نقد وبرسی کارتون لاکپشت های نینجا

انيميشن «لاك‌پشت‌هاي نينجا» از مجموعه پويانمايي‌هايي است كه سال‌ها از زمان پخش آن مي‌گذرد. اين انيميشن از گروه برنامه‌هايي است كه بازي رايانه‌اي آن هم موجود است. البته امروزه كه با حجم وسيعي از بازي‌هاي كامپيوتري با كيفيت‌هاي بالا مواجه هستيم، شايد لاك‌پشت‌هاي نينجا ديگر محبوبيت گذشته‌ خود را نداشته باشد. زماني اين لاك‌پشت‌ها از معروفيت و محبوبيتي همرديف بتمن و مرد عنكبوتي برخوردار بودند، اما امروزه با گسترش اين تيپ شخصيت‌ها كه از قدرت و توانايي خارق‌العاده‌اي برخوردارند، چه‌بسا ديگر لاك‌پشت‌هاي نينجا در ذهن مخاطبان كمرنگ شده‌ و تاثير فراوان خود را از دست داده باشد.

فرمول اصلي اين نوع انيميشن‌ها در واقع قدرت و توانايي در كنار جوانمردي و از خودگذشتگي است و از آنجا كه جمع اين صفات و ويژگي‌ها به صورت همزمان در يك شخص دشوار است، شخصيت‌هاي اين نوع پويانمايي‌ها در بين مخاطبان، محبوب و دست‌نيافتني مي‌شوند. اما تفاوت عمده لاك‌پشت‌هاي نينجا با ديگر شخصيت‌هاي هم‌تيپ خود، اكتسابي بودن توانايي‌هاي آنهاست. سازندگان در تمام قسمت‌هاي اين مجموعه ضمن روايت داستان به مخاطب نهيب مي‌زنند كه توانايي و قدرت لاك‌پشت‌ها نتيجه‌ تلاش و سختكوشي آنها در راه يادگيري فنون جنگي و دفاعي است و نه خدادادي بودن استعداد يا خيالي و اغراق‌آميز بودن آن. اين يكي از نكات مهم و آموزنده‌ اين مجموعه است.

برخلاف لاك‌پشت‌هاي نينجا نمونه‌هاي ديگر اين نوع انيميشن تاكيد بسياري بر خاص بودن و محدود بودن توانايي‌ها به شخصيت اصلي خود دارند. علاوه بر آن، اين سوپرشخصيت‌ها عموما مجهز به سلاح و لوازم خاصي هستند كه در اختيار هيچ ‌كس غير از خود آنها نيست. بنابراين درونمايه‌ اصلي اين مجموعه‌ها ـ كه آميزه قدرت بااخلاق است ـ به شكلي نادرست تصوير شده است؛ چراكه در اين نگاه بخصوص تنها قدرت‌هاي خيالي و انسان‌هاي غيرواقعي هستند كه نياز به اخلاق دارند نه ديگران؛ حال آن‌كه هر قدرتي در هر مراتبي كه باشد نيازمند كنترل اخلاقي است. همچنين اين شخصيت‌هاي فراطبيعي فاصله‌ زيادي با دنياي واقعي مخاطب دارند، بنابراين ناخودآگاه در ذهن مخاطب اخلاق و جوانمردي نيز از دنياي واقعي فاصله مي‌گيرد.

در لاك‌پشت‌هاي نينجا شخصيت‌ استاد اسپلينتر، موش كوچك پيري است كه روزي حيوان خانگي استاد بزرگي بوده است. اين موش كوچك با نگاه كردن به تمرينات رزمي و آموختن فنون دفاعي، رفته‌رفته خود به مرحله‌ استادي رسيده است و حالا لاك‌پشت‌ها كه دست‌آموخته‌هاي او هستند، احترام خاصي براي او قائلند و او نيز تمام سعي خود را براي تربيت جسم و روح لاك‌پشت‌ها به كار مي‌گيرد. تاكيد بسيار اسپلينتر (استاد) به لئوناردو (لاك‌پشتي كه به شمشيرهاي فولادي‌اش بسيار متكي است) مبني بر اين‌كه «سلاح، تنها به خوبي كسي است كه با آن مي‌جنگد» مويد اين نكته است كه تربيت سنتي شرقي همواره بر مبناي اخلاق بوده و اين ويژگي در اكثر آثار برخاسته از فرهنگ اين اقوام ديده مي‌شود. سامورايي‌هاي ژاپني يا پهلوانان ايراني، آن زمان محبوب و جاويدان مي‌شدند كه در كنار تلاش براي كسب قدرت، به آموزه‌هاي اخلاقي هم توجه نشان مي‌دادند. حال آن‌كه در نمونه‌هاي غربي، قدرت فراطبيعي و برتر حرف اول را مي‌زند. پيداست كه براي مخاطب كودك آموزه‌هاي مبتني بر اخلاق تاثير تربيتي بيشتري نسبت به آموزه‌هاي مبتني بر قدرت صرف دارد. بنابراين مي‌توان وجه مضموني و محتوايي انيميشن لاك‌پشت‌هاي نينجا را يكي از نقاط قوت اين مجموعه به شمار آورد.

