برادر همسر علی کفاشیان از ابهامات مالی فدراسیون می‌گوید


اخبار,اخبار ورزشی , علي كفاشيان

حسين قهار گفت‌وگویی را با سید مصطفی طباطبائی انجام داده است. متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

ابهام؛ فصل مشترك منتقدان مديريت علي كفاشيان است، آن هم در مسائل مالي. سيد مصطفي طباطباييان به عنوان مسوول مالي فدراسيون فوتبال و البته برادر همسر رييس فدراسيون هم است تا جايي كه حتي وزير ورزش نيز به حضور او اعتراض رسمي داشت. او براي نخستين بار با يك رسانه درباره بسياري از اين ابهامات صحبت كرد. البته حقيقت چيز ديگري است.
  
 مدت‌هاست كه شايعات و اخبار مختلفي درباره سفرهاي متعدد جنابعالي همراه تيم‌هاي ملي در محافل ورزشي مطرح مي‌شود. قبول داريد كه سفر زياد مي‌رويد؟
من براي تفريح به سفر نمي‌روم. چيز خاصي هم ندارم. همان‌طور كه مي‌دانيد بنده مديرمالي فدراسيون فوتبال هستم. با توجه به اين مساله كه هزينه‌هاي تيم ملي بزرگسالان با من و گردش مالي مربوط به اين تيم ملي زياد است، بنده از طرف فدراسيون فوتبال مامور مي‌شوم كه در سفرهاي مختلف همراه تيم ملي باشم و مسووليت مالي اردوها را تمام و كمال بر عهده داشته باشم. فقط براي اينكه هيچ ابهام و حرف و حديثي درباره مسائل مالي و هزينه كرد پول‌ها به وجود نيايد.

 وزير ورزش يك بار  اعلام كرده بود «من نمي‌توانم بپذيرم مسوول مالي يك فدراسيون كه اتفاقا فاميل آقاي رييس هم هست، ٢٩سفر خارج از كشور در يك سال داشته باشد و براي اين سفرها هم ٤٠٠ميليون تومان حق ماموريت دريافت كند». نظرتان درباره اين صحبت‌هاي محمود گودرزي چيست؟
من هيچ ابهامي در كارم وجود ندارد. فدراسيون فوتبال ١٨ تيم ملي را مديريت مي‌كند و بنده فقط مسوول مالي تيم ملي بزرگسالان هستم. اين سفرها و اظهارنظر درباره فعاليت من نبود. منظور وزير ورزش از آن صحبت‌ها ايمان‌زاده خزانه‌دار فدراسيون فوتبال بود نه بنده.

 آقاي طباطباييان! ايمان‌زاده نسبت فاميلي با علي كفاشيان دارد يا شما؟
بنده. اما در آن مقطع منظور وزير ورزش به ديگر دوستان بود نه من. دقت كنيد كه ١٨ تيم ملي ديگر داريم كه خزانه‌دار فدراسيون سفرهاي مختلف را طبق قانون البته رفته است. من فقط مسوول مالي تيم ملي بزرگسالان هستم. و فقط همراه اين تيم براي ماموريت كاري و مديريت از طرف فدراسيون به سفرها اعزام مي‌شوم.

 پس اشاره وزير ورزش به شما نبود؟
به هيچ عنوان.

 دريافتي حق ماموريت ٤٠٠ ميليون توماني و چيزي حدود ٣٠ سفر خارجي در طول يك سال براي خودتان را هم تاييد نمي‌كنيد؟
نه خير. تمام اسناد و مدارك موجود است. من هيچ كدام را تاييد نمي‌كنم. من مدير مالي فدراسيون هستم تا روي هزينه‌هاي ميلياردي تيم ملي بزرگسالان در سفرها نظارت كنم و مديريت لازم را داشته باشم. باز هم مي‌گويم كه اين تعداد سفر به خاطر ١٨ تيم ملي ديگر است كه دوستان ديگر به سفرها اعزام شده‌اند و منظور وزير ورزش اصلا به من نبود.

 شما چند بار در صحبت‌هايي كه داشتيد به اين موضوع اشاره كرديد كه مديريت مالي فدراسيون را بر عهده داريد. آيا فعاليت شما در فدراسيون قانوني است؟
من طبق حكم رييس فدراسيون فوتبال اين پست را بر عهده دارم و سال‌هاست كه دارم كارها را مديريت مي‌كنم.

