آموزش گیتار

چگونه خودمان آکورد ها رو پیدا کنیم!!!


2848003520

معمولا در گامها ما به یکی از دو حالت زیر بر می خوریم. موارد مشابه را پیدا کنید.iconcert.jpg

فاصله اول همیشه تونیک است.

فاصله پایه تا فاصله دوم اگر یک پرده باشد این فاصله را فاصله بزرگ می گویند.

فاصله پایه تا فاصله سوم اگر دو پرده باشد این فاصله را فاصله بزرگ می گویند.

فاصله پایه تا فاصله چهارم اگر دو ونیم پرده باشد این فاصله را فاصله درست می گویند.

فاصله پایه تا فاصله پنجم اگر سه و نیم پرده باشد این فاصله را فاصله درست می گویند.

فاصله پایه تا فاصله ششم اگر یک چهار ونیم پرده باشد این فاصله را فاصله بزرگ می گویند.

فاصله پایه تا فاصله هفتم اگر پنج و نیم پرده باشد این فاصله را فاصله بزرگ می گویند.

فاصله پایه تا فاصله هشتم اگر شش پرده باشد این فاصله را فاصله درست می گویند.

فاصله اول درست است.

فاصله پایه تا فاصله دوم اگر یک پرده باشد این فاصله را دوم بزرگ می گویند.

فاصله پایه تا فاصله سوم اگر یک و نیم پرده باشد این فاصله را سوم کوچک می گویند.

فاصله پایه تا فاصله چهارم اگر دو ونیم پرده باشد این فاصله را چهارم درست می گویند.

فاصله پایه تا فاصله پنجم اگر سه و نیم پرده باشد این فاصله را پنجم درست می گویند.

فاصله پایه تا فاصله ششم اگر چهار پرده باشد این فاصله را ششم کوچک می گویند.

فاصله پایه تا فاصله هفتم اگر پنج پرده باشد این فاصله را هفتم کوچک می گویند.

فاصله پایه تا فاصله هشتم اگر شش پرده باشد این فاصله را هشتم درست می گویند.

پس آنهایی که درست هستند 1 و 4 و 5 و 8 هستند.

بزرگ یا کوچکها هم 2 و 3 و 6 و 7 هستند.

فقط درستها می توانند افزوده یا کاسته هم داشته باشند.

................................................................................................................

خوب بریم سر همون اکوردها

در هر گامی سه اکورد اصلی وجود دارن که معمولا بیس آهنگ روی اونا استوار هست:

1- آکورد تونیک

2- آکورد ساب دومینانت (زیر غالب)

3- آکورد دومینانت (غالب)

به آکوردهای دیگر ان گام اکورد اتفاقی می گویند.

آکورد تونیک اکورد اصلی گام است. و بعد آکورد غالب و در آخر هم اکورد ساب دومینانت

یادتونه گفتم از کجا بتونیم مینور بودن رو از ماژور بودن تشخیص بدیم:

می تونیم به آکوردی که آهنگمون باهاش شروع میشه نگاه کنیم. خیلی از اوقات همون اسم گام هست. یه اینکه به سه نتی که گامهای مورد شک مارو تشکیل دادن توجه کنیم ببینیم در مورد کدامیک از اونها نت اول آهنگ توش هست.

توی آهنگهایی که با چندتا ساز شروع میشن. مثل ارکسترها این کار خیلی راحت تر خواهد بود.


تقویت ناخن ها برای گیتار نوازی

اگه شما هم تو گیتار زدن با پنجه مشکل دارین، اگه ناخن هاتون سریع میشکنن یا صدای ساز به دلخواه نیست پس باید ناخن هاتون رو تقویت کنین. سعی می کنم روشی رو بهتون معرّفی کنم تا بتونین شفاف ترین صدای گیتار رو با پنچه هاتون در بیارین:

» ناخن های دست چپ:

تمامی ناخن های دست چپ خودتون رو باید کوتاه کنین و البته همیشه هم کوتاه نگهشون دارین. هر وقت دیدین صدایی که از گیتار تولید میشه گز داره، احتمالآ باید ناخن هاتون رو کوتاه کنین (البته اگه اشکال از انگشت گذاری یا مضراب زنی شما نباشه)

اگه میپرسین چرا باید انگشت شست دست چپ رو هم کوتاه کرد باید تو جوابتون بگم که در سطوح بالاتر و یا در بعضی اَکوردهای پیشرفته از انگشت شست چپ هم برای گرفتن سیم ششم استفاده میشه امّا هنر اَموزهای مبتدی هم بهتره ناخن شست چپ خودشون رو کوتاه کنن چون این کار از فشاری که دسته ی گیتار به شست میاره و بعضی وقت ها هم باعث شکسته شدن ناخن شست چپ میشه کم میکنه.

» ناخن های دست راست:

ناخن های دست راست خیلی خیلی مهم تر از دست چپ هستن چون برای نوازندگی بکار میرن. خیلی از دوستان فکر می کنن برای نوازندگی گیتار باید ناخن هاشون رو تا حدّ امکان بلند کنن امّا اینطور نیست، ناخن های دست راست شما باید به مقداری بلند باشن که وقتی کف دستتون رو جلوی چشمتون میگیرین فقط حدود 3 میلی متر از ناخنتون دیده بشه.

لبه های تیز ناخن هاتون رو حتمآ بگیرین چون موقع نوازندگی باعث میشه سیم ها به ناخن هاتون گیر کنن.

اگه ناخن هاتون زود میشکنن و در برابر سیم مقاومت نمیکنن یا خم میشن توصیه می کنم از بادام زمینی استفاده کنین چون اثر معجزه اَسایی روی مقاومت ناخن هاتون داره، علاوه بر این ناخن هاتون رو هر روز به مدّت 5 تا 10 دقیقه توی محلول آب نمک اشباع بذارین، این کار علاوه بر افزایش مقاومت ناخن ها باعث سفیدی و زیبایی اونا هم میشه.



ساختار بلوز

ساختار ریتمیک و هارمونیک بلوز

اکثر آهنگهای بلوز ریتم 4/4 دارند. استفاده از نتهای استاکاتو و آکوردهای سنکوپ دار رایج است. Triplet (نواختن سه نت در یک ضرب) زیاد به کار می رود و نتهای چنگ (1/8) اغلب با ریتم سوئینگ (Swing) نواخته می شود1.


ساختار هارمونیک بلوز از یک الگوی ساده 12 تایی پیروی می کند که آن را اصطلاحاً Twelve Bar Chord Progression می نامند. قالب اصلی این ساختار تشکیل شده از 12 میزان (Bar) که تا انتهای آهنگ تکرار می شود و در آن تنها از سه آکورد استفاده می شود، یعنی در جات V , IV, I در یک گام بزرگ.

