تفسیر دعای جوشن کبیر اسم مبارک رحمن و رحیم(قسمت اول)

شرح

دعای جوشن کبیر ملاهادی سبزواری

توسط مرحوم سید محمد علی نجفی یزدی

در هیئت خانواده شهدا

شرح دو اسم مبارک

"یا رحمن "و "یا رحیم "

 الحمد لله رب العالمین ، بارئ الخلائق اجمعین ، باعث الانبیاء والمرسلین ، و الصلوه والسلام علی سیدنا وحبیب قلوبنا ، ابی القاسم  محمد(ص) وآله الطیبین الطاهرین .

"اللهم إنی اسئلک باسمک یا الله یا رحمن یا رحیم یا کریم یا مقیم یا عظیم یا قدیم یا علیم یا حلیم یا حکیم سبحانک یا لا اله الاانت الغوث الغوث خلصنا من النار یا رب ."

ذکر الله

اسماء الله و ذکر الله و به اسماء خدا یاد خدا را کردن ، فقط به زبان نیست. امام(ع) فرمود: لیس ذکر الله سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر و ان کان منه بل الذکر ذکر الله عند الحلال و عند الحرام. فرمود: ذکر آن نیست که شما بگویید سبحان الله و الحمدالله ولو [که این] هم بخشی از ذکر است .لکن عمدۀ کار ،ذکر الله عند الحلال و عند الحرام است. ذکر الله آن است که عند الحلال و عند الحرام، بر خورد شما با موجودات چه جور باشد. آن ذکر حقیقی است.

 اسماء الله

موجودات عالم مظاهر اسماء الهی هستند بلکه خود اسماء موجوداتند و این اسمائی که اینجا خدا را به آن می خوانید، اینها اسمِ اسم است. اسماء الهی اعیان خارجی هستند. اسماء الهی در مرحلۀ اول الفاظ نیستند، در مرحلۀ دوم الفاظ شدند. در عالم لفظ الفاظند و در عالم خارج اعیانند. اعیان موجودات، اسماء الهی هستند که بعضی از اعیان موجودات اسماء جامعند. امیرالمومنین(ع) فرمود: معرفتی بالنورانیه هی معرفه الله .رسماً فرمود: معرفت من ـ نه معرفت ظاهری [که] چند سال است به دنیا آمدم، پدرم کیست، مادرم کیست ـ معرفتی بالنورانیه عین معرفت حق است، خود معرفه الله است. چون الله لفظی داریم و الله عینی داریم که هر دو اسم الله است. منتها این اسم لفظی است و آن اسم خارجی حقیقی است و همۀ اثرها مال آن [اسم خارجی] است. این در حقیقت اسمِ اسم است. اسم الله موجود خارجی است [و ]صاحب اثر، صاحب قدرت، صاحب علم، صاحب حیات، و صاحب وجود است. اسماء الله لفظی [از آن حیث] محترم و شریف است که ما را به آن اسماء دلالت می کند.

 حقیقت اسماءحسنای الهی

اینها اسم اسم است. اینها اسماء اسماء الله است.اسماء الله اعیان خارجی هستند. لذا قرآن که می فرماید: " و لله اسماء الحسنی فادعوه بها " 1،خدا را اسماء حسنایی است، خدا را به آن اسماء بخوانید. امام فرمود: آن اسماء مائیم. آن اسماء الحسنی مائیم. " فادعوه بها "خدا را به آن اسماء بخوانید یعنی هر چیزی که می خواهید،هر نصرتی، هر چیزی که می خواهید، به ما ارائه کنید و از ما بخواهید. لذا در دعا می گوئید: "یا محمد یا علی ، یا علی یا محمد انصرانی"، شما دو نفر مرا یاری کنید "فانکما ناصرای" شما ناصران من هستید.

مگر ناصر خدا نیست؟ چرا [اما] این مظهر ناصر است و نصرت از اینجا باید گرفته شود. "یا محمد یا علی(صلوات الله علیهما)، یا علی یا محمد احفظانی فانکما حافظای"  ، شما مرا حفظ کنید شما حافظ من هستید. شما مظهر اسم حافظ هستید. "یا محمد یا علی یا علی یا محمد(صلواة الله علیهما)، اکفیانی" ، مرا کفایت کنید، "فانکما کافیای " 2 شما دو کافیای من هستید، کافیانید برای من.

