چهارشنبه 26/1/88

قشم نام جزیره ای است در خلیج فارس و در استان هرمزگان ایران.جزیره قشم بزگ ترین جزیره غیرمستقل دنیا و بزرگ تراز 22کشور جهان است.جزیره قشم با وسعتی نزدیک به 1500کیلومتر مربع بیشترین سواحل  کرانه ها را دربین جزایرخلیج فارس به خود اختصاص میدهد . سواحل زیتون ، سیمین ، جزایر ناز ، سوزا ، مسن ، شیب دراز از دیدنی ترین سواحل جزیره قشم محسوب می شوند.

جمعیت کل جزیره قشم : 98829 نفر است.

زبان و گویش : زبان اصلی مردم قشم مانند تمام مردم ساکن بنادر و ساواحل جنوب کشور و دیگرساحل جنوب کشور و دیگرجزایر،فارسی و برای همه مردم و مسافرانیکه به جزیره مسافرت می کنند قابل درک و فهم است.

دین و مذهب : مردم شهرستان قشم مسلمان و پیرو مذهب سنشافعی و تشیع (اثنی عشری)اند.

آب وهوا : فشم درگروه سرزمین های کرم وخشک قرار می گیرد و این در حالی است که رطوبت نسبی هوادر قشم بالاست.

گزارش برنامه :

ساعت 16 روز دوشنبه مورخ 5/12/1387 است گروه کوهنوردی دنا طبق هماهنگی های به عمل آمده در هفته ها ی پیش برای حرکت کردن به سمت استان هرمزگان در ترمینال کاوه تعاونی همسفر حاضر شده اند ، چهره خندان همه اعضا نشان از آمادگی همه برای رفتن به این برنامه تقریبا 5روزه  است .بارسیدن تعدای دیگر از اعضا به ترتیب با  37نفر به نام های (علی مستاجران، سعیدسلطانی ، احسان معاونی ، علی یوسفی ، ندایوسفی ، محمد یوسفی ، الدوز ازلی ، آزاده ازلی ، شیما ریش سفیدان ، بابک رمضانی ، پروین فتاحیان، مازیار فارسانی نژاد ، مارال فارسانی نژاد ، آیدا فتاحیان ، آزیتا زمانی ، رضوان موسایی ، سهیلا عبدالهی ، یاسرعادل مهربان ، رخساره اشجع زاد ه ، سپیده اشجع زاده ، زینت زارع حسینی ، علی علیخانی ، نرگس شیرانیان ، زهرا علیخانی ، سارا علیخانی ، شادی قدوسی ، مرتضی عرفانی مقدم ، مجیدراستی ، محمدرضا دهقانی ، صدیقه نوری ، ابوالقاسم صفرپور غلامحسین سامی ، امیر فردانی ، اعظم معتمدی ، جلیل خادمی) به سرپرستی آقای احسان صفا بخش در ساعت 16:57 ترمینال کاوه را ترک کرده .بارسیدن به ترمینال صفه و پیوستن خانم ندا نصیری و هم چنین ایستگاه بهارستان و پیوست خانم ایمانه رسولی و آقای اردشیرملک پور به همراه 2کودک خود در مجموع با 39نفر اصفهان را ترک کرده .جلسه توجیهی برنامه قبلا در محل برگزاری جلسه هفتگی گروه تشکیل شده بود ولی برای آگاهی بیشتر اعضا مخصوصا مهمانان برنامه در ساعت 19:40یک جلسه توجیهی و تقریبا برنامه ریزی برای این 5روز تشکیل شد .در ابتدا آقای صفابخش این اجازه را دادند که بچه ها به 3 گروه تقسیم شوند و هر گروه برنامه ای جهت گذراندن این 5 روز ترتیب دهند ولی باتوجه به این که هماهنگ کردن این 3گروه و این تعدا از اعضا کار بسیار دشواری بود تصمیم بر این شد که همه اعضا طبق یک برنامه عمل کنند.