آکورد I آکوردی است که بر روی نت پایه (Root یا Tonic) گام ساخته می شود. مثلاً اگر تنالیته آهنگی سل ماژور باشد آکورد I آن آکورد سل ماژور (G Major) خواهد بود.

آکورد IV آکوردی است که بر روی نت چهارم گام (Subdominant) بنا می شود مثلاً درجه چهارم گام سل ماژور نت «دو» ( C) و آکورد IV همان آکورد دوماژور (C Major) است.

آکوردV هم بر مبنای درجه پنجم گام (Dominant) قرار دارد. مثلاً درجه پنجم گام سل ماژور نت «ر» (D) و آکورد V در این تنالیه آکورد رماژور (D Major)است. ترتیب قرارگیری این آکوردها درالگوی 12 تایی در ساده ترین صورت خود همانند شکل اول است.

همان طور که می بینید در چهار میزان اول از آکورد I استفاده می شود و در دو میزان بعدی آکورد IV و سپس دو میزان آکورد I داریم. در میزان های نهم و دهم و یازدهم به ترتیب آکوردهایV و IV و I به کار می رود که این قسمت را اصطلاحاً V-IV-I Transition می نامند.


نمونه ملودی برای بلوز 12 میزانی در گام C

اگر آهنگ به انتها رسیده باشد روی آکورد پایه ( I) فرود می آید و در میزان دوازدهم آکورد I را خواهیم داشت ولی اگر قرار باشد چرخه 12 تایی ادامه یابد معمولاً در میزان دوازدهم آکورد V بکار می رود این آکورد ( V) بعلت احساس تعلیق و انتظاری که ایجاد می کند شنونده را در انتظار شروع چرخه بعدی قرا رمی دهد. به این قسمت از قالب 12 تایی اصطلاحاً I-V Turnaround گفته می شود. قطعه زیر مثالی از این قالب استاندارد در گام سل ماژور است.


ساختار هارمونیکی که توضیح داده شد رایج ترین ساختار مورد استفاده در بلوز است ولی می توان در همین قالب تغییرات کوچکی نیز ایجاد کرد. مثلاً در برخی آهنگهای قدیمی بلوز قبل از جنگ (Prewar Blues) در میزان نهم به جای آکورد V از آکورد IV استفاده شده است یا به علت طولانی شدن آکورد I در ابتدای آهنگ می توان در میزان دوم به جای آن از آکورد IV استفاده کرد که به این حالت Quick Change گفته می شود. به یک نمونه بلوز 12 Bar در گام سل ماژورهمراه با Quick Change در میزان دوم گوش دهید:



نمونه ملودی برای بلوز 12 میزانی در گام C

فرم رایج دیگر در بلوز Eight Bar Chord Progression است که به شکل زیر است.

قالب 8 تایی بیشتر در Folk-Blues و Jazz -Blues وRock-Blues به کار می رود و در عمل چیزی شبیه این خواهد شد:


قالب های ساختاری گفته شده را می توان به صورت 10 تایی ، 14 تایی یا 16 تایی نیز در آورد. به هر حال ساختارهای اصلی به همان گونه است که شرح داده شد.

این که ساختار 12 تایی مذکور چگونه و در چه زمانی وارد بلوز شده مشخص نیست ولی می دانیم که در هیچ یک از انواع موسیقی که همزمان با بلوز وجود داشتند یا به وجود آمدند چنین الگوی خاصی به کارنمی رفته است. مزیت اصلی ساختار منحصر به فرد بلوز این است که تنها از سه آکورد استفاده می کند و پیچیدگی هارمونیک ندارد. این سادگی ساختاری و یادگیری آسان بلوز به رواج و محبوبیت آن کمک زیادی کرده است به خصوص که آکوردهای استفاده شده در آن به راحتی قابل پیش بینی است.

گام بلوز را بهتر بشناسیم

یک گام بلوز در نسخه استاندارد شامل نتهایی با فاصله های پایه، سوم کوچک، چهارم درست، چهارم افزوده، پنجم درست و هفتم کوچک است.

بعنوان مثال اگر بخواهید بر پایه نت فا یک گام بلوز اجرا کنید باید نتهای F, Ab, Bb, B, C, Eb, F را اجرا کنید. اما نباید فراموش کرد آنچه حس بلوز را به موسیقی می دهد نحوه نواختن و اکسنت هایی است که به گام داده می شود. چنانچه خیلی ساده با کشش مساوی نتها نواخته شوند شاید حس خاصی بعنوان بلوز ایجاد نکند اما اگر با حالت و مایه های سوئینگ اجرا شود یقینا" تفاوت بسیاری می کند.

blues-int.gif

فاصله های متداول مورد استفاده در یک گام بلوز

به همین ترتیب اگر بخواهید می توانید این گام را بر پایه Bb با این نتها اجرا کنید : Bb, Db, Eb, F, Ab, Bb.

نکته مهم و جالب این است که شما می توانید گام استاندارد بلوز را با هارمونی ماژور و مینور یکسان استفاده کنید بنابر این تفاوتی نمی کند که شما آکورد پایه بزرگ یا کوچک گرفته گام بلوز را اجرا کنید. بخصوص هنگامی که آکورد ماژور گرفته اید هرگز نگران سوم کوچکی که در گام بلوز وجود دارد نباشید.

اتفاقا" موضوع کاملا" برعکس است و گاهی نوازندگان برای یک هارمونی مینور بجای استفاده از گام بلوز از مد دورین استفاده میکنند. مثلا" روی آکورد رمینور که می توانند گام بلوز مانند : D, F, G, Ab, C, D را اجرا کنند، اقدام به اجرای ساده گام ر دورین می کنند.

fblues.gif F Blues up/down

بسیاری از نوازندگان برای اجراهای خاص خود ممکن است تغییرات زیادی در یک گام استاندارد بلوز ایجاد کنند. بعنوان مثال به یک گام بلوز روی F که راجع به آن صحبت کردیم می توان نتهای G, A و D را اضافه کرد و از نتیجه بدست آمده استفاده مناسبتری کرد. هرچند اگر این گام را بصورت رفت و برگشت اجرا کنید کمی غیر عادی بنظر می رسد اما نوازندگان موسیقی جز و بلوز به کررات از قسمتهایی از این گام استفاده میکنند.

