تکنیک ماساژ برای رفع سردرد - انوژش ماساژ سر برای خوابیدن

 

یکی از انواع سردرد که شاید بتوان به عنوان رایج‌ترین و شایع‌ترین سردرد ها در میان زنان و مردان از آن نام برد، سردرد های تنشی است. این مطلب، تکنیک ماساژ برای کاهش سردرد هایی است که در اصطلاح به آن‌ها سردرد های تنشی می‌گوییم.

یکی از انواع سردرد که شاید بتوان به عنوان رایج‌ترین و شایع‌ترین سردرد ها در میان زنان و مردان از آن نام برد، سردرد های تنشی است که به دلیل التهاب و انقباض‌های عضلانی ناشی از تنش‌ها و استرس‌های روزمره به وجود می‌آید. بسیاری از مردم برای درمان تمامی سردرد ها، دست به دامن انواع مسکن‌ها می‌شوند در حالی که چاره تسکین همه دردها، قرص و داروی شیمیایی نیست. آنچه پیش روی شماست تکنیک ماساژ برای کاهش سردرد هایی است که در اصطلاح به آن‌ها سردرد های تنشی می‌گوییم.

گام اول

پیش از شروع ماساژ ، یک لیوان آب بنوشید و یک لیوان آب هم کنار دستتان بگذارید تا بعد از اتمام ماساژ بنوشید. اینکه بدن شما به هنگام دریافت ماساژ و 24 ساعت بعد از آن، آب کافی دریافت کرده باشد بسیار اهمیت دار،د زیرا نوشیدن آب به میزان کافی موجب دفع سموم و اخلاط زائد از بدن می‌شود. بنابراین 24 ساعت بعد از گرفتن ماساژ ، به میزان کافی آب بنوشید تا علاوه بر دفع سموم با آب‏رسانی مناسب به سلول‌های عضلانی، به خوبی آن‌ها را تخلیه، راحت و ریلکس کنید.

گام دوم

انوژش ماساژ سر برای خوابیدن

انوژش ماساژ سر برای خوابیدن

انگشت شست هر دو دست را روی پل بینی قرار دهید، به گونه‌ای که نرمی انگشت روی نقطه پل قرار بگیرد؛ درست آنجایی که بینی به پیشانی اتصال پیدا می‌کند. این دو نقطه را با فشار اندک دست‌ها ماساژ دهید. این ماساژ یک نوع ماساژ نقطه‌ای است. فشاری که به دستتان وارد می‌شود، نباید آنقدر زیاد باشد که درد احساس کنید. نقطه پل روی بینی را 5 بار و هر بار به مدت 10 ثانیه فشار دهید. سعی کنید هر دو نقطه را به طور همزمان ماساژ دهید.

گام سوم

تکنیک ماساژ برای رفع سردرد, آموزش ماساژ رفع سردرد

در این مرحله در حالی که هنوز انگشتتان روی نقطه پل وجود دارد، هر دو شست را به سمت بالا بچرخانید، به این شکل که سرانگشتتان روی نقطه باقی بماند و نرمی شستتان روی ابتدای ابرویتان قرار بگیرد. وقتی این تکنیک را اجرا کردید، آن را به مدت 10 ثانیه نگه‌دارید و چند بار آن را تکرار کنید.

گام چهارم

تکنیک ماساژ برای رفع سردرد, آموزش ماساژ رفع سردرد

ناحیه زیر ابروها، یکی دیگر از نقاطی است که ماساژ آن تأثیر زیادی در کاهش سردرد های تنشی دارد. برای ماساژ این نقطه، از انگشت شست و سبابه کمک بگیرید. پوست زیر ابرو را بگیرید و سعی کنید آن را ابتدا به سمت بینی و سپس به سمت خارج ابرو بکشید و این حرکت را چند بار تکرار کنید. این تکنیک را 10 بار تکرار کنید و هر بار آن را 5 ثانیه ادامه دهید.

