یـادداشتی بـر سفـر بـه تـرکیـه

قسمت اول

به خاطر دارم قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1356 به اتفاق دانشجویان دانشگاه به کشورهای ترکیه و یونان سفر کردم. گرچه آن سفر بیشتر جنبه پژوهشی داشته و از راه زمینی انجام شد ولی خاطرات شیرین آن سفر را به ویژه از کشور ترکیه و شهر استانبول هیچگاه فراموش نمی کنم. اخیراً نیز قبل از ماه مبارک رمضان به اتفاق خانواده تصمیم گرفتم که باز به کشور ترکیه و شهر استانبول بروم.

اما این سفر کجا و آن سفر قبلی کجا؟ در سال 1356 از تهران با اتوبوس به تبریز و شهرهای مرزی شهرهای ترابوزان و آنکارا و قونیه رفته و سفرمان به مدت 15 روز به طول انجامید و سفر

کنونی نیز از تهران ولی با بوئینگ 300 هواپیمائی ماهان به استانبول رفته و از استانبول با هواپیمائی اطلس کیش کشور ترکیه به بودروم رفتم.

*آغاز سفر 12/4/91*

فعالیت های فرهنگی و اجتماعی، می طلبد که انسان با دنیای جدید، رویدادهای مختلف و کشورهای متعدد آشنا شود. اصولاً افرادی که در امور فرهنگی فعال هستند انسانهای علاقمند به سیر و سفر هستند. من نیز از کودکی علاقه ویژه به سفر داشتم و به لطف پروردگار تا کنون توانسته ام به کشورهای امارات متحده عربی، لبنان، سوریه، ترکیه، یونان، بحرین، تایلند و خانه خدا سفر کنم و اگر خداوند یاری دهد ان شاءاله قصد مسافرت و تحقیق و پژوهش به سایر کشورها نیز دارم.

چرا من ترکیه را به عنوان این سفر انتخاب کردم همان طوری که در مقدمه نوشتم سابقه و تجربه سفر به ترکیه و یادآوری آثار و اماکن گردشگری و تفریحی و هوای مطبوع آن در این فصل از سال باعث شد تا خانواده و همراهان را راضی به سفر ترکیه کنم. از این رو سفر ما ساعت 7 صبح روز سه شنبه 13/4/91 از فرودگاه امام خمینی (ره) تهران به استانبول آغاز می شد. بنابراین ساعت 2 و 40 دقیقه عصر روز دوشنبه 12/4/91 با هواپیمای فوکر 100 فرودگاه لارستان را به قصد تهران ترک کردیم. لار – تهران یک سفر معمولی بوده ولی برای ما آغاز سفری به کشور کهن و پرجاذبه بود. در پرواز لار – تهران با آقای محمد حسین نخبه الفقهائی نماینده اسبق مردم لارستان در مجلس شورای اسلامی همسفر بودم و وی بسیاری از خاطرات گذشته را برای من بازگو کرد و گفت من دیگر تهران نشین شدم چون بچه هایم همه تحصیلکرده و در تهران مشغول فعالیت هستند. و خودم هم در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران فعالیت دارم از این رو ساکن تهران هستم. او نوید ارتقا بخش اوز را به زودی داد و گفت این موضوع حتماً محقق می شود و مردم لارستان نیز از این بابت نه تنها حرفی ندارند بلکه خوشحال هم هستند و من هم ضمن سپاسگزاری از وی آرزو کردم که حرفهای او تحقق یابد.

در این سفر مهندس حسن فدائی مدیرکل راه و شهرسازی لارستان نیز حضور داشت و وی گفت به زودی اداره  راه و شهرسازی اوز افتتاح می شود و ما هم از فرصت استفاده کرده و برای تحقق وعده هایش و اخذ ماشین آلات راهداری پس از پایان سفر از وی وقت ملاقات خواستیم که ایشان هم پذیرفت و قرار شد در هفته بعد هماهنگی لازم صورت گیرد. همسفر من یعنی مهندس ناصر خضری از مدیر کل راه و شهرسازی درخواست پاک سازی و برداشتن تل مقابل ساختمان جدید دانشگاه آزاد اسلامی در منطقه نظرآباد را داشت که مدیر کل قول مساعد داد.

