کادر چیست ؟

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

 

·       کادر چیست ؟

 

دکتر" عبدالمجید حسینی راد " در کتاب  " مبانی هنرهای تجسمی " ( قسمت اول) کادر را اینگونه تعریف می کند : ( " کادر یا قاب تصویر ، محدوده ی فضا یا سطحی است که اثر تجسمی در آن ساخته می شود. به طور کلی منظور از کادر در هنرهایی که با سطح سر وکار دارند و بر سطح بوجود می آیند همان محدوده ای است که هنرمند برای ارائه و اجرای اثر خود برمی گزیند. این اثر ممکن است یک عکس ، یک اعلان ، یک نقاشی ، یک نقش برجسته  و یا حتی محدوده ای باشد که در آن یک فیلم بر پرده سینما نمایش داده می شود. کادر می تواند اندازه ها و شکل های گوناگونی داشته باشد مثل انواع چهار گوش با ابعاد و تناسبات مختلف به صورت مربع و مستطیل های متنوع عمودی و افقی ، همچنین شکل های دیگر هندسی مثل دایره ، بیضی ، مثلث و حتی تلفیقی از این اشکال به صورت منظم و غیر منظم به عنوان کادر در نظر گرفته می شوند. هنرمندان معمولا ترکیب عناصر و نیروهای بصری کار خود را بر اساس کادر وفضای بصری که دراختیار دارند ، سازماندهی می کنند. محدوده و فضای اثر هنری به هر شکل که انتخاب شود در تاثیر گذاری بر نیروهای بصری و ترکیب آنها موثر است. در واقع هنرمند با انتخاب بخشی از فضا و جدا ساختن آن از سایر بخش ها و فضای پیرامون ، توسط کادری مشخص دو عمل انجام می دهد :

1-  اول اینکه ارتباط کادر را با محدوده ی داخلی اثر برقرار می کند و انرژی بصری را که از درون به بیرون گرایش دارد محصور می سازد.

2-     انرژی های بصری بیرون از کادر را که می خواهند به درون آن نفوذ کنند را به کنترل در خواهد آورد.

انرژی های بصری که از درون کادر سرچشمه می گیرند و نیروهای مشابهی که از بیرون به آن وارد می شوند ، ساختار اصلی اثر و سازماندهی عناصر بصری را در کادر تحت تاثیر قرار خواهند داد .

می توان گفت که با توجه به شکل کادر است که هنرمند عناصر بصری را در اثر خود سازماندهی می کند و روابط آنها را با یکدیگر در ترکیبی مناسب برای نمایش موضوعی خاص شکل می دهد.

فضای درونی کادر زمانی معنا پیدا می کند که چیزی در درون کادر انرژی بصری آن را فعال کند. این چیز می تواند یک نقطه ساده یا عنصر بصری دیگری باشد و بسته به اینکه

 به چه شکل و در کجای کادر قرار دارد معنای مختلفی بوجود خواهد آمد. " )

 

 غلامحسین نامی  در کتاب " مبانی هنرهای تجسمی- ارتباطات بصری " در تعریف از کادر می نویسد : ( " کادردر عرصه هنرهای تصویری ، معیار مهمی برای ارزیابی بین روابط اجزا تشکیل دهنده هر اثر هنری است . کادر به محدوده ی هر اثر هنری گفته می شود که در داخل خود کلیه عناصر بصری را جمع کرده و شکل میبخشد.

...

کادر معیاری است برای سنجش عناصر بصری. " )

 

*****

 

 اگر کادر معیار سنجش است و از طرف دیگر محدوده ای از فضا نیز به شمار می رود پس الزاما معیار و محدوده هم ارزند . به یک اعتبار، کادرنزد هنرمند به عنوان یک محدوده مشخص از فضا برای اجرا و ارائه اثر و در عین حال معیاری است برای سنجش عناصر بصری درون آن.

اما تعریف های دیگری نیز می توان از کادر به دست داد که البته از تعاریف فوق مستقل نیستند . اگر بپذیریم که کادر محدوده ای معین از فضایی مشخص – هرچند بی نهایت وسیع- است که در آن اثر هنری شکل می پذیرد بنابراین عجالتا به دو نتیجه می توان دست یافت : اول اینکه کادربرای هنرمند چیزی جز یک انتخاب نیست.  

