نحوه طراحی روی پارچه های مختلف(اشنایی با هنرهای سنتی ایران)

‎انواع پارچه‎ ‎سادهاين نوع پارچه ها معمولا ساده با سطح مات و تنوع درجات رنگي و يا داراي‎ ‎بافت هايي بصورت ريب ، گره يا اسلاب موجود مي باشد مانند : انواع نخي تترون ترگال‎ ‎شانتون و‎ ... ‎براي رنگ آميزي مي توان از هر ابزاري مانند :مداد رنگ - آبرنگ‎ -‎گواش- آکريليک استفاده کرد‎. ‎بهترين ومناسب ترين سطوح کاغذ سفيد ، اشتنباخ ،‎ ‎فابريانو، ‏lr ‎، کانسون مي باشد والزاما مي بايست سطوح مناسب با ابزار وموادرنگي‎ ‎انتخاب گردد‎.

‎در اجراي رنگ با هر نوع ابزار بايد توجه داشت که از درجات روشن‏‎ ‎براي زمينه طرح واز درجات تيره بصورت توناليته رنگي به نقاط سايه روشن لباس رسيد‎ ‎ودر نهايت با آخرين درجه رنگي به قلم گيري وجلوه دادن خطوط وبرشهاي لباس پرداخت‎ .
‎در صورت وجود بافت هاي بصري مي توان قبل از قلم گيري به اجراي بافت مورد نظر‎ ‎پرداخت‎ .


‎پارچه پشميپارچه هاي پشمي از انواع پشم حيواني ويا مصنوعي تهيه‎ ‎مي شود . وبا ضخامت هاي مختلف در فصول سال مورد استفاده قرار مي گيرند براي اجراي‎ ‎رنگ آميزي اين پارچه ازانواع ابزار و شيوه هاي متنوع مي توان بکار گرفت‎ .


1- ‎استفاده از مداد رنگ
با مداد رنگ به چند روش مي توان جنسيت پشم را نشان داد‎ :
‎الف - طرح را روي کاغذ سفيد ساده انتقال داده و با استفاده از يک سطح بافت دار‎ ‎شبيه بافت پشت تخته شاسي و امثال آن طرح را قرار داده وفيکس کرده وسپس بوسيله مداد‎ ‎رنگ زمينه را طوري رنگ بزنيد که بافت مذکور به روي طرح نمايان شود در همين حالت مي‎ ‎توان به ايجاد سايه روشن وحجم پردازي وتکميل کار رسيد‎ .
‎ب- پس از رنگ آميزي‎ ‎زمينه بوسيله مدادرنگ مي توان سطح کار را با نوک تيز مداد ويا خودکار هم رنگ زمينه‎ ‎ويا تيره تر به ايجاد بافت هاي بصري شبيه جناغي و ... پرداخت


2- استفاده از‎ ‎آبرنگ
پس از انتقال طرح بر روي سطح مناسب اّبرنگ مانند انواع مقواي فابريانو، ‏lr ‎، آرچ در گرم هاي بالا مي توان به روشهاي زير اجرا نمود‎ :
‎الف - قبل از رنگ‎ ‎آميزي ابتدا بوسيله قلمو وآب سطح زمينه لباس را خيس کرده وقلمو را طوري حرکت مي‎ ‎دهيد که مقداري از پرزهاي مقوا نمايان شود‎ . ‎در اين تکنيک سرعت عمل از مسائلي‎ ‎هست که در کيفيت کار نقش بسزايي دارد‎ .
‎همزمان که سطح کار هنوز خيس است به سرعت‎ ‎رنگ زمينه را مي زنيم وبراي ايجاد سايه روشن در اين مرحله رفته رفته زمينه خشک‎ ‎خواهد شد وبه سايه روشن مي پردازيم وبراي سايه هاي نهايي وقلم گيري طرح زمينه کاملا‎ ‎خشک شده است
( بايد توجه داشت که اگر زمينه در اين مرحله خشک نباشد حجم زيبا به‎ ‎لباس نمي دهد وقلم گيري بخوبي اجرا نخواهد شد‎ )


‎ب - براي نشان دادن پشم هايي با‎ ‎پرزهاي بلند مانند روش اول زمينه طرح را خيس کرده وبا اين تفاوت که اين بار براي‎ ‎ايجاد پرز با کشيدن پاکن روي کار مي توان سطح را پرزدار کرد‎) . ‎هرگز پرزها را‎ ‎ازروي سطح کار برنداريد‎)
‎همزمان با خيس کردن مجدد لباس بوسيله آبرنگ زمينه را‎ ‎رنگ آميزي کرده دراين روش قلمو را هرگز نبايد روي طرح بکشيد ومي بايست رنگ را با‎ ‎گذاشتن وبرداشتن قلمو اجرا کرد تا پرزها درمحل خود حفظ شوند وبه مرور که زمينه خشک‎ ‎مي شود به سايه پردازي وقلم گيري وتکميل کار رسيد‎ .


3- ‎استفاده از گواش
در‎ ‎اين روش نيز از سطوحي که مناسب آبرنگ هستند طرح را انتقال داده وبوسيله گواش غليظ‎ ‎زمينه را رنگ آميزي کرده وبا درجات تيره تر سايه روشن مي زنيم‎ . ‎حال مي توان‎ ‎براي القاء ضخامت جنسيت پارچه از تيغ يا کاتر و يا نوک سوزن سطح لباس را با خراش‎ ‎دادن ، بريده بريده کردن وخط خطي کردن بافت هاي متنوع داد

http://pusha.blogfa.com/post/31


مطالب مشابه :


طراحی روی پارچه؛ منبع درآمد مسلمانان مالایی

پارچههای سنتی طرح پارچههای باتیک باید ابتدا توسط یک هنرمند بسیار ماهر بر روی پارچه




مدل لباس های سنتی

مدل لباس های سنتی دوزی شده از پارچه ساتن زرشکی روی حریر و لباس از پارچه های




نحوه طراحی روی پارچه های مختلف(اشنایی با هنرهای سنتی ایران)

نحوه طراحی روی پارچه های مختلف(اشنایی با هنرهای سنتی براي زمينه طرح واز درجات




نمايشگاه طراحي پارچه و لباس هاي طرح سنتي در نگارخانه مهتاب

نمايشگاه طراحي پارچه و لباس هاي طرح هنرهای سنتی اسلامی، موزه‌های پارچه های




رودوزی‌های سنتی

رودوزی‌های سنتی کرده، سپس طرح را روی پارچه توری می الوان روی پارچه های




لباس های طرح ایرانی

لباس های طرح عنصر ساده سنتی روی سینه شده را از پارچههای سنتی انتخاب کنید




آموزش گونی دوزی : کوسن و روتختی گونی بافی

دوخت انواع کوسن و روتختی با طرح های سنتی به این صورت روی پارچه قرار داده با طرح های




برچسب :