انواع ورزش های زمستانی -آکا - نام ورزش های زمستانی جهانی


برگزیده ها: Warning: strpos(): Empty needle in /home/asemooni/public_html/wp-includes/media.php on line 1088
نام ورزش های زمستانی جهانی

نام ورزش های زمستانی جهانی

برگزیده ها: انواع ورزش های زمستانی

در این بخش برگزیده ها انواع ورزش های زمستانی و تعریف مختصری درباره هر ورزش را برای شما عزیزان قرار داده ایم امیدواریم از خواندن این مطالب لذت ببرید.

 

اسکلتون :

به گزارش برگزیده ها: ورزشی زمستانی و انفرادی است که به وسیله یک سورتمه مخصوص کوچک و در پیست یخی مارپیچ انجام می شود. در این ماده ورزشکار پس از دویدن مسیر کوتاهی به روی سینه روی سورتمه خود قرار می گیرد و مسیر پیست را ادامه می دهد. پیست استفاده شده برای این مسابقات همانند پیست ورزش های لژ و بابسلد می باشد و دارای ۱۰۰۰ متر طول و ۱۲ پیچ است. برای نخستین بار این ورزش در سن موریس سوئیس در سده نوزدهم انجام شد و مسابقات آن در سال های ۱۹۲۸ و ۱۹۴۸ در بازی های المپیک زمستانی برگزار شد اما پس از توقفی طولانی مدت از سال ۲۰۰۲ به این بازی ها بازگشت.

 

اسکی آلپاین : 

نام ورزش و تفریحی است که در آن با اسکی روی تپه ها و شیب های برف دار سر می خورند. در اسکی آلپاین، بر خلاف اسکی شمالی پاشنه پای اسکی باز روی اسکی ثابت است.
اسکی آلپاین در بسیاری از کشورها که دارای مناطق کوهستانی و برف گیر هستند رواج دارد. در سال های اخیر در برخی کشورها پیست های اسکی مصنوعی درست کرده اند.

رشته های ورزشی مربوط به اسکی آلپاین عبارتند از:

1- مارپیچ کوچک

2- مارپیچ بزرگ

3- اسکی سرعت

4- سوپر جی

5- اسکی ترکیبی

 

اسکی صحرا نوردی :

یکی از ورزش های زمستانی است.این ورزش در کشورهای سرد و کوهستانی اروپا و آمریکای شمالی محبوبیت دارد. بتازگی نیز در ایران مسابقاتی در این رشته برگزار می شود.

 

اسکیت روی یخ :

حرکت بر روی یخ با استفاده از کفش های اسکیت یخ است و می تواند به منظور حمل و نقل ، سرگرمی و یا به عنوان ورزش صورت پذبرد ، همچنبن ممکن است بر روی یخ های طبیعی همانند دریاچه های یخ زده و با یخ های مصنوعی و ساختگی انجام پذیرد ، همبنطور در سالن های سرپوشیده ویژه و یا فضای باز و خارج از سالن قابل انجام است .

 

انواع ورزش های اسکیت روی یخ

1- اسکیت نمایشی ( Figure skating ) یا پاتیناژ نمایشی ( پاتیناژ نوشتار تلفظ واژه فرانسوی Patinage با همان شکل در زبان فارسی است )

2- هاکی روی یخ ( Ice Hocky )

3-اسکیت سرعت ( Ice Speed Skating ) یا اسکیت سرعت روی یخ

4- اسکیت سرعتی مسیر بلند ( Long Track speed skating )

5- اسکیت سرعتی مسیر کوتاه ( Short Track speed skating )

6- اسکیت نوردیک

7- باندی ( Bandy )

8- رینگت (  Ringette )

 

اسنوبرد سواری :

اسنوبرد سواری یک ورزش زمستانی است که در سطوح شیب دار پوشیده از برف انجام میشود.این ورزش الهام گرفته از ورزش های اسکیت بوردینگ، موج سواری و اسکی است و در دهه ۱۹۶۰ میلادی در ایالات متحده آمریکا توسعه یافته و در سال ۱۹۹۸ به بازی های المپیک زمستانی ااضافه شده است.  

 

بابسلد :

 یک ورزش زمستانی است که به وسیله یک سورتمه مخصوص بزرگ دونفره و یا چهارنفره در یک پیست یخی مارپیچ مانند ورزش های لژ و اسکلتون برگزار می شود. مسابقات این ورزش در دهه ۱۸۷۰ میلادی برای اولین بار در کشور سوئیس برگزار شد و تا به امروز مسابقات آن در بازی های المپیک زمستانی برگزار می شود.