 مظهر اسم آخذ

اسماء الهی علم دارند، قدرت دارند، حیات دارند و جمعاً این است که وجود دارند. قهراً خواندنشان هم اینطوری است که از آنها تقاضا کنید و به آنها عرضه کنید. آنچه را که می خواهید به خدا بدهید، آنها از شما می گیرند و دست الله اند. گرچه موجودات دیگر هم هستند. امام(ع) به فقیر پول داد، بعد سر دست و انگشت خود را بوسید. سائل عرض کرد: یابن رسول الله! کمک کردن به فقیر [که] معلوم است [معلوم است چرا به فقیر کمک کردید] ولی بوسیدن دست چرا؟ چرا دست خودتان را بوسیدید؟ آقا فرمودند: برای اینکه دستم تبرک شد. گفت: آقا چرا؟ فرمود: قبل از آن که دستم به دست فقیر بخورد دستم به دست " آخذ الصدقات " خورد. " آخذ الصدقات"یکی از اسماء الهی است. " آخذ " است. دستم خورد به اسم " آخذ" . فقیر، از یک بعد خاک نشین است ولی از بعد دیگر این آخذ است. ممکن است اسمی دیگر هم از اسماء الهی در این شخص باشد. ولی مظهر "آخذ" است.

 مظاهر اسم الله

امام معصوم و پیغمبر اکرم (صلوات الله علیهم اجمعین) ، این بزرگان مظهر اسم الله بودند. الله اسمی است که جمیع اسماء در آن مندرج است. عَلَم است برای ذاتی که مستجمع جمیع صفات است. جمیع صفات در آن لحاظ شده و لذا اگر پول را به رسول الله (صلوات الله علیه) دادی، به امیرالمومنین (علیه السلام ) دادی این را می فرماید: الله صدقات را اخذ کرد، ان الله یاخذ الصدقات 3 ، ولی اگر به آن فقیر مستمند دادی، [در این صورت] إن الآخذ اخذ الصدقات، آخذ که خدا باشد گرفت. آن[فقیر] مظهر اسم " آخذ" است فقط و ای بسا مظهر اسم "معطی" نیست. یک وقت آدمی است که فقط می گیرد هیچ کرمی ندارد که بدهد. آن اسم " آخذ" است. ولی امیرالمومنین(ع) یا خود رسول اکرم(ص) که خدا فرمود: بگیر صدقات آنها را "تطهرهم" 4، صدقات آنها را که می گرفت، به عنوان اسم الله می گرفت که هم " آخذ "بود، هم "معطی" بود.

باید به این کلمه توجه داشت که موجودات خارجی مظاهر اسماء الهی هستند ببینید با آنها چه برخورد می کنید. اگر جایی باید به آنها [چیزی] بدهید ندادید اسم آخذ را بی اعتنایی کردی اگر جایی ولّی خدا چیزی به شما داد نگرفتید اسم معطی را توجه نکردید، بی اعتنایی کردید و نظائر این حرف را هم مقایسه کنید با این حرف.

 ادامه دارد

تنظیم: ن.برزگر

.............................

پاورقی:

1 ـ سوره اعراف ـ آیه 180

2 ـ مفاتیح الجنان ـ دعای فرج حضرت حجت (ع)

3 ـ أَ لَمْ يَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ هُوَ يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبادِهِ وَ يَأْخُذُ الصَّدَقاتِ وَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحيمُ / سوره توبه ـ آیه 104

4 ـ خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكِّيهِمْ بِها وَ صَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ / سوره توبه ـ آیه 103

 


مطالب مشابه :


متن کامل دعای جوشن کبیر همراه ترجمه فارسی

متن کامل دعای جوشن کبیر همراه ترجمه فارسی. پیشنهاد: برخی از عزیزان تصور میکنند که باید این




شرحی بر دعای جوشن کبیر

آل یاسین - شرحی بر دعای جوشن کبیر, بعد آیات 190 تا 195 سوره آل عمران را می خواند و اشک می ریخت .




اثرات دعای جوشن کبیر

طلوع - اثرات دعای جوشن کبیر - بسم الله الرحمن الرحیم طلوع. بسم الله الرحمن خواص سوره های




برکات و شأن دعای جوشن کبیر

برکات و شأن دعای جوشن کبیر دعای جوشن کبیر ماه رمضان خداى تعالى در آسمان چهارم خانه‏اى بنا




دعای جوشن کبیر

سنگر زمانه - دعای جوشن کبیر - (سوره نور آیه 30 و 31) حفظ حجاب و عفاف برای مردان و زنان است.




دعای جوشن کبیر + متن عربی

پیام خور - دعای جوشن کبیر + متن عربی - وبلاگ خبری و مذهبی شهرستان خواص سوره های




فواید دعای جوشن کبیر

سفینة النور - فواید دعای جوشن کبیر - جاذبه های فضيلت تلاوت سوره ها ی




تفسیر دعای جوشن کبیر اسم مبارک رحمن و رحیم(قسمت اول)

دعای جوشن کبیر ملاهادی 1 ـ سوره اعراف ـ آیه 180. 2 ـ مفاتیح الجنان ـ دعای فرج حضرت حجت (ع)




فضیلت و ثمرات خواندن دعای جوشن کبیر

شجره طیبه صالحین - فضیلت و ثمرات خواندن دعای جوشن کبیر - http://treesalehin.blogfa.com - شجره طیبه صالحین




برچسب :