 پست مديريت مالي در اساسنامه فدراسيون فوتبال يا آيين‌‌نامه مالي معاملاتي اين مجموعه تعريف شده است؟
ببينيد همه مي‌دانيم كه اساسنامه فدراسيون فوتبال و آيين‌‌نامه مالي و معاملاتي اين مجموعه با جاهاي ديگر فرق مي‌كند.

 سوال ما چيز ديگري است. مي‌گوييم عنوان شغلي شما در فدراسيون آيا در اساسنامه و آيين‌نامه‌ها وجود دارد يا نه؟
در اساسنامه كه مسووليت بر عهده خزانه‌دار است. اما در آيين‌نامه مالي و معاملاتي پست مديريت مالي در كنار خزانه‌دار ذكر شده است.

 اولا در ماده ٦٩ اساسنامه قيد شده كه خزانه‌دار توسط مجمع انتخاب مي‌شود و مسووليت اجرايي امور مالي و نگهداري اموال فدراسيون را بر عهده دارد. كنترل و تراز مالي هر سال فدراسيون را انجام بدهد. پس تمام اين وظايفي را كه شما عنوان كرديد انجام مي‌دهيد را خزانه‌دار فدراسيون بايد انجام بدهد. به پست مديريتي مالي در ابتدا تا انتهاي اساسنامه فدراسيون هيچ اشاره‌اي نشده است. شما مي‌توانيد به ما بگوييد در كدام ماده و بند آيين‌نامه مالي و معاملاتي فدراسيون فوتبال به پست مديريت مالي مجموعه اشاره شده است؟
در ‌آيين‌نامه مالي و معاملاتي فدراسيون هم نوشته شده كه مسوول تمام مسائل و مديريت مالي بر عهده خزانه‌دار و ذي حساب مالي است كه اين وظيفه را آقاي ايمان‌زاده بايد انجام بدهد.

 شما ابتدا گفتيد كه اساسنامه و آيين‌نامه مالي فدراسيون با ساير ارگان‌ها تفاوت دارد.
من با حكم كفاشيان مديريت مالي مجموعه را بر عهده دارم. تمام اسناد و مدارك مالي و كارهاي مربوط به بودجه و صورت‌هاي مالي و هزينه‌هاي فدراسيون را اما طبق قانون خزانه‌دار انجام مي‌دهد. همه‌چيز در فدراسيون فوتبال قانوني انجام مي‌شود.

 بگذريم! شما گفتيد كه تمام اسناد و مدارك فدراسيون فوتبال را طبق قانون بايد خزانه‌دار به عنوان مدير مالي انجام بدهد. پس چرا بعضا گزارش شده كه اسناد و مدارك مالي، صورت جلسه ترك تشريفات و ساير مسائل به امضاي شما رسيده است؟
خير چنين چيزي صحت ندارد. من به عنوان مدير مالي فدراسيون بعضا برخي مدارك را امضا كرده‌ام، اما كليه امور زيرنظر مستقيم خزانه‌دار انجام مي‌شود.

 اما هيات رييسه و اعضاي مجمع رسما به فعاليت شما و زير سوال رفتن جايگاه خزانه‌دار  ايراد قانوني و حقوقي گرفتند!
اين خبر صحت ندارد. الان آقاي ايمان‌زاده هستند و كارها زيرنظر ايشان انجام مي‌شود و مي‌توانيد از ايشان سوال كنيد. هيچ مخالفت و ايراد قانوني هم تاكنون به بنده ابلاغ نشده است و طبق مسووليتي كه آقاي كفاشيان بر عهده من گذاشته‌‌اند، دارم به فدراسيون فوتبال كمك مي‌كنم. تمام آن اسناد و مداركي را هم كه گفتيد خزانه‌دار فدراسيون امضا كرده است.

 شما تاكيد داريد كه مسووليت‌تان در فدراسيون قانوني است. حالا شما به عنوان مدير و بازرس مالي فدراسيون مي‌توانيد به ما بگوييد پول‌هايي كه از طريق فدراسيون فوتبال به حساب هوشنگ مقدس در امارات واريز شد، قانوني بود يا نه؟
شما و همه دوستان خوب مي‌دانيد كه كشور ما تحريم است و مشكلاتي براي نقل و انتقال پول جهت انجام كارها در تمام سال‌هاي گذشته وجود داشته است. به همين دليل ما چاره‌اي جز واريز اين پول‌ها به حساب يك شركت اماراتي نداشتيم!

