اوج هنر و خلاقیت و تفکر در سازمان رفاهی و تفریحی شهرداری یزد

اوج هنر و خلاقیت و تفکر در سازمان رفاهی و تفریحی شهرداری یزد
اعجوبه هایی که فرهنگ یزد را می سازنددسته گلهای مصنوعی سازمان رفاهی در میدان باهنرفرهنگ و هنر و هویت شهری فقط و فقط «المان» است!!!؟تاج آبی :ميادين و خيابان‌هاي يزد به المان‌هاي بومي و مذهبي مزين خواهند شد
نشانه ها و المان های شهر تعیین کننده هویت شهرها هستند
نصب 100 نیمکت سنگی باسنگ تراورتن گردویی و پایه های طرح ترمه در معابر اصلی شهر و نصب و ساخت آبخوری سنگی تراورتن در برخی از اماکن  نیز از مواردی بوده که درسال گذشته انجام شده است.مدیر عامل سازمان رفاهی و تفریحی شهرداری یزد در گفت و گو با خبرنگاریزد فردا گفت: از جمله مسائلی که امروزه شهرها با آن روبه رو هستند، نبود هویت شهری است و دستیابی به هویت شهری از طریق راهبردهای اجرایی توانمند سازی هویت شهرها که شامل بکارگیری شرایط طبیعی محیط مصنوع، بکارگیری مولفه های تاریخی، ترسیم نقشه ذهنی و تقویت مولفه های کالبدی از جمله ساختار و فرم شهر می باشد، امکانپذیر است.
وی ادامه داد: طرح بهسازی و بازپیرایی میادین شهر و ایجاد هویت شهری  را با اجرای المان ها در میادین و پارک های شهر دنبال کرده و به المان های مختلف نصب شده در سطح شهر اشاره کرد و گفت: درب چوبي يكي از نمادهاي معماري قديمي و سنتي يزد به شمار مي رود که یاد آور خاطرات زیادی برای شهروندان است، و در یکی از محله های قدیمی یزد درب چوبي خانه هاي قديمي به عنوان يك المان نصب شده است.
تاج آبی با اشاره به  اينكه نساجی یکی از اصلی ترین مشاغل یزد قدیم بوده است و ترمه يكي از دست بافته هاي مشهور يزد نساجی است که شهرت جهاني يافته است، عنوان كرد: ساخت المان ترمه با طرح نمادهای مذهبی یاد آور یکی از دهها منسوجاتی است که به دست کویر نشینان تولید به دیگر استان ها و کشورها  صادر می شده است.
مدیر عامل سازمان رفاهی ،تفریحی شهرداری  با اشاره  به اینکه ميادين و خيابان‌هاي يزد به المان‌هاي بومي و مذهبي مزين خواهند شد افزود:زيباسازي و فضاسازي شهري يكي از مهمترين برنامه‌هاي شهردار جدید یزد  بوده  كه در مناسبت هاي مختلف سال انجام مي شود اما در سال جديد، نصب المان ها به صورت گسترده تري در مناطق مختلف شهر يزد انجام خواهد شد.
وي عنوان كرد: المان های نصب شده در شهر یزد  به صورت موضوعي و با توجه به نامگذاري سال از سوي مقام معظم رهبري به نام سال فرهنگ و اقتصاد با موضوع هاي فرهنگي، مذهبي، بومي، ملي و نمادي در مناطق مختلف شهر يزد نصب شده است.
تاج آبی يادآور شد: المان بسم الله در ميدان سيد حسن نصرالله و دوچرخه در ابعاد بزرگ در ميدان آزادي يزد مورد استقبال میهمانان نوروزی قرار گرفت كه بسم الله يك المان مذهبي و دوچرخه نماد معرفي يزد به عنوان شهر دوچرخه هاست .
تاج آبی ادامه داد: نشانه ها و المان های شهر تعیین کننده هویت شهرها هستند و می توانند جنبه های تاریخی یا فرهنگی و اجتماعی داشته باشند و یا به دلیل تنها فرم خاصشان به عنوان المان شهری مطرح شوند.
وی افزود: در این راستا سازمان رفاهی و تفریحی شهرداری یزد برای توسعه و دستیابی به ساختار کالبدی منسجم و پایدار، توجه خود را به مسائل کیفی و بهبود کیفیت محیط شهری معطوف داشته است که از جمله زیباسازی سیما و منظر شهری می باشد.
