بی غبار عادت کاری از اردشیر کامکار

شاید بتوان کمانچه را سوزناک ترین ساز ایرانی دانست. اولین شنیده های من از این ساز اصیل ایرانی آلبوم نغمه های جانسوز مرحوم استاد بهاری است که تنها وارث گذشتگان موسیقی در این ساز بودند. در میان شیوه های متعددی که پس از ایشان در نواختن این ساز بوجود آمد چندین سبک مختلف قابل تشخیص است. اول گروهی که معتقد به حفظ اصالت صدای این ساز بوده و همان خش تو دماغی این ساز را می پسندند. استاد لطفی و مهدی آذرسینا از این جمله اند. عده ای نظیر فرج علیپور این ساز را به سبک رام نشدنی فولکلور می نوازند و برخی نیز صدادهی آن را به ساز ویولن نزدیک کرده اند. کسانی نیز نظیر کیهان کلهر عزیز، در ترکیبی از این نگرشها سبک حود را یافته اند. در این میان اردشیر کامکار، فرزندی از خانواده هنر پرور کامکارها، با استفاده از تمامی تکنیک های صدا دهی در این ساز سبکی را به وجود آورده که اگر چه از سوزناکی اصیل این ساز فاصله گرفته اما سرزندگی و شادابی آن برای شنونده جذاب بوده و از نظر موسیقی نیز قابل تامل است.

 در آخرین آلبوم این هنرمند گرامی که به همراهی شروین مهاجر شاگرد ایشان و همراه با تنبک کامیبز گنجه ای به بازار آمده، سازهای کوبه ای غربی نیز برای تکمیل ارکستراسیون (و شاید هم برای جذب مخاطب جوان)، به این مجموعه افزوده شده است. نوازنده ساز های کوبه ای آقای همایون نصیری را چندان نمی شناسم اما نام کامبیز گنجه ای برای علاقه مندان موسیقی ایرانی ناآشنا نیست. کامبیز گنجه ‌ای متولد پانزدهم خردادماه ۱۳۴۷ در شهر ری است. در کارنامه‌ی هنری او همکاری با گروه‌های سماع، مولانا و صبا به چشم می‌خورد. همچنین از آثار مهمی که وی در آنها به نوازندگی پرداخته می‌توان به نسیم وصل، ناشکیبا، شوق دوست، فستيوال جاده‌ی ابریشم، نیلوفرانه، یاد استاد، زیباترین، ناز نگاه، دونوازی کمانچه و تنبک ( به همراه سعید فرجپوری )، شکوفه در شکوفه، سفر عشق، هزار آوا، دیار مهر، زهی عشق و اخیراً دست‌افشان اشاره نمود. ایشان فرزند استاد داود گنجه نیز هستند.

اما شروین مهاجر در سال 1358 در تهران متولد شد . از نوجوانی به نواختن پیانو و ویلن پرداخت و در سال 1373 با ساز تخصصی کمانچه وارد هنرستان موسیقی شد و از سال 1374 نزد اردشیر کامکار به فراگیری کمانچه پرداخت.  وی در سال 1375 فعالیت گروهی و حرفه ای خود را با گروه فوژان آغاز کرد و همان سال در سیزدهمین جشنواره موسیقی فجر موفق به دریافت رتبه اول نوازندگی کمانچه از هیئت داوران شد. او در گروه های فوژان به رهبری حمید دیبازر، ارکستر کمانچه به سرپرستی اردشیر کامکار،گروه مولوی،گروه عارف به سرپرستی استاد پرویز مشکاتیان، گروه کامکارها، گروه همساز به سرپرستی مسعود شعاری، نوازندگی نموده است. شخصاً در کنسرت امسال کامکارها درسالن کشور از همراهی ایشان با اردشیر کامکار بسیار لذت بردم و در این آلبوم نیز به همراهی بسیار زیبایی دارد. این آلبوم از 9 قطعه تشکیل شده که دو قطعه تند باد و رقص آتش آن بسیار زیبا است. گوش سپردن به این آلبوم سرزنده را به دوستان توصیه می کنم.


مطالب مشابه :


نگاه جامعه شناسی به نوازندگی ساز تنبک و مشکلات نوازندگی ساز تنبک

موسیقی را شاید بتوان همراه یک ساز حرفهای ساز تنبک به عنوان یک ساز حرفهای




چند ساز کوبه ای ابداعی

چند ساز کوبه ای ظریف که همراه داشتن آن دست نوازندگان حرفه ای میسپردن و بعد




ساز شناسی ساز تنبک (قسمت اول)

ساز شناسی ساز تنبک به یک شیوه بسیار ساده همراه با سازهایی مثل تار حرفه ای: از سال 1379




تاريخچه تنبك

که نام این ساز در اصل تنبک بوده و ساز کوبه ای پوستی زمان مشهور همراه




کمانچه

در منطقه آذربایجان ساز همراه تعداد نوازندگان حرفه ای آن ده ها برابر دوران تنبک (ضرب




خريد اينترنتي : آموزش جامع تصویری تمبک توسط استاد حامی کیوان / اورجینال

حامی کیوان عناوین ساز تمبک : آموزش تنبک به همراه سکوت تنبک بصورت حرفه ای




بی غبار عادت کاری از اردشیر کامکار

شاید بتوان کمانچه را سوزناک ترین ساز و همراه با تنبک کامیبز و حرفه ای خود را




آموزش جامع تنبک نوازی ( تصویری ) توسط استاد حامی کیوان

آموزش جامع تنبک نوازی ( از مبتدی تا حرفه ای ) منظومهٔ حیدر بابا _ شهریار _ همراه با




برچسب :