درباره ورزش کاراته - خلاصه و مطلبی در مورد کاراته

درباره ورزش کاراته


محوطه مسابقه

محوطه مسابقه که «تاتامی» خوانده می شود دارای ابعاد ۱۲×۱۲ متر شامل ۸×۸ متر محوطه اصلی و از هر طرف ۲ متر محوطه ایمنی می باشد و باید کاملاً مسطح و به دور از مخاطره باشد.

خلاصه و مطلبی در مورد کاراته , اطلاعاتى در مورد کاراته , درباره کاراته

خلاصه و مطلبی در مورد کاراته

زمان مسابقه برای آقایان ۳ دقیقه مفید، برای جوانان و بانوان ۲ دقیقه مفید می باشد. در صورت تساوی یک دقیقه وقت اضافی در نظر گرفته می شود.
مسابقه دهنده و مربی او، داوران و قضات باید لباس رسمی به تن داشته باشند. سر داور قبل از مسابقه باید تمام وسایل مسابقه و لوازم ایمنی را بررسی کند.
اصطلاحات و مقررات داوری
شوبو سانبون هاجیمه: شروع مسابقهشوبو هاجیمه: شروع مسابقه در وقت اضافهسوزوکته: ادامه مسابقه (اعلان شروع مسابقه بعد از ایجاد وقفه)شیرویا آکانوکاچی: داور هنگام اعلام برنده دستش را به طرف ورزشکار باند قرمز یا سفید بالا گرفته این کلمه را ادا می کند.اتوشی باراکو: ۳۰ ثانیه به پایان مسابقه ماند.موتو نواچی: ایستادن در مکانهای مقررسوزوکته هاجیمه: شروع ادامه مسابقهتوری ماسن: غیرقابل قبولهی که واکه: مساویشوگو: صدا زدن کمک داورهانتی: مشورت در قضاوتانچوسن: مرگ نهایی(اولین ضربه در وقت اضافه)آیوچی: تکنیک امتیازی همزمانکاراته دارای کمربندهای سفید، زرد، نارنجی، آبی، سبز، بنفش، قهوه ای و مشکی است و درجات کمربند مشکی دان نامیده می شود که از دان یک تا دان ده می باشد.
فنون دست، «ته وازا» و فنون پا «گری وازا» نامیده می شود.
● مسابقات کاراته به دو دسته تقسیم می شود:

1.فرم یا کاتا: مبارزه با حریف فرضی
2.کومیته: مبارزه
در مسابقات کاتا، شرکت کنندگان در دوره های اول و دوم ملزم به اجرای یکی از کاتاهای اجباری یا شی تی کاتا بوده و در دورهای بعدی می توانند کاتای اختیاری خود را اجرا نمایند و کاتا از هر منطقه شروع شود در همان نقطه نیز باید خاتمه یابد. در کاتا تمام تکنیک ها باید به طور کامل و صحیح اجرا شود. ضمن اینکه استفاده از کیا یعنی تخلیه هوای درون سینه با صدا و سریع روی تکنیکهای خاصی اجباری است.
مسابقات در کاتا و کومیته به صورت تیمی و انفرادی برگزار می شود. مسابقات تیمی کاتا به صورت ۳ نفره مسابقات تیمی کومیته به صورت پنج نفره با دو نفر ذخیره انجام می گیرد.


منبع:رزمی کار
ویرایش و تلخیص:برگزیده ها


اطلاعاتى در مورد کاراته , درباره کاراته