مدیر عامل سازمان رفاهی تفریحی شهرداری یزد  همچنين از طراحي و نصب المان هايي نظير دسته گل هاي بزرگ با گلهاي رنگي در ميدان باهنر(!!!) ، دار قالي در ميدان امام حسين (ع)، چرخ چاه در ميدان كشاورز، سفره هفت سين در ميدان آزادي، آب نماي طبقاتي سنگي در ميدان مسكن، مهر مادري در ميدان مادر، حوضچه ماهي با 9 عدد ماهي در دروازه قرآن،  و ورودي هاي شهر، لوسترهاي تزئيني به پرچم، المان سلام هموطن و ... خبر داد.
تاج آبی افزود: نورپردازی المان های بسم الله ،دوچرخه،عروسکهای شکرستان،فرفره های رنگی، درب چوبی،ترمه ها، آب نمایی طبقاتی ، مهر مادری، حوضچه ماهی،دسته گل، دار قالی، چرخ چاه ، المان انگشتری امام رضا، سفره هفت سین، سلام وهمچنین  نور پردازی پل های تعاون،شهدای اصناف ، سرداران شهید، حجاب، امام علی ، شهدای محراب ، ونور پردازی میادین اصلی شهر و رفوژ میانی بلوارها از جمله مواردی است که سازمان رفاهی تفریحی شهرداری در طول سال در دستور کار خود داده است .
این مقام مسئول  آذین بندی و برگزاری جشن ها را از جمله امور انجام شده توسط سازمان رفاهی تفریحی عنوان کرد و افزود:نصب پرچم های الوان و رنگی ، ریسه های پرچمی و وچراغانی ها معابر ، میادین ، بلوارها در مناسبت ها ی مختلف مانند اعیاد ، نوروز و دهه فجر،مراسم عزاداری وهمچنین  نصب و تعویض بنرهای تابلوهای معرفی بلوارهای و میادین که مزین به نام شهدا ، مفاخر و علمای شهر و اجرای روشنایی معابر ، بلوارها ، و پارکینگ های درون محله ایی  ، نصب پایه چراغ های بلوارها ، میادین  نیز موارد انجام شده در طول سال است.
مدیر عامل سازمان رفاهی تفریحی  شهرداری یزد با اشاره به  رنگ آمیزی 20 هزار متر مربع از سنگ جداول ورودی های سطح شهر گفت:پاکسازی دیوارنوشته های سطح شهر ، رنگ آمیزی دیوارهای پیش ساخته ، رنگ آمیزی برخی از پل های سطح شهر و نمادهای شهری،شعار نویسی با موضوع های  آموزش شهروندی ،اجرای نقاشی دیواری ،روبروی سینما دانش آموز، اجرای نقاشی دیواری در مجموعه دروازه قران،اجرای نقاشی دیواری خیابان امام ورودی خیابان فهادان نیز از جمله مواردی بوده است که توسط سازمان رفاهی تفریحی صورت گرفته است.
تاج آبی افزود: نصب بالون خوشامدگویی، نصب 100 نیمکت سنگی باسنگ تراورتن گردویی و پایه های طرح ترمه در معابر اصلی شهر و نصب و ساخت آبخوری سنگی تراورتن در برخی از اماکن  نیز از مواردی بوده که درسال گذشته انجام شده است.
تاج آبی از تهیه نقشه راهنمای شهر به تفکیک محلات خبرداد و افزود: هماهنگی در بهسازی و ساماندهی تابلوهای اصناف سطح شهر از جمله موارد انجام شده توسط این سازمان بوده است .
وی در پایان با قدردانی از شهروندان به واسطه حفاظت از المان های نصب شده در سطح شهر افزود:سازمان رفاهی تفریحی شهرداری یزد از کلیه صاحب نظران و ایده پردازان  دعوت می کند تا در زیبا سازی شهر یزد همراه این سازمان باشند و انتقادات و پیشنهادات خود را به این سازمان منتقل و در اجرای طرح های پیشنهادی همراه این شازمان باشند و قطعا با همراهی شهروندان یزدی شاهد شهری زیبا و نمونه در سطح کشور خواهیم شد.
تبصره اول: چرا اینقدر سازمان رفاهی- تفریحی شهرداری یزد به سازهای سنگی در شهری که سرشار از طبیعت بی جان است علاقه دارد، و هزینه خرید و نصب 100 نیمکت سنگی باسنگ تراورتن گردویی و پایه های طرح ترمه و  آبخوری سنگی تراورتن که در برخی از اماکن نصب شده، چقدر بوده است!؟