توقف اول در طول حرکت ساعت 20:5برای نماز واستراحت و همچنین دومین توقف ساعت 5:30صبح روز سه شنبه مورخ 6/12/1387در حاجی آباد بندرعباس برای خواندن نماز و استراحت بود.بعداز گذشت 2ساعت یعنی درساعت 8:5به ترمینال مسافربری بندرعباس رسیدیم .بعداز جمع کردن وسایل وپیاده شدن از اتوبوس به دلیل گرمی هوا و آفتاب سوزانی که می تابید همه بچه ها در کوشه ای از ترمینال تا آمدن مینی بوس ها نشستن.با آمدن 2مینی بوس و سوارشدن همه اعضا به سمت اسکله باهنر حرکت کردیم.به محض رسیدن به اسکله شهید باهنر و اضافه شدن 2نفر از اعضای گروه کوهنو ردی کرمان به نام های خانم اشرف سلمانیان و آقای جلیل خادمی سریعا سوار لنجی که در شرف حرکت بود شدیم به محض سوار شدن لنج در ساعت 9حرکت به سمت جزیره قشم را آغاز کرد .مسافت بین بندر عباس تا جزیره قشم 14مایل دریایی است(هرمایل 1.8کیلومتر).دریا آرام و هوا آفتابی و صاف است به هر طرف که نگاهی می اندازیم  به جز کشتی های نفت کش و مرغان دریای درحال پرواز دسته جمعی چیز دیگر نمی بینیم که این همان زیبایی خلیج همیشگی فارس است . ساعت 10:45است به جزیره قشم میرسیم . پس از توقفی در اسکله و جداشدن آقای ملک پور و خانواده خود ساعت 11:30با 2دستگاه هایس به سمت ساحل سیمین برای بازدید از غارهای خربس حرکت کردیم.

روستاى بزرگ خوربيز يا خربس (خربز) (XARBEZ) اکنون کاملاً ويران شده و جز کلاته گورستان و برکه‌اى از آن باقى نمانده است. اين روستا حداقل تا زمان ساسانيان (1400 سال قبل) مکانى آباد و محل تردد سياحان و کشتى‌بانان بوده است. نام خربس خود واژه‌اى است که در زبان پهلوى از آن مى‌توان نشان يافت در فاصله 10 کيلومترى غرب شهر قشم، خربز در ميانکاسه‌اى وسيع قرار گرفته که اطراف آن را دايره‌وار تپه‌هاى کوتاه و بلند مرجانى پوشانيده‌اند. اين ارتفاعات همگى مشرف به شهرند و شهر تا دريا فاصله کوتاهى دارد. در سمت راست، برکه ـ يا آبدان ـ بزرگى است که طاق گهواره‌اى آن نشان‌دهنده قدمت اين بنا حداقل تا دوره ساسانى است. در مياندشت خربس، وقتى رو به شمال بايستيم، آثار ساختمانى قلعه مخروبه‌اى از سنگ را مى‌بينيم که احتمال مى‌رود در دوران بعد (از صفويه به بعد) آن سنگ‌چين‌ها را چندبار بازچين کرده و دوباره فروريخته باشد. در جلو همين قلعه، در فاصله‌اى نه چندان دور از غارهاى خربس، گورستانى وسيع و قديمى وجود دارد که هم گورهاى پيش از اسلام و هم بعد از اسلام در آن ديده مى‌شود. درست مشرف بر اين گورستان، در ديواره صخره‌ها و در سينه کوه در ارتفاع 20 تا 30 متر چند دهانه به صورت غار مانند به چشم مى‌خورد که به غارهاى خربس شهرت دارند و درباره آنها سخنان بسيار گفته‌اند اين غارها که از پديده‌هاى کهن زمين‌شناختى به شمار مى‌روند، همراه با ديگر پديده‌ها و کوه‌ها و خود جزيره قشم دنباله چين‌خوردگى‌هاى رشته کوه‌هاى زاگرس هستند که در هزاره‌هاى گذشته از زير آب سربرآورده‌اند. روشن است که اين غارها در دوره‌هاى تمدنى بعد دچار دگرگونى و تغييرات ديگرى شده‌اند. غارهاى خربس که از بيرون ساختار ساده و طبيعى و زمين‌شناختى خود را همچنان حفظ کرده‌اند از درون با مجموعه دهليزها، تالارها و اتاق‌هاى متعدد به ابعاد 5/5 ×4 متر و چشمه‌ها و روزن‌هاى گوناگونى که رو به شمال و جنوب دارند مؤيد حضور مردمانى از دوران‌هاى کهن در اين جزيره هستند. پيداست که دست آدميان به مرور زمان و به منظور کاربردهاى گوناگون، شکل و سيماى اين غارها و ديواره‌هاى آنها را دگرگون ساخته و مناسب نيازهاى خود درآورده است. ساختار رازآميز و تودرتوى غارهاى خربس و قرار گرفتن آن بر بلندى کوه اين عقيده را دامن زده که اينجا در روزگار مادها نيايشگاه مهر و محلى براى ستودن الهه ميترا بوده است.

