معماری وموسیقی

همه هنرها به طور عرضی با هم در ارتباط هستند چون منشا همه آنها زیبایی است. در معماری نسبت بین طول وعرض و ارتفاع باعث زیبایی می­شود و در موسیقی نسبت­های صوتی منجر به زیبایی می­شود. می­توانیم بگوییم یکی از تفاوت­های بین معماری و موسیقی در دریافت تناسب در اثر هنری است که در معماری توسط دیدن و در موسیقی به صورت شنیداری یافت می­شود.

وجه تشابه معماری و موسیقی

1) concept یا ایده خلق اثر در این است که هر دو بر اساس سبک خوسته شده طراجی می­شوند.

2) هماهنگی: در معماری توسط سازماندهی عناصر و ترکیب آنها در یک فضا و در موسیقی با استفاده از نحوه اجرا و ترکیب سازها به وجود می­آید.

3) تنوع و یکنواختی: استفاده تکراری از عناصر فضایی در معماری و کاربرد مکرر از یک ضرب و ریتم در موسیقی ممکن است به ترکیبی یکنواخت و خسته­کننده منجر شود. از طرف دیگر
تنوع­طلبی افراطی به منظور ایجاد جذابیت بیشتر در آثار باعث ایجاد نوعی آشفتگی و هرج و مرج دیداری و شنیداری می­گردد.

4) ریتم و سکون: در معماری ساده­ترین نوع ریتم تکرار منظم عناصر معماری در امتداد یک خط مستقیم است. سکون و توقف با مفهوم مکث در معماری جنبه­ای کاربردی دارد. پاگرد پله­ها، میادین و گره­های شهری از نمودهای کاربردی آن است. گاهی با ایجاد یک عامل یا عنصر در فضای معماری و جلب توجه بیننده عامل مکث و سکون را می­توان به خوبی پدید آورد. (قرارگیری یک اثر هنری در راستای یک مسیر حرکتی)

در موسیقی نیز ریتم به عنوان پایه و سمبل ساخت موزیک مطرح می­باشد. اگرچه که ریتم­های کند و تند در موسیقی هر یک با توجه به شرایطی خاص طراحی و ساخته می­شوند لیکن مفهوم ریتم بدون سکون کاملاً بی­معناست. ترکیب حرکت نت­ها و سکوت­ها در یک اثر موسیقی برخواسته از ایجاد نوعی تنوع و نشاط در گوش شنونده است.

همانگونه که ما در بافت موسیقی اجرای نت روان و سیال و متصل و یا اجرای مقطع و ناپیوسته
نت­ها را داریم نیز معماران در صورت ساختمان و نصب بازشوها با فواصل گوناگون گاهی همچون هنر گوتیک در جستجوی کاهش آرتیکولاسیون به واسطه تداوم بوده­اند و گاهی نیز در جستجوی پیوستگی و تداوم کامل هر چند در هر طبقه از ساختمان ما می­توانیم با نظاره­گری بر پنجره­ها و بازشوها و فضای خالی سکوت به ملودی گوش دهیم توأماً هم می­توانیم با نگریستن به بدنه ضلع یک ساختمان دو یا سه طبقهرا به شکل یک هارمونی به یک چشم­انداز دریافت کنیم به زبان دیگر همانگونه که دانش هارمونی ما را به خصیصه­های آکوردها و توانایی پیوندشان با یکدیگر با توجه به ارزش­های ساختمانی ملودیک و وزنی آنها آگاه می­سازد کاوشگر نیز می­تواند هارمونی بافت موسیقی را برداشت کند.

برخی تأثیرات: عوامل متعددی در ایجاد ایده­ها و مفاهیم آثار مؤثرند. در این رابطه استفاده از نوعی موسیقی در فضاهای خاص معماری بسیار مد نظر است در فضاهایی با عملکرد فرهنگی و هنری و توریستی و... این موسیقی به تلطیف فضا کمک می­کند. ضمن اینکه نوع و سبک موسیقی اجرایی بهتر است با ویژگی­های کالبدی فضای معماری هماهنگ گردد. در زمینه تأثیر این دو هنر بر یکدیگر می­توان گفت که:

تأثیر موسیقی بر معماری با انگیزه کیفیت بخشیدن به فضا کاملاً واضح و مستقیم است (کاربرد در مراکز تفریحی- فرهنگی). تأثیر معماری بر موسیقی را می­توان به ساخت ملودی­ها و آهنگ­هایی درباره برخی آثار فرهنگی و تاریخی به عنوان یک اثر یادمانی خلاصه کرد.همچنین گاهی برگزاری مراسم کنسرت در برخی مکان­های تاریخی و فرهنگ­دار خاص تأثیر خود را بر نحوه برگزاری (انتخاب و نواخت و آرایش ساز و سبک موسیقی) می­گذارد.

به گفته گوته: معماری موسیقی منجمد است. معماری موسیقی خاموش است. معماری ایجاد فضای مادی و معنوی می­کند ولی موسیقی فقط ایجاد فضای معنوی می­کند به عبارت دیگر موسیقی معماری زمان است و معماری موسیقی مکان. موسیقی را روح زمان و معماری را روح مکان
نامیده­اند. معماری موسیقی جامد است همان موسیقی است که در عالم غیر مادی جریان دارد و معماری ایرانی مصداق بارز و عینی در جهان مادی دستگاه­ها و نغمه­های موسیقی ایرانی است اگر به فضاهای معماری ایرانی قدیم پا گذاشته باشید حتماً به راز جاودانگی و سحرانگیزی این فضاها اقرار می­کنید. چگونه می­توان نقش جهان را دید و در آن زندگی کرد و روح آدمی در آن به پرواز درآید بی­آنکه نغمه خوشی از عالم ملکوت را در گوش ما زمزمه کند. وقتی از سردر بازار قیصریه وارد میدان شویم اگر با موسیقی ایران آشنا باشیم احساس می­کنیم که دستگاه شور را برای ما زمزمه می­کند اول طاق­نماهای موزون را می­بینیم که همچون ریتم در موسیقی ایران به دنبال هم هستند و در چند پرده نزدیک به هم نواخته می­شوند آرام آرام پیش می­رویم تا به عالی­قاپو می­رسیم که همان شهناز است بعد به زیرافکن و قرود می­آید و می­رسد به مسجد شاه که همان گوشه اوج است و بعد مسجد شیخ­لطف­ا... که گوشه سلمک را تداعی می­کند تا دوباره می­رسد به سردر قیصریه. موسیقی ایرانی را باید شنید همانگونه که معماری ایرانی را باید دید و به قضاوت نشست بی­شک یکی از عمده دلایل سخرانگیزی فضای ایرانی همین پیوند با موسیقی است.     


مطالب مشابه :


اسکیس در معماری (بهمراه نمونه طرح های دانشجویی)

اسکیس چیست و چگونه می توان به مهارت های قابل قبول در آن دست یافت . ارایه فکر اولیه ایی که




اسکیس

تخصصی معماری - اسکیس - به وبلاگ تخصصی معماری خوش آمدید




نمونه تمرین اسکیس کارشناسی ارشد معماری سال 87

اسکیس و پرزانته - نمونه تمرین اسکیس کارشناسی ارشد معماری سال 87 - آموزش معماری از اسکیس تا اجرا




آموزش مقدماتی اسکیس

معماری - آموزش مقدماتی اسکیس - معماری تمرین اول درس یک. این تمرین در یک شیت a3 انجام می شود




معماری وموسیقی

اسکیس و معماری - معماری وموسیقی - مطالبی برای دانشجویان رشته معماری




برچسب :