گزارش برنامه کوه بمو - 1/10/91

یا ارحم الراحمین<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

شب یَلدا یا شب چلّه بلندترین شب سال در نیمکره شمالی زمین به صبح رسيد. خيابانها در سكوتي وهم انگيز فرو خفته است. پرايد سفيد رنگ آخرين مسافر خود را ساعت 7 صبح در دروازه قرآن سوار کرد. خورشيد اولین روز دیماه سال 1391 (مصادف با 7 ماه صفر سال 1434 قمري و 21 ماه دسامبر سال 2012 ميلادي) بی رمق از پشت كوه هاي شرق ديده مي شد. سرمای صبح جان داشت و باد مي وزيد. لكه هاي ابر در نقاطي از آسمان سايه گسترانيده بود. ده دقیقه ای زمان نگذشته بود که در دست راست جاده در کنار چشمه رکن آباد توقف کردیم. آب رکن آباد در قسمت غربی بمو واقع است. بند امیر در جانب شمال شرقی آن قرار گرفته، و راه قدیمی شیراز از جنوب شرقی رشته کوه می گذرد. تنگ الله اکبر (با دروازة قرآن در آن ) مشرف بر شیراز در جانب جنوبی آن واقع است. کوله پشتی ها را برداشته و بدون درنگ به حرکت درآمدیم. از فنس ها گذر کردیم و مسیر پاکوب را در پیش گرفتیم. یکی از اعضاء کارت ورود به منطقه را به همراه داشت.

گروه کوهنوردی آریوبرزن شیراز

رشته کوه بمو از سلسله جبال زاگرس در استان فارس واقع در شمال شهر شیراز است که با جهت شمال غربی ـ جنوب شرقی امتداد دارد. در مشرق به ارتفاعات خرمن کوه و در جنوب به دریاچة بختگان می پیوندد. گردنه‌های آب باریک و باجگاه در مسیر راه شیراز ـ اصفهان در جانب شمال غربی رشته کوه قرار دارد. پرواز کبک ها در گذر از تنگه ها سکوت منطقه را می شکست. ساعت 8 صبح به چشمه خشک شده ای، رسیدیم.

تعدادي چشمه در منطقه حفاظت شده بمو قرار دارند كه در قديم الايام محلي سرسبز و خرمبود ولي رفته رفته با احداث چاه هاي عميق در منطقه و كمي نزولات آسماني در سالهاياخير آبدهي اين چشمه ها كم شد و بجز دوتا از اين چشمه ها بقيه در فصل زمستان و بهارفعال است. چشمه فيل واقع در پشت پادگان چشمه بيدي در بين ارتفاعات بمو كه از طريقروستاي بجگاه در موقعيت 10 كيلومتري اتوبان شيراز-مرودشت قرار دارد. اين چشمه ازپرآب ترين و زيباترين چشمه بمو است و به سبب واقع شدن در منطقه بمو و صعب العبوربودن و نيز وجود داشتن در منطقه نظامي تقريبا دور از دسترس عموم است.چشمه هاي واقع در دامنه بمو (شمال بمو) مقابل منطقه زرقان پاسگاه محيط زیست آبباريك، چهار چشمه، چشمه عظيمي، چشمه اسماعيلي، چشمه صادقي،چشمه چورو، چشمه حاج محراب، چشمه قنبري، چشمه بز، تلمبه بادي (اين تلنبه بر اثر وزش باد از چاه حفاري شده آب مورد نياز آهوانرا در منطقه بمو تامين مي كند) را می توان نام برد.توقفی چند دقیقه ای جانی تازه به درونمان جاری نمود. مجدد به راه ادامه دادیم. ساعت 8:25 صبح به دو راهی رسیدیم که با توجه به صعب العبور بودن مسیر دست راست، سمت چپ را انتخاب کردیم. از کنار ایستگاه فرستنده تلویزیونی گذر کردیم. ساعت 9:10 صبح در گوشه ای دنج پناه باد بساط صبحانه را برقرار کردیم.

ساعت 9:50 صبح به حرکت در آمدیم. رشته کوه بمو دشت شیراز را از دشت مرودشت جدا می سازد و چندین درة دشت مانند در بین رشته کوه به نامهای چاه مَحْکی شرقی و چاه محکی غربی و بالِش (نزدیک گردنة بالِش ) در شمال این رشته کوه دیده می‌شود. از بالای تنگ قرارگاه شکاربانان هویدا بود.

