اسامی ائمه اطهار(ع) در صدر انتخاب نام ایرانیها

آمیخته شدن آداب و سنن بومی و مردمی با باورها و اعتقادات اسلامی در میان زیرساخت‌های اجتماعی زندگی در جامعه ایرانی قدمتی چند هزار ساله دارد.  در واقع ساختار یافتن خانواده‌ای ایرانی چه در دوران مدرن شدن ساختار جامعه در یکصد سال اخیر و چه در دوران زندگی غیرمدرن و ساختارهای روستا‌گونه زندگی در ایران، بهره‌مندی و پیوند دادن باورهای مذهبی و منتسب کردن بخشی از زندگی با این باورها نقش مهمی را ایفا کرده است. 
در میان خانواده‌های ایرانی از دیرباز سنت‌هایی چون خواندن سوره قرآن در گوش نوزادان تازه متولد شده و نیز سنت نام‌گزینی از میان آیات الهی برای کودکان رواج داشته است که در این میان و در سال‌های اخیر نیز همچنان ادامه داشته است. 
محسن کرمی، معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور، در این رابطه می‌گوید: در 9 ماه سال 88، یک میلیون و 348 هزار و 546 واقعه ولادت و در 9 ماه سال 89 نیز یک میلیون و 364 هزار و 523 واقعه ولادت در کشور ثبت شده است که 1.2 درصد رشد را شاهد هستیم که در این مدت در سال گذشته به ازای هر 105 پسر 100 دختر متولد شده است. 

اسلام وفرهنگ نام‌گزینی 
در آموزه‌های اسلامی برای کودک حقوق فراوانی در نظر گرفته شده است که از آن جمله می‌توان، به شناسایی حق تابعیت خانوادگى، تأمین امنیت شخصی و اجتماعی فرزند، تلقین شعائر دینی و انتخاب نام شایسته برای کودک اشاره کرد. در این رابطه پیامبر اکرم(ص) نیز سفارش کرده‌اند: مِنْ حَقِّ الوَلَد على الوالدَأن یحَسِّنُ اسْمَهُ. از حقوق فرزند که به عهده والدین است، نهادن نام نیکو بر اوست. 
از نظر اسلام اما حق کودک، تنها با نام‌گذاری ایفا نمی‌شود، بلکه اسلام تأکید می‌کند که انتخاب نام نیکو و زیبا برای کودک، حق اوست. تفاوت بین اسلام و جاهلیت در نام‌گذارى، این است که اسلام به نام‌گذاری با نام‌های زیبا سفارش و از نام‌های زشت نهی می‌کند. 
نام نیکو و زیبا ضمن آنکه بر احترام و تکریم کودک می‌افزاید، نشان‌دهنده نوع تفکر و علایق فکری و روحی خانواده‌هاست. بنابراین، در اسلام به نام‌گذاری به اسم‌هایی که حامل پیام و فرهنگ اصیل اسلامی باشند، تأکید شده است و بهترین آنها، نام‌هایی هستند که دربردارنده بندگی خداوند باشند، مانند: عبدالله، عبدالرحمن و مانند آن و بعد از آن، نام پیامبران و امامان معصوم(ع) سفارش می‌شود که بهترین آنها نام محمد است. 
انتخاب نام‌های پرمعنا تأثیر زیادی بر روی فرزندان می‌گذارد. در میان خانواده‌ای ایرانی انتخاب نام فرزندان، نام‌های مبارک امامان(ع) و حضرت رسول اکرم(ص) به طور معمول در اولویت قرار گیرند. 
نام‌هایی مانند محمد، احمد و حامد که روایت شده است رسول خدا(ص) درباره آنها فرمود: "هرکس یکی از این سه نام را برای فرزندش بگذارد، این فرد اگر در میان جمعی باشد، رأی آن جمع نیکو خواهد بود. همان‌گونه که نام آن خیر است، رأی آنان نیز نیکو خواهد بود ". 
در گذشته‌هایی نه چندان دور سنت نام‌گزینی در خانواده‌های ایرانی بر مبنای انتخاب از کلام قرآن رایج بوده است و در سنتی دیرپا بزرگان هر خانواده بر مبنای تفالی بر آیات کلام وحی برای نوزادان تازه متولد شده به انتخاب نام می‌پرداخته‌اند. 
با وجود تنوع و ظهور اسامی و عناوین جدید و تازه برای منتسب کردم نوزادان به آن، سنت نام‌‌گزینی اسلامی و انتخاب نام ائمه و نیز اساسمی مندرج در متن قرآن کریم بر روی نوزادان در میان خانواده‌های ایرانی همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است تا جایی که بنا بر آمار رسمی سازمان ثبت‌احوال و اسناد کشور از سال 1297 تاکنون نیز در کشور بیشترین فراوانی نام‌های انتخابی برای پسرها محمد و علی و برای دختران نیز فاطمه و زهرا بوده است. 
سامانه اینترنتی سازمان ثبت‌احوال کشور در سال‌های اخیر با ایجاد امکانی برای والدین، امکان دسترسی آنها به فرهنگ‌نامه نام‌گذاری برای فرزندان را فراهم آودره است که با دسترسی به آن می‌توانند در رابطه با فراوانی انتخاب یک نام در میان عناوین انتخابی و ثبت شده در کشور پی برده و به انتخاب آنها دست بزنند. 