به هر حال در فرودگاه مهرآباد از آقایان نخبه و مهندس فدائی خداحافظی و ما هم پس از کمی استراحت به شور و مشورت پرداخته. از اطلاعات فرودگاه امام خمینی (ره) پرسیدیم برای پرواز ساعت 7 صبح استانبول چه ساعتی باید در فرودگاه باشیم که در جواب اعلام شد شما  باید ساعت 4 صبح در محل فرودگاه حضور داشته باشید. همسفرم در فرودگاه مهرآباد برای روز برگشت به شیراز یعنی در تاریخ 24/4/91 بلیط تهیه کرد که ساعت 5/11 شب را بلیط گرفت ولی من چون می خواستم به هنگام بازگشت در تهران توقف داشته باشم اخذ بلیط تهران را به پس از بازگشت از سفر موکول کردم. از فرودگاه مهرآباد تا فرودگاه امام خمینی (ره) حدود یک ساعت راه با سواری بوده که مبلغ کرایه نیز 30 هزار تومان بود پس از گشت و گذار مختصری ساعت 9 شب وارد فرودگاه امام خمینی (ره) تهران شدیم. ابتدا در رستوران فرودگاه شام خورده و پس از ادا فریضه نماز به گشت و گذار در طبقات فرودگاه که سه طبقه بود پرداخته و ساعت 5/12 شب در نمازخانه فرودگاه که با معماری بسیار زیبا و دیدنی ساخته شده بود و همه مسافران در حال استراحت بودند به استراحت پرداختیم. بر روی تابلو راهنمای فرودگاه که نگاه می کردم هر یک ساعت یک بار پرواز به استانبول وجود داشت و هواپیماهای شرکت های مختلف مانند ایران ایر، ماهان، آسمان و ترکیش ایر از تهران به استانبول پرواز داشتند.

*سه شنبه 13/4/91 ترکیه – استانبول*

ساعت 5/3 بامداد که وارد محوطه فرودگاه برای اخذ کارت پرواز و تحویل بار شدیم از موج جمعیت که عازم کشورهای مختلف بودند تعجب کرده و حدود 45 دقیقه در صف قرار گرفتیم تا توانستیم از ایست بازرسی عبور کرده و کارت پرواز را اخذ نمائیم.

پس از آن برای رفتن به سالن پرواز نیز صف های طولانی فراوان به چشم می خورد برای اینکه گذرنامه چک شود و به سالن خروجی برویم یک صف از همه کوتاهتر را پیدا کرده و در آن قرار گرفتیم بیش از یک ساعت در آن صف معطل شدیم تا گذرنامه مان چک شد و به سالن راه یافتیم. وقتی وارد سالن شدیم چون دارای حواله ارزی بودیم می باید در صف باجه بانک ملت برای دریافت ارز قرار می گرفتیم اینجا هم حدود 15 دقیقه در صف بودیم تا توانستیم نفری 400 دلار ارز که حواله آن را از بانک ملت شعبه لار اخذ کرده بودیم دریافت کنیم.

خدا را شکر که بانک ملت شعبه لار حواله ارزی را صادر می کرد چون شنیده بودم قبلا مردم برای دریافت ارز به لامرد و شهرهای دیگر می رفتند. به هر حال ساعت حدود پنج و چهل و پنج دقیقه بامداد بود که در محوطه سالن خروجی پس از صرف چای و کیک به سمت دروازه (گیت) ویژه پرواز هواپیمائی ماهان رفته و ساعت 6 بامداد سوار اتوبوس و ساعت 6 و ربع در هواپیما جا گرفتیم. هواپیما به موقع و سر ساعت 7 بامداد پرواز کرد در تابلو مقابل ما مدت پرواز را دو ساعت و 45 دقیقه اعلام کرد. همچنین در این تابلو بزرگ که روبروی ما بود فاصله را 2 هزار و 44 کیلومتر هوائی و ارتفاع را 10 هزار و 97 متر قید کرده بود. هواپیما در کمال آرامش کشور سترگ و عزیز ایران را ترک می کرد و تابلو نیز به طور مرتب شهرهائی که ما پشت سر می گذاشتیم نشان می داد و همچنین لحظه به لحظه فاصله تا مقصد را می نوشت. به سلامتی هواپیمای ایرباس 300 هواپیمائی ماهان در ساعت 9 و 45 دقیقه به وقت ایران در فرودگاه آتاتورک شهر استانبول به زمین نشست.                                 ادامه دارد...

احمد خضری

نرخ جدید بلیط اتوبوس مسیر های خارجی

نرخ جدید بلیط اتوبوس مسیر های انکارا: شنبه -سه هتل تبریز

دانستنیهای سفر به آنکارا - ترکیه

برای رفتن به آنکار به وسیله ، هواپیما، قطار و اتوبوس تبریز و تهران به آنکارا بلیط هم

سفر زمینی به ترکیه (آلانیا) با اتوبوس+تصاویر

اندیشکده آب - سفر زمینی به ترکیه (آلانیا) با اتوبوس+تصاویر - و جعلنا من الما كلّ شي حي

ankara

شبکه تبریز. آنکارا شهر آنکارا نرخ بلیط اتوبوس خارجی

سفربه استانبول

پرداخت در کلیه شعب مرکزی بانک ملی ایران و یا اینکه موقع توقف تو تبریز اتوبوس و دولموشه

یـادداشتی بـر سفـر بـه تـرکیـه

در سال 1356 از تهران با اتوبوس به تبریز و شهرهای مرزی شهرهای ترابوزان و آنکارا و 91 بلیط تهیه