تبصره دوم: سازهای سنگی را سازمان رفاهی- تفریحی از کجا می خرد و تهیه می کند؟
تبصره سوم: محل نصب نیمکت های سنگی براساس کدام تحقیق و نیازسنجی انتخاب شده است و آیا نیمکت های سنگی با محل و مکان نصب همخوانی دارد؟
تبصره چهارم: مدتی است که سنگ کاری بدنه و ستونهای رنگ شده پل میدان باهنر آغاز شده است، این «شاهکار» نیز از هنرهای سازمان رفاعی- تفریحی شهرداری یزد می باشد؟
تبصره پنجم: برای ایجاد آکواریم تبلیغاتی روبروی پارک هفتم تیر چند میلیون تومان هزینه شده است؟ و آیا رقم هفتصد میلیون ریال صحیح می باشد؟
تبصره ششم: تندیس «کپی» مهرمادری، نمادی از مادر ایرانی و یزدی است!؟ و برای تهیه و نصب آن چند هزینه شده است؟
تبصره هفتم: «المان» یعنی چه!؟
تبصره هشتم: نقدی تخصصی از کاربران توفان، برمصاحبه غیرتخصصی تاج آبی!
 تا مرد سخن نگفته باشد...باور کنید اِلِمان دستآویز خوبی برای مصاحبه و مانور رسانه ای نیست!آقای تاج آبی بدون مطالعه و دریافت درستی از یک واژه تا توانسته اند روی آن مانور داده اند در حالی که ایشان نه تعریف المان را می دانند، نه تعریف هویت و نماد شهری راجناب آقای شوق الشعرا مدیریت محترم وبلاگ انتقادی اجتماعی توفان یزد
با سلام و ادای احترام.
مطالعه مصاحبه انجام شده با سایت یزد فردا و بازنشر شده توسط شما با آقایی به نام تاج آبی مسئول محترم سازمان رفاهی تفریحی شهرداری یزد، جز ابراز تأسف و حجمی از اطلاعات ناقص چیزی به همراه نداشت به همین دلیل بر خود به عنوان یک شهروند واجب دیدم تا پیرامون آن مصاحبه  غیر تخصصی و غیر کارشناسی مطالبی را عرض نمایم اما نخست برخی از نکات آن مصاحبه مورد بحث را مرور می کنیم. لازم به ذکر است این یادداشت در سه قسمت تنظیم شده است به این صورت: نخست بررسی مصاحبه آقای تاج آبی- دوم تعریف واژه  اِلِمان و سوم طرح نظرات شخصی و اما نخست بررسی برخی نکات جالب توجه در مصاحبه آقای تاج آبی :
* از جمله مسائلی که امروزه شهرها با آن روبه رو هستند، نبود هویت شهری است و دستیابی به هویت شهری از طریق راهبردهای اجرایی توانمند سازی هویت شهرها که شامل بکارگیری شرایط طبیعی محیط مصنوع، بکارگیری مولفه های تاریخی، ترسیم نقشه ذهنی و تقویت مولفه های کالبدی از جمله ساختار و فرم شهر می باشد، امکانپذیر است.
*طرح بهسازی و بازپیرایی میادین شهر و ایجاد هویت شهری را با اجرای المان ها در میادین و پارک های شهر دنبال کرده و به المان های مختلف نصب شده در سطح شهر اشاره کرد.
* درب چوبي يكي از نمادهاي معماري قديمي و سنتي يزد به شمار مي رود که یاد آور خاطرات زیادی برای شهروندان است، و در یکی از محله های قدیمی یزد درب چوبي خانه هاي قديمي به عنوان يك المان نصب شده است.
*تاج آبی با اشاره به اينكه نساجی یکی از اصلی ترین مشاغل یزد قدیم بوده است و ترمه يكي از دست بافته هاي مشهور يزد نساجی است که شهرت جهاني يافته است، عنوان كرد: ساخت المان ترمه با طرح نمادهای مذهبی یاد آور یکی از دهها منسوجاتی است که به دست کویر نشینان تولید به دیگر استان ها و کشورها صادر می شده است.
*المان‌هاي بومي و مذهبي...
*المان بسم الله در ميدان سيد حسن نصرالله و دوچرخه در ابعاد بزرگ در ميدان آزادي يزد مورد استقبال میهمانان نوروزی قرار گرفت كه بسم الله يك المان مذهبي و دوچرخه نماد معرفي يزد به عنوان شهر دوچرخه هاست .