 طبق اساسنامه و آيين‌نامه مالي و معاملاتي اين كار قانوني بود؟
خير. اما ما چاره‌اي نداشتيم. براي منافع تيم ملي اين كار انجام شد.

 هيات رييسه از اين نقل و انتقالات مالي در سال‌هاي اخير با خبر بود و مجوزي به مديريت فدراسيون فوتبال داده بود؟
قطعا اين كار انجام شده است. به هر حال اعضاي محترم هيات رييسه هم در جريان مشكلات قرار داشتند.

 پس چرا هيات رييسه در چند ماه گذشته نسبت به پرداخت غيرقانوني پول‌هاي فدراسيون به حساب هوشنگ مقدس ايراد گرفت؟
اين طوري نيست. ايران تحريم است و تيم‌هاي ملي؛ هزينه مدام در كشورهاي مختلف در حال مسافرت هستند. ما مجبور بوديم به اين طريق پول‌ها را انتقال بدهيم. راه ديگري نداشتيم.

 برخي اسناد پرداختي به هوشنگ مقدس در رسانه‌ها منتشر شد. مثلا در يك مورد ذكر شده بود «پرداخت ٢١٢٠٠٠ دلار توسط هوشنگ مقدس به آقاي طباطباييان سند ١٧٤١». شما به عنوان مسوول مالي تيم ملي نمي‌توانستيد اين مبلغ را با خودتان به صورت نقد از كشور خارج كنيد؟ چه اصراري براي پرداخت اين پول‌ها به حساب هوشنگ مقدس وجود داشت.
 به هر حال در مقطعي مشكلاتي وجود داشت. پول‌هاي فدراسيون به حساب يك شركت اماراتي حواله مي‌شد و ما از طريق هوشنگ مقدس اين پول‌ها را در هر جايي كه مي‌خواستيم دريافت مي‌كرديم تا هزينه‌هاي تيم ملي را پرداخت كنيم. هيچ خلافي صورت نگرفته و ما چاره‌اي جز اين كار نداشتيم.

 آقاي طباطباييان! ما با چند رييس فدراسيون صحبت كرديم. آنها از طريق سفارت ايران و البته بعضا صرافي‌هاي معتبر نقل و انتقلات بين‌المللي خود را در سال‌هاي اخير انجام مي‌دادند و هيچ مشكلي هم برايشان به وجود نمي‌آمد.
صرافي كه مطمئن نيست. مگر صرافي پول باشگاه استقلال را بالا نكشيد؟ الان هزينه‌هاي فدراسيون فوتبال و نقل و انتقالات مالي دارد با كمك سفارت ايران در دوبي، مالزي و سوييس انجام مي‌شود.

 چرا دو سال است كه اسناد و مدارك و صورت‌هاي مالي فدراسيون در مجمع تصويب نمي‌شود؟
ابهاماتي در اين باره وجود داشت كه همه‌اش حل و فصل شده و ان‌شاءالله در مجمع فوق‌العاده كه ارديبهشت‌ماه برگزار مي‌شود مشكلات حل مي‌شود. ايرادات هم به بودجه فدراسيون فوتبال بود نه صورت‌هاي مالي!

 در مجمع آبان ١٣٩٢، كميته‌اي شش نفره مامور بررسي و حسابرسي اسناد و صورت‌هاي مالي فدراسيون شد. چرا شما و كفاشيان اصرار داريد كه وظيفه اين كميته فقط بررسي بودجه بود.
مصوبه مجمع هم موجود است. اين كميته مامور شد تا اصلاحات را روي اشكالاتي كه در بودجه فدراسيون وجود داشت انجام بدهد.

 پس دليل اينكه در دو مجمع قبلي فدراسيون نتوانسته صورت‌هاي مالي را تصويب كند چيست؟ دو سال است كه به دليل برخي ابهامات صورت‌هاي مالي فدراسيون تاييد نمي‌شود.
اصلا بحث صورت‌هاي مالي نيست. بحث نحوه نگارش بودجه بود كه كارها انجام شده و الان شركت حسابرسي جديد كه توسط هيات رييسه مامور شد، اصلاحات را انجام داده و در مجمع بعدي مصوب مي‌شود.

