صعود گروه آرک به قله 4501 متری هزار (مرتفع ترین قله فلات مرکزی ایران)

مقدمه

هزار، پادشاه قلل استان كرمان است و در زمستان همچون غولي سپيدپوش بر پهندشت فلات جنوب ايران فرمانروايي مي كند کوه هزار در شهر راین با 4501 متر ارتفاع، بلندترین قله استان کرمان می باشد. این کوهستان با 900 کیلومتر مربع وسعت، از کوه های سربنه و سرمشک تشکیل شده که به وسیله ارتفاعات پست تری از سوی غرب به کوه های لاله زار و از جنوب به کوه بهر آسمان اتصال یافته است. از فراز هزار ، ديگر قلل كرمان همچون لاله زار ، جوپار ، پلوار ، بحرآسمان و جبال بارز را مي توان مشاهده كرد. به دلیل وجود نوعی گیاه دارویی به نام هزار در دامنه های این کوه، آن را هزار نامیده اند. هزار، از توده هاي آتشفشاني ساخته شده و فاقد دهانه بوده و شكل سرد شدن گدازه ها در قله آن نمودي زيبا پديد آورده است.

نکته جالب توجه در خصوص این قله که توسط متخصصان سازمان نقشه برداری کشور مورد تحقیق قرار گرفته که با اندازه گیری شتاب ثقل قله هزار کرمان نشان دادند بر خلاف تصورات قبلی، این قله با وجود ارتفاع کمتر نسبت به قله دماوند، دارای کمترین شتاب ثقل در ایران است.

ساعت 22 روز پنج شنبه مورخ 19/11/1391 وعده دیدار ما با سایر همنوردان خراسان جنوبی برای صعود مشترک به این قله زیبا بود (گروه کوهنوردی فراز بیرجند ، باشگاه کوهنوردی بلندای کوهستان ، باشگاه کوهنردی و سنگ نوردی تارک و باشگاه کوهنوردی مهر  و البته گروه کوهنوردی آرک ) طبق قرار قبلی  همه همنوردان در حاشیه ضلع شرقی میدان قدس در موعد مقرر گرد هم آمده بودند پس از جاسازی کوله ها سوار بر اتوبوس قرمز رنگ ایران پیما شده و ساعت 22.20 به سمت کرمان براه افتادیم .

طبق برنامه ریزی انجام شده صبح روز جمعه مورخ 20/11/1391 به آرامگاه شاه نعمت الله ولی رسیدیم و برای صرف صبحانه به مدت یک ساعت و نیم طبق نظر سرپرست توقف نمودیم .

آرامگاه شاه نعمت الله ولی در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر کرمان در شهر ماهان واقع شده‌است. این بنا ۳۲۰۰۰ مترمربع مساحت دارد و از چندین صحن تشکیل شده‌است ورودی آن از سمت شرق است که به صحن بزرگی وارد شده که دارای درختان بزرگ و سر سبز کهن بوده و حوضی در وسط صحن واقع است که زیبایی آن را دوچندان میکند پس از عبور از هشتی زیبا و مسقف به باغ و حصن و حوض دوم میرسیم که در انتها به  گنبد خانه و رواق زیبای مرقد منتهی می‌گردد این مجموعه طبق شرح نوشته مندرج در باغ  طی شش قرن بنا شده و تداوم معماری ایران را در شش قرن گذشته و به خصوص دوره قاجاریه به صورت زیبایی به تماشا گذارده‌است.

صبحانه توسط آقای غلامیان سرپرست گروه تدارک دیده شده بود صبحانه کله پاچه بود که باید بگم  واقعا چسبید ...... بعد از صرف صبحانه و بازدید از باغ و آرامگاه شاه نعمت الله ولی به قصد بازدید از باغ شاهزاده ماهان براه افتادیم .

باغ شاهزاده ماهان از نقاط گردشگری و جهانگردی بسیار زیبا کرمان و شهر ماهان بوده که در عصر قاجار و در دوران یازده ساله فرمانروایی عبدالحمید میرزا ناصر الدوله(1298 تا 1309 ه . ق) احداث گردیده كه با مرگ وی ساخت باغ ناتمام مانده است این باغ 407 متر طول ونزدیک به136 متر عرض دارد. شیب منطقه احداث باغ درجهت شمالی – جنوبی در طول محور اصلی باغ است در تابستان 1390 این باغ را جزو 10 باغ منحصر به فرد جهان به ثبت رسیده است.

(عکس وبلاگ باشگاه بلندای کوهستان )

پس از بازید از باغ شاهزاده ماهان سوار بر اتوبوس شده و به سمت شهر راین براه افتادیم .

