ورزش بدمینتون، تاریخچه بدمینتون - ورزش آکا - تاریخچه بدمینتون در ایران و جهان

در این بخش از سایت برگزیده ها مطالبی در مورد ورزش بدمینتون را برای شما آماده کرده ایم ، امیدواریم که مورد توجه شما قرار گیرد.

ورزش - تاریخچه و معرفی ورزشها - تاریخچه بدمینتون

ریشه بازی بدمینتون امروزی از کشور هندوستان آغاز شده است، از بازی ای که آنها به نام Poona انجام می دادند. این بازی که رقابتی زیبا بود توسط افسران ارتش انگلستان، از هندوستان به کشورشان انتقال داده شد.

بدمینتون

بدمینتون

ورزش بدمینتون

این بازی توسط افسران انگلیسی از هندوستان به انگلستان برده شد و از آنجایی که دوک بیفورت به این بازی بسیار علاقمند بود. و در خانه ییلاقی خود به نام قصر بدمینتون برای سرگرم کردن مهمانان خود از این بازی استفاده می کرد پس از آن بازی پونا به بدمینتون تغییر نام پیدا کرد. قوانین اصلی این رشته در سال 1877 در کراچی (در آن زمان جزو کشور هند بود. ) تنظیم و در سال 1887 در انگلستان اصلاح و تدوین گردید
 بدمینتون به تدریج به تمام نقاط دنیا گسترش پیدا کرد. این رشته ورزشی در مدت زمان کوتاهی از طرف مردم مورد استقبال قرار گرفت و علت اساسی آن این است که این رشته ورزشی، بازی ایده آلی برای خانواده ها می باشد. بدین معنی که تمامی اعضای خانواده بدون توجه به سن و جنس می توانند در این رشته فعالیت نمایند. و در ضمن تجهیزات آن سبک و قابل حمل است و در همه جا قابل اجرا است. این رشته ورزشی برای سلامت ی روان و تن مفید و در ضمن هیجان و لذت در این بازی به حدی است که می توان اوقات فراغت را با این بازی سپری نمود. در حال حاضر کشورهای چین- اندونزی - مالزی و دانمارک و کره جنوبی و انگلستان جزو تیمهای برتر جهان به حساب می آیند. در سال 1873 اولین کلوپ بدمینتون در انگلستان شکل گرفت. فدراسیون جهانی بدمینتون در سال 1934 تأسیس گردید. در حال حاضر 14 کشور از جمله ایران جزو ibf می باشند. در سال 1977 اولین دوره مسابقات قهرمانی جهان در مالمو برگزار شد و اولین دوره بازیهای المپیک بارسلون در سال 1992 اجرا شد.

نخستین بار قوانین این بازی درسال ۱۸۷۷ نوشته شد و طی چند سال شکل زمین بازی تغییراتی کرد تا اینکه در سال ۱۹۰۱ زمین رسمی بدمینتون به شکل مستطیل فعلی تثبیت شد. باشگاه های ورزشی بدمینتون کم کم در سرتاسر انگلستان شروع به کار کردند. تا سال ۱۸۹۳ این بازی تا اندازه ای پیشرفت کرد که ۱۴ باشگاه برای ساختن یک اتحادیه به هم ملحق شدند.

بدمینتون در ایران:
با ورود کارشناسان نفتی انگلیس به ایران، بدمینتون به کشور ایران راه یافت و کارمندان ایرانی شرکت نفت این ورزش را از انگلیسی ها یاد گرفتند. این رشته ورزشی با خروج انگلیس به فراموشی سپرده شد. تا اینکه ایران میزبانی بازیهای آسیایی 1353 را تقبل نمود. ون بدمینتون یکی از رشته های این بازیها بود در این راستا سازمان تربیت بدنی در سال 1351 فدراسیون بدمینتون ایران را تأسیس نمود و جهت راه اندازی این رشته مربی صاحب نام هندی به نام دیپو گوش را به همکاری دعوت نمود این مربی مدت پنج سال به کار تعلیم و آموزش بدمینتون در ایران مشغول بود. اولین دوره مسابقات قهرمانی کشور ایران در سال 1352 با حضور 24 تیم برگزار شد که تهران و خوزستان و اصفهان به ترتیب اول تا سوم شدند. اولین بار تیم ملی بدمینتون ایران در بازیهای آسیایی 1353 تهران شرکت نمود و در بین 13 تیم هشتم شد. اولین رئیس فدراسیون بدمینتون در ایران آقای امیر نویدی بود که تا سال 1356 عهده دار این مقام بود و آخرین رئیس فدراسیون آقای کرباسیان می باشد. که از سال 1368 عهده دار این مقام است. هر ساله مسابقات قهرمانی کشور در رده های مختلف سنی (نونهالان - نوجوانان - جوانان - بزرگسالان - پیشکسوتان) برگزار می گردد.