گروه کوهنوردی آریوبرزن شیراز

ساعت 10:30 صبح از ارتفاعات مشرف بر چشمه چورو گذشتیم و دقایقی نگذشت به غار بسم اله رسیدیم. کنجکاوی ما را بر آن داشت تا دقایقی را به بازدید غار سپری کنیم. رشته کوه بمو و زمینهایپیرامون آن منطقة استپی و نیمه استپی است؛ به عبارت دیگر کم آب (با کمبود آب) است. پوشش گیاهی آن به طور عمده از بوته زارهای گون و بوته‌های دیگر و شقایق و لاله واژگون تشکیل شده است و درختچه‌های کیالک، انجیر وحشی، گیلاس وحشی و ارژن در آن یافت می‌شود. پوشش گياهان دارويي منطقه بمو را اين گياهان تشكيل مي دهند: آويشن شيراز, آويشن معمولي, نعناع کوهي, پدنه کوهي, تاج ريزي گل جاليز, بومادران, بابونه, گل راعي, شاه افرسفيد, گل ختيم, گل زرد, گل سر زرد, کيسه ماري, کرفس, پياز کوهي, سير وحشي, چاي کوهي, مرزن جوشن, درمنه, پال اچان (براي چربي و قند خون) سماخ, شاه تره. در منطقة بمو از پوشش حیوانی می‌توان قوچ، میش، بز،پازن، آهو، کفتار، گرگ، گربه وحشی، خرس قهوه‌ای، گراز، پلنگ، روباه، خرگوش و خارپشت و از خزندگان سوسمار، مار غیرسمی و افعی کوهییافت. آسمان بمو هیچگاه خالی از پرندگان نیست ۵۵ نوع پرندهدر این پارک آمار گیری شده که ۲۶ گونه بومی منطقه است؛ از جمله عقاب طلایی ـ هماـ کرکس ـ دال ـ کبک ـ تیهو ـ کوکر سفید ـ سینهسیاه و... .

ساعت 10:50 صبح بر روی خط رأس قرار گرفتیم. سنگ آبها در جای جای مسیر به چشم می خورد. ساعت 11:45صبح بر دامنه قله قرار گرفتیم و استراحتی نموده و پیمایش شیب پیش رو را آغاز کردیم. با موقعیت جغرافیایی 29 درجه و 40 ساعت و 40 دقیقه و 26 ثانیه شمالی و 52 درجه و 27 ساعت و 37 دقیقه و 11 ثانیه شرقی ساعت 12:30 ظهر به قله با ارتفاع 2635متر رسیدیم.مرتفعترین قلة بمو کَل اسد (ارتفاع حدود ۶۶۱ ، ۲ متر) است. سجده شکر بجا آورده و پس از مقداری استراحت و گرفتن چند عکس به یادگار مسیر برگشت را در پیش گرفتیم.

هجوم لکه های ابر باران زا بر سرعتمان می افزود. برخی نقاط به دلیل شل و گل و لای، زمین لیز شده و باعث عدم تعادل می گردید. به سمت شمال پیش می رفتیم. خورشید در عقبمان به نظاره نشسته بود. رفته رفته به سمت غرب متمایل شدیم. ساعت 13:50 بعد از ظهر به دشت رسیدیم. مسیر پاکوب را در پیش گرفتیم. از میان انبوه بوته ها گذر کردیم. تا اینکه ساعت 14:10 بعد از ظهر به چشمه خشک شده چورو رسیدیم. باد با شدت می وزید. در پناه تپه ای ساعت 14:25 بعد از ظهر ناهار را میل نمودیم و مجدد طی طریق نمودیم.

گروه کوهنوردی آریوبرزن شیراز

بر سرعت باد افزوده شده بود به طوری که در زمان گام برداری تو را هول می داد و اگر استقامت نمی کردی به زمین می خوردی. تکه های ابر دست در دست هم داده و بر پهنه آسمان سایه گسترانیده بودند. بی هیچ وقفه ای به پیش می رفتیم. دست باد بر سر و صورتمان چنگ می انداخت. ساعت 16:30 بعد از ظهر به چشمه رکن آباد رسیدیم. خانواده های بی شماری با توجه به سردی هوا و احتمال بارندگی به پای چشمه آمده بودند. کوله پشتی ها را جا داده و به سمت شیراز به حرکت درآمدیم.

نفرات شركت كننده:

افشار-گلسرخی-توكل فرد-شيرواني-واثقي

گزارش برنامه دریاچه دم اسب-14/4/92

گروه كوهنوردي آريوبرزن شيراز گروه کوهنوردی ذوب آهن اصفهان. گروه کوهنوردی آریوبرزن

شرکت هم نوردان در همایش محیط زیستی به مناسبت روز جهانی تالابها

(سالهای قبل فاضلاب ذوب آهن به گروه کوهنوردی دنا اصفهان كوهنوردي در ايران گروه

تمرین فنی-پشت مله22/1/93

گروه كوهنوردي آريوبرزن شيراز (بانوان) [email protected]

گزارش برنامه قله خامین7-9/1/93

گروه كوهنوردي آريوبرزن شيراز گروه کوهنوردی ذوب آهن گروه کوهنوردی آزادصفه اصفهان.

تمرین فنی-پشت مله29/1/93

گزارش برنامه کوه بمو - 1/10/91

گروه كوهنوردي گروه کوهنوردی ذوب آهن در مسیر راه شیراز ـ اصفهان در جانب شمال

میدانید آهن چگونه بدست می آید

وبلاگ كوهنوردي - آهن فلزی است که در گروه 8 و دوره 4 جدول آگلومراسیون ذوب آهن اصفهان

غار چاه قلعه بندر(فهندژ)شیراز23/1/92

گروه كوهنوردي آريوبرزن شيراز - غار چاه قلعه بندر(فهندژ) گروه کوهنوردی ذوب آهن اصفهان.

افتتاح اولین موزه کوهنوردایران21/2/93

گروه كوهنوردي آريوبرزن

صعود جامعه پزشکی به بل 24/7/92

گروه كوهنوردي گروه کوهنوردی ذوب آهن ساعت 8:24 از پلیس راه شیراز به اصفهان گذر می