کاردیو چیست و چرا باید آنرا انجام دهید؟ - کاریوتوکسیک ینی چی

کاریوتوکسیک ینی چی , کاردیو

کاریوتوکسیک ینی چی

کاردیو چیست؟ به عبارت ساده، چیز مهمی است تا شما را سالم و همانند تمرین با وزنه بدنتان را خوش اندام نگاه دارد. کاردیو چیزی فراتر از آنست که فقط به کاهش وزن شما کمک کند. در این نوشته تعریف کاردیو به علاوه ی ۱۰ دلیل برای اینکه چرا باید به کاردیو اهمیت بدهید برایتان جمع آوری کرده ایم.

کاردیو چیست؟

عبارت «cardio» مخفف کلمه ی «cardiovascular» است. این عبارت عموما برای سیستم گردش خون که شامل قلب و رگ های خون ی بدن شماست به کار می رود. اما مردم معمولاً این عبارت را به تمرینات ورزش ی که باعث تقویت شبکه ی گردش خون می شود اطلاق می کنند. این تمرینات در یک بازه ی زمانی طولانی انجام می شود که باعث افزایش ضربان قلب و پمپاژ خون بیشتر در رگ ها، و نهایتاً حمل مواد مغذی و اکسیژن به تمام سلول ها خواهد شد.

هر فعالیتی که ضربان قلب شما را تا ۵۰ الی ۷۵٪ ماکسیمم ضربان قلبتان افزایش دهد، می تواند بعنوان کاردیو شناخته شود. برای پیدا کردن ماکسیمم، تقریباً می توانید با کسر سنتان از ۲۲۰ (مثلاً اگر ۴۰ سالتان است، می شود ۲۲۰ – ۴۰ مساوی با ۱۸۰) آنرا محاسبه کنید. کافیست تا ضربان قلبتان در آن محدوده افزایش پیدا کند، اصلاً مهم نیست که این کار را با دویدن انجام دهید یا با دوچرخه سواری، رقص، تنیس، اسکیت برد یا هر فعالیت دیگری که ترجیح می دهید.

حالا سؤال این است که ما چرا باید عمداً ضربان قلبمان را زیاد کنیم، خسته شویم و عرق کنیم؟ برای این کار ۱۰ دلیل خوب وجود دارد:

۱. کاردیو به شما کمک می کند وزنتان را کاهش دهید

اینکه بدنتان را تکان دهید، در مقایسه با نشستن جلوی تلویزیون، کالری بیشتری خواهید سوزاند. هر چه سریع تر حرکت کنید، کالری بیشتری خواهید سوزاند. به این روش فکر کنید: اگر شما تصمیم دارید که وزن کم کنید، و در حال حاضر ۳۰۰۰ کیلو کالری غذا می خورید، خواهید توانست تا با کمتر خوردن، یا با سوزاندن کالری بیشتر، وزنتان را کاهش دهید. جالب است که کاردیو حتی از کار با وزنه که معمولاً شامل ۴۵ ثانیه حرکت دادن وزنه و ۱ دقیقه استراحت است هم بیشتر کالری می سوزاند.

۲. قلب شما یک عضله است

قلب شما هم بافت عضلانی دارد و نیازمند این است که آنرا نیز مانند دیگر عضلات بدنتان ورزش دهید. در غیر اینصورت ضعیف و ضعیف تر خواهد شد. قلب خود را همانند یک موتور ۶ سیلندر تصور کنید: وقتی که موتور نو است، تمام ۶ سیلندر آماده به کارند، فقط به اشاره ی شما احتیاج دارند تا غرش کنند. در ۲۰ سال آینده همان اتومبیل را خواهید راند اما اینبار با استفاده از ۲ سیلندرش، چرا که می خواهید در مصرف سوخت صرفه جویی کنید! ۴ تای دیگر، هیچ گاه کار نخواهند کرد. به همین منوال پیش می روید تا اینکه دوباره تصمیم می گیرید از آن ۴ سیلندر بی گناه استفاده کنید. فکر می کنید حالا آن ۴ سیلندری که سال ها نادیده گرفته شده اند چطور کار خواهند کرد؟


کاردیو ,