اما هارمونی موسیقی ای که بصورت بلوز ابتدایی و 12 میزانی روی آن اجرا می شود، برای پایه فا معمولآ از آکوردهای F7, Bb7 و C7 تشکیل شده است. توالی آکوردها معمولآ بصورت ابتدایی و استاندارد به اینصورت است :

|| F7 | F7 | F7 | F7 | Bb7 | Bb7 | F7 | F7 | C7 | Bb7 | F7 | C7 ||

همانطور که مشاهده می کنید نواختن مثلا" چهار میزان آکورد F7 برای شنونده بسیار خسته کننده خواهد بود برای همین منظور اغلب واریاسیون هایی در هارمونی داده می شود که پراستفاده ترین آنها عبارتند از :

A: || F7 | Bb7 | F7 | Cm,F7 | Bb7 | Bb7 | F7 | D7 | Gm9 | C7 | F7 | Gm,C7||
B: || F7 | Bb7 | F7 | Cm,F7 | Bb7 | Bdim | F7 | Am,D7 | Gm | F7 | Am,D7 | Gm,C7||
C: || F7 | Bb7 | F7 | Cm,F7 | Bb7 | Bdim | F7 | Am,D7 | Gm,C7 | Dbm,Gb7 | F7,D7 | G7,C7||

از دیگر هارمونی های معروف بلوز باید به Bird Blues اشاره کرد که ابداع اولیه آن به هارمونی ای که چارلی پارکر در قطعه Blues for alice استفاده کرده است بر می گردد. او اینگونه می نوازد :

|| F7 | Em,A7 | Dm,G7 | Cm,F7 | Bb7 | Bbm | Am | Abm | Gm | Gm | C7 | Am,D7 | Gm,C7||

چند نکته مهم
یکی از مهمترین نکاتی که در اجرای موسیقی بلوز باید آنرا رعایت کرد تغییر آکورد ها در میزانهای کش دار و یا میزانهایی که دو بار آکورد عوض می کنند است. معمولا" نوازندگان مبتدی برای راحتی آنها را رعایت نمی کنند و به دلیل ضعف در بیان ملودی بدیع، نهایتا" موسیقی زیبا شنیده نمی شود اما اگر هارمونی متغیر باشد بسادگی می تواند ملودی ضعیف را پوشش دهد.

هنگامی که آکوردها را عوض می کنید سعی کنید روی سوم و هفتم آنها بداهه نوازی کنید اما در عین حال از سایر نتها هم استفاده کنید.

اگر نوازنده پیانو هستید، هرگز - یا حتی المقدور - از آکوردهای بسته سه نتی برای هماهنگی استفاده نکنید. امروزه کاربرد هارمونی های دو نتی بسیار طرفدار دارد و در عین حال خیلی خوش صدا است بنابراین برای آکورد F7 مثلا" از نتهای A و Eb استفاده کنید یا برای Bb7 از Ab و D و ...

راهنمای ریتم 6/8 اسلو راک

راهنمای ریتم 6/8 اسلو راک :

این ریتم از 8 ضرب تشکیل شده است

ضرب اول روی سیم های باس و به صورت نت پایه هر آکورد با انگشت P و با زمان سیاه

ضرب دوم روی سیم های زیر از بالا به پایین و با انگشت i ( و به همراه m ) و با زمان دولا چنگ

ضرب سوم روی سیم های زیر از پایین به بالا و با انگشت i ( و به همراه m ) و با زمان دولا چنگ

ضرب چهارم روی سیم های زیر از بالا به پایین و با انگشت i ( و به همراه m ) و با زمان دولا چنگ

ضرب پنجم روی سیم های زیر از پایین به بالا و با انگشت i ( و به همراه m )و با زمان دولا چنگ

ضرب ششم روی سیم های باس و به صورت نت پایه هر آکورد با انگشت P و با زمان سیاه

ضرب هفتم روی سیم های زیر از بالا به پایین و با انگشت i ( و به همراه m)و با زمان سیاه

ضرب هشتم روی سیم های زیر و از بالا به پایین و با انگشت i (و به همراه m) و با زمان سیاه




اميد وارم خشتون بياد . ريتم ساده اي اما بازم طبق معمول تمرين مي خواد .

اين ريتم تشکيل شده از ۴ ضرب که بصورت زير زده مي شه.

ضربه ۱: از بالا به پايين و با تاکيد بيشتري بر روي سيمهاي باس (و بهتره با نگشت p نواخته بشه )

ضربه ۲: از پايين به بالا و با انگشت i و با تاکيد بيشتر بر روي سيمهاي تريبل

ضربه ۳: اين ضربه سکوته بصورتي که وقتي دست بعد از ضربه ۲ بالا مي ياد هم زمان با کف دست و انگشت i روي سيم ها مي کشيم بشکلي که صداي تقريبا به صورت چپ ايجاد بشه .

اما ضربه ۴: اين ضربه مانند ضربه ۲ مي باشد .

اميد وارم خشتون بياد و بدردتون بخوره

تکنیک پیکادو

سلام

امروز ميخوام يه تکنيک زيبا رو براتو ن بگم اميد وارم بدرد بخور باشه .

تکنيک پيکادو(ضربه زدن)

در تکنيک پيکادو ٫ جمله هاي تک نتي با ضربات متوالي انگشتان دست راست بصورت آپياياندو نواخته ميشود.رايج ترين شکل پيکادو ٫ استفاده از ضربات پشت سر هم انگشت i وm هست . اين تکنيک براي ملودي هاي اروم هم استفاده مي شه .طبق معمول اگر روي اين تکنيک هم تمرين داشته باشيم مي تونيم به حدي برسيم که تک نتها رو هم بتونيم با سرعت با لا اجرا کنيم .در فلامنکو تک نتها بصورت آپياياندو زده ميشود نه بصورت تيراندو . و تناوب تکرار براي انگشتان اشاره و وسط مهم است يعني بايد بصورت يکي در ميون به سيم ضربه بزنند در غيره اينصورت پيکادو ما براي انگشت اشاره و وسط اشتباهه .وهمينطور حالت دست راست براي اين تکنيک به صورت تکنيک آپياياندو است

نکته:مفاصل انتهايي انگشتان کمي بالا تر ٫ وپشت دست موازي با صفحه صدا گيتار است وهيچ گونه حرکتي در مفاصل انگشتان نداريم ..
موقعيت انگشت شصت در اين تکنيک:زماني که ضربات روي سه سيم تريبل زده مي شه انگشت شصت روي سيم ۶ قرار مي گيره ولي زماني که ضربات روي سه سيم باس زده مي شه انگشت شصت مقداري بالاتر قرار مي گيره .يک نکته بسيار مهم که داشت يادم مي رفت اينکه ضربات بايد از مفصلهاي اخري صورت بگيره يعني در اين تکنيک بايد از ۲ بند آخر انگشتانمان استفاده کنيم.


