هفته نامه‌ فکاهی،سیاسی توفیق

 هفته نامه‌ فکاهی،سیاسی توفیق
توفیق نشریه و هفته نامه‌ای فکاهی و سیاسی با نیم قرن فعالیت از سال ۱۳۰۱ تا ۱۳۵۰ هجری شمسی که بنیان گذار و صاحب امتیاز و اولین مدیر آن حسین توفیق بود.
حسین توفیق شاعر و روزنامه نگار فرزند نجفقلی میرزا در ۱۴ مهر ۱۲۵۸ شمسی / ۱۸ شوال ۱۲۹۶ قمری در تهران به دنیا آمد. او بیش از نیمی از عمر خود را صرف اشاعه معارف و ادبیات کرد. چهار سال، از اواخر ۱۲۹۶ شمسی تا اواسط ۱۳۰۰ شمسی، سردبیر روزنامه گل زرد بود و در ۱۳۰۱ شمسی موفق به گرفتن امتیاز نشریه توفیق شد. او در ۲۹ بهمن ۱۳۱۸ شمسی، پس از سپردن اداره مجله به تنها فرزندش محمدعلی توفیق، درگذشت.
دوره نخست انتشار
نخستین شماره توفیق در سال ۱۳۰۱ شمسی منتشر شد و انتشار آن در سه دوره ناپیوسته ادامه یافت . دوره نخست از ۱۳۰۱ تا ۱۳۱۸ شمسی به مدیریت حسین توفیق بود که با در گذشت وی در ۱۳۱۸ شمسی به پایان رسید.
توفیق در اوایل این دوره، نشریه‌ای جدّی بود. مطالبی در مورد مسائل دینی، اخلاقی و ادبی و گاه فکاهی نیز در آن چاپ می‌شد. از اواسط سال پنجم، با کسب امتیاز چاپ کاریکاتور در آن، بیشتر صورت فکاهی گرفت و پس از مدتی کاملاً ادبی شد. طی شش سال فعالیت ادبی، مطالب توفیق منظوم بود در صفحه نخست، ستون ثابتی با عنوان «شادروان فتحعلی خان صبا» مشتمل بر اشعار وی و آثاری از حسین توفیق نیز در این صفحه چاپ می‌شد و مسابقه ادبی نیز برگزار می‌گردید. از اوایل سال ۱۳۱۷ شمسی، توفیق دوباره به صورت فکاهی درآمد و مسئله ازدواج و تشویق جوانان به آن، از مضامین اصلی آن بود.
تقارن نخستین دوره توفیق با حاکمیت رضاشاه پهلوی (۱۳۰۴ـ۱۳۲۰ شمسی )، سبب شد که مطالب نشریه با سانسور همراه شود، اما در دوره‌های بعد این مشکل وجود نداشت. توفیق در این دوره بیشتر به مسائل اخلاقی و اجتماعی می‌پرداخت و ازینرو بدون وقفه منتشر می‌شد.

