملات زیبا و - معماری مدرسه هنر در سنگاپور - خدایا حواست بهمون




جملات معمارانه

ساباط - گذرگاهی به سوی معماری لویی کان (۱۹ ۷۴-۱۹ ۰۱) " آنچه معمار انجام می دهد، پیش از آنکه




برچسب :