*مدیر عامل سازمان رفاهی تفریحی شهرداری یزد همچنين از طراحي و نصب المان هايي نظير دسته گل هاي بزرگ با گلهاي رنگي در ميدان باهنر(!!!) ، دار قالي در ميدان امام حسين (ع)، چرخ چاه در ميدان كشاورز، سفره هفت سين در ميدان آزادي، آب نماي طبقاتي سنگي در ميدان مسكن، مهر مادري در ميدان مادر، حوضچه ماهي با 9 عدد ماهي در دروازه قرآن، و ورودي هاي شهر، لوسترهاي تزئيني به پرچم، المان سلام هموطن و ... خبر داد.
در این قسمت به بررسی واژه « اِلِمان» می پردازیم واژه ای که مثل خیلی دیگر از واژه ها و عبارات اسیر ترجمه ناقص شده است. جورج اُرول کتابی نوشته است با عنوان«Animal Farm» که تاکنون ده ها ترجمه از آن چاپ و منتشر شده است جمله نخستین این کتاب این است: Mr Jones of the Manor Farm… این عنوان ساده و این جمله ابتدایی را هر مترجم آن گونه که دلش خواسته است و نه آن گونه که صحیح بوده است ترجمه کرده است. یکی آن را «قلعه حیوانات»، دیگری آن را«مزرعه حیوانات»، یکی دیگر«سرزمین حیوانات»و ...در حالی که واژه FARM تعریف بسیار مشخصی دارد: کشتزاری متشکل از زمین هایی قابل کشت، سازه هایی برای نگهداری حیوانات و منزلی برای اقامت صاحب آن کشتزار یا همان مزرعه.
ترجمه گاه می تواند فاجعه به بار بیاورد! باور کنید می تواند! ضرب المثلی داریم در فارسی تحت این عنوان:«جنگ اول به از صلح آخر است». به درستی و نادرستی فلسفی این ضرب المثل کار نداریم اما اگر مترجمی نتواند این ضرب المثل را درست ترجمه کند فاجعه به بار خواهد آمد.
اِلِمان ؟
واژه  اِلِمان بر گرفته از ELEMENT است واژه ای که با مراجعه به واژه نامه ی معتبر
Webster s New World Dictionar  می توان از آن تعریف کاملاً مشخصی از آن برداشت کرد. N یعنی اسم/ ME یعنی MIDDEL ENGLISH / OFr یعنی واژه ای از زبان کهن فرانسه/OLD FRENCH/ و L. یعنی در لاتین می شود: elemenium و نهایتاً : first principle یعنی ماده نخستین یعنی : any of four substances earth,air,fire,water یعنی یکی از عناصر چهارگانه همانی که در فارسی می شود چهار آخشیج یا همان عبارت معروف عناصر چهار گانه و باور کنید این واژه هیچ ارتباطی به هویت شهری، نماد و نشانه، آکواریوم و دوچرخه و درب قدیمی ندارد. تنها تعریفی که شاید مترجمین را به اشتباه انداخته است، تعریفی است از اِلِمان تحت این عبارت: جزیی از کل که اگرچه بخش کوچکی است از کل اما تمام مشخصات آن کل واحد را دارا می باشد یعنی یک قطره آب همان خواصی را دارد که یک اقیانوس آب، یعنی دو اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن. با مراجعه به فرهنگ لغت فرانسه به فارسی تألیف و ترجمه ی استاد سعید نفیسی هم در برابر واژه ی element هرگز با نماد و نشانه رو در رو نمی شویم: عنصر، جسم بسیط، جسم، مفرد، ماده، طبع ، رکن و ...
از بحث های واژه ای که در گذریم این عبارت تعاریف علمی مشخصی دارد که در آن جا نیز ما نشانه هایی از نماد و هویت را در آن مشاهده نمی کنیم. به این تعریف ساده اگر دقت کنیم بد نیست: « نمادها و المان های شهری از جمله بناهای مهم در طراحی معماری و طراحی شهری محسوب می شوند، به نحوی که گاه حتی از خود شهر پراهمیت تر جلوه می نمایند؛ چراکه بیانگر هویت، شخصیت و عصاره شهر در یک ساختار نمایان هستند.»