اين غارهاى دست‌کنده، مجموعه‌اى از حفره‌هايى است که با راهروهاى باريک به همديگر راه دارند و در تالار مرکزى، که جاى اجتماع بوده و دو تاقچه کوچک جاچراغى نيز ساخته شده است. در پاى دهانه اين غارها برکه‌اى براى نگهدارى آب باران وجود دارد که اکثر ايام سال (جز مواقع بى‌بارانى) آب دارد. نکته قابل توجه و تأمل در مورد غارهاى خربز وجود خفاش‌هاى دم موشى است که بيشتر در زاويه‌هاى تاريک و بخش انبار ذخاير غار (حفره‌هاى زيرين) زندگى مى‌کنند و مدام نيز مشغول زاد و ولد هستند. کارشناسان محيط زيست به علت کاربرى سموم دفع آفات نباتى و عوارض ديگر، نسل اين حيوان در جهان را در حال انقراض مى‌دانند و اين جاى اميدوارى است که فعلاً خفاش‌هاى دم موشى در غارهاى خربس در امنيت کامل به سر مى‌برند.حدودا بعد از 45دقیقه توقف و بازدید ازاین غارهای برای بازدیداز دره ستاره حرکت کردیم .بعد از 15دقیقه یعنی در ساعت 12:40به دره ستاره ها رسیدیم.

دره ستاره ها :در ضلع شمالی جزیره قشم در نزدیكی روستای بركه خلف، عارضه زمین شناسی عجیب خود را به نمایش گذاشته است. بنا به تحقیق آنوبانینی؛ اهالی محلی عقیده دارند ستاره ای از آسمان افتاده و اشكال عجیبی را از خاك و سنگ و ماسه پدید آورده است. برای این محل كه در اصطلاح محلی "استاره كفته" نامیده می شود؛ داستان های وهم آلود و خیال انگیز فراوانی ساخته شده است. ماندن در این نقطه از جزیره پس از غروب آفتاب برای عده ای سخت نگران كننده است. چون می پندارند با سكوت شب موجودات فرازمینی در استاره كفته گرد هم می آیند. دره ستاره ها به شكل تندیس های بلندقامت و ستون كاخ هایی قدیمی است. این اشكال مختلف و گونه گون حاصل فعالیت باد و آب است كه با فرسایش بی وقفه، این سازه را همچون مجسمه هایی انسان ساخت، جلوه می دهد. به دليل شکل ويژه اين دره و انواع حجم‌ها و پديده‌هاى فرسايش موجود در آن وزش بادهاى تند و گردش هوا در لابه‌لاى ستون‌ها و حفره‌هاى موجود در دره توليد صدا مى‌کند و به دليل اين صداها است که اهالى معتقدند با تاريک شدن هوا اين دره محل آمد و شد ارواح و اجنه است و بنابراين از ورود به آب در شب خوددارى مى‌کنند. دره ستاره‌ها در واقع يک ناحيه فرسايش يافته توسط آب‌هاى سطحى، رگبارهاى فصلى و تندبادها است. فلات اوليه که هنوز در بخش شمالى به‌صورت کم و بيش دست نخورده باقى مانده، در ارتفاع بين 7 تا 15 مترى از کف دره قرار دارد و جنس آن ماسه سنگ با سيمان آهکى سست و پر از پوسته‌هاى فسيلى است. مخروط‌هاى نوک‌تيز، ستون‌نها و ستونک‌هاى فرسايشى، آرک‌ها و تيغه‌ها و ديواره‌هاى نوارى از جمله بخش‌هايى هستند که در اين دره مشاهده مى‌شوند. به دليل سست بودن جنس لايه‌ها، مى‌توان انتظار داشت که پس از هر بارندگى شديد (که به ندرت اتفاق مى‌افتد) تغييرات محسوسى در مورفولوژى دره صورت پذيرد

