ورزش فوتسال - ورزش آکا - تحقیق راجب فوتسال

در این بخش از سایت برگزیده ها مطالبی در مورد ورزش فوتسال را برای شما آماده کرده ایم ، امیدواریم که مورد توجه شما قرار گیرد.

فوتسال به بازی فوتبال درون سالن، گفته می شود. این رقابت ها در زمینی به ابعاد زمین بسکتبال، در محل های سرپوشیده و یا در محل باز و بدون دیوار و حصار انجام می گیرد. فوتسال (FUTSAL)، واژه بین المللی برای این رشته ورزشی است. این واژه برگرفته از لغات اسپانیایی FUTbol و SALA - به معنی درونی یا درون سالن – است.

 

تحقیق راجب فوتسال

تحقیق راجب فوتسال

ورزش فوتسال

ورزش - ورزش گروهی - ورزش فوتسال

تاریخچه فوتسال

منشا شکل گیری فوتسال به شهر مونته ویدئوی اوروگوئه باز می گردد. در سال 1930، ژوان کارلوس سریانی، فوتبال 5 نفره را برای مسابقات جوانان در YMCA پی ریزی کرد.فوتسال به سرعت در آمریکای جنوبی بخصوص برزیل محبوبیت پیدا کرد. بسیاری از بازیکنان بزرگ و مشهور فوتبال برزیل، از طریق کسب مهارت های رشته ورزشی فوتسال، سبک ها و متدهای خود را در رشته فوتبال گسترش دادند و این موضوع زمینه مطرح شدن آنها را به عنوان بازیکنان بزرگ فوتبال فراهم کرد. بازیکنانی مانند پله، زیکو، به به تو و سایر ستاره های فوتبال برزیل مهارت های خود را از طریق بازی در زمین های فوتسال و شرکت در این رشته ورزشی ترقی دادند. از آن هنگام، برزیل راه خود را به سوی مطرح شدن به عنوان قطب اصلی فوتسال جهان در پیش گرفت و اکنون مسابقات این رشته ورزشی تحت حمایت فیفا در سراسر جهان برگزار می شود.

اولین رقابت بین المللی فوتسال در سال 1965 برگزار شد، زمانی که پاراگوئه اولین جام آمریکای جنوبی را بدست آورد. 6 جام دیگر در آمریکای جنوبی تا سال 1979 برگزار شد که برزیل پیروز تمامی این میادین بود. برزیل جایگاه خود را به عنوان قدرت برتر در اولین جام آمریکایی تا سال 1980 حفظ کرد و این جام را بار دیگر در سال 1984 بدست آورد.

قوانین ورزش فوتسال:

1– قانون زمین فوتسال

زمین بازی

اندازه زمین بازی :

طول = حداقل 25 متر و حداکثر 42 متر .

عرض = حداقل 15 متر و حداکثر 25 متر .

در مسابقات بین المللی برابر است با :

طول = حداقل 38 متر و حداکثر 42 متر .

عرض = حداقل 18 متر و حداکثر 25 متر .

پهنای کلیه خطوط 8 سانتیمتر است .

اندازه دایره وسط زمین 3 متر می باشد .

فاصله نقطه پنالتی تا خط دروازه 6 متر می باشد .

فاصله نقطه پنالتی دوم تا خط دروازه 10 متر می باشد .

اندازه ربع دایره های گوشه زمین (کرنر) 25 سانتیمتر می باشد .

اندازه دروازه ها :

فاصله بین دو تیر دروازه 3 متر و ارتفاع تیر افقی تا سطح زمین 2 متر است .

تذکر : ورود و خروج بازیکنان در موقع تعویض بایستی از محدوده مشخص شده انجام گیرد .

2- قانون توپ فوتسال(the ball)

جنس توپ : از چرم یا مواد مشابه می باشد .

توپ : محیط آن حداقل 62 و حداکثر 64 سانتیمتر می باشد .

وزن توپ : درشروع بازی نبایستی کمتر از 390 گرم و یا بیشتر از 430 گرم باشد (توپ نمره 4) . شناسایی استاندارد : هنگامی که توپ از ارتفاع 2 متری به طرف زمین رها می شود نباید بیشتر از 65 سانتیمتر و کمتر از 55 سانتیمتر از زمین مسابقه جهش نماید .

فشار توپ : 4/0 - 6/0 اتمسفر برابر با 400 تا 600 گرم بر سانتیمتر مکعب از سطح دریا باشد .

3 - قانون تعداد بازیکنان فوتسال ( players)

تعداد بازیکنان : در یک مسابقه با شرکت دو تیم نباید بیش از 5 یا کمتر از 5 بازیکن برای هر تیم باشد که یکی از آنها دروازه بان با لباس مشخص است .

گر به دلیل اخراج ، تعداد بازیکنان یک تیم به کمتر از 3 بازیکن برسد بازی باید تعطیل شود .

1 - حداکثر بازیکن ذخیره حداکثر 7 نفر می باشد .

2 - تعداد تعویض سیار نامحدود است حتی دروازه بان ( رنگ لباس دروازه بان متمایز از بازیکنان ) بازیکنی که تعویض میشود می تواند دوباره به زمین بازی برگردد .

دروازه بان میتواند جای خود را با سایر بازیکنان عوض نماید ( تعویض دروازه بان بدون توقف بازی و مثل سایر بازیکنان صورت می گیرد ) تعویضها باید از محل مشخص شده برای هر تیم صورت پذیرد .

3 - عمل تعویض زمانی خاتمه می یابد که بازیکن جانشین وارد زمین شود .

4 - چنانچه در جریان بازی تعویض سیار بازیکن جانشین قبل از اینکه بازیکن تعویضی کاملاً زمین را ترک کند وارد زمین شود . داور بازی را قطع ( با رعایت آوانتاژ به تیم حریف ) بازیکن تعویضی را بیرون بفرستد به بازیکن جانشین اخطار و بازی با یک ضربه آزاد غیر مستقیم به نفع تیم مقابل از محل توقف توپ زده می شود .

تذکر : اگر هنگامیکه داور بازی را متوقف کرد توپ درون محوطه جریمه بوده ضربه آزاد غیر مستقیم از روی خط محوطه جریمه و نزدیکترین محل به محل توقف توپ انجام می شود .

اگر بازیکن جانشین یا بازیکن تعویضی از محلی به غیر از منطقه تعویض وارد زمین بازی شده یا از زمین بازی خارج گردیده :

داور بازی را متوقف کرده به بازیکن خاطی اخطار بدهد بازی را مجددا شروع کرده با یک ضربه آزاد غیر مستقیم علیه تیم خاطی از محل توپ زمانیکه بازی را متوقف کرده است .

در این سیستم استقرار بازیکن ها در شکل مشخص شده و باید سه نکته مهم رعایت گردد :
۱- آمادگی جسمانی خوب : بازی و دویدن
۲- پاس دادن زیاد : استفاده از هوش و تکنیک بازیکن
۳ – اجرای تکنیک شوت : شوت در تمام حالت های مختلف (روی پا ، داخل پا ،نوک پا وسر ضرب )
در این سیستم استقرار بازیکن در پشت توپ می باشد.

منبع:ویکی پدیا
ویرایش و تلخیص:برگزیده ها


,