نام گذاری ایرانی در سال‌های اخیر 
در میان همین آمارهای است که می‌توان مشاهد کرد که در سال‌های دهه 80 انتخاب اسامی ائمه اطهار (ع) همچنان پرطرفدار‌ترین انتخاب در میان خانواده‌های ایرانی بوده است. 
نگاهی به آمارهای ارائه شده در ده سال گذشته حامی از آن است که در تمامی سال‌های دهه 80 انتخاب نام فاطمه به عنوان پرطرفدارترین نام دخترانه در میان خانواده‌های ایرانی رواج داشته است و در در میان پسر نیز انتخاب نام علی، امیرحسین، ابوالفضل و امیرعلی بالاترین تقاضا را با خود به همراه داشته است . آمیخته شدن آداب و سنن بومی و مردمی با باورها و اعتقادات اسلامی در میان زیرساخت‌های اجتماعی زندگی در جامعه ایرانی قدمتی چند هزار ساله دارد. در واقع ساختار یافتن خانواده‌ای ایرانی چه در دوران مدرن شدن ساختار جامعه در یکصد سال اخیر و چه در دوران زندگی غیرمدرن و ساختارهای روستا‌گونه زندگی در ایران، بهره‌مندی و پیوند دادن باورهای مذهبی و منتسب کردن بخشی از زندگی با این باورها نقش مهمی را ایفا کرده است. در میان خانواده‌های ایرانی از دیرباز سنت‌هایی چون خواندن سوره قرآن در گوش نوزادان تازه متولد شده و نیز سنت نام‌گزینی از میان آیات الهی برای کودکان رواج داشته است که در این میان و در سال‌های اخیر نیز همچنان ادامه داشته است. محسن کرمی، معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور، در این رابطه می‌گوید: در 9 ماه سال 88، یک میلیون و 348 هزار و 546 واقعه ولادت و در 9 ماه سال 89 نیز یک میلیون و 364 هزار و 523 واقعه ولادت در کشور ثبت شده است که 1.2 درصد رشد را شاهد هستیم که در این مدت در سال گذشته به ازای هر 105 پسر 100 دختر متولد شده است. اسلام وفرهنگ نام‌گزینی در آموزه‌های اسلامی برای کودک حقوق فراوانی در نظر گرفته شده است که از آن جمله می‌توان، به شناسایی حق تابعیت خانوادگى، تأمین امنیت شخصی و اجتماعی فرزند، تلقین شعائر دینی و انتخاب نام شایسته برای کودک اشاره کرد. در این رابطه پیامبر اکرم(ص) نیز سفارش کرده‌اند: مِنْ حَقِّ الوَلَد على الوالدَأن یحَسِّنُ اسْمَهُ. از حقوق فرزند که به عهده والدین است، نهادن نام نیکو بر اوست. از نظر اسلام اما حق کودک، تنها با نام‌گذاری ایفا نمی‌شود، بلکه اسلام تأکید می‌کند که انتخاب نام نیکو و زیبا برای کودک، حق اوست. تفاوت بین اسلام و جاهلیت در نام‌گذارى، این است که اسلام به نام‌گذاری با نام‌های زیبا سفارش و از نام‌های زشت نهی می‌کند. نام نیکو و زیبا ضمن آنکه بر احترام و تکریم کودک می‌افزاید، نشان‌دهنده نوع تفکر و علایق فکری و روحی خانواده‌هاست. بنابراین، در اسلام به نام‌گذاری به اسم‌هایی که حامل پیام و فرهنگ اصیل اسلامی باشند، تأکید شده است و بهترین آنها، نام‌هایی هستند که دربردارنده بندگی خداوند باشند، مانند: عبدالله، عبدالرحمن و مانند آن و بعد از آن، نام پیامبران و امامان معصوم(ع) سفارش می‌شود که بهترین آنها نام محمد است. انتخاب نام‌های پرمعنا تأثیر زیادی بر روی فرزندان می‌گذارد. در میان خانواده‌ای ایرانی انتخاب نام فرزندان، نام‌های مبارک امامان(ع) و حضرت رسول اکرم(ص) به طور معمول در اولویت قرار گیرند. نام‌هایی مانند محمد، احمد و حامد که روایت شده است رسول خدا(ص) درباره آنها فرمود: "هرکس یکی از این سه نام را برای فرزندش بگذارد، این فرد اگر در میان جمعی باشد، رأی آن جمع نیکو خواهد بود. همان‌گونه که نام آن خیر است، رأی آنان نیز نیکو خواهد بود ". در گذشته‌هایی نه چندان دور سنت نام‌گزینی در خانواده‌های ایرانی بر مبنای انتخاب از کلام قرآن رایج بوده است و در سنتی دیرپا بزرگان هر خانواده بر مبنای تفالی بر آیات کلام وحی برای نوزادان تازه متولد شده به انتخاب نام می‌پرداخته‌اند. با وجود تنوع و ظهور اسامی و عناوین جدید و تازه برای منتسب کردم نوزادان به آن، سنت نام‌‌گزینی اسلامی و انتخاب نام ائمه و نیز اسامی مندرج در متن قرآن کریم بر روی نوزادان در میان خانواده‌های ایرانی همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است تا جایی که بنا بر آمار رسمی سازمان ثبت‌احوال کشور از سال 1297 تاکنون نیز در کشور بیشترین فراوانی نام‌های انتخابی برای پسرها محمد و علی و برای دختران نیز فاطمه و زهرا بوده است. سامانه اینترنتی سازمان ثبت‌احوال کشور در سال‌های اخیر با ایجاد امکانی برای والدین، امکان دسترسی آنها به فرهنگ‌نامه نام‌گذاری برای فرزندان را فراهم آودره است که با دسترسی به آن می‌توانند در رابطه با فراوانی انتخاب یک نام در میان عناوین انتخابی و ثبت شده در کشور پی برده و به انتخاب آنها دست بزنند. نام گذاری ایرانی در سال‌های اخیر در میان همین آمارهای است که می‌توان مشاهد کرد که در سال‌های دهه 80 انتخاب اسامی ائمه اطهار (ع) همچنان پرطرفدار‌ترین انتخاب در میان خانواده‌های ایرانی بوده است. نگاهی به آمارهای ارائه شده در ده سال گذشته حامی از آن است که در تمامی سال‌های دهه 80 انتخاب نام فاطمه به عنوان پرطرفدارترین نام دخترانه در میان خانواده‌های ایرانی رواج داشته است و در در میان پسر نیز انتخاب نام علی، امیرحسین، ابوالفضل و امیرعلی بالاترین تقاضا را با خود به همراه داشته است .
   