  هيات رييسه و كميته شش نفره منتخب مجمع رسما به ابهامات و وجود اشكالات در صورت‌ها و يادداشت‌هاي ضمايم مالي ايراد گرفته بودند و خواستار بررسي اسناد بود. آنها حتي  بعد از يك سال نامه‌اي نوشتند كه فدراسيون اسناد مربوط به صورت‌هاي مالي را براي بررسي در اختيار آنها قرار نداده است.
دروغ گفتند. اسناد و مدارك در اختيارشان گذاشته شد. آنها اسناد را از فدراسيون فوتبال به صورتي غيرقانوني خارج كردند و حركت‌شان خلاف بود. ما هم مي‌توانستيم از آ‌نها شكايت كنيم، اما نامه‌اي نوشتيم و اولتيماتومي ٢٤ ساعته داديم تا اين اسناد را به فدراسيون بازگردانند كه اين اتفاق در نهايت رخ داد. ما مي‌توانستيم آنها را دادگاهي كنيم.

 دبيركميته شش نفره منتخب مجمع كريم بهرامي رييس هيات فوتبال قم بود.
بله همين آقا تخلف كرد. آنها چهار پنج ايراد به بودجه گرفته بودند كه همه‌اش رسيدگي و بر‌طرف شد. مجمع هم براي اين رسيدگي وقت داد و كاراي مربوطه انجام شد و هيچ مشكلي وجود ندارد! آقاي ايمان‌زاده به عنوان خزانه‌دار فدراسيون گزارش لازم را به مجمع در اين زمينه ارا‌يه خواهد داد.

 نقش شما در شركت افق سبز چيست؟
من هيچ نقشي در اين شركت ندارم!

 اما نام شما در مقطعي به عنوان نماينده كفاشيان در هيات‌مديره اين شركت وجود داشت.
نه خير. شايد عبدالله طباطبايي را مي‌گوييد كه وكيل شركت بوده است.

 اتفاقا سيد مصطفي طباطباييان را مي‌گوييم. مگر شما نيستيد؟
چرا من هستم، اما من نقشي در اين شركت نداشتم.

 حتي به عنوان بازرس و نماينده كفاشيان؟ شما صورت جلسات ترك تشريفات و اسناد و مدارك مالي اين شركت را امضا كرده‌ايد.
خب من بازرس فدراسيون در اين شركت و حتي سازمان ليگ هستم. من فقط روي كار اين شركت‌ها نظارت داشته‌ام!

 اما اين وظيفه بر عهده خزانه‌دار فدراسيون فوتبال بوده است نه شما!
شما اگر سندي داريد بياوريد.

 چرا حسابرسي اين شركت سه سال است كه انجام نمي‌شود؟
اين خبر هم دروغ است. اسناد و مدارك موجود است كه حسابرسي شركت انجام شده است. افق سبز يك شركت است كه گردش مالي‌اش بيش از هشتصد ميليون تومان و ميلياردي است. تمام كارها هم به درستي و قانوني در اين شركت انجام شده است.

 شيخ سفلي در گزارش حسابرسي خود رسما به اعضاي مجمع اعلام كرد كه سه سال است حسابرسي اين شركت انجام نشده و اسناد و مدارك مالي اين شركت در اختيار او براي بازرسي و حسابرسي قرار نگرفته است.
شيخ سفلي در اين زمينه اشتباه كرده است. گزارش او در اين باره اشتباه بود.

 حتي بودجه اين شركت سه سال است كه با بودجه فدراسيون تلفيق نشده است.
اين درست است. چون سال مالي شركت با فدراسيون تفاوت دارد.

 براي سه سال پياپي اين اتفاق رخ داده است. شما مي‌توانستيد در مثلا بودجه سال دوم گزارش مالي شركت را در بودجه فدراسيون لحاظ كنيد، اما اين كار را هيچ‌وقت انجام نداده‌ايد. حتي تلاشي نكرديد كه سال مالي شركت را با فدراسيون براي حل اين مشكلات يكي كنيد!
الان اين كارها انجام شده و از اين به بعد ديگر چنين مباحثي پيش نخواهد آمد.

 صحبت‌هايي كه شما مي‌كنيد با ايرادات و نامه‌هاي رسمي هيات رييسه و كميته شش نفره منتخب مجمع دو‌گانگي دارد.
شما مي‌توانيد به فدراسيون بياييد تا من تمام اسناد را به شما نشان بدهم تا ابهامات‌تان بر‌طرف شود.

 

اخبار ورزشی - اعتماد