و یا این تعریف: المان و یا نماد شهری ترکیبی است، پیکره وار که در ساخت آن از ویژگی های درونی احجام و اشکال هندسی، سازه ای و به طور کلی هر آنچه می تواند جنبه ی تزئینی و ساختمانی داشته باشد استفاده می شود. این ترکیب دارای یک نظام هندسی و تعادلی پایدار و زیباست به گونه ای که پس از خودنمایی در سطح شهر افراد را به گونه ای جذب خود می نماید و به صورت سمبلیک مشخصه ای برای شناخت شهر نظر گرفته می شود. المان های شهری پس از جذب و پذیرش شهرنشینان جزء شاخصه های اصلی شهر می شوند. تعریف المانی خاص برای شهر علاو بر داشتن خروجی های مثبت برای شهر و ساکنین این مجموعه در بعدی دیگر برای مسیر یابی و آدرس دهی، همچنین برای مسافرین و توریست ها کارآمد است. نماد ها و المان های شهری که در شناخت منطقه بسیار اهمیت دارد ، برگرفته از اتفاق یا تاریخچه ای خاص شهر هستند بطوریکه می توان گفت، هدف از طراحی المانهای شهری اطلاع رسانی و معرفی منطقه ای خاص به لحاظ تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی و هویت مردم آن منطقه است.
این یک واقعیت تلخ است که: شهرداری در شهر ما نیز اقدام به زیباسازی شهر به روش های گوناگون نموده است. نقاشی کردن دیوارهای بلااستفاده (البته بدون ذره ای هماهنگی حتی در موضوع!)، استفاده از پوشش گیاهی و نیز استفاده از المان های حجمی در بخش های مختلف شهر(به تعداد فراوان!) از جمله این اقدامات است. طرح های حجمی نصب شده در معابر مختلف شهر، بسیار متنوع و متفاوت هستند و جالب این که تنها تعداد انگشت شماری از آنها تا حدودی با توجه به هویت شهر ساخته شده اند و مابقی، با ایده هایی که بیشتر آنها هیچ مفهومی را به مخاطب القا نمی کند و البته با صرف هزینه های میلیونی طراحی، ساخته و نصب شده اند. این جمله را من ننوشتم برای اقدامات شهرداری یزد هم ننوشتم بلکه نقدی است بر عملکرد سازمان زیبا سازی شهرداری شهر قزوین پس می بینیم این اقدامات تازگی ندارد! خاص یزد هم نیست.
باز گردیم به تعریف جامع و مانعی از المان: بررسی و مطالعه در خصوص این نمادها نشان می‌دهد که بنیان این نوع بناها برپایه مفاهیم، سنت ها، فرهنگ، هویت و تاریخ شهر استوار شده‌است. از المان های شهری مهم می توان به «طاق نصرت» در فرانسه اشاره نمود که یادگاری از متن تاریخ است و یا «برج ایفل» که یادگار عصر صنعت و آهن در فرانسه است. این بنیان ها به دلیل دارا بودن ساختاری استوار بر بینش ها و مفاهیم عمیق، هنوز هم باشکوه و ارزشمند بوده و گذر سالیان چیزی از ارزش آنها نکاسته است. همینطور، در دهه های اخیر، پس از فروپاشی دیوار برلین غربی- شرقی، نمادی از آن بصورت نوار موبیوس با مفاهیم خاص خود و با فضاهای فعالیتی و عملکردی چند منظوره سر به فلک کشید تا یادگاری از سالهای دوری و نفاق باشد (طراح: "پیتر آیزمن"). برج آزادی در ایران، نمونه ای از این ساختارها به طراحی و اجرای حسین امانت است که معماری شاخص آن تلفیق طاق های معماری قبل و بعد از اسلام و تبدیل آن به نمادی زیبا به لحاظ معماری است. در این طرح معمار حتی به جزئیات اجرای بنا و نحوه چیدمان سنگ های نماد دقت وافری مبذول داشته تا در نهایت جز جز اجزا به کل واحدی بدل گردند. ساخت المان ها و نمادهای شهری و محله ای همواره ادامه خواهد یافت چراکه نیاز بشر به این نمادهای شاخص برای نشانه گذاری شهری و زیبایی شناسی همواره مستدام خواهد بود. در طرح پارک "لاولایت" کاری از معمار معاصر "برنارد چومی"، نمادهای مکعبی قرمز رنگ به منظور قفل و بست طرح بکار گرفته شده اند. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که المان های محله ای با المان های شهری به لحاظ انتقال مفاهیم، محتوا و ابعاد تفاوت اندکی دارند. المان های محله ای از نظر ابعاد و اندازه کوچکتر بوده و توسط خصوصیات و نقش کالبدی تعریف شده برای آنها (که به عنوان مثال، طبق نظر معمار در محور فرهنگی- تاریخی شهر طراحی و مطابق مفاهیمی خاص تکرار گردیده)، می توان بافت و کالبد قدیم و جدید را به هم دوخت و دوز کرد و انسجام و یکپارچگی شهر را به نمایش گذارد. از مفاد فوق چنین استنباط می گردد که به لحاظ زیبایی شناسی بصری و انتقال مفاهیم و جاذبه های شهری نمی توان به سادگی از این مبحث گذر کرد و صرف سرهم بندی کردن تعدادی پاره سنگ و آجر (که البته اگر به جا و طبق الگو مورد استفاده قرار گیرند.
نقدی بر یک مصاحبه:
آقای تاج آبی بدون مطالعه و دریافت درستی از یک واژه تا توانسته اند روی آن مانور داده اند در حالی که ایشان نه تعریف المان را می دانند، نه تعریف هویت و نماد شهری را، نه درک درستی از هنرهای تجسمی دارند و نه مطالعه ای در زمینه  مبلمان شهری و تأثیر آن بر محیط زندگی. یک توریست با دیدن آکواریوم، درب آویزان میان خیابان، دوچرخه، واژه عربی سلام و عبارت بسم الله به چه درک و دریافتی خواهد رسید. جناب آقای تاج آبی اگر با اندکی مطالعه تن به این مصاحبه داده بودند عبارت هایی همچون المان، هویت شهری، مبلمان شهری، مزاحمت های بصری، نماد های تاریخی، مذهبی و غیره را همچون آش شله قلمکار در هم نمی ریختند.
المان تعریفی مشخص دارد هویت و نماد شهری هم نیز تعریفی مجزا در بحث هویت های شهری برخی از اقدامات انجام گرفته و فهرستی که قرار است انجام دهند که امیدوارم هرگز موفق به انجامش نشوند چیزی نیست جز دامن زدن به هویتی شهری مثل یزد. آقای تاج آبی توجه نداشته اند درب چوبی قدیمی اصلا نماد یزد یزد نیست بلکه نماد جوامعی است که در دسترس ترین ماده برای ساخت در برایشان چوب بوده است این نماد به یزد نزدیک تر است یا مناطق پر درخت؟ دوچرخه نخستین وسیله ای بوده است که انسان را حمل می کند یزد هم معروف است به شهر دوچرخه ها که این عنوان را می گویند جلال آل احمد به یزد داده است آن پیکره ای که ابتدای خیابان فرخی قرار دارد می تواند مجسمه ای باشد از یک دوچرخه اما المان و هویت هرگز ... دوچرخه را هم اگر بپذیریم آکواریوم را چه کنیم شهری که از بی آبی می نالد چه سنخیتی با آکواریوم گل های رنگارنگ یا غیره دارد؟ آقای تاج آبی را ارجاع می دهیم به مصاحبه خودشان نه به عنوان یک مدیر که مسئولیتی دارند بلکه به عنوان یک شهروند دوباره مصاحبه خود را بخوانند ما را هم راهنمایی کنند اما سخن پایانی: آقای تاج آبی بسیاری از اقداماتی که انجام داده اید یا قرار است انجام دهید که باز تأکید می کنم امیدوارم موفق به انجامش نشوید نه تنها کمکی به هویت شهری نمی کند و نکرده است که سندی است بر بی هویتی شهر پس قبل از هر اقدامی با متخصصین امر کمی مشورت کنید بد نیست برای اتمام این بحث کمی هم به معنای هویت شهری می پردازیم و شما را به خدای بزرگ:
کالن" هويت را چنين تعريف مي کند: توجه به شخصيت فردي هر محيط و پرهيز از يکنواختي و مشابهت در محيطهاي شهري. در تعريف "جيکوبز" هويت محيط در ارتباط با فعاليتها و زندگي در فضاها وعرصه هاي عمومي تعريف مي شود. "راپاپورت" هويت را خصوصيتي از محيط تعريف مي کند که در شرايط مختلف تغيير نمي کند ويا خصوصيتي که موجبات قابليت تميز وتشخيص عنصري را از عناصر ديگر فراهم مي آورد. تعريف "الکساندر" از هويت محيط اينست: هويت محيط حاصل ارتباط طبيعي ومنطقي فرد با محيط است واين ارتباط واحساس تعلق خاطر بوجود نخواهد آمد مگر آنکه فرد قادر به شناخت عميق محيط و درک تمايز آن از محيطهاي ديگر باشد. به عقيده "پروشانسکي" هويت محيط زير ساختي از هويت شخص است که از شناخت هاي ذهني فرد از دنياي کالبدي که در آن زندگي مي کند تشکيل مي شود. از نظر "لالي" هويت فرد در ربط ونسبيت با محيط بدست مي آيد.
از تعریف این بزرگان، هویت را می توان اینگونه تعریف کرد؛ حس ها و تعلق خاطرهایی که فرد از محیط اطراف خود دارد و کیفیت ها و توقعات متفاوتی را در ذهن بوجود می آورد که دست آوردی همچون خاطرات را دارد و نقش مؤثری را در طراحی مبلمان شهری ایفا می کند، چرا که این هویت است که طراحی هر یک از المان های شهری را منحصر به فرد می کند و به آن کالبد معنا را می بخشد. همانطور که از نظر کوین لینچ (برنامه ریز و معمار آمریکایی) هویت و ساختار، تظاهر عینی معنی هستند و در کنار آنها سازگاری، خوانایی و شفافیت، کیفیت هایی می باشند که برقراری پیوند میان فرم شهر و سایر ابعاد زندگی را ممکن
می سازد. آقای کامران کشمیری در مقاله ای از خود در مورد هویت شهری چنین می گوید: از آنجایی که «هویت»، مجموعه‌ایی از صفات و مشخصاتی است که باعث «تشخص» یک فرد یا اجتماع از افراد و جوامع دیگر مي‌گردد؛ شهر نیز به تبعیت از این معیار، شخصیت یافته و مستقل مي‌گردد. هویت در شهر به واسطه ایجاد و تداعی «خاطرات عمومی» در شهروندان، تعلق خاطر و وابستگی را نزد آنان فراهم کرده و شهرنشینان را به سوی «شهروند شدن» که گستره‌ای فعال‌تر از ساکن شدن صرف دارد، هدایت می کند. پس هرچند که هویت شهر خود معلول فرهنگ شهروندان آن است؛ لیکن فرآیند شهروند‌سازی را تحت تاثیر قرار داده و می تواند باعث تدوین معیارهای مرتبط با مشارکت و قضاوت نزد ناظران و ساکنان گردد.
آقای تاج آبی باور کنید تصمیم گرفتن پشت درهای بسته نتایج خوشآیندی نخواهد داشت. تصمیماتی که خیلی زود خودتان هم به اشتباه بودن آن پی خواهید برد. تصمیماتی آنی با صرف هزینه هایی هنگفت و تأثیراتی اندک و ماندگاری حتی کمتر از یک فصل. نمادهایی که در این نوشتار نام بردیم قرن ها است پابرجا هستند ساعت مارکار، برج و باروی شهر، گنبدها، گلدسته ها اما ان دوچرخه و آن فرفره و آن سلام و بسم الله را شما با دعا و نذر و نیاز هم دو سال نمی توانید حفظ کنید برای نمونه و مشتی نمونه خرورار شما را ارجاع می دهم به بلوار مدرس میدان نماز... لطفا آن سازه بد ریخت بی معنا را پیدا کنید و از او واقعیت های یک تصمیم من درآوردی را بپرسید. پس کمی آینده نگر باشید باور کنید به عنوان یک شهروند یزدی خوشحال می شوم بقیه طرح هایتان را انجام ندهید و هر روز صبح مثل دسته گل بروید سازمانتان، پشت میزتان بنشینید، چای بنوشید، روزنامه بخوانید، قدم بزنید و سرماه ... این جوری خیلی بهتر است!
سپاس/ امضا محفوظ
تبصره نهم: نمونه هایی از شاهکارهای سازمان رفاهی- تفریحی شهرداری یزد