آکورد راسگوادو

رسگوادوي ۳ تايي (آبانيکو)
راسگوادوي ۳ تايي که توسط انگشت شستp و انگشت وسطm اجرا ميشود در فلامنکو جزء پر استفادترين تکنيکها ميباشد و امروزه اثر کاملا ريتميک آن باعث محبوبيت بين نوازندگان گيتار فلامنکو شده است.چگونگي اجراي آن بصورت زير است :
۱- در ابتدا شست با ضربه رو به بالا تمام سيمهائي را که نت آکورد را تشکيل ميدهند٫ با قدرت به صدا در مياورد (مثلا در آکورد فا ماژور ۶ سيم به صدا در ميايد)
۲- سپس انگشت وسط با ضربه رو به پايين سيمها را به صدا در مياورد.
۳- و در پايان٫ ضربه رو به پايين شست اجراء ميگردد.
در اين راسگوادو نيز بايد توجه داشت که تک تک ضربات بايد به طور واضح قابل شنيدن باشد و همچنين فاصله زماني بين ضربات نيز بايد مساوي باشد. در ابتدا اين تکنيک را آهسته اجرا کرده و سپس به سرعت خود مي افزاييد در ضمن بايد در هنگام تمرين از ضرب پا و شمارش ويا مترونوم استفاده کنيد.در اين راسگوادو نه تنها هماهنگي بين انگشت وسط وشست مهم است بلکه حرکت خود دست از ناحيه مچ نيز بسيار مهم است . نکته ديگر که مهم است اينکه دست بايد از ناحيه مچ به اندازه اي خم شود که شست بتواند در خطي عمودي ضربه وارد کند.
براي اينکه شست و انگشت وسط در هنگام اجراي ضربات در حا لتي صحيح قرار داشته باشد بايد مچ دست سست باشد تا بتوانيم دست را ازادانه از قسمت مچ تاب دهيم. بدين ترتيب نوعي حرکت رفت وبرگشت و همچنين تا حدي چرخشي ( که به هنگام اجراء از ديد نوازنده در جهت عقربه هاي ساعت است خواهد بود) در مچ دست ايجاد ميگردد



تکنيک تريمولو

تريمولو يكي از تكنيكهاي تكنوازي گيتار ميباشد كه توسط آن صداي گيتار شبيه به صداي دو ساز بطور همزمان بگوش ميرسد . يكي از اين دو ساز ملودي رواني را با صداي زير مينوازد كه حالت اين صداي ممتد مانند ساز ماندولين توسط تكرار بسيار سريع نت ها ايجاد ميشود. ساز ديگر كه با صداي بم اجرا ميگردد نقش همراهي ريتميك را بعهده داشته و يا ملودي ديگري را در تضاد مينوازد.
تقويت تكنيك دست راست:
از انجايي كه تريمولو ابزاري عالي براي تقويت تكنيك دست راست ميباشد آن را در اين مرحلهء نسبتا مقدماتي به شما معرفي ميكنيم براي اجراء اين تكنيك حركات شست و ديگر انگستان بايد كاملا مستقل از يكديگر بوده و هر كدام بخوبي تحت كنترل قرار گيرند. اگر بخواهيد تريمولو را بسرعتي بنوازيد كه كاملا حس شود بايد تمرينهاي بسيار زيادي انجام دهيد با اين وجود اگر بتوانيد حتي از همين حالا آن را بسيار اهسته ولي با ريتمي موزون و با حركات مستقل شست و انگشتها بنوازيد ميتوانيد مطمئن باشيد كه خيلي سريع تكنيك دست راست شما پيشرفت خواهد كرد.

تريمولو به شيوه فلامنكو:
در اين نوع در هر ضرب 5 نت اجرا ميشود كه در آن شست ابتدا يك نت بم مينوازد (بصورت آپاياندو) و به دنبال آن 4 انگشت ديگر به ترتيب يك نت زير را با تكنيك تيراندو به صدا در مياورند بطور كلي ترتيب انگشتان در اين تكنيك به اينصورت است:
P . i . a . m .i
تريمولو به شيوه كلاسيك:
تنها تفاوت تريمولو به روش كلاسيك با تريمولو به روش فلامنكو اينست كه در تريمولو به روش كلاسيك در هر ضرب 4 نت اجرا ميشود كه ترتيب انگشتان به اينصورت است:
P . i . a . m

چند نكته مهم:
براي خلق يك ملودي روان و پيوسته بايد ريتم را يكنواخت و موزون نگه داريم.ضربات انگشتان بايد بطور مجزا و با مقدار نيروي مساوي صورت گيرد بصورتي كه صداي هر ضربه به يك ميزان بوده و همچنين فواصل بين ضربات بايد مساوي باشد.ميتوانيم تريمولو را آرپژ بروي يك سيم تشبيه كرد كه با اين نوع نگرش شما ميتوانيد فواصل بين نتها را با دقت بيشتري رعايت كنيد.در ابتدا بايد آنرا اهسته تمرين كنيد كه فواصل بين نتها مساوي باشند . دست خود را سست نگهداريد و انگشتانتان را از بند ها حركت دهيد. بعد از اينكه تريمولو را بروي سيم 1 اجرا كرديد و خوب حرفه اي شديد شديد ميتوانيد آنرا به روي سيم 2 و 3 نيز اجرا كنيد كه كمي مشكلتر است



آرپژ دوبل

آرپژ دوبل
اين تكنيك دست راست كه توسط دون رامون مونتايا به سطوح بالاي ذوقي وهنري ارتقا پيدا كرد٫ در فلامنكو بسيار مورد استفاده قرار ميگيرد تا به صداي آرپژ ظرافتي خواص بخشيده و در عين حال آنرا به زيبايي پر ميكند.هرآرپژ داراي 6 نت ميباشد كه درآن شست يك نت بم را با تكنيك آپاياندو به صدا در مياورد و بعد از آن انگشتهاي i m a m i به نوبت با تكنيك تيراندو 3 سيم زيربه صدا در ميآورد هر آرپژ بصورت يك گروه 6 نتي است و عدد 6 در بالاي هر يك از اين گروهها مشخص ميكند كه هر 6 نت مجموعا معادل يك ضرب طول ميكشد. پس يك آرپژ دوبل از ضربات p i m a m i تشكيل شده كه به ترتيب اجرا ميشود (از چپ به راست) .