 دوره دوم انتشار
پس از مرگ حسین توفیق با مدیریت فرزندش محمدعلی توفیق آغاز شد و تا کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ شمسی ادامه یافت. این دوره خصوصاً پس از شهریور سال ۱۳۲۰ شمسی، با حاکمیت فضای باز سیاسی و رهایی مطبوعات از اختناق همراه بود. ازینرو مطالب توفیق همانند اغلب جراید سیاسی و انتقادی شد اما به صورت فکاهی.
بی ثباتی سیاسی به سبب ناپایداری دولتها دستمایه اصلی توفیق برای انتقاد روزافزون از دستگاه حاکم بود که به توقیفهای مکرر آن نیز انجامید. دلایل توقیف متعدد بود از جمله در اسناد سالهای ۱۳۲۴ و ۱۳۲۵ شمسی آمده است که فرمانداری نظامی مندرجات نشریه توفیق را خلاف مصالح کشور و سیاست دولت تشخیص داده و دستور توقیف آن را به شهربانی کل کشور صادر کرده است ( اسناد مطبوعات ایران ، ج ۲، ص ۳۳۸ـ۳۳۹).
موضوع اصلی توفیق انتقاد از عملکرد نخست وزیران بود و برای آنان نامهای طنزآمیز می ساخت انتقادهای طنزآمیز مداوم از عبدالحسین هژیر نخست وزیر ایران در سال۱۳۲۷ شمسی، توقیف دو هفته‌ای (از ۹ تا ۲۳ تیر ۱۳۲۷) توفیق را درپی داشت که در این فاصله روزنامه دنیای امروز با مدیریت حسین فرشید به جای آن منتشر شد ( رجوع کنید به ش ۱، ۱۶ تیر ۱۳۲۷). نوروز ایران به مدیریت ع . نوروزی و مستحکم به مدیریت اسداللّه زکی زاده شبستری نیز با درج عبارت «توفیق توقیف است » در پیشانی نشریه پیام توفیق را انتقال می‌دادند. در مواقع توقیف پرچم توفیق در دفتر توفیق و برخی از نمایندگان فروش در شهرستانها به صورت نیمه افراشته در می‌آمد.
خط مشی توفیق در دهه ۱۳۲۰ شمسی ضداستعماری بود که در سالهای بعد نیز ادامه یافت این جهت گیری توفیق را جزو جراید چپ قرار داده بود. در سال ۱۳۲۹ شمسی، دوره نخست وزیری حاجی‌علی رزم‌آرا در فهرست شهربانی کل کشور توفیق در جرگه جراید متمایل به چپ قرار داشت که دولت در صدد جلوگیری از انتشار آنها بود ( اسنادی از مطبوعات ایران ، ص ۷۲ـ۷۴). توفیق در سالهای اوج گیری جنبش ملی شدن صنعت نفت ، ضمن حمایت از ملی شدن نفت و شیلات همچنان از دولتها انتقاد می‌کرد.
توفیق از درگیری با دربار پرهیز می‌کرد ولی در بحبوحه وقایعی که به کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ انجامید، در مقاله‌ای با عنوان «فتنه روسیاه »، با تندی از شاه محمدرضا پهلوی انتقاد کرد. محمدعلی توفیق به سبب این تندروی مغضوب گردید و در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ دفتر روزنامه توفیق و خانه اش تاراج شد و خودش به قلعه فلک الافلاک در خرم آباد و جزیره خارک تبعید گردید و پس از یک سال آزاد شد مشروط بر آنکه فعالیت سیاسی نکند (ابوالقاسم حالت، ص ۲۵۱). پس از کودتا فهرست جرایدی که اجازه فعالیت داشتند، منتشر شد ولی نام مجله توفیق در آن نبود (کوهستانی نژاد، ص ۸۹). به این ترتیب انتشار توفیق تا پایان سال ۱۳۳۶ شمسی، به مدت چهار سال و هفت ماه، متوقف شد.

دوره سوم انتشار
توفیق از ۲۹ اسفند سال ۱۳۳۶ شمسی با مدیریت حسن توفیق و همکاری برادرانش حسین و عباس، نوه‌های عمه محمد علی توفیق(تغییر نام خانوادگی از دوزنده به توفیق) آغاز شد و تا سال ۱۳۵۰ شمسی ادامه یافت. در این دوره ظاهر نشریه تغییراتی کرد، از جمله جلدش رنگی و صفحاتش بتدریج بیشتر شد. سرمقاله شماره نخست دوره سوم حکایت از وضع جدیدی داشت و به خواننده می فهماند که به سبب محدودیتهایی قادر به درج هر مطلبی نیست ( رجوع کنید به ش نوروز، ۲۹ اسفند ۱۳۳۶، ص ۲). همچنین درج عبارت «توفیق روزنامه ایست ملی و مستقل که به هیچ حزب و دسته و جمعیتی بستگی ندارد» و «ارگان رسمی حزب خران » در پشت جلد وابسته نبودن توفیق به گروههای سیاسی را یادآور می‌شد تا محدودیتهای گذشته تکرار نشود. شماره نخست با استقبال مردم مواجه شد به طوری که سهمیه شهرستانها در تهران توزیع گردید. در شماره نخست به جای اسم اصلی نشریه عنوان «روزنامه فکاهی » آمد، زیرا هفته نامه توفیق همچنان توقیف بود.
توفیق در دهه‌های سال ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ شمسی با مضامین سیاسی و اجتماعی، رونق دهه ۱۳۲۰ شمسی را یافت. سرمقاله‌ها با امضای «کاکاتوفیق » و دیگر مطالب آن با انتقادی طنزآمیز به اوضاع اجتماعی چون گرانی و بیکاری و عملکرد شهرداری و شرکت واحد و مانند اینها، نوشته می‌شد (برای نمونه رجوع کنید به«شیکر میون کلوم سرلک شهر تار تهران »، سال ۴۴، ش ۱۴، ۱۷ تیر ۱۳۴۴، ص ۱۴؛ «وزارت بیکاری »، سال ۴۴، ش ۱۸، ۱۴ مرداد ۱۳۴۴، ص ۲؛ «ساده‌ترین مبارزات با گرانی »، سال ۴۴، ش ۳۲، ۲۰ آبان ۱۳۴۴، ص ۲؛ «اخطار به مسافرین اتوبوس »، سال ۴۴، ش ۴۱، ۳۰ دی ۱۳۴۴، ص ۱۳).