file_50566.jpeg

file_50583.jpeg
تندیس «کپی» مهرمادری، نمادی از مادر ایرانی و یزدی است!؟ و برای تهیه و نصب آن چند هزینه شده است؟

file_50584.jpeg
حوضچه ماهي با 9 عدد ماهي در دروازه قرآن

file_50589.jpeg
آب نماي طبقاتي سنگي در ميدان مسكن،

file_50597.jpeg

file_50587.jpeg

file_50579.jpeg

file_50571.jpeg

file_50567.jpeg


مطالب مشابه :


اوج هنر و خلاقیت و تفکر در سازمان رفاهی و تفریحی شهرداری یزد

مدیر عامل سازمان رفاهی تفریحی تبصره هشتم: نقدی تخصصی از کاربران توفان سایت پزشکان




گزارش مصور ازفاجعه در فیلیپین بعد از توفان بزرگ هایان

گوناگون - گزارش مصور ازفاجعه در فیلیپین بعد از توفان بزرگ هایان معرفی سایت.




طوفان خورشیدی سال 2012و امکان پایان دنیا

وب سایت تفریحی بوشهر در ماه می ۱۹۲۱ توفان دیگری بسیاری از خطوط برق و تلفن را در دو سر




اخبار مصور و تصاویر دیدنی روز از خبرگزاریها

تلاش براي نجات يك ماهي كپور كه در اثر توفان آيرين در وب سایت تفریحی سایت پی سی




برچسب :