هر شخصی می تواند به کمک یک راکت سبک وزن بدمینتون و ضربه زدن به توپی از روی تور از این بازی لذت بخش استفاده کند. این بازی سریع ترین بازی انجام شده با راکت است. یک ضربه محکم به توپ باعث می شود که توپ با سرعت تقریبی ۳۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند و در سطوح حرفه ای و بالای آن نیاز به سرعت، عکس العمل، استراتژی و قدرت زیاد بازیکن دارد. چرا که بازیکن برجسته این رقابت حتی تا ۲ کیلومتر را طی یک مسابقه در زمین می دود.

ویژگیهای بازی بدمینتون:

این ورزش شامل انواع حرکات دویدن، پریدن، ضربه زدن و خم شدن و کشش بدن به صورت سریع بوده و برای بازیکن لذت بخش است. این ورزش برای سلامت بدن بسیار مفید بوده

و موجب تقویت کامل قدرت، استقامت، سرعت و چابکی و ورزیدگی بدن می شود.
قدرت تشخیص، احساس رقابت و رضایت و تمرکز حواس و سرعت انتقال فکری و بدنی (عصبی و عضلانی) را تقویت می نماید. ضمنا در طی تمرینات و مسابقات موجبات آشنایی
و دوستی های بیشتر را فراهم می نماید.

 

تاریخچه بدمینتون در ایران و جهان

تاریخچه بدمینتون در ایران و جهان

تاریخچه ورزش بدمینتون

اندازه و ابعاد زمین بدمینتون:
زمین بازی دو نفره(دوبل):
طول ۴۰/۱۳ متر
عرض۱۰/۶ متر

زمین بازی یکنفره ( سینگل)
طول ۴۰/۱۳ متر
عرض۱۸/۵ متر

سالن بازی:
ارتفاع سقف نباید کمتر از ۶۲/۷ متر از مرکز میدان بازی باشد. در مواردی که فقط یک میدان وجود دارد باید حداقل یک متر اطراف آن خالی بوده و اگر دو زمین در کنار هم است این فاصله باید حداقل ۲۲/۱ متر باشد.
رنگ کف سالن باید یکنواخت و تیره انتخاب گردد.
رنگ سبز تیره توصیه می شود. دلیل تیره بودن رنگ کف زمین این است که نور را منعکس نکند.
نور:
در طی روز بهتر است نور کافی از سقف بتابد اگر چنین امکانی نباشد از پنجره های کنار میدان بازی نور بتابد هر پنجره ای که روبروی بازیکنان قرار دارد، باید کاملاً تیره و بسته باشد.
در شب و یا در سالن باید نور چراغ بالای هر طرف زمین بفاصله در حدود ۴ متر ارتفاع و حدود ۱ متر بیرون از سطح زمین نصب شود قدرت تمامی چراغهای سالن باید ۲۰۰۰ وات باشد.

پایه ها:
پایه ها یا میله های تور باید ۵۵/۱ متر ارتفاع داشته باشد. پایه های فلزی بر کف سالن در کنار خط میانی میدان نصب شوند.   در صورتیکه نصب آن ممکن نباشد، باید پایه ها بر کف سالن بوسیله وزنه سنگین مهار شوند. قطر هر پایه نباید بشتر از ۴ سانتی متر باشد.

تور:
تور باید از نخ طبیعی یا بافت مصنوعی ظریف و به رنگ تیره بصورت بافت مشبک مربع به ابعاد حداقل ۵/۱ تا حداکثر ۲ سانتی متر بعرض ۷۶/۰ متر باشد و محکم از پایه ای به پایه دیگر کشیده شود. فاصله فوقانی تور از سطح زمین در نقطه مرکزی تور باید ۵۲۴/۱ متر و در کنار پایه ۵۵/۱ متر باشد و لبه آنرا نواری سفید بعرض ۷۵ میلیمتر در برگیرد بطوریکه طناب و یا سیمی از آن بگذرد و به پایه ها محکم گردد.

 

ویرایش و تلخیص:برگزیده ها


,