نكته مهم در اينجا اينست كه بايد فاصله بين نتها وهمچنين قدرت نواختن نتها با هم برابر باشد. در ابتدا بايد آنرا به آرامي اجرا كرد و كم كم به سرعت خود بيافزاييم



آموزش گیتار(کوک کردن)

کوک کردن گيتار
براي كوك كردن گيتار روشهاي مختلفي وجود دارد از جمله استفاده از تيونر الكتريكي و...اما متداولترين و مهمترين آن اينست كه خود شما بتوانيد بدون استفاده دستگاهي و يا هر چيز ديگري گيتار خود را بصورت فرضي كوك كنيد چرا كه ممكن است مدتهاي بسياري گيتاري در دست بگيريد و هيچ يك از لوازم كوك كردن گيتار با شما نباشد آنوقت چيكار ميكنيد؟؟؟ در اين مبحث كوك كردن گيتار را بصورت فرضي به شما آموزش ميدهم در اين روش ممكن است گيتار شما بر اساس نتهاي دقيق موسيقي كوك نباشد مثلا بجاي اينكه سيم يك شما نت (مي) باشد در روش فرضي بروي نت (فا) يا هر نت ديگه اي كوك شود اما از انجايي كه در اين روش تمام سيمها بر مبناي سيم يك كوك ميشود بنابراين كوك صحيح و فرضي خواهيم داشت.مي دانيم كه سيمهاي گيتاردر حالت آزاد از بالا به پايين ( مي لا ر سل سي مي) ميباشد در اين روش ابتدا سيم يك خود را تا حدي سفت ميكنيم يا آنكه به همان حالت آنرا رها ميكنيم حال بر فرض آنكه سيم اول ما نت (مي) باشد سيم دوم را با سيم يك كوك ميكنيم به اينصورت كه انگشت خود را بروي فرت 5 سيم 2 قرار ميدهيم وسعي ميكنيم كه آنقدر سيم 2 را شل و يا سفت كنيم كه نتي كه بروي اين فرت قرار گرفته با سيم يك هم صدا شود( براي جلوگيري ازاحتمال پاره شدن سيم سعي كنيد اول سيم 2 رو شل كنيد و سپس به تدريج سيم را سفت كنيد تا نتي كه بروي اين فرت ثرار دارد با سيم 1 هم صدا شود) بعد از همصدا شدن نتي كه بروي فرت 5 سيم 2 قرار دارد با سيم يك , زمان كوك كردن سيم 3 بر اساس سيم 2 ميباشد كه در اين زمان شما انگشت خود را بروي فرت 4 سيم 3 قرار ميدهيد و سعي ميكنيد( بر اساس آنچه كه براي سيم قبل گفته شده ) نتي كه بروي اين فرت قرار گرفته شده را با سيم 2 همصدا كنيد.حال بعد از كوك كردن سيم سوم ما كه نت (سل) است , سيم 4 را بر اساس سيم 3 كوك كنيم كه در اين حالت انگشت خود را بروي فرت 5 سيم 4 قرار ميدهيم و سعي ميكنيم كه كه صداي اين فرت با صداي سيم 3 هم صدا شود در مورد سيم 5 نيز بعد از كوك كردن سيم 4 كه نت (ر) ميباشد انگشت خود را بروي فرت 5 سيم 5 قرار ميدهيم و سعي ميكنيم كه صداي اين فرت با صداي سيم 4 هم صدا شود و بعد آن نوبت كوك كردن سيم 6 ميباشد كه آنرا با سيم 5 كه نت (لا) ميباشد كوك كنيم با اين صورت كه انگشت خود را بروي فرت 5 سيم 6 قرار ميدهيم و سعي ميكنيم كه صداي اين فرت با صداي سيم 5 همصدا شود بنابر اين سيم 6 ما نيز كه نت (مي) ميباشد نيز كوك ميشود .در صورتي كه ميخواهيد كوك دقيقي داشته بايد سيمها را بطور دقيق كوك كنيد چرا كه اگه يك سيم را اشتباه كوك كنيد از آنجايي كه اين سيم مبنايي است براي كوك كردن سيمهاي ديگر بنا براين, كوك نادرستي خواهيم داشت در اين وبلاگ برنامه اي براي كوك كردن گيتاروجود دارد كه ميتوانيد گيتار خود را با استفاده از يك ميكروفون كوك كنيد كه كوك بسيار دقيقي خواهيد داشت به اين صورت كه بعد از نصب برنامه و قرار دادن فيش ميكروفون در قسمت كارت صدا, ميكروفون را در مقابل گيتار قرار ميدهيد بطور مثال اگر بخواهيم سيم يك را كه نت (مي) ميباشد را تنظيم كنيم با زدن ضربه بروي اين سيم برنامه به شما ميگويد كه سيم يك شما چه نتي است و در صورتي كه نت مرود نظر نبود با شل وسفت كردن سيم1 به نت اصلي آن كه نت (مي) است ميرسيم. اين يك برنامه كاملا مفيد ميباشد كه اميدوارم مورد استفاده قرار بگيرد در اين روش هم براي جلوگيري از احتما پاره شدن سيم سعي كنيد سيمها را قبل از كوك كمي شل كنيد سپس بتدريج آن را محكم كنيد تا به نت مورد نظر برسي



آموزش کامل گيتار (درس دوم)


خوب در درس اول در مورد نت شناسي روي دسته کار کرديم. اميدوارم که تمرين کرده باشيد تا
کاملا به اون مبحث تسلط داشته باشيد. اهميت نت شناسي روي دسته گيتار خيلي زياد هستش. براي در آوردن آکوردها، براي شناسايي طرح کلي آکوردها و... پس پيشنهاد ميکنم اگر در مورد نت شناسي روي دسته گيتار مشکلي داريد ابتدا به اون مبحث تسلط پيدا کنيد.

درس امروز ما همونطور که قبلا گفتم در مورد (آکورد شناسي) هستش.

آکوردها چند نوع هستند. ۱- دو صدايي که ۲ نت رو در بر داره. ۲- سه صدايي که ۳ نت رو در بر داره. ۳- چهارصدايي که ۴ نت رو در بر داره ۴- پنج صدايي که ۴ نت رو در بر داره. تمامي اين نتها به صورت همزمان هستند. حالا در تعريف ميگم...

در ميان آکوردها، آکوردهاي سه صدايي کاربرد بيشتري دارند. اين آکوردها از سه نت تشکيل ميشن که با (فواصل معين)‌نواخته ميشن. (يعني به طور پشت سر هم و طي يک فواصل معين)
اين آکورد انواع مختلف داره...

  1. ماژور (بزرگ يا شاد(
  2. مينور (کوچک يا غمگين(
  3. کاسته (Diminished)
  4. افزوده (Augment)
  5. SUS 4
  6. SUS 2



ما فعلا به آکوردها ماژور و مينور ميپردازيم...

قاعده آکوردهاي ماژور :

فواصل بين نتها در آکوردهاي ماژور به اين صورت هستش...

نت اول ....۲ پرده.... نت دوم ....۵/۱ پرده.... نت سوم...
يعني بين نت اول و نت دوم ۲ پرده فاصله هست و بين نت دوم و نت سوم ۵/۱ پرده فاصله هست.
حالا من ۲ تا مثال ميزنم...

مثلا در آکورد دو ماژور C ما اين نتها رو داريم...

دو ....۲ پرده.... مي ....۵/۱ پرده.... سل

ملاحظه ميکنيد که بين دو تا مي ۲ پرده فاصله و بين مي تا سل ۵/۱ پرده فاصله وجود داره. به اين آکورد ماژور گويند و چون با نت دو شروع ميشه ميگن دو ماژور...
مثالي ديگه...