 شخصیتهای توفیق
شخصیتهای اصلی توفیق، کاکاتوفیق، گشنیزخانم (عیال کاکا)، ممولی (میمون کاکا) و ملت بود. مضمون سیاسی کاریکاتورهای روی جلد، غالباً به قلم حسن توفیق و ناصر پاکشیر، متوجه دولت (خصوصاً شخص نخست وزیر و وزرا و وکلا) یا سیاستهای آمریکا و انگلیس و اسرائیل بود. مشی سیاسی توفیق در این دوره حمایت از ملل محروم بود، چنانکه هنگام جنگ در ویتنام با مطالب و کاریکاتورهای ضدآمریکایی از مردم ویتنام پشتیبانی می‌کرد (برای نمونه رجوع کنید به سال ۴۶، ش ۱۳، ۳۰ خرداد ۱۳۴۶، روی جلد؛ سال ۴۶، ش ۳۳، ۱۸ آبان ۱۳۴۶، روی جلد). همچنین نشر مطالب ضداسرائیلی خصوصاً هنگام جنگ اعراب و اسرائیل، در حالی صورت می‌گرفت که دولت ایران از حامیان اصلی اسرائیل بود. توفیق هر سال از بین کاریکاتورهای چاپ شده در نشریات کشور، سه کاریکاتور را با مضامین سیاس، اجتماعی، فکاهی، به عنوان بهترین کاریکاتور انتخاب و در شماره ویژه سیزده به در چاپ می‌کرد.
از موضوعهای همیشگی توفیق، ارائه چهره نادان و عقب افتاده از نمایندگان مجلس بود که مجلس را نهادی سخیف معرفی می‌کرد. نخست وزیران نیز دستمایه اصلی کاریکاتورهای توفیق بودند. در این دوره علاوه بر کاریکاتورهای سیاسی، کاریکاتورهایی با پیامهای اجتماعی چاپ شد که حکایت از فساد ادارات و دستگاههای دولتی و شرکتها می‌کرد. گروه بندی مطالب توفیق و نسبت مندرجات آن به یکدیگر بدینگونه بود: کاریکاتور ۴۰٪، سرمقاله ۵ر۳٪، اشعار فکاهی ۱۰٪، اخبار در قالب شعر ۱٪، اخبار و مطالب اشتباهی خنده دار جرایدخصوصاً دو روزنامه اطلاعات و کیهان ۱٪، انتقاد از(به تعبیر توفیق انگولک) جرایدکمتر از ۱٪،مناجات،جدول فکاهی و ته مقاله هرکدام کمتر از ۱٪، خبرهای شهرستانها کمتر از ۱٪، قصه برای کودکان به شعر ۱٪،«نامه‌های یک ایرانی»که به صورت مسلسل چاپ می‌شد ۵ر۳٪، آگهی به زبان فکاهی و طنز بین ۷ تا ۱۲٪ و بقیه آن نیز مطالب مختلف روز (برزین ،ص۸۳). توفیق از درج آگهی‌های دولتی امتناع می‌کرد ضمن آنکه هر آگهی غیردولتی را نیز چاپ نمی‌کرد.