دوم اینکه هنرمند محاط درجهان هستی برای خلق یک اثر هنری چاره ای جز محیط شدن بر آن را ندارد . مسلم است که او بر همه هستی نمی تواند محیط شود (و یکی از بزرگترین حسرت هایش نیز همین امر است ) اما می تواند بر بخشی از آن چیره شود . چیرگی بر یک کادر و محیط شدن بر آن است که اساسا هنرمند را قادر به انجام کار – هر کاری – می سازد . اما پرسش این جاست که آیا  محیط شدن بر بخشی از یک فضای – فضایی که خود هنرمند در آن محاط است-  کاری شبیه گل بازی کودک  نیست ؟ یا اینکه چون بخشی از ( فضایی) که هنرمند بر آن محیط شده است جزیی از کل همان فضا  که در آن می زید و همجنس با آن است  در این صورت تفاوتی بین بررسی سازو کار کوچکترین اجزا یک سیستم با آنالیز سیستمی که ابعادش منطبق بر محیط است وجود نخواهد داشت.

 

و اما چند پرسش که در اینجا خود به خود به ذهن می آید :

1- آیا چیرگی بر بخشی از محیط  با چیرگی بر تمام آن هم ارز است ؟

2- با فرض مثبت بودن پاسخ آیا می توان گل بازی کودک را عملی هنرمندانه و او را یک هنرمند نامید ؟

3- اگر پاسخ منفی است . پس چگونه است که نقاشی های کودکان را ناب ترین آثار هنری قلمداد می کنیم ؟ ... آیا این امر نه بدان خاطر است که نیرویی ناخودآگاه دست کودک را در خلق اثر باز می گذارد ؟

4 – بدین اعتبار آیا می توان گفت ، هنر ابزاری است برای بازگشت انسان به کودکی ؟... رهایی از خودآگاه و پرتاب شدن به اعماق ناخودآگاه ؟... جایی که در آن همه کس و همه چیز غیر شفاف است. تازگی دارد و باید آنرا از نو با حواس پنج گانه درک کرد ؟

5- اگر تمام هنر هنر در این است که از هنرمندش یک کودک کنجکاو بسازد و از طرف دیگر بیننده منتقد  تصادف را نمی پذیرد وبرای ارزیابی یک اثر از هنرمندش  آگاهی حتی در قرار دادن یک نقطه در کادر طلب می کند ، این  تناقض را چگونه می توان توجیه کرد ؟

6- اگر گل بازی کودک را صرف نظر از لذتی که می برد و گذشت زمانی که فراموش

 می کند مقدمه ای بر خلق یک اثر هنری یا حتی یک اثر هنری ارزیابی کنیم در اینصورت چه تفاوتی بین  برخی آثار پل کله و یک کودک پنج ساله وجود دارد ؟... آیا پل کله همان کودک پنج ساله نیست ؟

 

 


مطالب مشابه :


انواع کادر در عکاسي و تصوير برداري و آشنايي با اصطلاحات

لذت عكاسي - انواع کادر در عکاسي و تصوير برداري و آشنايي با اصطلاحات - - لذت عكاسي




طرح درس مبانی

مشخصات کلي. طرح درس شماره 2. عنوان درس: کادر در هنرهاي بصري. موضوع درس: انواع کادر و اهميت آن




با انواع خبر آشنا شوید

انواع خبر . مهمترين قسمت خبر كه در پاراگراف اول آن مي‌آيد، ليد نام دارد. واژه انگليسي ليد Lead




بالای 500 تصویر متحرک کادر جدا کننده زیر متن بالای متن

دنیای دخترانه گیسو طلایی - بالای 500 تصویر متحرک کادر جدا کننده زیر متن بالای متن - ஐ از دل




اصول کادربندی در عکاسی

کادر اولین عاملی است که بیننده با آن تماس پیدا می کند اما شکل کادر نیز در انواع کادرها: ۱




مفهوم کادر در طراحي

هنرهای تجسمی،طراحی،نقاشی ٰٔگرافیک،معماری - مفهوم کادر در طراحي درباره انواع سبک های




انواع آنتن ها

آلفا - انواع آنتن ها - وبلاگ تخصصی مطالب و مقالات برق و الکترونیک - آلفا




مبانی سواد بصری وانواع ترکیب بندی

آشنایی ابتدایی انواع ترکیب بندی در هنر های تجسمی ترکیب بندی رسیدن به یک معنای خاص در کادر




کادر چیست ؟

کادر می تواند اندازه ها و شکل های گوناگونی داشته باشد مثل انواع چهار گوش با ابعاد و




انواع کادر در عکاسي و تصوير برداري و آشنايي با اصطلاحات

لذت عكاسي - انواع کادر در عکاسي و تصوير برداري و آشنايي با اصطلاحات - - لذت عكاسي




برچسب :