راه رفتن در آب کم عمق درمان معجزه‌آسای دردهای سیاتیکی -آکا - انواع ورزش در استخر


 

انواع ورزش در استخر

انواع ورزش در استخر

به گفته یک متخصص ارتوپدی، راه رفتن در آب کم عمق در پیشگیری و درمان دردهای سیاتیک بسیار موثر است.
در این روش فرد ابتدا باید آرام آرام طول استخر را راه رفته و به سمت عقب بازگردد زیرا این کار در کشش عضلات و شل کردن آنها بسیار موثر است و تاثیر شگفت‌انگیزی بر بدن بیمار دارد.وی در خصوص علل دردهای سیاتیکی، گفت: تورم، بیرون زدگی یا پارگی دیسک بین مهره‌ها، مهم‌ترین علت دردهای سیاتیکی است که ممکن است متعاقب یک حرکت سنگین مثل بلند کردن جسم سنگین در حالت ایستاده با خم شدن ناگهانی و چرخش کمر به وجود بیاید.

در بعضی از مواقع ضربه محکم به عصب یکی از دلایلی است که این دردها را به وجود می‌آورد. در این حالت درد از کمر به باسن و ران می‌رود و به پشت زانو، ساق و پشت پا می‌رسد و همه این اعضا را در بر می‌گیرد.وی ادامه داد: این دردها با بالا رفتن فشار داخل شکم، هنگام سرفه و عطسه افزایش پیدا می‌کند.این متخصص ارتوپدی درباره حرکات ورزشی و بروز دردهای سیاتیکی، اظهار کرد: انجام حرکات ورزشی سنگین به تشدید این دردها می‌انجامد.

پوزیشن‌های بد مانند نشستن به مدت طولانی، بلند کردن جسم سنگین به شکل غلط نیز افراد را دچار مشکل می‌کند که فرد باید برای پیشگیری از این دردها هنگام بلند کردن جسم سنگین ابتدا زانو زده، به گونه‌ای که زانوی راست در جلو باشد و زانوی چپ در عقب و سپس آن جسم را با دو دست تا ناف بلند کرده و در حالت خمیده حمل کند و چون در این حالت فشار در همه قسمت‌های کمر، ران، زانو و مچ پا پخش می‌شود، این راه، بهترین روش برای بلند کردن اجسام سنگین است.

نشستن‌های طولانی مدت که بیشتر در مورد کارمندان مشهود است نیز در اصلاح وضعیت نشستن قابل اصلاح است و تا میزان زیادی از فشار بر عصب سیاتیک می‌کاهد.وی ادامه داد: افراد هنگام نشستن پشت میز نباید خم شوند، بلکه باید کمر خود را راست نگه داشته و به صندلی تکیه بدهند و اگر امکان داشت در پشت صندلی‌شان بالشی قرار داده یا از صندلی‌هایی استفاده کنند که در قسمت کمر آنها یک برآمدگی به سمت جلو دارد. علاوه بر این باید چهارپایه‌ای را زیر زانو قرار داده تا زانو خم شود به گونه‌ای که سر زانو کمی بالاتر از کشاله ران قرار بگیرد.

قوس کمر که به علت چاقی و بیرون زدگی شکم به وجود می‌آید یکی دیگر از عوامل اصلی در بروز دردهای سیاتیکی است.به گفته وی، رانندگی‌های طولانی مدت نیز در این رابطه نقش مهمی دارد که به این منظور فرد باید نزدیک فرمان اتومبیل نشسته و زانوهایش را به گونه‌ای خم کرده باشد که در جهت کلاج و ترمز قرار گیرد.وی همچنین به افرادی که در طول روز زمان زیادی را سرپا می‌ایستند، توصیه کرد: افرادی که در طول روز زیاد راه می‌روند مانند خانم‌های خانه‌دار، باید زمان ایستادن خود را کوتاه کرده و در وقفه‌های کاری خود هفت تا هشت دقیقه روی زمین خوابیده و پاهایشان را روی مبل یا سطح بلندتر از سطح زمین بگذارند.

دکتر جزایری در رابطه با نحوه درمان دردهای سیاتیکی افزود: درمراحل اولیه درمان برای فرد دو تا سه روز استراحت مطلق تجویز می‌شود اما اگر فرد در حالت حاد قرار گیرد به گونه‌ای که انگشتانش گزگز کند و با کاهش حس همراه باشد باید حتما به پزشک مراجعه کرده و تحت معالجه جدی قرار گیرد.وی افزود: در حالت استراحت مطلق فرد باید از انجام هر کاری خودداری کرده و در بستر استراحت کند اما این مدت استراحت نباید طولانی شود زیرا عضلات بدن ضعیف شده و باعث درد شدید می‌شود. بنابراین فرد باید پس از 48 ساعت استراحت به تدریج و با ملایمت کارهای روزانه‌اش را از سر بگیرد.وی تاکید کرد: در مواردی که دیسک بین مهره‌ها پاره شده و به گونه‌ای شدید باشد که بیمار نتواند راه برود، فرد باید تحت نظر پزشک متخصص قرار گرفته و در صورت لزوم جراحی شود.

منبع:
گردآوری ورزش و بدنسازی برگزیده ها
,