گزارش سفر یکروزه به سرزمین کوهستانی ویونا (ابیانه)

دوشنبه مورخ 16/5/1391سفرمان رابه روستای تاریخی ابیانه آغازکردیم. درابتدا اقدام به خرید بلیط اصفهان - نطنز - کاشان نمودیم. (قیمت بلیط اتوبوس اسکانیا تا نطنز3000 تومان است.) فکر میکردیم باید نطنز پیاده شویم وازآنجا ماشین برای ابیانه بگیریم اما راننده اتوبوس به ما پیشنهاد کرد که ما را بعد از نطنز پیاده خواهد کرد که هم وسیله نقلیه راحت گیرمان بیاید وهم ارزانتر باشد. ما هم قبول کردیم منتها نفری 1500 تومان دیگر به راننده دادیم تا ما را در محل مورد نظر پیاده کند. ساعت حرکت اتوبوس 8 صبح بود. مسیر حرکت اول ازترمینال کاوه به سمت جاده شاهین شهر- تهران بود. همه راه را مستقیم رفتیم ساعت 8:30 به پلیس راه رسیدیم. از اتوبان کاشان مسیر را ادامه دادیم. فاصله اصفهان نطنزحدود 80 کیلومتر است. ساعت 10 صبح راننده ما را سرجاده ابیانه پیاده کرد. سر جاده سمت چپ از آژانس آرش تاکسی گرفتیم که فاصله اش تا ابیانه حدود 20 کیلومتربود.

ابیانه در 40 کیلومتری نطنز و در 22 کیلومتری غرب جاده نطنز- کاشان با ارتفاع 2220 متر از سطح دریا قرار دارد. در مسیر از روستاهای هنجن، یارند، کمجان، برز و طره گذشتیم. راننده تاکسی که ما را به ابیانه برد ازاهالی روستای فریزهند بود و به ما توصیه کرد حتما به روستای آنها هم سری بزنیم و زیبائیهای روستای آنها را هم ببینیم. ساعت 10:20 به ورودی روستا رسیدیم (کرایه مان 7000 تومان شد.) برای ورود به ابیانه هم میشه از سمتی که هتل ویونا هست وارد شد وهم ازمسیری که هتل ابیانه هست که ما از سمت هتل ویونا وارد شدیم. هتلی که به نظر من ساختاری هماهنگ با ساختار روستا داشت. ساختاری پلکانی و سرخ رنگ. نزدیک هتل هم چشمه ای وجود دارد که به زبان محلی به آن چما گفته می شود. چیز ناراحت کننده ایی که بود وجود زباله هایی بود که گردشگران عزیز و گرامی دراین ناحیه از خود به جا گذاشته بودند و از زیبائی بکر روستا کاسته شده بود. با ورود به روستا خانه های خشتی و گلی را دیدیم که مربوط به 4 دوره ساسانی، سلجوقی، صفوی و قاجار می باشد. روستا از 5 محله به نامهای محله هرده (پائین ده) محله پل (بالاده ) ومحله یسمان، زیارتگاه و پنجه علی تشکیل شده است. من حدود 12 سال پیش به این روستا آمده بودم وحال که برای بار دوم روستا رامی دیدم تغییراتی که دیدم وجود 2 هتل در روستا و همچنین ساخت وسازهای خانه های مدرن، منظورم از مدرن در مقابل خانه های سنتی و زیبای ابیانه است و وجود خانه هایی که حالا جای خود را به مغازه ها داده اند.

از خود واژه ابیانه برایتان بگویم. گویش مردم ابیانه ریشه اوستائی دارد و ترکیبی است از واژه های پهلوی واشکانی وهخامنشی.

نام ابیانه ازواژه ویونا به معنی بیدستان گرفته شده است. در لهجه محلی درخت بید را وی می نامند و در زمانهای گذشته در این منطقه جنگلی از درختان بید وجود داشته است. مذهب بیشترمردم ابیانه از گذشته دور تا دوران صفویه دین زرتشت بوده که  این امر را وجود آتشکده ها ثابت می کند که متاسفانه این یکی که ما دیدیم به دفترچه خاطرات بیشتر شباهت داشت تا آتشکده (آتشکده هاراپاک).

این بنا در زمان هخامنشیان (2500سال پیش) بنا شده و در زمان ساسانیان به اوج معماری خود رسیده است وهم اکنون به صورت معبر در آمده است.

متاسفانه نه ازمساجد و نه ازخانقاه نتوانستیم بازدید کنیم. بسته بودند و اجازه بازدید نمی دادند. علتش را نگفتند ولی زیارتگاه باز بود که مقبره 2 تا از فرزندان امام موسی کاظم (ع) است. دارای گنبد هشت وجهی فیروزه ای ومتعلق به قرن 8 ه.ق است.

باورکردنش سخت است که درعصر حاضر هنوز کسانی باشند که همانند نیاکان خویش لباس بپوشند و گویش خود را حفظ کنند وهیچ کس نتواند روی پوشش سنتی آنها کوچکترین تاثیری بگذارد و به نظر من اینها ریشه در اعتقادات غنی و قوی مردم اینروستا دارد.

بعد ازگذر از پائین محله که سراغازش ازهتل ویونا بود و دیدن دربهای بسته مساجد تاریخی، به بالا محله میرسید. هیچ نگران راه نباشید بدون هیچ نگرانی حرکت کنید ونگران گم شدن در روستا نباشید همه راهها برای شما باز است وهیچ گاه به هیچ بن بستی نخواهید رسید. در اینجاحوضچه ای وجود دارد که اب قناتها به اینجا میریزند وقابل شرب نیز نمی باشد که هتل ابیانه نیز دراین ناحیه قراردارد. بعد از 6 ساعت روستاگردی واقعا نعمتی بود نشستن کنار آب و لذت بردن ازآرامش روستا.

راستی دراین روستا پرنده ای بنام دم جنبانک به وفور یافت می شود ومی توانید از تماشای این پرنده زیبا لذت ببرید.

خانقاهی در ابیانه ساخت در دوره صفویه

علم پایین ده که در مراسم تاسوعا و عاشورا تزئین شده و مردم نزورات خود را درون آن قرار داده و در روستا علم گردانی می کنند.

برای دوست داشتن به دنبال باران و شقایق نباش... گاهی در انتهای خارهای یک کاکتوس، به غنچه ای می رسی که زندگیت را روشن می کند...

گزارش سفر یکروزه به سرزمین کوهستانی ویونا (ابیانه)