احمد وکیلی

در اینجا با احمد وکیلی به عنوان طراح،نقاش و چاپگر آشنا می شویم :

استاد احمد وکیلی متولد 1340 در تهران است .در سال 1358 وارد دانشگاه هنرهای تزئینی در رشته طراحی صنعتی شد. اولین نمایشگاه ایشان در سال 66 بوده و از سال 66 تا کنون بیش از 15 نمایشگاه انفرادی و 100 نمایشگاه گروهی داشته اند .

در مصاحبه ای که با ایشان داشتم،اینطور بیان کردند:

 مختصری از بیو گرافی خودتان بفرمایید :

سال 1358 وارد دانشگاه هنرهای تزئینی شدم در رشته طراحی صنعتی و در یک دورۀ طراحی عمومی در دانشگاه متوجه شدم که چقدر به طراحی علاقه دارم و از آن زمان بطور جدی دنبالش کردم .  

با آقای الخاص آشنا شدم و فضایی که الخاص معرفی می کرد البته از طریق بهمن بروجنی که شاگرد الخاص بود با او آشنا شدم و از آنجا کارم شکل گرفت

آقای الخاص هم در آن دوره تلاش می کرد تا طراحی فیگوراتیو معاصر را رایج کند و ایشان واقعاً در این زمینه تاثیر گذار بودند . در سال 73 یک نمایشگاه انفرادی چاپ گذاشتم که عنوان آن « رانده شدن از بهشت » بود که همۀ کارها کالکوگرافی بود .

 تأثیر طراحی در رشته های دیگر هنرهای تجسمی تا چه اندازه است ؟

طراحی خیلی خیلی اهمیت دارد و اینقدر مهم هست که به بیان نمی آید .

درک طراحی به مفهوم معاصرش (امروزی) که دو تا تابلو را کنار هم گذاشتن هم طراحی است یا فکر کردن هم ( فکر اولیه ) طراحی است. از لباس پوشیدن تا دو تا مبل را کنار هم گذاشتن (inestalation  ) همه در طراحی ادغام شده ، در نتیجه هر کس در حیطۀ تجسمی بخواهد فعالیت کند تا مبانی آن طراحی را نشناسد به هیچ جایی نخواهد رسید .

طراحی مهم ترین مقوله در هنرهای تجسمی است .

طراحی سهم عمده ای از زندگی بشر است . در هفت اورنگ، جامی شعر زیبایی دارد :

به طراحــی چو فـــکر آغاز کردی              هزاران طرح زیــبا ساز کردی

به سنگ ار صورت مرغی کشیدی              سبک سنگ گران از جا پریدی

و در واقع طراحی مهم ترین مقوله در هستی است و در هنرهای تجسمی که به اوج خودش می رسد و معنا پیدا می کند .

بهترین تکنیکی که تجربه می کنم ، چون می خواهم به بیان برسم ، تکنیک میکس است یعنی از چند تکنیک در کنار هم  استفاده می کنم ، ممکن است در یک کارم هم تکنیک شکر باشد، هم تکنیک درای پونت باشد، هم تکنیک بیورینگ باشد هم ایچینگ.بستگی به نیاز کارم داره که به آن بیان اصلی برسد .

موضوعات کارهای من اصولاً اسطوره ای است یعنی فضای متالوژیک دارد ،و به اعتقاد من یک طراحی ساده را اگر روی فلز کار کنیم آن امکانی را که همان طراحی با مداد یا زغال یا ... روی کاغذ انجام می دهیم در چاپ چیز دیگری می شود .یعنی جوابش چیز دیگری می شود این جواب پلی (فضایی ) است که خیلی راحت تر از طراحی تدوین می شود .

مثلاً بافت های اتفاقی که بوجود می آید خیلی دست خودمان نیست یا در آکواتینت خود پلیت حالت هایی دارد که فضاهای جالبی را نا خواسته می دهد و این تفاوت هایی است که بین طراحی و چاپ وجود دارد .

سخن آخر :

من چاپ دستی را به همه پیشنهاد می کنم به همۀ کسانی که قرار است نقاش بشوند یا تصمیم دارند نقاش شوند به دو دلیل عمده :

یکی اینکه گفتمانی ما بین نقاشی و چاپ دستی وجود دارد

دوم اینکه کار تکثیر می شود.


مطالب مشابه :


ای چینگ

موفقیت نامحدود دکتر یوسف سلطانلو - ای چینگ - موفقیت را از ما بیاموزید و فراموشی خاطرات تلخ در




حوادث سال 2012 (اول)

پیشگویی به روش ایچینگ که توسط یک فیلسوف چینی اختراع شد بطوریکه امروزه هم از روش ایچینگ




توی حقیندا بولک غوشغیلار

قانیم ترکمن - توی حقیندا بولک غوشغیلار - هفته نامه صحرا / 467 • دانلود آهنگ ترکمنی با گیتار




احمد وکیلی

تکنیک شکر باشد، هم تکنیک درای پونت باشد، هم تکنیک بیورینگ باشد هم ایچینگ.بستگی به نیاز




انواع چاپ

طراحی گرافیک ، چاپ ، آموزش - انواع چاپ - وبلاگ گروه رنگامیز - طراحی گرافیک ، چاپ ، آموزش




فهرستي از کتاب هاي بزرگ جهان به انتخاب دکتر الهی قمشه ای

کتاب تغییرات(ایچینگ) نویسنده گمنام




کتاب هاي بزرگ جهان

کتاب تغییرات(ایچینگ) نویسنده گمنام




برچسب :