زندگی بی تحرک باعث افزایش تمام علل مرگ و میر می شود - مرگ و میر بدنیازی



فعالیت بدنی می تواند کیفیت زندگی را در تمام سنین برای همگان بهبود بخشد. شیوه زندگی فعال باعث می شود افراد مسن دوستان جدیدی پیدا کنند، در فعالیت های اجتماعی باقی بمانند و با سایرین در تمام سنین مراوده داشته باشد. بهبود انعطاف پذیری، تعادل و قوام عضلانی به پیشگیری از افتادن که دلیل عمده ناتوانی در افراد مسن است، کمک می کند.

مرگ و میر بدنیازی

مرگ و میر بدنیازی

مشخص شده است که شیوع بیماری های مغزی در افرادی که از نظر بدنی فعال هستند کمتر است. فعالیت بدنی می تواند کمک شایانی به درمان برخی اختلالات فکری مثل افسردگی کند. جلسات ورزشی برنامه ریزی شده مطابق با سطح تناسب بدنی هر فرد مثل پیاده روی ساده می تواند فرصت یافتن دوستان جدید و اتصال با جامعه و کاهش احساس تنهایی و محرومیت اجتماعی را به فرد بدهد.فعالیت بدنی می تواند خود اتکایی و اطمینان به خود را که معیارهایی مبنایی در سلامت روح است، افزایش دهد.
از فواید فعالیت بدنی می توان حتی در سنین بالا نیز استفاده برد.با آنکه فعال بودن از سنین پایین از بسیاری بیماری ها جلوگیری می کند تحرک و فعالیت منظم در سنین بالا نیز به کاهش درد و ناتوانی مرتبط با بیماری های نظیر آرتریت، استئوپروز و فشار خون بالا کمک می کند.
نداشتن فعالیت بدنی علت زمینه ای عمده ای برای مرگ و میر، بیماری و ناتوانایی ها است.اطلاعات اولیه ای که از تحقیقات سازمان بهداشت جهانی در زمینه عوامل خطرساز وجود دارد، حاکی از این است که نداشتن فعالیت یا زندگی بی تحرک ، یکی از ۱۰ علت اصلی مرگ و میر و ناتوانی در کل جهان است. در کشورهای مختلف بین ۶۰ تا ۸۵ درصد از بالغین، تحرک کافی برای بهبود سلامت شان ندارند.
زندگی بی تحرک باعث افزایش تمام علل مرگ و میر می شود، خطر بیماری های قلب و عروق، دیابت و چاقی را دوبرابر می کند و مشخصاً باعث افزایش خطر سرطان روده ،فشار خون بالا، استئوپروز، افسردگی و اضطراب می شود. در شهرهایی به سرعت در حال رشد در کشورهای در حال توسعه شلوغی، فقر، جنایت، ترافیک، کیفیت بد هوا، فقدان پارک، پیاده رو، ورزش و تفریحات و سایر مکان های سالم، فعالیت بدنی را به انتخابی دشوار تبدیل می کند.برای مثال، در سائوپائولوی برزیل۷۰ درصد مردم بی تحرک هستند.حتی در مناطق روستایی کشورهای در حال توسعه، تفریحات غیر فعال مثل تماشای تلویزیون در حال افزایش است. نتیجه این تغییرات در زندگی افزایش میزان چاقی، دیابت و بیماری های قلبی -عروقی است.
کشورهای دارای درآمد پایین یا متوسط تحت فشار زیادی از این بیماری و سایر بیماری های غیرواگیر قرار دارند. ۷۷ درصد کل مرگ و میر به وسیله بیماری های غیرواگیر در کشورهای در حال توسعه اتفاق می افتد. این بیماری ها در حال افزایش هستند و اثر فزاینده ای در سیستم های مراقبت بهداشتی، منابع و اقتصاد در کشورهای جهان می گذراند.
کشورها، در حال تلاش برای مقابله با اثرات بیماری های عفونی همزمان با افزایش فشار بیماری های غیرواگیر روی جامعه و سیستم های بهداشتی هستند.فعالیت بدنی به علاوه رژیم غذایی سالم و مصرف نکردن سیگار به عنوان راهی موثر و مقرون به صرفه برای ارتقای سلامت عمومی در کشورهای با درآمد کم یا متوسط است.
● پندارهای غلط در مورد فعالیت بدنی
۱) داشتن فعالیت بدنی هزینه بالایی دارد و نیاز به وسیله،کفش و لباس مخصوص دارد.
گاهی باید هزینه پرداخت تا ورزش کرد.فعالیت بدنی را می توان هر جا و بدون هیچ وسیله ای انجام داد. جا به جا کردن وسایل، چوب، کتاب ها و کودکان به عنوان فعالیت بدنی تکمیلی معادل بالا رفتن از پله ها هستند. پیاده روی به عنوان فعالیتی که بیشتر از همه انجام می شود، کاملاً بی نیاز از این موارد است.بیشتر مناطق شهری دارای پارک،آب نما یا پیاده روهایی ایده آل برای پیاده روی ، دویدن یا ورزش و بازی هستند. نیازی نیست برای این کارها باشگاه، استخر یا سایر مکان های ورزشی مراجعه کرد.
۲) سرم خیلی شلوغ است و فعالیت بدنی وقت زیادی می گیرد.
حداقل۳۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط در هر روز برای بهبود و حفظ سلامت ی توصیه می شود البته این به معنای قطع فعالیت بدنی پس از نیم ساعت نیست. بیشتر فعالیت ها را می توانید با کارهای روزمره مثل محل کار، مدرسه، خانه یا بازی و تفریح ممزوج کنید. بیشتر فعالیت ها را می توانید با امور روزانه خود انجام دهید.۱۰ دقیقه پیاده روی سریع، سه بار در روز یا ۲۰ دقیقه در ابتدای صبح و ۱۰ دقیقه در طول روز.حتی اگر مشغله شما زیاد باشد، باز هم می توانید ۳۰ دقیقه فعالیت در روز را به برنامه هایتان اضافه کنید.


منبع:ویستا
ویرایش و تلخیص:برگزیده ها


,