مثلا آکورد سل ماژور G: خوب پس طبق قاعده اولين نت ما بايد سل باشه... پس از سل ۲ پرده به جلو ميريم تا به سي برسيم. اين دومين نت ماست. حالا ۵/۱ پرده ديگه ميريم جلو تا به (ر) برسيم. اين شد نت سوم ما. پس ترتيب اين نتها به اين شکل ميشه.

سل ...۲پرده... سي ...۵/۱ پرده... ر

اين در مورد آکوردهاي ماژور که بعدا باز به آنها ميپردازيم. در اين درس صرفا هدف آشنايي با اين آکوردهاست.

حالا به آکوردهاي مينور ميپردازيم.

قاعده آکوردهاي مينور:

قاعده آکوردهاي مينور دقيقا برعکس آکوردهاي ماژور است. يعني بين نت اول و دوم ۵/۱ پرده فاصله و بين نت دوم و سوم ۲ پرده فاصله هستش...

به طور مثال در آکورد دو مينور (Cm) داريم:

دو ....1/5 پرده.... ر# ....۲ پرده.... سل

ملاحظه کرديد که چون آکوردما دو مينور هست پس با دو شروع ميکنيم و ۵/۱ پرده جلو ميريم تا به ر# ميرسيم! يعني نيم پرده جلوتر از - ر - . بعد ۲ پرده ديگه جلو ميريم تا برسيم به سل. و مجموعه اين نتها آکورد دو مينور رو ميسازه.

يا در آکورد لا مينور داريم:

لا ....۵/۱ پرده.... دو ....۲ پرده.... مي

پس قاعده شروع نتها مانند ماژورهاست. يعني نت اول مشخص کننده نام آکورد است و بلعکس.
در آکوردهاي مينور براي اينکه نشان بديم که آکورد مينور هست جلوي نام آن يک m کوچک ميذاريم. مثلا لا مينور (Am) يا ر مينور (Dm) و ...

نکته مهم!!!
آکوردهاي مينور و ماژور تنها در نت وسط با هم تفاوت دارند و نتهاي اول و آخر آنها يکيست.
به اين صورت که اگر نت دوم آکورد مينور را ۵/. پرده به سمت صداي زير ببريم (جلو) تبديل به آکورد ماژور خودش ميشود.

اين مباحث در مورد آکوردشناسي بود.
پس تا همينجا درس رو نگه ميداريم تا درس بعدي... اين مباحث رو تمرين کنيد تا انشاا... در اين مبحث هم بتونيد موفق باشيد.

درس بعدي ما آموزش آکوردها و تمرين بر روي اونهاست... معرفي چند آکورد و...

پس تا درس بعدي...


آموزش گیتار(درس اول)


به اميد خدا قرار شد که از امروز کار آموزش گيتار رو شروع کنيم... من سعی ميکنم مطالب رو کاملا واضح بيان کنم... طوری که اگر کسی حتی تازه ميخواد شروع به يادگيری کنه براش سخت نباشه.
قرار بود که آموزش پاپ رو داشته باشيم... پس من قبل از همه چيز يه تعريف کوتاه از موسيقی پاپ بکنم تا يه ضمينه داشته باشيم.

موزيکی پاپ در حقيقت موزيک و موسيقی عمومی و مردمی هست. در موسيقی پاپ ما بيشتر کارمون با آکوردها و ريتمهاست... شايد اين تصور در ذهن پيش بياد که پاپ سبک راحتی هستش... اما در حقيقت هر سبکی دشواری خودش رو داره. سرعت عمل... دقت و شايد بشه گفت که قدرت در سبک پاپ شرطهای الزامی هستند. البته در مورد اين سبک توانايی تغيير در سبک و روشهای آموزش زياده. در مورد ريتمها هم تنوع ريتمها بسيار زياده. اما تنها چيزی که در
سبک پاپ اهميت فوق العاده ای داره حفظ آهنگ و وزن آهنگ هست که اين توانايی بالايی و در عين حال قابل کسبی رو ميخواد. هر کس که اراده کنه و تمرين رو در درجه اول کارها و اهداف خودش قرار بده بی شک ميتونه در موسيقی و در هر کار ديگری موفق باشه. با اميد به اينکه بتونم گامی در جهت آشنا شدن شما با سبک پاپ داشته باشم درسمون رو شروع ميکنيم.

يه چيزی رو يادم رفت بگم... مطمئنا من در کارم اشکالاتی دارم. دوست دارم رک و راست بهم بگيد و از اساتيد ديگری هم که اين آموزشها رو احتمالا ميخونن خواهش ميکنم اگر جايی موردی داشت يا من اشتباه گفتم تذکر بدن که خدايی نکرده اشتباهی پيش نياد.
در آخر هم از لطف آقا حامد تشکر ميکنم که هميشه حامی بودن.

خوب درس رو از نت شناسی در موسيقی و طرح کلی اونها شروع ميکنيم.

در موسيقی ما يک طرح کلی از نت ها داريم که طی فواصلی از يکديگر قرار ميگيرند. اين فاصله ها به شکلی هستند که فاصله ۲ نت مجاور ۵/۰ پرده هستش. در کل من ۱۳ نت داريم. شکل قرار گيری اين نتها به اين شکل هست:

ر –دو- سی -لا -سل –فا- می- ر- دو

DO- RE- MI- FA- SOL- LA -SI

تمامی فاصله بين اين ۲ نت ۱ پرده هست به جز فواصل بين(mi) تا (fa) و (si) تا (do).
درسته قبلا گفتيم که فاصله بين هر ۲ نت نيم پرده هست. اما بين اين نتهايی که نتهای پايه موسيقی هستند نتهای ديگری هم وجود دارند که فواصل بين نتها رو نصف ميکنند. البته باز هم همان استثناها وجود داره. يعنی بين (mi) تا (fa) و (si) تا (do) نت ديگری وجود نداره.

اين نتهايی که اين فواصل رو نصف ميکنن توسط ديز که با شکل (#) نشان داده ميشود و بمل که با شکل (‌b) نشان داده ميشود نشان داده ميشود. ديز همواره نيم پرده به جلو ميبره و بمل نيم پرده به عقب... به طور مثال فاصله بين نتهای (sol) تا (la) رو نتهای (sol#) و(lab) پر کرده این که البته این 2 نت یکی هستند و 2 تا به حساب نمیان. این نتها این فاصله یک پرده میان 2 نت پایه رو به 2 نیم پرده نقسیم میکنند.
پس در حقیقت در مورد استثنا ها (می#) همان (فا) میشه. چون فاصله بین (می) و (فا) نیم پرده بود و وقتی (می) توسط (#) نیم پرده جلو بره میشه همون (فا(

خوب این در مورد طرح کلی نتها بود. حالا در مورد گیتار صحبت میکنیم.