 همکاران توفیق
از همکاران توفیق که بیشتر آنان با نام مستعار فعالیت می‌کردند، می‌توان به این افراد اشاره کرد:
رضا ابهری (کبوتر قاصد)، غلامرضا کیانی (اجل معلق )، پرویز نامدار (اردک میرزا)، عباس فرات (ابن جنی )، حسین حسینی (خروس اخته )، عمران صلاحی (بچه جوادیه ، زرشک ، ابوطیاره )
کیومرث صابری فومنی، پروین کرمانی، ابوالقاسم حالت، پرویز خطیبی، یوسف خسروپور، حسین فرزام بهبودی، و حسین توفیق نیز در دوره‌های مختلف سردبیر توفیق بودند.
در سال ۱۳۴۳ شمسی بعضی از همکاران توفیق، نظیر منوچهر محجوبی و بهمن رضایی و اسداللّه شهریاری، از آن جدا شدند و به مجله تهران مصور پیوستند و ضمیمه طنزی به نام کشکیات برای آن منتشر کردند (محمدرفیع ضیایی، مصاحبه مورخ ۱ اسفند ۱۳۷۹).
در سال ۱۳۶۹ شمسی ، تعدادی از طنزنویسان توفیق ، چون کیومرث صابری فومنی (متوفی اردیبهشت ۱۳۸۳) و پروین کرمانی و ناصر پاکشیر، هفته نامه گل آقا را به مدیریت کیومرث صابری فومنی منتشر کردند ( رجوع کنید به صابری ، ص ۲۳۷).

 گفتــه‌ها از توفیق
توفیق در دوره نخست وزیری امیرعباس هویدا (۱۳۴۳ - ۱۳۵۶شمسی )، انتقادهای طنزآمیز خود را متوجه وی و دولتش کرد. هویدا نیز درصدد برآمد که نشریه فکاهی دیگری را که بر آن نظارت داشته باشد، در مقابل توفیق ، عَلَم کند؛ ازینرو، امتیاز مجله فکاهی کاریکاتور را به محسن دولّو واگذار کرد و تعدادی از طنزنویسان توفیق در آن مجله مشغول شدند (بهزادی ، ج ۳، ص ۳۴۲؛ حسین توفیق ، مصاحبه مورخ ۲۱ آبان ۱۳۸۱). توفیق همچنان موفق بود تا اینکه در تیر ۱۳۵۰ به دستور هویدا برای همیشه بسته شد، هرچند مقامات دولتی سند و مدرکی دالّ بر تعطیلی توفیق به جا نگذاشته اند، ولی مسئولان توفیق برای دستیابی به اسناد توقیف، نامه‌هایی به شهربانیهای کشور فرستادند. پاسخ شهربانیها به همراه تعدادی صورت مجلس، حاکی از توقیف نشریه توفیق از سوی دولت به علت اهانت به نخست وزیر بود. اعتراض تعدادی از حامیان توفیق، از جمله عبداللّه انتظام، به نخست وزیر نیز در این خصوص مؤید همین امر است (برای اطلاع از اسناد رجوع کنید به فریده توفیق ، ص ۱۹۶، ۲۱۱ـ۲۲۱).
گفته می‌شود تعطیلی توفیق به دستور مستقیم شاه بود و آن نیز به علت خشم شاه از کاریکاتوری بود که ایران را به شکل گورستانی از اشباح ترسیم کرده بود. هر چند اهمیت توفیق چنان بود که هویدا بدون اجازه شاه آن را توقیف نمی‌کرد (میلانی ، ص ۳۳۵) ولی در حقیقت علت اصلی تعطیلی توفیق همسو نبودن شیوه آن با سیاستهای حکومتی و انتقادهای روزافزون از دستگاه حاکم بود (حسین توفیق ، مصاحبه مورخ ۲۱ آبان ۱۳۸۱). پس از گذشت چند ماه از تعطیلی توفیق ، شماره‌هایی از آن مخفیانه منتشر شد که موجب خشم شاه و بازخواست مسئولان گردید (علم ، ج ۲، ص ۲۴۳). به رغم ارسال نسخه‌هایی از آن به مراجع قانونی و کتابخانه‌های رسمی، در مهر ۱۳۵۱ با استناد به تبصره دو، مادّه پنج قانون مطبوعات که تصریح می‌کرد اگر روزنامه‌ای تا یک سال منتشر نشود امتیازش لغو می‌شود، امتیاز توفیق لغو شد و چاپخانه آن نیز تعطیل گردید ( رجوع کنید به فریده توفیق ، ص ۱۹۶، ۲۴۶، ۲۵۵، ۲۵۷). توفیق در ضمن فعالیت مطبوعاتیش چهارده نوع کتاب ، از جمله توفیق فکاهی ماهانه و سالنامه فکاهی توفیق و آلبوم توفیق را نیز منتشر می‌کرد. فرهنگ توفیق نیز که کتابی است حاوی بیش از چهار هزار واژه فکاهی از جمله انتشارات آن بود.
علی شریعتی طنزها و شیوه آن را ستوده است ( رجوع کنید به ص ۹۱ - ۹۲)، دکترمحمد مصدق از آن به عنوان بهترین مجله یاد کرده و محمدعلی جمال زاده نیز آن را در حکم آیینه‌ای دانسته که در آن چهره عامیانه معشوقه اش (زبان فارسی ) را می‌یابد (همان ، ص ۲۸۲).
دوره توفیق در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، تماشاگه مطبوعات، کتابخانه وزارت فرهنگ و ارشاد، کتابخانه مجلس ، و خانه مطبوعات در تبریز، نگهداری می‌شود.