اما اگر بخواهيم مجموعه را به لحاظ ساختاري و بصري مورد بررسي قرار دهيم، نخستين نكته قابل توجه، كارگرداني دقيق اثر با تكيه و تاكيد خاص بر وجه دراماتيك قصه خواهد بود. در اين مجموعه ما صرفا با نوعي تصويرسازي كارتوني براي داستان مواجه نيستيم. اندازه‌ نماها، زاويه‌ دوربين، ميزانسن‌ و حتي نورپردازي، همگي در راستاي القاي درست لحن هر صحنه‌ بخصوص از مجموعه هستند. به عنوان نمونه در قسمتي از مجموعه كه «شِرِدِر حمله مي‌كند» نام دارد، صحنه‌اي است كه لئوناردو با بدمن داستان روبه‌رو مي‌شود و از ناحيه‌ او مورد تطميع و فريب قرار مي‌گيرد. در اين صحنه تسلط كامل بدمن (شردر) بر لئوناردو به خوبي مورد تاكيد قرار گرفته است. نماي درشت چشم‌هاي او، نمايش همزمان چند زاويه‌ مختلف از كلوزآپ چهره‌ او در حال صحبت كردن و نيز حركت دستانش هنگام حرف زدن، همه القاكننده‌ غلبه‌ رواني كامل او بر شخصيت لئوناردو هستند. بخصوص اين كه چهره لئوناردو در تاريكي قرار گرفته و در مقابل، چهره شردر كاملا سفيد و نوراني است. اين المان‌هاي بصري نه فقط تاثيرپذيري لئوناردو از شردر را براي مخاطب باورپذير مي‌كنند، حتي باعث همذات‌پنداري مخاطب با لئوناردو هم مي‌شوند و پيشفرض بد بودن شخصيت شردر را به طور كامل از ذهن او بيرون مي‌كنند. به اين عناصر بصري بايد ديالوگ‌هاي زيبا و فريبنده‌ شردر را هم اضافه كنيم كه مدام دم از نيكي و عدالت و مبارزه با ظلم و فساد مي‌زند!

در تكميل بحث درباره‌ اين صحنه بايد به صحنه‌ ديگري هم كه در آن لئوناردو مقابل استاد اسپلينتر نشسته و پي به اشتباه خود مي‌برد، اشاره كنيم. در اين صحنه، چهره لئوناردو به گونه‌اي كاملا متضاد با صحنه‌ قبل نورپردازي شده است؛ يعني منبع نور نه پشت سر او، كه درست در مقابل او قرار گرفته و چهره‌اش در نور كامل ديده مي‌شود،. كنايه از اين است كه ضمير لئوناردو در اثر سخنان روشنگرانه‌ و بيدارگرانه‌ استاد، روشن و آگاه گشته و او ديگر از سياهه‌ جهل و ناآگاهي خارج شده است. اين‌كه سربازان شردر همه جا سياهپوش هستند و فاقد رنگ و نور، خود مويدي است بر آگاهانه بودن تدبير بصري به كار رفته در اين دو صحنه؛ تدبيري كه بخوبي تاثير دراماتيك مورد نظر را در ناخودآگاه مخاطب ايجاد كرده و او را به شكلي كاملا سينمايي و بصري به همراهي و همدلي با سير داستاني اثر فرامي‌خواند.