بعد از دیدن این منطقه جالب و در نوع خود دیدنی در ساعت 13:15ازدره ستاره ها به سمت سواحل ناز حرکت کردیم .ساعت 13:30است و ما به ساحل زیبای نازرسیدیم دریا آرام و هوا آفتابی است .بعد از 1ساعتی استراحت در این ساحل زیبا و قدم زدن درکنار ساحل به سمت ساحل شیب دراز برای رفتن به جزیره هنگام حرکت کردیم .ساعت 15:10به ساحل شیب دراز رسیدیم و بعداز صحبت کردن با صاحبان قایق ها و هماهنگی لازم با آنها در ساعت 15:54به وسیله 3عدد قایق موتوری به سمت جزیره هنگام حرکت کردیم.

جزیره هنگام یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. جزیره هنگام با آبادی‌های کوچک با وسعت حدود ۵۰ کیلومتر مربع در جنوب جزیرهٔ قشم واقع شده و دارای معادن نمک و خاک و سرب است. این جزیره ۶/۳۳ کیلومتر مربع مساحت دارد و به شکل مخروط ناقصی است که در کرانه‌های جنوبی جزیره قشم واقع شده‌است.جزیره هنگام شامل روستاهای هنگام جدید ، هنگام قدیم وهنگام غیل است. فاصله آن تا بندرعباس حدود ۴۳ مایل دریایی و تا شهر قشم حدود ۲۹ مایل دریایی میباشد این جزیره ارتفاعات پست آهکی دارد و بلندترین نقطه آن کوه ناکس با ۱۰۶ متر ارتفاع است. طولانی‌ترین قطر آن از «روستای هنگام کهنه» تا «روستای هنگام جدید» ۹ کیلومتر است. تنها فعالیت اقتصادی در جزیره هنگام که اکثر اهالی به آن مشغولند. ماهی گیری و صیادی است. از نقاط دیدنی جزیره تأسیسات بندری انگلیسی‌ها ، زیارتگاه سید منصورمعروف به ریارت سرخ ، خانه های متروکه و قدیمی روستای هنگام قدیم و.. است. صید کوسه در اطراف جزیره یکی از دیدنی‌های این جزیره به شمار می‌رود. تماشای دسته‌های دلفین اطراف جزیره از جاذبه‌های توریستی جزیره هنگام محسوب می‌شود.