راین در 100 کیلومتری کرمان قرار دارد و از مناطق  سردسیر استان کرمان است .ارتفاع این شهر از سطح دریا 2201 متر می باشد. منطقه اي با قدمت و تمدن كهن که در زمان ساسانيان به واسطه قرارگرفتن در بزرگراه غرب به شرق و مسيركرمان به جيرفت و بندرعباس ، موقعيتي مناسبی داشته از مکانهای دیدنی راین می توان به ارگ راین اشاره کرد که با حريم 40000 مترمربع و زيربناي 20000 مترمربع پس از ارگ تاریخی بم بزرگترین بناء خشتی و گلی ایران محسوب میگردد که در دست مرمت و بازسازی می باشد.

شهر راین با توجه به موقیت خود و اینکه برای صعود به قله هزار باید از این شهر عبور کرد هر ساله پذیرایی کوهنوردان و گردشگران بسیاری است.

دو مسیر برای صعود به قله هزار در این منطقه وجود دارد جبهه شمالي (مسير آبشار زررود) ، جبهه جنوبي (مسير روستاي باب زنگي) البته در منابع دیگر مسیر های صعود به قله هزار شامل پنج مسیر(1- مسیر پناهگاه 2- مسیر اردیکان 3- مسیر میرشادی 4- مسیر باب بینی 5 – مسیر باب زنگی ) می باشد که اطلاعی از نحوه صعود از مسیر های دیگر ندارم .

مسیر آبشار طبق نظر سرپرست گروه در بهار و تابستان بسیار زیبا و مفرح است اما در زمستان به علت یخبندان صعود از این مسیر مشکل بوده لذا مسیر روستای باب زنگی برای صعود به قله هزار انتخاب میگردد .

پس از صرف نهار و استراحتی کوتاه و بازدید از قلعه راین همنوردان مشغول تعویض لباس و پوشیدن کفش و تجهیز کوله پشتی و... برای انجام صعود زمستانه قله هزار می شدند .

همه گروه ها آماده و منتظر رسیدن وسائط نقلیه ( مینی بوس و نیسان) جهت انتقال به روستای باب زنگی بودیم که با تأ خیر زیاد بالاخره رسیدن با جاسازی کوله ها در نیسان و سوار شدن گروه در مینی بوس به سمت روستای باب زنگی به راه افتادیم  البته باید بگم بعلت کمبود جا من و ده نفر دیگه مجبور شدیم با کوله پشتی ها عقب نیسان طی مسیر کنیم و توی راه حسابی هم سرما خوردیم  و هم از گرد و خاک خفه شدیم .......  !!!!!

مسیر راین تا باب زنگی خاکی و عرض جاده کم است و زمان مورد نیاز برای طی این مسافت قریب به 3 ساعت می باشد.

(عکس وبلاگ گروه کوهنوردی فراز)

روستای باب زنگی :

روستای باب زنگی مرتفع‌ترین منطقه مسکونی ایران می باشد با ارتفاع بیش از ۳۳۰۰ متر و در قسمت جنوب غربی کوه هزار قرار دارند. چندین خانوار در این روستا سکونت دارند یک مرد روستایی در خانه خود سه اتاق را به استراحتگاه کوهنوردان اختصاص داده است که به خانه کوهنورد شهرت یافته

صعود :

صبح روز شنبه مورخ 21بهمن ماه سال 1391 ساعت 4 صبح  با فرمان سرپرست  گروه کم کم اعضای گروه از کیسه خوابهای گرم بیرون آمدند و  آماده حرکت به سمت قله شدند .

همنوردان با نشاط و بیصبرانه منتظر اعلام حرکت به سمت قله توسط سرپرست بودند ....... صعود در ساعت 4.30با اعلام سرپرست  از يال سمت چپ روستا آغاز مي شود گروه پشت سر هم در یک ردیف یا ریتم آهسته صعود را آغاز نمودند. هوا گرگ و میش بود و رفته رفته روشن تر می شد در انتهاي يال روستا به كوه سنگی پوشیده از برف رسیدیم پس از طی مسافتی و با رسیدن به ارتفاء 3500 متری با دستور سرپرست تیم برای تجدید قوا و صرف صبحانه توقف نمودیم .

(عکس از وبلاگ باشگاه بلندای کوهستان)

پس از نیم ساعت استراحت به راه افتادیم هر قدم که به سمت قله نزدیک می شویم به حجم برف افزوده می شود که عبور از آن انرژی زیادی را می طلبد و با سرمای زیاد و یخ بستن سطوح برفی سختی مسیر دوچندان میشود.