نكته‌ جالب ديگر در انيميشن لاك‌پشت‌هاي نينجا شخصيت‌هاي آن است. لاك‌پشت در نظر همگان به عنوان حيواني كم‌تحرك و غيرچابك شناخته‌ مي‌شود و موش هم موجودي ضعيف و آسيب‌پذير شمرده مي‌شود. حال آن‌كه در اين مجموعه كاملا عكس اين موارد صادق است. اين نكته‌ ظريف در طراحي شخصيت‌ها بسيار قابل توجه است. لاك‌پشت‌ها با وجود طبيعتشان با تلاش و سختكوشي توانسته‌اند سرعت و توانايي يك جنگجو را كسب كنند. موش كوچك داستان يا همان استاد اسپلينتر نيز با تلاش فكري و جسمي توانسته بر ضعف‌هاي طبيعي خود غلبه كند و به مقام استادي در هنرهاي رزمي نائل آيد. اين انتخاب شخصيت‌ها بيانگر آن است كه هر كس با هر توان و استعداد مي‌تواند موفق باشد و تنها وسيله رسيدن به اين موفقيت تلاش خود اوست نه وسايل و تجهيزاتي كه در اختيار دارد.

انيميشن لاك‌پشت‌هاي نينجا كلكسيوني از بهترين و مهم‌ترين آموزه‌هاي اخلاقي است كه با شناخت صحيح از مخاطب خود در قالب داستاني پرهيجان و شخصيت‌هايي جذاب ارائه مي‌شود. علاوه بر نكات اخلاقي ذكر شده ويژگي مهم و بارز اين مجموعه در تاكيد بر كار گروهي و تعاون است. در تمام قسمت‌ها اين چهار لاك‌پشت با هم و در كنار هم مي‌توانند دشمن را شكست دهند و هيچ‌كدام به تنهايي قادر به پيروزي نيستند. اين موضوع در اكثر آثار مشابه مورد غفلت واقع شده است در حالي كه در لاك‌پشت‌هاي نينجا علاوه بر تاكيد بر كار گروهي، روابط و تعاملات اين چهار لاك‌پشت و ارتباط آنها با استاد خود نيز به تصوير كشيده شده است كه خود سرشار از نكات آموزشي است. امروزه اين نوع انيميشن‌هاي شخصيت‌محور به صورت فراوان در اختيار كودكان و نوجوانان قرار گرفته است. بعلاوه بازي‌هاي كامپيوتري آنها نيز كمك بسياري به محبوبيت اين تيپ انيميشن‌ها كرده است و از آنجا كه كودكان و نوجوانان نيز رغبت بيشتري به مجموعه‌هاي اكشن و پرهيجان دارند چه بهتر كه در ميان انبوه توليدات موجود نمونه‌هايي را براي كودكان خود انتخاب كنيم كه در رشد و تربيت او موثر باشند نه اين‌كه تنها ثمره‌اش براي مخاطب، پرخاشگري و خشونت باشد.

در مجموع مي‌توان گفت انيميشن لاك‌پشت‌هاي نينجا يكي از نمونه هاي‌ پويانمايي‌هاي خوب اكشن و رزمي است كه علاوه بر جذابيت سرشار و مضامين اخلاقي مناسب، از ساختار درست و كم‌نقصي هم برخوردار است، اگرچه متاسفانه توان رقابت با رقبايي همچون سوپرمن، مرد عنكبوتي يا بتمن را كه از تبليغاتي به مراتب فراگيرتر و گسترده‌تر برخوردارند، ندارد و چه‌بسا به همين دليل، اين روزها در بين كودكان كمتر شناخته شده و مورد توجه است.

خب چه طور بود من وقتی اینو خوندم برای اولین بار ازاین که سریال لاکپشت های نینجا را دوست دارم خوشحال بودم


مطالب مشابه :


دانلود کارتون لاک پشت های نینجا

لاك پشتهاي نينجا براي دانلود فيلم لاك پشت هاي نينجا به زبان عكس های لاک پشت های نینجا 2012.




نقد وبرسی کارتون لاکپشت های نینجا

در مجموع مي‌توان گفت انيميشن لاكپشتهاي نينجا يكي از نمونه هاي لاکپشت های نینجا 2012;




وبلاگ لاک پشت های نینجا

جدیدترین اخبار مربوط به لاک پشت های نینجا، دانلود فیلم و عکس و در این وب!




اخبار سریال لاکپشت های نینجا +عکس

پشت صحنه ی سریال «لاك پشتهاي نينجا» تحت عنوان «لاك پشت هاي جهش لاکپشت های نینجا 2012;




160.آخر هفته با فيلم هاي سينمايي و تلويزيوني

فيلم سينمايي « پناهگاه » به كارگرداني دانيل اسپينوسا ، محصول سال 2012 لاك پشت هاي نينجا




3054. فيلم هاي جذاب سينمايي و تلويزيوني در آخر هفته

انيميشن « لاكپشت هاي نينجا » به هاي چهار لاكپشت معروف به نينجا را سال 2012 آمريكا است




برچسب :