 منابع
اسناد مطبوعات ایران: ۱۳۲۰ـ۱۳۳۲ چاپ غلامرضا سلامی و محسن روستایی، تهران ۱۳۷۴ـ۱۳۷۶
اسنادی از مطبوعات ایران: ۱۳۴۰ـ۱۳۲۰ ه . ش ، تهیه و تنظیم اداره کل آرشیو اسناد و موزه دفتر رئیس جمهور،
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات، ۱۳۷۸ش
مسعود برزین، سیری در مطبوعات ایران ، تهران ۱۳۴۴
علی بهزادی، شبه خاطرات ، ج ۳، تهران ، ۱۳۸۰
حسن توفیق، بنیاد دایره المعارف اسلامی ، تهران ، مصاحبه ، ۲۵ اسفند ۱۳۸۱
حسین توفیق، بنیاد دایره المعارف اسلامی ، تهران ، مصاحبه ، ۲۱ آبان ۱۳۸۱
فریده توفیق، روزنامه توفیق و کاکاتوفیق ، تهران ۱۳۸۳
ابوالقاسم حالت ، «محمدعلی توفیق »، آینده ، سال ۱۸، ش ۱ـ۶ (فروردین ـ شهریور ۱۳۷۱)
علی شریعتی ، «توفیق : عبرتی و حکایتی »، کلک ، ش ۷ (مهر ۱۳۶۹)
کیومرث صابری فومنی ، «گفتگو با کیومرث صابری »، کلک ، ش ۴۵ـ۴۶ (آذر و دی ۱۳۷۲)
محمد صدرهاشمی، تاریخ جراید و مجلات ایران ، اصفهان ۱۳۶۳ـ ۱۳۶۴
محمد رفیع ضیایی، دفتر مجله گل آقا ، تهران ، مصاحبه ، اول اسفند ۱۳۷۹
اسدالله علم ، یادداشت‌های علم ، تهران ۱۳۸۰
مسعود کوهستانی نژاد، «سیری در مطبوعات ایران : از مرداد ۱۳۳۲ تا مرداد ۱۳۳۴، رسانه ، سال ۸ ، ش ۱ (بهار ۱۳۷۶)
عباس میلانی ، معمای هویدا ، تهران ۱۳۸۰ ش .

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


مطالب مشابه :


دانشگاه شیراز در ویکی پدیا

دانشگاه شیراز در ویکی پدیا. دانشگاه عباس میلانی; جان




فارین پالیسی: دولت ایران ۱۰هزار بسیجی را برای جهاد سایبری استخدام کرده است

به گزارش «وبلاگ نیوز» عباس میلانی، نویسنده وارد در ویکی پدیا، میلانی یکی از




رمان مُرشد و مارگاریتا نوشته میخائیل بولگاکف

مرشد و مارگریتا رمانی مدرن است که به نقل از عباس میلانی به زعم بسیاری از ویکیپدیا




هفته نامه‌ فکاهی،سیاسی توفیق

عباس میلانی ، معمای هویدا ، تهران ۱۳۸۰ ش . از ویکیپدیا، دانشنامهٔ




معمای هویدا نوشته ی دکتر عباس میلانی

که با ترجمه خود مولف ـ دکتر عباس میلانی ـ منتشر شده است .گفتنی است ویکیپدیا




ایده هژمونی گرامشی

دولت و جامعه مدنی (۱۳۸۳) عباس میلانی، تهران. انتشارات اختران، چاپ اول. ویکی پدیا




نهضت ترجمه مترجمان توانمندی را به بار آورد

"مرشد و مارگریتا" از میخاییل بولگاکف نیز باید اشاره کنم که ترجمۀ عباس میلانی ویکی پدیا




برچسب :