اول از همه بگم که به 3 سیم بالای گیتار که صدای بم دارن میگن Bass و به 3 سیم نایلونی پایین گیتار که صدای زیر میدن میگن String.

طریقه شمارش سیمها هم از اول سیم از پایین هست و تا آخرین سیم Bass که سیم 6 هست ادامه پیدا میکنه. طرح نتها در سیمهای گیتار به این شکل هست:

String 1 :سیم (1) : می زیر : E

String 2 : سیم (2) : سی : B
String 3 : سیم (3) : سل : G
Bass 1 : سیم (4) : ر : D
Bass 2 : سیم (5) : لا : A
Bass 3 : سیم (6) : می بم : E

ملاحظه میکنید که صدا از بالا یعنی از سیم 6 به پایین رو به بم شدن میگذاره.
نت ها از سیم 6 به پایین به شکل زیر میشه : می لا ر سل سی می.
که برای بهتر حفظ شدن این نتها اون رو به این شکل میخونن: ملا رسول سیمی:

حالا اگر بخوایم یک فرت (Fret) دلخواه روی دسته و روی یک سیم دلخواه رو انتخاب کنیم و نام نت اون رو بدونیم باید به طریقه زیر عمل کنیم.


فرت همان میله های فلزی باریکی هست که روی دسته رو به فواصل متعدد تقسیم میکنه

-1 نت اون سیم رو در نظر میگیریم. از روی کوکها که در قبل توضیح دادم! (همان نت سیمهایی که گفته شد!) (برای ابتدا از روی طرح کلی نتها)

-2 با توجه به این که فاصله هر فرت نیم پرده هست و با توجه به طرح کلی نتها که در ابتدا گفته شد، نیم پرده نیم پرده به سمت پایین دسته میرویم تا به نت دلخواه برسیم.
به طور مثال فرت ده روی سیم چهار نت (دو) میباشد. توجه داشته باشید که کوک این سیم (ر) هستش.
یا فرت چهار روی سیم پنج نت دو دیز (دو#) هستش.

این در مورد نتها روی دسته گیتار بود. با تمرینات میتونید خیلی سریع این درس رو یاد بگیرید.
به طور مثال برای خودتون روی فرتهای مختلف و با سیمها مختلف به جستجوی نتها برید.

من در درس بعدی طرح کلی کلیه سیمها و فرتها رو براتون میفرستم. به شکلی که دیگه مورد و ایرادی در این باره نداشته باشید.

خوب درس امروزمون تموم شد. نمیدونم برای روز اول بد بود با خوب. ولی خوب اگر شما کمک کنید و پیشنهاد و انتقادهاتون رو بگید سعی میکنم که بهتر بشه.

درس بعدی در مورد اصول آکورد شناسی هستش.

پس تا بعد...

تکنیک ها!!!

1-VIBRATO (لرزش تند روی سیم ):تند

با این روش که بیشتر در مورد گیتار الکتریک تدق میکنه شما بعد از این که نت را اجرا کردید میتوانید با حرکت انگشت به صمت بالا و پایین این تنکنیک را اجرا کنید فقط باید حرکت تند باشه


2-WIDE VIBRATO (لرزش تند روی سیم ):ارام

این روش هم مانند بالایی هست ولی با این تفاوت که شما دستتون را ارام تر بالا پایین میکنید و این حرکت دست شما کاملا مشهود هست و شنونده کاملا میتوانه احساسش کنه


3-SLIDE:

نام کامل این تکنیک"SLIDE OUT OF DOWNWARDS"است.

در این حالت انگشت دست چپ از فرت مورد نظر به سوی فرتهای بالاتر سر میخورد و صدای ان بم تر میشود.


4-SLIDE:

نام کامل این تکنیک "SLIDE OUT OF UPWARDS"است.

در این حالت انگشت دست چپ از فرت مورد نظر به سوی فرتهای پایین تر سر میخورد و صدای ان ریز تر میشود.


5-SLIDE:

نام کامل این تکنیک SLIDE INTO FROM ABOWE""است.

در این حالت انگشتان دست چپ از چند فرت پایین تر به سوی فرت مشخص شده سر میخورد.


6-SLIDE:

نام کامل این تکنیکSLIDE INTO FROM BLEOW""است.

در این حالت انگشت دست چپ شما از فرت بالا تر به سوی فرت مشخص شده سر میخورد.


7-SLIDE:

نام کامل این تکنیک"LEGATO SLIDE"است.

در این حالت انگشت دست شما بر روس نت اول قرار میگیرد و پس از زدن ضربه توسط دست راست به روی نت دوم سر موخورد.

دقت شود عمل لغزیدن یا سر خوردن توسط همان انگشتی که نت اول را گرفته بود باید انجام بشود.


8-SLIDE:

نام کامل این تکنیک" "SHIFT SLIDE است.

و دقیقا مانند "LEGATO SLIDE "است با این تفاوت که در این حالت پس از" SLIDE" به نت دوم هم ضربه میزنیم.


9-PULL OFF:

انگشتان دست چپ را بر روی نتهایی که میخواهیم توسط این تکنیک بوجود ایند قرار میدهیم.

اکنون پس از اینکه نت اول را نواختیم انگشت دست چپ را بر میداریم تا صدای نت دوم ایجاد شود.

دقت شود در این حالت تنها یک ضربه به نت اول از طریق برداشتن انگشت دوم به وجود میاید.


10-HAMMER ON:

در این حالت ایتدا نت اول را مینوازیم و صدای نت دوم را بویسه ضربه محکم دست چپ به وجود میاوریم.

دقت شود برای به وجود اوردن این دو نت تنها برای نت اول با دست راست ضربه میزنیم و صدای نت دوم با ضربه چکشی مانند انگشت دست چپ به وجود میاید.


11-BEND:

صدای نت مورد نظر بویسله بالا کشیدن سیم زیرتر میشود

مثلا در حالت فوق ابتدا توسط دست راست ضربه ای میزنیم و سپس توسط انگشتان دست چپ فرت دهم از سیم سوم را بالا میکشیم تا صدا ی ان نیم یا 1 پرده زیرتر بشود.


12-TREMOLO BAR"

به وسیله دست ویبراتور تن صدا یا زیر و بمی نت به منقدار تعیین شده کاهش یافته و دوباره به نت اولیه باز میگردد و مقدار ان نیر از نیم پرده تا 1 و یا بیشتر قابل حرکت است.


13-GRACE NOTE:

این تکنیک در تبلچر نمایش داده میشود و نشانه کوچکی هست در کنار نت اصلی که شماره را در کنار ان نشان میدهد

برای اجرا ان باید مثلا از فرت 8 دیت را سر داد روی فرت 10 و نت را اجرا کرد و بیتر برای تزئین اهنگ ها مورد استفاده قرار میگیرد.