 

بازی های المپیک زمستانی :

بازی های المپیک زمستانی در اصل بازی های ورزشی روی یخ و برف است که هر چهار سال یکبار در فصل زمستان برگزار می شود. این المپیک ورزشی به مانند بازی های المپیک تابستانی تحت نظارت کمیته بین المللی المپیک (IOC) اجرا می شود.

 

باندی :

 یک نوع ورزش زمستانی شبیه به هاکی روی یخ است. در این بازی بازیکن ها به وسیله یک چوب باندی توپ را به سوی دروازه حریف هدایت می کند. بساری از قوانین این بازی با قوانین فوتبال مشابهت دارد.زمین این بازی پوشیده از یخ و به اندازه زمین فوتبال می باشد. هر تیم ۱۱ بازیکن دارد که یکی از آنها دروازه بان است. یک بازی استاندارد باندی از دو نیمه ۴۵ دقیقه ای تشکیل شده است.قوانین آفساید در باندی نیز کاملا مشابه قوانین آفساید در فوتبال می باشد. باندی گاهی اوقات در کشورهای اسکاندیناوی فوتبال زمستانی نامیده می شود.

 

برف رو :

برف رو(بر وزن خودرو) یا اسنومبیل خودرویی موتوری است که برای حرکت در برف ساخته شد. در مناطق آمریکای شمالی برای جابجایی و حمل ونقل جایگیزین سورتمه شد.

 

پرش با اسکی :

پرش با اسکی یکی از ورزشهایی است که ورزشکاران در آن تلاش می کنند با عبور از یک سراشیبی و پرش از آن در دورترین نقطه ممکن فرود آیند. علاوه بر فاصله فرود داوران به نحوه پرش و فرود نیز امتیاز اختصاص می دهند. اسکی های استفاده شده در این ورزش بزرگتر و پهن تر است. پرش با اسکی یک ورزش زمستانی است و در المپیک زمستانی نیز حضور دارد اما می توان آن را در سطوح مصنوعی نیز انجام داد.

 

لژسواری

 ورزشی زمستانی است که به وسیله یک سورتمه یک نفره و یا دونفره انجام می شود. لژسوار به پشت بر روی سورتمه خود می قرار می گیرد و سنگینی خود را به عقب متمایل می سازد. در سورتمه استفاده شده در این ورزش هیچ گونه ترمز یا وسیله ای ویژه برای هدایت آن وجود ندارد و لژسوار به وسیله دو قطعه فولادی که در زیر کفش های او قرار می گیرند برای هدایت سورتمه و یا ترمز کردن استفاده می کند. وزن سورتمه های یک نفره در این ورزش ۲۱-۲۵ کیلو گرم و وزن سورتمه های دونفره ۲۵-۳۰ کیلو گرم می باشد. این ورزش مانند بابسلد و اسکلتون در یک پیست مارپیچ که معمولا ۱۰۰۰ متر طول و ۱۲ پیچ دارد برگزار می شود. سرعت سورتمه در این ورزش حتی به ۱۴۰ کیلومتر در ساعت می رسد که آن را جذاب و خطرناک می سازد. مسابقات این ورزش از سال ۱۹۶۴ در بازی های المپیک زمستانی برگزار می شود.

 

ورزش دوگانه :

ورزش دوگانه زمستانی که با نام نوردیک ترکیبی نیز خوانده می شود یکی از ماده های ورزشی حاضر در بازی های المپیک زمستانی است که از سال ۱۹۲۴ در این بازی ها وجود داشته است. این ماده از دو بخش اسکی صحرانوردی و پرش با اسکی تشکیل شده است. ورزشکاران شرکت کننده در مسابقات این رشته باید در ابتدا ۱۵ کیلومتر مسیر مسابقه اسکی صحرانوردی را طی نمایند و پس از آن مسابقات خود را در پرش با اسکی انجام دهند.ورزش دوگانه ترکیبی از دو ورزش اسکی صحرانوردی و تیراندازی است. اسکی صحرا نوردی بر استقامت ورزشی و تیراندازی بر میزان دقت شرکت کنندگان تاکید دارند.ورزش دوگانه در ابتدا یک ورزش حاشیه ای به حساب می آمد اما به طور متداوم و موفق به ورزش های اصلی پیوست به طوری که عموم مردم خواستار پخش آن از تلویزیون شدند. از ابتدای دههٔ ۱۹۹۰ بینندکان علاقه مند به این ورزش به طور ثابت افزایش یافت به طوری که امروزه بیاتلون در بعضی از کشورها، به خصوص آلمان جزو محبوب ترین ورزش ها است.دوگانه قبل از این که به ورزش های المپیک زمستانی اضافه شود در قالب مسابقات جهانی دوگانه و یا رقابت های جام جهانی دوگانه برگزار می شد.


,