مطالب مشابه :


اسامی عجیب و غریب در ثبت احوال ایران

برابر ماده 20 قانون ثبت احوال، انتخاب نام با والدین است، البته همواره بر این موضوع تأکید شده




مدیركل ثبت احوال استان اصفهان:اسامی متداول قابل تغییر نیست

مدیركل ثبت احوال اسامی بسیار انتخاب نام اقلیت های دینی شناخته شده در قانون




فرهنگ نام و نام‌گزيني سازمان ثبت احوال كشور

سازمان ثبت احوال كشور است كه كه در سايت سازمان ثبت و شده در شنبه




آمار جالب ثبت احوال استان تهران

آمار جالب ثبت احوال در اسامی برتری که برای دختران ثبت شده و در مجموع از




رئیس اداره ثبت احوال اردکان خبر داد : آمار ازدواج در اردکان کاهش یافته

سال گذشته در ثبت احوال شده اداره ثبت احوال شهر عقدا اسامی زهرا و




اسامی ائمه اطهار(ع) در صدر انتخاب نام ایرانیها

محسن کرمی، معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور، در اسامی و عناوین و ثبت شده در




رئیس اداره ثبت احوال شادگان خبر داد

ثبت احوال شادگان اسامی ثبت احوال شادگان در پایان بیشترین اسم درخواست شده در سال




برچسب :