گام پنجم

تکنیک ماساژ برای رفع سردرد, آموزش ماساژ رفع سردرد

نرمی سرانگشتان 3 انگشت اشاره، میانی و حلقه را روی شقیقه‌تان قرار دهید و با فشاری اندک، این نقطه را برای 10 ثانیه فشار دهید و پس از این، با حرکت دایره‌وار، سرانگشتانتان را در جهت عقربه‌های ساعت حرکت دهید و نقطه مشخص شده را ماساژ دهید.

گام ششم

تکنیک ماساژ برای رفع سردرد, آموزش ماساژ رفع سردرد

در این مرحله، سرتان را مستقیم نگه‌دارید و سپس آن را آرام و آهسته به سمت شانه راست خم کنید. در این حالت نباید گوشت ان با شانه‌تان تماس پیدا کند. 10 ثانیه در این حالت بمانید. این حرکت یک کشش طبیعی و مناسب برای عضلات گردن است که ارتباط مستقیم با عضلات ناحیه سر و صورت دارد. این حرکت را به همین صورت روی شانه چپ نیز اجرا کنید.

گام هفتم

تکنیک ماساژ برای رفع سردرد, آموزش ماساژ رفع سردرد

کشش عضلات ناحیه گردن، اهمیت زیادی در کاهش سردرد های تنشی دارد، چرا که ریلکسی عضلات ناحیه گردن موجب ریلکسی عضلات سر و کاهش انقباض‌های عضلانی در ناحیه سر می‌شود؛ بنابراین به کاهش اسپاسم‌های عضلانی در این ناحیه کمک می‌کند. برای مدیریت این حرکت، دستتان را روی گردن و زیر گوشت ان قرار دهید و به آرامی، گردن را به سمت راست و چپ حرکت دهید. این حرکت را باید به آرامی انجام دهید و بیش از اندازه، به گردنتان فشار نیاورید. این حرکت را در هر دو سوی چپ و راست تکرار کنید.

گام هشتم

تکنیک ماساژ برای رفع سردرد, آموزش ماساژ رفع سردرد

برای کشش کامل عضلات و ماهیچه‌های ناحیه گردن و سر، علاوه بر حرکت‌هایی که به سمت چپ و راست انجام می‌دهید، لازم است عضلات سر و گردن را در ناحیه جلو و پشت گردن نیز تقویت کنید. برای این منظور، باید خیلی آهسته سر را به سمت پایین هدایت کنید و چانه‌تان را به قفسه سینه بچسبانید. 10 ثانیه در این حالت بمانید و سپس سر را به آهستگی به سمت عقب هدایت کنید و اجازه دهید سرتان به مدت 10 ثانیه در این شرایط باقی بماند تا کشش عضلات به طور کامل انجام شود. این تکنیک را 3 تا 4 بار تکرار کرده و هر بار، مدت زمان 10 ثانیه را رعایت کنید.

گام نهم

تکنیک ماساژ برای رفع سردرد, آموزش ماساژ رفع سردرد

در این مرحله، از سرانگشتان هر دو دست کمک بگیرید تا عضلات ناحیه پس گردن و پایین سر را به خوبی لمس کنید و به آرامی ماساژ دهید. این ماساژ به تخلیه فشارهای عصبی و اسپاسم‌های ناحیه گردن کمک می‌کند و در عین حال، به آزاد شدن عضلات این ناحیه و سردرد های ناشی از اسپاسم گردن منجر می‌شود.

گام دهم

تکنیک ماساژ برای رفع سردرد, آموزش ماساژ رفع سردرد

در این مرحله، از سرانگشتان برای ماساژ دادن عضلات و رفع اسپاسم پشت گردن استفاده کنید. این بار، سرانگشتانتان را به سمت گوش‌ها هدایت کنید و به آرامی با چرخش‌های دایره‌وار، عضلات این ناحیه را ماساژ دهید. این ماساژ به شما کمک می‌کند تا راهی به جز مصرف داروهای شیمیایی برای تسکین سردرد تان داشته باشید.

مجله سیب سبز

گردآوری ورزش و بدنسازی برگزیده ها
,