پیاده روی مؤثر در سلامت - تعداد ضربان قلب در پیاده روی

پیاده روی مؤثر در سلامت


پیاده روی ، ورزش مؤثر در سلامت و آمادگی جسمانی آیا پیاده روی یک ورزش است؟ متخصصان تربیت بدنی و علوم ورزشی بر این عقیده اند که دو میدانی و پیاده روی ، مادر همه ورزشهاست.
راه رفتن یکی از مهمترین مهارت های حرکتی افراد است که از سال اول زندگی آن را فرا می گیرند و اکثراً می توانند تا آخرین روزهای زندگی از آن بهره مند شوند.

تعداد ضربان قلب در پیاده روی

تعداد ضربان قلب در پیاده روی

پزشکان برای افراد مسن و یا بعضی از بیماران قلبی، پیاده روی را پیشنهاد می کنند. مربیان ورزش و آمادگی جسمانی نیز به شاگردان خود پیشنهاد می کنند که برای گرم کردن بدن و حتی آماده سازی قبلی بدن، ابتدا از راه رفتن شروع کنند و آرام آرام راه رفتن را به دویدن آرام و پس از آن و با بهبود دستگاه قلب و عروق و یا بالا رفتن استقامت قلب و عروق به دویدن سریعتر تبدیل کنند.
به طور کلی این سه مرحله یعنی راه رفتن، دویدن آرام و دویدن سریع ارتباط بسیار نزدیکی با آمادگی جسمانی دارند.
پیاده روی برای افراد مسن و سالم فقط در مراحل اولیه آماده سازی بدن کاربرد دارد و اگر کسی بخواهد فقط با راه رفتن به نتایج مطلوب ورزشی برسد می بایست به موارد زیر توجه کند.
۱) شدت تمرین در پیاده روی بهترین و سالم ترین راه کنترل و تشخیص میزان شدت پیاده روی ، گرفتن نبض و شمارش آن است. اگر قلب شما سالم باشد و ناراحتی یا مشکل خاصی نداشته باشد، حد متوسط و مناسب ترین میزان ضربان قلب برای تعیین شدت پیاده روی ۱۲۰ تا۱۳۰ بار در دقیقه است. ولی برای افراد جوانتر با آمادگی کامل بدنی اگر از حد تعیین شده کمی بیشتر شود نیز اشکالی ندارد. برعکس برای افراد مسن حد متوسط ضربان قلب در پیاده روی ۱۰۰ تا۱۱۰ بار در دقیقه است. البته افرادی که مبتلا به نارحتی های قلبی هستند برای اطلاع از حد مجار ورزش بایستی با پزشک معالج خود مشورت کنند.
در هر حال نبض در حین پیاده روی می بایست کنترل و شمارش شود، در غیر این صورت معلوم نخواهد شد که شدت تمرین در چه حدی است. برای بهره مند شدن از ورزش پیاده روی باید میزان ضربان نبض را در حد۱۲۰ تا۱۳۰ بار در دقیقه نگه داشت. گرفتن نبض با ثانیه شمار ساعت مچی یا کرنومتر امکان پذیر است. به این ترتیب که در یک لحظه بایستید و نبض گردن یا مچ دست را گرفته به مدت۶ ثانیه آن را بشمارید و عدد حاصل را در عدد۱۰ ضرب کنید و به این طریق تعداد ضربان نبض شما در حین راه رفتن به دست خواهد آمد.
۲) مسافت یا مدت پیاده روی
اگر به تازگی پیاده روی را به عنوان یک ورزش انتخاب کرده اید می بایست با۱۰ دقیقه راه رفتن و سه مرتبه در هفته آغاز کنید و به مرور به مدت آن اضافه کنید. در هفته های اول فقط بر روی زمان راه رفتن توجه داشته باشید و خیلی آرام راه بروید. به میزان مسافت و شدت (ضربان نبض) کاری نداشته باشید. کم کم که بدن شما به آمادگی نزدیک می شود بایستی به مسافت و شدت تمرین نیز توجه کنید.۴،۳ و۵ کیلومتر مقدار مسافت های پیشنهادی است که بایستی سه بار در هفته تکرار شوند. ابتدا۳ کیلومتر و هفته های بعد۴ کیلومتر و بالاخره وقتی که به آمادگی جسمانی رسیدید۵ کیلومتر راه رفتن را انتخاب کنید.


منبع:ویستا
ویرایش و تلخیص:برگزیده ها


,