ساعت 16:40است و ما به روستای غیل جزیره هنگام رسیدیم بعداز پیاده شدن از قایق ها و رفتن به سمت اتاقکی که متعلق به یکی از اهالی روستا به اسم .... بود و با 2نفر از بچه ها آشنا بود رفتیم بعد از استفرار در محل و چادر زدن در کنار ساحل در حدود ساعت 18 به خوردن ناهار در کنارساحل جزیره هنگام همراه با تماشای غروب زیبای خوشید مشغول شدیم. آقای صفابخش اعلام کرد تا صبح روز بعد بچه ها می تواننداستراحت کنند تا صبح قبراق و سرحال بتوانیم گشتی در منطقه بزنیم .صبح روز بعد ساعت 6 همه بچه بیدار شدن و بعداز خوردن صبحانه و آماده شدن برای حرکت کردن در ساعت 7:21به همراه 34نفر از اعضای گروه به سرقدمی آقای علی یوسفی وعقب داری آقای علی علیخانی حرکت را آغازکردیم .ساحل ماسه ای ولی بیشتر مسیر ساحل صخره ای است انواع صدف ها و فسیل های که در اثر جزرومد آب درساحل مانده انددرهنگام راه رفتن در کنار ساحل زیبایی جزیره را بینهایت زیاد می کنندپیاده روی در کنار سواحل هنگام هر لحظه زیبایی خاص خودرا دارد  دیدن مرغهای ماهی خوار ، لاکپشت ها و خرچنگ ها هر کدام  به نوعی زینت بخش منطقه هستند.بعد از پیمودن حدودا 4/1 از جزیره راه برگشت را در پیش گرفتیم .ساعت 12:55به منطقه کمپینگ که تعدادی از اعضا درآن جا مانده بودند رسیدیم وبعد از صرف ناهار و استراحت ساعت 15:5به طرف جزیره قشم حرکت کردیم در مسیربرگشت  حدود 15دقیقه ای را به تماشای دلفین ها که یکی از جاذبه های پرطرفدار در جزیره این اختصاص دادیم و بالاخره در ساعت 15:47به  اسکه رسیدیم.از آن جا یه وسیله دستگاه هایس به سمت شهر قشم و رفتن به مدرسه فرهنک جهت استقرار حرکت کردیم با رسیدن به مدرسه و صحبت کردن سرپرست با مسئولین مدرسه جهت استقرار در مدرسه وارد مدرسه شدیم .طبق اعلام سرپرست در ادامه برنامه درجزیره قشم اعضا می توانند به صورت آراد ولی زیر نظروبا هماهنگی سرپرست برنامه به تفریح ، گردش وخرید بپردازند.بچه ها هم بسته به سلیق و میل خود تعدادی به خرید،استراحت ،گردش پرداختند.ساعت 6صبح روز جمعه است و همه بچه ها بیدار شده و بعد از جمع کردن وسایل به طرف اسکه سنگی حرکت کردیم .ساعت 7:15بود که وارد اسکله شدیم وبعد از 30دقیقه توقف در اسکله ساعت 7:40به وسیله 2دستگاه قایق تندرو به سمت بندرعباس حرکت کردیم .ساعت 8:16به اسکله حقانی بندرعباس رسیدیم .به دلیل این که تا زمان حرکت اتوبوس به اصفهان 4ساعتی وقت داشتیم تصمیم گرفتیم ساعات باقی مانده را هم در سواحل بندرعباس بگذرانیم  .از آنجا به ترمینال رفته و در ساحت 12:54به سمت اصفهان حرکت کردیم .داخل اتوبوس طبق معمول هر برنامه جلسه انتقاد و پیشنهاد برگزار شد وبالاخره بعد از یک سفر تقریبا 5روزه ساعت 4:30صبح روز شنبه به اصفهان ترمینال کاوه در حالی که باران شدیدی هم می بارید رسیدیم  آخر برنامه ما را خیس خیس کرد.

در ترمینال کاوه تعاونی 7 تا 15 مترى به اصفهان ترمینال کاوه در

فروش بلیط اتوبوس vip به مقاصد اراک ،اهواز، اندیمشک، بروجرد و خرم آباد از آسیا سفر بیهقی

رزرو بلیط اتوبوس ,شرکت مسافربری آسیاسفر ترمینال تعاونی 13 اصفهان - ترمینال کاوه

مطالعات ترمینال- بخش5

پايانه مسافربری صفه واقع در جنوب اصفهان ابتدای کاوه آسان است کردن 11 تعاونی

فروش انواع ماهیان زینتی در استان اصفهان و سایر استان ها

فروش انواع ماهیان زینتی در استان اصفهان و سایر 12-15. 6000. 5. اسکار روبه روی ترمینال کاوه

کلینیک های توزیع داروی OT در شهرستان ها

فلکه طوقچی -خیابان لاله-حدفاصل ترمینال با قوش خانه و پمپ خیابان کاوه جنب تعاونی

آدرس و شماره تلفن خانه معلم های سراسر کشور

اصفهان. اصفهان. 6248100. 0311. سه راه حکیم نظامی - خ دانش. 5. اصفهان. 44271119. 0311. خ کاوه - خ جابر انصاری