14-DEAD NOTE:

با این تکنیک شما میتوانی صدای خفه ای را در اون نت مورد نظر به وجود بیارید

یعنی در اصل شما حتی سکوت هم نکردید ولی یه چیزی بین سکوت و نت اصلی هست

صدا از توی سازتون در میاید ولی صدای نت نیست صدای خفه ای هست

در این تکنیک نباید اجازه بدید سیم حرکت کنه دست چپ باید جوری گفته شود مکه نه صدای نت در بیاد و نه سیم ازاد باشه.


15-FADE IN:

علامت مورد نظر به این معنا هست که صدای نت باید ارام ارام افزایش پیدا کنه تا به حالت عادی و خوب برسه.


16-GHOST NOTE:

در این حالت اگر نتی در میان پرانتز باشه به این معنا هست که باید صدای نت ارام تر از حد طبیعی و عادی خودش باشه.


17-TAPPING:

در این تکنیک ضربه ای یا ضرباتی توسط انگشت سبابه (i)، یا انگشت میانی(m) ، یا هر دو یا توسط پیک بر روی فرت یا فرتهای تعیین شده میزنیم و سپس سایر نت ها را توسط انگشتان دست چپ و تکنیک های دیگر به وجود میاوریم.


18-TRILL:

این تکنیک با MAMMER ON و PULL OFF های پیوسته و سریع بین نت اصلس نوشته شده در داخل پرانتز بوجود میاید.


19-TREMOLO PICKING:

در این حالت نت تا انجایی که امکان دارد بسرعت و پیوسته نواخته میشود این کار به کمک بالا و پایین رفتند های ممتد و سریع پیک و با کشش های زمانی سه لا چنگ ،دو لا چنگ،سه لا چنگ ،انجام میگیرد.


20-PALM MUTE:

با این تکنیک شما صدای خفه ای را از نت به دست میاوریم

برای انجام این کار لازم است دست راست را کمی جلو تر بیاورید و تکیه بدهید به سیم مورد نظر بازدن ضربه به سیم صدا به وجود میاید ولی خفه است


21-STACATO:

اگر علامت بالای نت بود بهه این معنا است که نیمی از زمان اجرا باید نت اجرا شود و نیم دیگر باید سکوت کرد.

به عبارت دیگر نت باید به صورت کوتان نواخته شود.


22-DOTTED:

در این حالت شما برای اجرای نت باید نیمی از زمان نت را بیشتر بنوازید

به این معنا که شما باید یک و نیم ضرب به نت اجازه اجزا بدهید


23-REST:

در موسیقی برای نشان دادن سکوت از علائم خاصی استفاده میشود

در زیر نمونه هایی از این علامت ها را میبینید که به ترتیب از چپ به راست شامل زمان بندی های زیر میباشد

(نت گرد،نت سفید،نت سیاه،نت یک لا چنگ،نت دولا چنگ،نت سه لا چنگ،نت چهار لا چنگ)


24-LINK NOTE:

خط اتصال خطی است با انحنای بین دو نت هم نام و هم صدا کشیده میشود.

نت اول را میزنیم ولی نت دوم را نمیزنیم; بلکه زمان ان را به نت اول اضافه میکنیم.


25-PICKSTREKE:

علامت ضربه زدن با دیت راست به وسیله پیک یا انگشت است

که وقتی نوک پیکان به سمت بالا باشد ما به روی گیتار از بالا به پایین میزنیم و وقتی نوک پیکان به سمت پایین است ما از پایین به بالا بر روی سیم ها میزنیم.


26-NATURAL HARMONIC:

به کمک این تکنیک ما میتوانیم صدایی فلوت ماننده از گیتار خارج کنیم

برای این کار کافی است دست چپ را طوری مماس روی سیم یا فسمت فلزی قرار دیهید و بعد از اجرا نت به وسیله دست راست ان را رها کرده و یا به ارامی لمس کنید.


27- HARMONIC ARTIFICIL:

با این تکنیک میتوان صدای سوت ماننده از سیم خارج کرد

برای این کار بعد از زدن سیم و نواختن نت انگشت شصت و یا صبابه را به ارامی به سیم میزنید تا ارتعاش کن گرفته شود

دقت کنید این کار بسیار سخت ولی در این حال فوق العاده تکنیک زیبایی هست

و در انواعو اقصام مختلف اجرا میشود.


28-علائم برگشت:

اگر بخواهیم یک یا چند میزان خاص تکرار شود مکافی است از علائم فوق استفاده کنیم


اگر یکی از قسمت های برگشت و تکرار در میزان اول باشد لازم نیست علامت گزاشته شود فقط باید درقسمت انتهایی گزاشته شود.


اگر بخواهیم این تکرار به وصرت شمارشی باشد مثلا میخواهیم این میزان 3 بار تکرار شود از این نوع علامت در بالای خطوط حامل استفاده میکنیم که شماتره ای که نوشته شده همان میزان تکرار میباشد.


وقتی که تکرار یکقسمت دو پایان داشته باشد از علامت فوق استفاده میکنیم

به این ترتیب که در بار اول قسمت 1 اجرا میشود و در بار دوم تکرار قسمت 2 نواخته میشود.



مطالب مشابه :


علل گزگز و خواب رفتگي انگشتان دست

گزگز،کرختی،بی حس شدن و خواب و راديال مسئول حس و حرکت دست می بی حسی انگشتان دست




علل گزگز و یامورمور ویا سوزن‌سوزن شدن دست و پاها چیست ؟

علل گزگز و یامورمور ویا سوزن‌سوزن شدن دست شدن، کرختی و بی حس و تحریکات حسی دست




دنیای جالب چپ دست ها

سایت اجتماعی بی وبلاگی برای دور هم جمع شدن چپ دست حس و ادراک مستقیم .




علت سوزن سوزن شدن دست و پا و راه درمان

احساس سوزن سوزن شدن دست و يا پا به علت فشار مستمر بر درمان گزگز،کرختی،بی حس شدن و




آموزش گیتار

مطالبی زیبا از چپ دست هم باعث شکسته شدن ناخن شست چپ خودش قرار بده بی شک ميتونه




لعنت به دهانی که بی موقع باز شود

لابلای دندانها هدایت می کردیم که کمتر به هم سابیده شوند از سابیده شدن بی حس دست چپ




درمان درد دست و علل ان

اما گاهی درد دست چپ تنها علامت آن است. درمان گزگز،کرختی،بی حس شدن و خواب رفتگي




چپ دستی یا راست دست ؟؟؟بیا تو !!!!!!!!!!!!!!!

تئورى هاى به كار گرفته شده در توضيح راست دست شدن يا چپ دست شدن چپ دستها سبب بی حس و ادراك




بررسی علل درد در دست و شانه و روش های درمان آن

یخ ناحیهٔ آزرده را بیحس کرده و بعد سه روز یخ‌گذاشتن و کم شدن درد با دست چپ دست




برچسب :