پس از طی مسیر و برف کوبی و عبور از یال به کوهی سنگی رسیدیم که باید از آن عبور می کردیم البته برای من عبور از سخره ها با وجود یخ زدگی سنگ ها و شیب تند، بسیار مفرح بود چون باعث شد مسیر از یکنواختی خارج بشه .........  از این قسمت به بعد تقریبا دست به سنگ رو تا رسیدن به قله داشتیم مخصوصا در فاصله 150 متری قله که باید از روی شاخکهای سنگی یخ زده و لغزنده عبور میکردیم که وقتی خستگی و وزش باد شدید به اونا اضافه کنیم دیگه ..........

با باری خداوند در ساعت 12.20 به قله رسیدیم و خوشحال از صعود این قله زیبای فلات مرکزی ایران (قله شاه چهل تن به ارتفاع 4501 متر ) به شادی و تبریک صعود به سایر همنوردان مشغول شدیم و چند تا عکس یادگاری گرفتیم .........

با شروع شدن برف که رفته رفته به شدت آن افزوده می شد با اعلام سرپرست تصمیم به بازگشت گرفتیم . مسیر فرود خوشبختانه شن اسکی است که سر خوردن روی آن هم لذت بخش بوده و هم  زمان  برگشت را کوتاه میکند ....  پس از عبور از شن اسکی به دره پوشیده از برف رسیدیم  با سر خوردن روی برف از یخچال پایین آمده که با توجه به شیب بسیار تند دره لزون استفاده از  کلنگ و باتوم به عنوان ترمز الزامی بود در مدت زمان کوتاهی توانستیم از دره عبور کرده و کم کم روستا از دور نمایان شد. ساعت 14.30 به روستا رسيديم همنوردانی که قبل از برگشته بودند با آماده کردن چای از همنوردان پذیرایی کردند بعد از نوشيدن چاي و كمي استراحت به سمت محل استقرار نیسان و مینی بوس به را افتادیم  وبطرف روستای راین حركت كرديم

در شهر راین توقف کوتاهی در مسجد جامع شهر جهت تعویض لباس و آمدن اتوبوس داریم. شام را در کرمان خوردیم و ساعت 23:30 کرمان را به مقصد بیرجند ترک کردیم

صبح روز یکشنبه 22 بهمن ماه سال 1391 ساعت 8.30 با رسیدن اتوبوس به میدان طالقانی بیرجند به پایان راه رسیدیم .

در پایان لازم میدانم از زحمات تمامی اعضاء تیم تشکر و قدردانی کنم خصوصا جناب اقای غلامیان مقدم رئیس هئیت کوهنوردی شهرستان بیرجند که با سرپرستی تیم 40 نفری و هماهنگی خوب بین تمامی گروه های شرکت کننده صعود موفق و بیخطری را برای تمامی اعضاء تیم به ارمغان آوردند همچنین مراتب قدردانی خود را از سرپرست و اعضاء باشگاه کوهنوردی بلنداء کوهستان ، باشگاه تارک ، گروه فراز ،باشگاه مهر که صمیمانه در این صعود همراه و همگام با ما بودند اعلام میدارم و سلامتی و موفقیت را برای تمامی همنوردان عزیز از در گاه ایزد منان خواستارم .

بلندترین قله کرمان - قله هزار 4501متر - مسیر شمال شرقی( تاج خروس)

کوه پیما ( سیاوش در استان کرمان چندین قله علم کوه و سبلان چهارمین قله بلند ایران زمین

نتایج اولين دوره مسابقات پرس سینه RAW كشور _ آبان 1389 شهرضا اصفهان

2.امید میرزائی 102.5 کیلو کرمان. 3.سعید عباس پور 100کیلو 1.ایران پیما کرمانشاه 55

استان کرمان:

گروه آموزشی مشاوران - استان کرمان: - وبلاگ گروهی مشاوران مدارس ایران - گروه آموزشی مشاوران

بیدادگری و خیانت های سلاطین قاجار

در تاریخ ایران گاهی ستمگرانی 28- از اسناد مرکزی کرمان : ( هوا پیما پرواز کرد و رفت

صعود گروه آرک به قله 4501 متری هزار (مرتفع ترین قله فلات مرکزی ایران)

گروه کوهنوردی آرک - صعود گروه آرک به قله 4501 متری هزار (مرتفع ترین قله فلات مرکزی ایران

صعود زمستانی هزار کرمان

دیار الوند - صعود زمستانی هزار کرمان - اخبار و تصاویری از کوهستان . طبیعت و مطالب آموزشی و مفید

چابهار

پیما میتوانند پهلوگیری کنند ) مساحت این شهر17155 کیلومتر مربع است ودرشرق ایران کرمان